شاید این عکس‌ها را در اینستاگرام دیده باشید: یک سلبریتی یا اینفلوئنسر که قطرات خون صورتش را پوشانده‌اند. اشتباه نکنید، این آرایشِ هالووین نیست؛ بلکه یکی از جدیدترین ترندهای درمانی در مراقبت از پوست است که به آن «ماساژ صورت خون‌آشامی» نیز می‌گویند. سلبریتی‌های بسیاری مثل Kim Kardashian West و Bar Refaeli طرفدار این ماساژ صورت هستند؛ ماساژی که ممکن است ترسناک به‌نظر برسد اما نتایج فوق‌العاده‌ای دارد.

خب، اصلا این ماساژ چی هست و چگونه کار می‌کند؟ اجازه ندهید اسم آن شما را به اشتباه بیندازد. Ava Shamban که یک متخصص پوست در بورلی هیلز است، می‌گوید: «این ماساژ معمولا در روز روشن انجام می‌گیرد.» و سپس با جدیت ادامه می‌دهد: «این درمان ترکیبی از میکرودِرم ابرِیژن (Microdermabrasion) و به‌دنبالش، اعمال PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) است. PRP از بخش سرم خون که حاوی پلاکت است، استخراج می‌شود. این پلاکت‌ها دربردارنده‌ی فاکتورهای رشد بسیاری هستند و اعمال آن‌ها به پوست، باعث می‌شود سلول‌ها برانگیخته و تعویض شوند.»

Joshua Zeichner مدیر تحقیقات آرایشی و بهداشتی در بخش پوست در بیمارستان Mount Sinai در نیویورک می‌گوید: «این ماساژ از خون خود شما برای تشویق فعالیت سالم سلول‌های پوست استفاده می‌کند.» خون ما از گلبول‌های قرمز و سرم تشکیل شده است؛ سرم حاوی گلبول‌های سفید و پلاکت است.

Zeichner توضیح می‌دهد که پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشد بسیاری هستند و این فاکتورها به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی انرژی برای پوست ما کار می‌کنند و کمک می‌کنند پوست به ‌نحو بهینه عمل کند و کلاژن و الاستین بیشتری ساخته شود؛ همچنین خواص آنتی‌اکسیدان‌ها و آب‌رسانی را نیز به همراه دارند. Zeichner ادامه می‌دهد: «این روزها، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت به‌صورت موضعی در ماساژ صورت بسیار مرسوم است. و این بار برای بهبود نفوذ به پوست با میکرونیدلینگ همراه شده است. شیوه‌ی تزریق آن‌ها به پوست مشابه با تزریق درمال فیلرهاست.»

نحوه‌ی انجام ماساژ خون آشامی

به نظر جدی می‌رسد؟ خب، می‌شود گفت هست. چرا که این درمان با خون‌گیری وریدی (خون گرفتن) آغاز می‌شود. اما برخلاف باور عامیانه، درد زیادی ندارد؛ به‌غیر از ورود اولیه‌ی سوزن به پوست.

معمولا مراحل انجام این کار شامل خون گرفتن اولیه و سپس استفاده از سانتریفیوژ برای جدا کردن پلاکت‌ها می‌شود. سپس درست قبل از این که PRPها را روی صورت شما پخش کنند، میکرونیدلینگ یا میکرودرم ابریژن دریافت می‌کنید. این مرحله می‌تواند با فرکانس رادیویی نیز همراه باشد. Shamban می‌گوید: «این مراحل مرموزانه و خونین به نظر می‌رسند اما در واقعیت، این درمان را مدیون تحولات شکل‌گرفته در درک ما از فیزیولوژی پوست و تکنیک‌های پیشرفته هستیم و با استفاده از این روش می‌توانیم کیفیت پوست را بهبود ببخشیم.»

در مورد بهبودی، باید بگویم که ممکن است یک الی دو روز طول بکشد تا بتوانید از خانه بیرون بیایید. Shamban می‌گوید بسته به این که میکرودرم ابریژن تا چه میزان به پوست دریافت‌کننده آسیب رسانده باشد، ممکن است به یک یا دو روز برای بهبودی نیاز داشته باشد. با پایان یافتن درمان، پوست شما کمی قرمز خواهد بود؛ کمی شبیه به آفتاب‌سوختگی. و بعد از این ماساژ، استفاده از ضدآفتاب شدیدا توصیه می‌شود. اما از آرایش کردن بپرهیزید.

آیا شما هم می‌توانید از این ماساژ بهره ببرید؟

نظر Shamban این است که به احتمال زیاد می‌توانید. کسانی که «چین‌وچروک‌های زودرس دارند، آسیب‌های جدی از خورشید دیده‌اند یا می‌خواهند پوستی با ظاهر تازه‌تر داشته باشند» کاندیدهای خوبی برای استفاده از این درمان هستند. اما Zeichner اخطار می‌دهد که اگر در گذشته از بیماری‌های خونی مثل لختگی خون یا اختلالات خونی رنج برده‌اید، به‌دنبال درمان PRP نباشید.

چه خطراتی وجود دارد؟ آنقدری که فکر می‌کنید، خطر ندارد. Shamban توضیح داد تنها خطری که شما را تهدید می‌کند، خطر کبودی هنگام خون‌گیری وریدی است. Zeichner می‌گوید به‌غیر از ناراحتی هنگام خون کشیدن و کبودی حاصل از تزریق یا میکرونیدلینگ، ماساژ صورت خون‌آشامی کاملا بی‌خطر است؛ چرا که این خونِ خودِ شماست که به بدن شما بازمی‌گردد.

هزینه‌ی آن چقدر است؟

هزینه‌ی آن معمولا متفاوت است؛ اما اگر توسط یک متخصص پوست این درمان را دریافت کنید، باید چیزی حدود 1000 دلار بپردازید. و طبق گفته‌های Zeichner هزینه به ارائه‌دهنده بستگی دارد. او همچنین اضافه می‌کند که ممکن است برای گرفتن نتایج مطلوب، به چند جلسه نیاز باشد و درمان‌ها نباید بیش از یک‌بار در ماه تکرار شوند.

1 thoughts on “همه چیز که باید در مورد “ماساژ صورت خون آشامی” بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *