سرامید‎ چیست و چرا باید از کرم های حاوی سرامید استفاده کرد؟

وقتی برای اولین بار در مورد سرامیدها شنیدم، فکر کردم شاید پروتئینی جدید و عجیب، یا یک مکمل گیاهی هستند که در هر صورت قطعا خوراکی ‎اند.

(صرفا جهت اطلاع، آن‎ها در بسیاری از غذاها وجود دارند) اما در حقیقت، اگر سرامید را به شکل کرم به صورتتان بزنید بیشترین فایده را از آن خواهید برد.

آنها به عنوان محصولاتی که دارای خاصیت آبرسانی باورنکردنی هستند و به کاهش نشانه‎ های پیری از جمله خطوط خنده کمک می‎کنند تبلیغ می‎شوند.

برخلاف ترکیبات موجود در بسیاری از محصولات بدون نیاز به نسخه، بر روی سرامیدها تحقیقات منصفانه ‎ای انجام شده تا این ادعاها را پشتیبانی کند.

این‎ ها چیزهایی هستند که باید در مورد سرامیدها و دلیل اینکه چرا ممکن است بخواهید آن‎ها را به رژیم مراقبت از پوستتان اضافه کنید، بدانید:

سرامید‎ چیست و چرا باید از کرم های حاوی سرامید استفاده کرد؟

دکتر Mary L. Stevenson استادیار دپارتمان درماتولوژی در مرکز سلامت NYU Langone به ما می‎گوید: پوستتان در حال حاضر سرامیدها را تولید می‎کند و آنها بخش مهمی از لایه‎ شاخی پوست هستند، همان لایه‎ خارجی محافظ پوست.

دکتر Rajani Katta متخصص پوست در هوستون که در حساسیت پوستی و واکنش‎های آلرژیک تخصص دارد به ما می ‎گوید: مثالی که ما معمولا (برای توصیف لایه‎ شاخی پوست) به کار می ‎بریم آجر و ملات است که در آن سلول‎ های پوستتان مانند آجر هستند و چربی ‎های (لیپید های) بین آن ‎ها – که شامل سرامید ها، کلسترول و اسید های چرب می‌شود– مانند ملات!»

وقتی ساختار لایه‎ شاخی پوست سالم باشد، رطوبت را داخل خود نگه‌ می‎دارد و از پوستتان در مقابل هر چه که باعث التهاب آن شود محافظت می‎کند. وقتی به خوبی عمل نکند، اجازه می‎دهد رطوبت خارج شود (فرآیندی به نام فقدان ترانس اپیدرمال رطوبت یا TEWL) که می‎تواند باعث خشکی و حساسیت بیشتر پوستتان نسبت به محرک‎ ها شود.

دکتر Stevenson می‎گوید متأسفانه هر چه سنمان بیشتر می‎شود، بدنمان به طور طبیعی مقدار کمتری از این ترکیبات بین‌ سلولی می‎سازد. داشتن مقدار خیلی کم یا نسبت نامناسبی از آن‎ها می‎تواند در اختلالات پوستی مثل درماتیت آتوپیک (اگزما) نقش داشته باشد. پس اگر چربی‎های میان‎ سلولیتان درست کار نمی‎کنند، ممکن است شاهد التهاب، خشکی یا پوسته پوسته شدن باشید.

اما آیا استفاده از سرامید بیشتر روی صورتتان به این مسئله کمکی می‎کند؟ دکتر Stevenson و دکتر Katta هر دو می‎گویند در واقع بله.

سرامید‎ چیست و چرا باید از کرم های حاوی سرامید استفاده کرد؟

تحقیقات در مورد سرامیدها چه می‎گوید؟

نتایج علمی در مورد سرامیدها بسیار دلگرم کننده است، به خصوص وقتی نوبت به کسانی می‎رسد که مشکلات پوستی مثل درماتیت آتوپیک دارند. به عنوان مثال، دکتر Katta مطالعه ‎ای در سال 2002، در نشریه‏ آکادمی درماتولوژی آمریکا را ذکر می‎کند که در آن محققان به 24 کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک، ملینی غالبا سرامیدی دادند. اکثریت بیماران (22 از 24 تا) در طول سه هفته درمان با ملین، بهبودی چشم‎گیر در علائمشان و کاهشی در TEWL مشاهده کردند.

و بر اساس نتایج جلسه‎ 11متخصص پوست کانادایی، که در سال 2014 در نشریه درماتولوژی بالینی و زیباشناختی چاپ شد، مرطوب ‎کننده‎ های حاوی سرامید می‎توانند نقش بسیار مهمی در درمان آکنه داشته باشند. درمان‎ های کنونی ‎ای که ما برای آکنه‎ داریم – به عنوان مثال رتینوئیدها– اغلب با عوارض جانبی آزاردهنده ‎ای همراه‎ اند، مثل قرمزی، پوسته پوسته شدن و التهاب، که اگر ادامه‎ درمان را ناممکن نکنند، آن را دشوار می‎کنند. به همین خاطر مجمع ادعا می‎کند ، درمان همزمان بیماران با یک مرطوب‎ کننده‎ محتوی سرامید می‎تواند به خنثی کردن آن اثرات و ادامه یافتن درمان جوش و آکنه‎ افراد کمک کند.

سرامیدهای موضعی بسیار مؤثر هستند (خصوصا زمانی که با دیگر لیپیدهای پوست ترکیب شوند)، نمونه‎ های تجویزیشان هم موجود است، دکتر Stevenson توضیح می‎دهد، که به خاطر فرمول‎ های ابتکاریشان به عنوان ابزارهای دارویی طبقه ‎بندی می‎شوند.

سرامید‎ چیست و چرا باید از کرم های حاوی سرامید استفاده کرد؟

داروی ،کرم-Epicream، که تجویزی است، به عنوان درمان اگزما استفاده می‎شود و حاوی ترکیبی از سرامیدها، کلسترول و اسیدهای چرب است که با نسبتی که طبیعتا در پوست یافت می‎شود مطابقت می‎کند. در یک مطالعه که در نشریه‎ داروهای درماتولوژی چاپ شده ‎است، محققان Epicream را در برابر کرم فلوتیکازون (یک کرم استروئید استاندارد) روی 121 بیماری که به درماتیت آتوپیک متوسط تا وخیم مبتلا بودند آزمایش کردند.

بعد از 14 روز، گروهی که تحت درمان با فلوتیکازون قرار گرفته ‎بودند بهبود چشم‎ گیرتری نشان دادند. اما بعد از 28 روز، دو گروه یکسان شدند، که این مسئله نشان ‎دهنده‎ آن است که کسانی که نمی‎توانند یا نمی ‎خواهند از فلوتیزکازون استفاده کنند، شاید بتوانند فقط Epicream را مورد استفاده قرار دهند.

اگرچه تحقیق دیگری نشان داده ‎است که مرطوب کننده‏ های وازلین ‎دار بدون نیاز به نسخه (به ویژه آکوافور) هم اندازه‎ کرم‎ های تجویزی برای درماتیت آتوپیک خفیف دوران کودکی، مؤثر هستند. پس اگر اگزمای شما خفیف است، ممکن است متخصص پوستتان در عوض یک مرطوب کننده‎ استاندارد بدون نیاز به نسخه را به شما پیشنهاد کند.

چگونه سرامید را به برنامه‎ مراقبت از پوستتان اضافه کنید؟

اگر وضعیت پوستی قابل تشخیصی دارید که یک محصول تجویزی سرامید می‎تواند برایش مفید باشد، ضروری است در مورد این که چه محصولی برای شما مناسب ‎ترین است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

متأسفانه اگرچه محصولات حاوی سرامید بدون نیاز به نسخه‎‎، بر چند تحقیق قوی استوار هستند، ما مطالعاتی که بتواند تمام آن‎ها را پشتیبانی کند نداریم. حتی برخی از محققان ادعا می‎کنند که غلظت سرامیدهایی که در بسیاری از محصولات بدون نسخه وجود دارد بسیار کمتر از آن است که بتواند مفید باشد، در حالی که سرامیدهایی که غلظت خیلی بیشتری دارند می‎توانند نتایج چشم ‎گیری ایجاد کنند. از آن جایی که محصولات بدون نسخه تحت نظارت و تأیید سازمان غذا و دارو نیستند، ما اطلاعات کافی برای حمایت یا رد ادعاهای آن‎ ها نداریم.

اما برای آن‎ هایی که می‎خواهند سرامید را امتحان کنند، هزاران محصول برای صورت و بدنتان (به هر حال اگزما می‎تواند تقریبا هر جایی به و‎جود بیاید) آن بیرون وجود دارد که بتوانید از بینشان انتخاب کنید.

دکتر Stevenson می‎گوید بعضی از محصولات صریحا اظهار می‎کنند که در فرآورده‎ هایشان سرامید (از قبیل سرامید 1 یا سرامید 3) و به مقدار کافی از سرامیدهایی که برای پوست انسان مفید هستند وجود دارد. دکتر Katta می‎گوید با این حال توجه بسیار زیاد به نوع دقیق سرامیدهایی که به پوستتان می‎زنید ارزش ندارد. فقط این که چیزی بگیرید که به طور کلی درونش سرامید داشته ‎باشد مفید خواهد بود.

سرامید‎ چیست و چرا باید از کرم های حاوی سرامید استفاده کرد؟

آیا کسی هم هست که نباید از سرامید استفاده کند؟

دکتر Stevenson و دکتر Katta می‎گویند اساسا نه. حتی – یا خصوصا– کسانی که پوست حساس دارند ممکن است از این محصولات سود ببرند. با این وجود همچنان مهم است که انتظاراتتان را بررسی کنید و به ترکیبات محصول که احتمال دارد برای پوست‎ های حساس و تحریک ‎پذیر واکنش ایجاد کنند، توجه کنید.

و مثل همیشه، اگر هر سوالی در مورد استفاده از سرامید‎ها یا برای پیدا کردن محصول مناسب برای پوستتان نیاز به راهنمایی دارید، با متخصص پوستتان مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

4 thoughts on “سرامید‎ چیست و چرا باید از کرم های حاوی سرامید استفاده کرد؟

    • آرومیس says:

      سلام. برای درمان بهتره با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
      استفاده از سرمهای لایه بردار که حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید باشند در کنار استفاده مداوم از هیالورونیک اسید و مرطوب کننده میتونه براتون مفید باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *