موهای سالم، براق و جذاب به طور ذاتی با تصور ما از زیبایی و احساس خودمان ارتباط دارد. ما، سلبریتی ها را به خاطر داشتن موهایی با فرهای موج دار و پرزرق و برق مورد تعریف و تمجید قرار می دهیم. اما هنگامی که موهایمان ریزش بسیار زیادی پیدا می کنند، چه اتفاقی می افتد؟

ریزش موی طبیعی چقدر است؟

همگی اینها به میزان ریزش موی شما بستگی دارد. بر اساس گزارش آکادمی پوست پزشکی آمریکا، ریزش بین 50 تا 100 عدد مو در روز، کاملا طبیعی است. بیشتر از این مقدار مو، غیرطبیعی و نشانگر مشکل است. زمانی که شما 10کیلو یا بیشتر وزن کم کرده اید، یا زمانی که زایمان کرده اید، و یا استرس شدیدی (ناشی از اتمام رابطه یا از دست دادن شغل تان) دارید، ریزش موی شما واکنش طبیعی بدن است. 

ریزش موی غیر طبیعی

 Francesca J. Fusco، متخصص پوست در نیویورک می گوید ” موها دارای 3 فاز هستند: رشد، استراحت و ریزش. اگر شما دارای ریزش موی مزمن باشید، زمان آن رسیده که خود را به یک پزشک متخصص نشان دهید.

 Fusco پیشنهاد می کند که قبل از ملاقات با پزشک، سوابق پزشکی 6ماه گذشته (به عنوان مثال سابقه شیمی درمانی و یا داروهایی که مصرف کرده اید، نوع رژیم غذایی یا سیکل عادات ماهیانه) خود را به پزشک اطلاع دهید.سعی کنید به مدت چند روز تعداد موهای ریخته شده خود را بشمارید. از خانواده سوال کنید که آیا سابقه ریزش مو داشته اند یا خیر. Fusco می گوید اگر به مدت چند هفته ، ریزش بیش از 100 عدد مو در روز دارید، ریزش مویتان غیر طبیعی و نشانه مشکل است.

بیشتر بخوانید: ریزش موی پس از زایمان : هر آنچه باید از ریزش مو پس از زایمان بدانید.

نشانه های ریزش مو

مراقب هرگونه پوست سر ملتهب، دردناک، زخم شده، نقاط طاس شده سر باشید.  وی ادامه میدهد: “مناطق طاسی سر میتوانند نشانه بیماری خودایمنی (هنگامی که بافت ها توسط سیستم ایمنی خود بدن مورد حمله قرار می گیرند) یا ناشی از پوست سر ملتهب شده باشد که باعث ریزش موی سرمی شوند. شوره سر، که شدید بوده  و معالجه نشده است، باعث افزایش ریزش موی روزانه خواهد شد.

درمان ریزش مو

اگر برای خرید رفته اید تا میتوانید داروهای ضد ریزش مو نخرید. یک نوع دارو خاص نمی تواند درمان همه کمبودها باشد.اگر دچار کمبود آهن هستید و یا دارای رژیم سفت و سخت بدون پروتئین باشید، خوردن مکمل های پروتئین میتواند موثر باشد.

یک گزینه بسیار کلی برای درمان ریزش مو، استفاده از ویتامین مو است. محصولی که من استفاده میکنم، ” Nutrafol ” نام دارد زیرا به بررسی جبران عوامل متعدد ریزش مو، چون طاسی سر (androgenetic alopecia)، عوامل ناشی از استرس و سایر کمبودهای بدن می پردازد.” 

توصیه هایی برای جلوگیری از ریزش مو

 Fusco پیشنهاد می دهد “به موهای خود کمی استراحت دهید یعنی برای مدتی از سشوار یا اتوی مو جهت فرم دادن به موهایتان استفاده نکنید و بافت موهای خود را به صورت دم اسبی سفت و تنگ و یا هرروشی که باعث کشیدگی پوست سر تان شود، مدل ندهید. اما در خصوص محصولاتی که باید از آنها اجتناب کرد، لازم به ذکر است هیچ قانون کلی برای همه افراد صدق نمی کند.

در حالت کلی باید همواره به دقت مراقب پوست سر خود باشیم. تمیزی و نرم بودن موهای سر نشانه وجود پیاز موی سالم و خود موجب کاهش ریزش موی سر است.  

یکی از عوامل رایج ریزش موی سر ، داشتن شوره سر است که توسط شامپوی ضد شوره قابل کنترل می باشد. مشکل آنجاست که مردم از شامپوهای ضد شوره اجتناب می کنند چون نگرانند که موهایشان را زیبا و براق نکند.

موضوع جالب آن است که موی سر انسانها در فصل پاییز بیشترین ریزش را دارد.گفته می شود که این یک تعدیل تکاملی میباشد. فولیکول ها برای پوست سر نقش محافظ مو را در روزهای آفتابی دارند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *