زمانی که هوا شروع به گرم شدن می کند، برای بعضی از افراد به معنای پوشیدن لباسهای یقه باز و یا شلوارکهای کوتاه و … است. اما در این بین افرادی هم هستند که برایشان نشان دادن این قسمتها از بدن به دلیل داشتن جوش یا تاول، چندان خوشایند نیست به خصوص اگر جوش ها از نوع آکنه باشند.

به نظر خجالت آور می آید . اما موضوع این است که این فقط شما نیستید که همچین مشکلی دارید.

دلایل آکنه باسن چیست؟

جوش باسن در واقع جوش نیست. و در بیشتر مواقع به دلیل عفونت اطراف فولیکول های مو که فولیکولیتیس (Folliculitis) نامیده می شود و یا تحریک ناشی از ساییدگی مزمن که می تواند به دلایلی چون پوشیدن لباسهای تنگ و یا وکس (wax) موهای زائد باشد.

معمولا به صورت برجستگی های کوچک و سطحی و خارش آور یا دردناک ظاهر می شود اما بعضی اوقات اگر به موقع مهار نشوند ممکن است به صورت توده ای از کیست های بزرگ نیز ظاهر شوند.

چگونه می توان از ایجاد جوش باسن جلوگیری کرد؟

بهترین روش جلوگیری از جوش باسن، رعایت بهداشت و شست و شوی منظم است. بعلاوه پوشیدن لباسهای راحت به خصوص هنگام خوابیدن، می تواند از بروز این جوش های پوستی جلوگیری کند. لباسهای تنگ و چسبان علاوه بر ایجاد تعرق، باعث تحریک پوست و بدتر شدن جوش های باسن می شود.  

بیشتر بخوانید: چگونه آکنه های پشت (بالای کمر) و سینه را برطرف کنیم؟

اشتباهات رایج افراد برای درمان جوش های باسن

سابیدن، سابیدن، سابیدن. لطفا دست از سابیدن بردارید. چه سابیدن با اسکراب باشد چه با لیف.

افراد اغلب فکر می کنند دارند در حق خودشان لطف می کنند و باعث نرمی آن قسمت از بدنشان می شوند. در حقیقت آنها به بدتر شدن عفونت کمک می کنند که به ایجاد زخم و لکه های پوستی می انجامد.

چه کارهایی می توان کرد تا دچار جوش های پوستی در ناحیه پشت بدن نشویم؟

با دستکاری کمتر و روش های درمانی بیشتر، از دچار شدن به عوارض پوستی می توان جلوگیری کرد. نواحی پشت بدن خود را با لایه بردارهای ملایم یا کرم های حاوی اوره، مرطوب نگه دارید.

برای مدتی از سابیدن پوست خود و همچنین در هنگام ورزش کردن از استفاده از دوچرخه بپرهیزید. ترکیب لباسهای کش دار تنگ در یک محیط پرعرق (مانند باشگاه) و ساییدگی مزمن بر اثر کار با دوچرخه ثابت، به معنای فاجعه است.

همچنین پس از تمارین ورزشی، هرچه سریعتر لباستان را عوض کرده و لباسهایی بپوشید که بتوانید در آنها به راحتی نفس بکشید. از وکس موهای زائد نیز بپرهیزید زیرا باعث مسدود کردن فولیکول های مو شده و باعث بدتر شدن عفونت و عوارض پوستی دیگر می گردد.

بهترین محصولات برای درمان جوش های باسن کدام ها هستند؟

شستن منظم با بنزوئیل پراکسید کمک می کند تا باکتری های مزاحم از بین رفته، احتمال گسترش فولیکولیتیس های باکتری زا کاهش یابد.

فولیکولیتیس، همواره تنها به دلیل باکتری ها ایجاد نمی شود، می تواند بر اثر قارچ نیز ایجاد شود.

در این صورت بهتر است روش های درمانی گسترده تری توسط متخصص پوست انجام گیرد. 

اگر در معرض تحریکات پوستی باشید، استفاده از لایه بردارهای ملایم چون اسید سالیسیلیک یا اسید لاکتیک، به نرم کردن سطح پوست شما کمک کرده و از اجتماع میکروبها جلوگیری می کند.

در حالت کلی چنانچه میزان تعرق بدنتان زیاد است، باسن خود را تمیز و خشک نگه دارید، چنانچه دچار عارضه فولیکولیتیس شدید، منتظر نباشید تا خود به خود درمان شود .ما روش های درمانی و پاک سازی آکنه با موادی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *