نیاسینامید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

مطمئنا تابحال در مورد ترکیباتی که فواید بسیاری برای پوستتان دارند زیاد شنیده اید. رتینول ها، انواع ویتامین، آنتی اکسیدانها و دیگر ترکیبات معروف که می توانند برای پوستتان معجزه کنند. ولی خیلی از افراد ممکن است کمتر اسم نیاسینامید به گوششان خورده باشد. می توان گفت که نیاسینامید یکی از مفیدترین و البته ناشناخته ترین ترکیبات در دنیای زیبایی محسوب می شود و تازه چند سالیست که اسمش بر روی زبانها افتاده و هر روز تولید کنندگان بیشتری از این ترکیب در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می کنند. نیاسینامید یک ماده همه کاره است که می تواند فواید متعددی برای پوستتان داشته باشد.
ما در این مقاله در مورد نیاسینامید، نحوه استفاده از آن و فوایدش برای پوست توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

نیاسینامید چیست؟

 به زبان ساده، نیاسینامید (niacinamide) نوعی ویتامین B3 محسوب می شود. در واقع ویتامین B3 به دو گروه تقسیم می شود: نیاسین (Niacin) یا نیکوتینیک اسید و نیاسینامید یا نیکوتینامید (Nicotinamide).

نیاسین ترکیبی است که بدنمان برای تبدیل غذا به انرژی به آن نیاز دارد. در واقع این ماده در بسیاری از غذاهایی که می خوریم وجود دارد. از فواید نیاسین در بدن می توان به کاهش کلسترول خون، کاهش دردهای آرتروز و بهبود سیستم عصبی و گوارشی اشاره کرد.
نیاسینامید نوع فعال نیاسین محسوب می شود. این ماده محلول در آب است و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست که بر پایه آب هستند یافت می شود. بر خلاف ترکیبات اسیدی مانند آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها، ویتامین سی و رتینول، نیاسینامید ماهیتی غیر اسیدی دارد و چون این ماده توسط بدنمان تولید می شود پس پوست نیز به آن واکنش آلرژیک نشان نخواهد داد.

نیاسینامید چگونه توسط بدنمان تولید می شود؟

در واقع هنگامی که غذاهایی سرشار از نیاسین می خوریم (مانند قارچ و جگر)، بدنمان این نیاسین را به نیاسینامید، و سپس آنرا به کوآنزیم هایی تبدیل می کند که باعث تقویت متابولیسم و سوخت و ساز غذا شده و باعث آزاد شدن انرژی در بدن می شوند. خبر خوب اینکه نیازی نیست فقط به رژیم غذایی برای دریافت مقادیر مورد نیاز نیاسینامید اکتفا کنیم و چون این ماده می تواند به راحتی به داخل پوستمان نفوذ کند، می توان برای دریافتش، از کرم ها و سرمهای حاوی نیاسینامید نیز استفاده کرد.

نیاسینامید چه فوایدی برای پوست دارد؟

بطور کلی باید بگوییم که نیاسینامید می تواند برای کم کردن تحریک پوست و بهبود توازن آن بسیار مفید باشد و یک انتخاب خیلی خوب برای همه پوستها مخصوصا پوستهای مستعد جوش و آکنه محسوب می شود. ناگفته نماند که مشورت با پزشک پوستتان برای استفاده بهتر و موثرتر از نیاسینامید همیشه پیشنهاد می شود.

اگر بخواهیم دقیق تر به آن نگاه کنیم، فواید نیاسینامید عبارتند از:

1-مبارزه با رادیکالهای آزاد مضر برای پوست

 مانند استفاده از آنتی اکسیدانها، استفاده از نیاسینامید می تواند رادیکالهای آزاد روی پوست که باعث تخریب لایه محافظتی آن می شوند را از بین ببرد. در واقع، در افرادی که پوستی حساس و چرب دارند، بجای استفاده از اسکوربیک اسید یا ویتامین سی، پیشنهاد می شود که از نیاسینامید استفاده کنند. اسکوربیک اسید ماهیتی اسیدی دارد که می تواند باعث چرب تر شدن و قرمزی پوست در این افراد شود ولی نیاسینامید اینطور نیست و همچنین دوام بیشتری روی پوست خواهد داشت.

2-کاهش قرمزی و لکه های پوست

آزمایشات زیادی ثابت کرده اند که نیاسینامید توانایی بالایی در درمان قرمزی، لکه های ناشی از افزایش سن و همچنین ملاسما دارد. طبق این آزمایشات، مصرف نیاسینامید دو درصد، به مدت چهار هفته، به خوبی می تواند قرمزی پوست را کاهش دهد.
در مورد درمان ملاسما نیز نیاسینامید مانند یک قهرمان عمل می کند و طبق آزمایشات انجام شده، مصرف نیاسینامید چهار درصد می تواند همان عملکردی را داشته باشد که هیدروکینون چهار درصد دارد، البته با عوارض جانبی خیلی کمتر!

3-کاهش چین و چروک پوست

طبق گزارشات علمی منتشر شده در منابع معتبر، مصرف نیاسینامید 4 درصد می تواند تاثیر زیادی در کاهش چین و چروکهای پوست داشته باشد. همچنین این گزارشات نشان می دهند که مصرف نیاسینامید 4 درصد در دوره ای 8 هفته ای، می تواند چین و چروکهای دور چشم را نیز به طور قابل توجهی کمتر کند.

4-درمان جوش و آکنه

بخاطر ماهیت ضد میکروب و ضد تورمش، نیاسینامید گزینه ای قابل توجه برای درمان آکنه و جوشهای پوستی محسوب می شود. طبق یکی از آزمایشات انجام شده روی تاثیر آن روی آکنه های صورت، مصرف نیاسینامید 4 درصد می تواند آکنه های متوسط پوست را به طور قابل توجهی کمتر کند و از این لحاظ آنرا با کلیندامایسین یک درصد مقایسه می کنند ولی با عوارضی بسیار کمتر!

در واقع از لحاظ کمتر کردن جوش و آکنه های خفیف تا متوسط، نیاسینامید بهتر از رتینوئیدها و بنزوئیل پروکسید عمل خواهد کرد.

نیاسینامید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

5-تنظیم ترشح چربی پوست

محصولات مراقبت از پوست زیادی هستند که این ادعا را مطرح می کنند و ما در سایت نیز گفته بسیاری از آنها را نقض کردیم زیرا کاری که این محصولات می کنند تنظیم ترشح چربی پوست نیست و فقط می توانند با جذب آن، چربی پوست را برای مدت کوتاهی کمتر کنند.

ولی اخیرا ثابت شده که مصرف نیاسینامید 2 درصد به مدت 2 تا 4 هفته می تواند مقدار و همچنین ترشح چربی روی پوست را کاهش دهد. این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که از چربی بیش از حد پوست خود ناراضی اند!

6-صاف کردن پوست و کاهش ظاهر منافذ

با اینکه نمی توان اندازه واقعی منافذ پوست را کاهش داد، ولی با مصرف نیاسینامید، پوست تمیز تر و هموار تر شده و چربی های داخل این منافذ از بین می روند که در نهایت می تواند به کوچکتر شدن ظاهر این منافذ بیانجامد.

7-کاهش قرمزی پوست

اگر پوستی قرمز دارید، نیاسینامید می تواند کمک خوبی برایتان باشد. گزارشات نشان داده اند که مصرف نیاسینامید 5 درصد می تواند قرمزی و همچنین رزاسه را تا حد خوبی کمتر کند. نیاسینامید این کار را با تقویت لایه محافظتی پوست انجام می دهد که می تواند به کاهش حساسیت و قرمزی پوست منجر شود.

8-تقویت لایه محافظت پوست

اگر پوستی بسیار حساس دارید که با مصرف بیشتر محصولات مراقبت از پوست مانند رتینوئیدها، می سوزد و قرمز می شود، ممکن است این حساسیت به خاطر عملکرد ضعیف لایه محافظت از پوستتان باشد که به مرور زمان و بخاطر استفاده نامناسب از محصولات مراقبت از پوست و یا عوامل دیگر ضعیف شده است. نیاسینامید می تواند با آبرسانی و پرتر کردن این لایه به تقویت آن کمک خوبی کند.

9-کاهش خشکی پوست

مصرف دوره ای و روزانه دوبار از نیاسینامید دو درصد، می تواند اثرات قابل توجهی در آبرسانی و پرتر شدن پوستتان داشته باشد. طبق آزمایشات انجام شده، از لحاظ آبرسانی به پوست، اثر آبرسانی نیاسینامید حتی از اثر روغنهای مینرال نیز بیشتر است به علاوه اینکه بر خلاف روغنهای مینرال، نیاسینامید عوارض خیلی کمتری دارد.

10-کاهش اکسیداتیو استرس (Oxidative stress)

دقت کرده اید که پوست برخی افراد وقتی سنشان بالاتر میرود، کمی زرد رنگ می شود؟ این اثر بخاطر عاملی است به نام اکسیداتیو استرس. اکسیداتیو استرس وقتی روی پوست ایجاد می شود که عواملی مانند افزایش سن موجب می شوند تا رادیکاهای آزاد روی پوست بیشتر از مقداری شوند که پوست می تواند آنها را از بین ببرد. نیاسینامید می تواند مانند یک آنتی اکسیدان عمل کند و مانع از ایجاد چنین اثری روی پوست شود. در واقع مصرف نیاسینامید 5 درصد، دوبار در روز می تواند اثر اکسیداتیو استرس را به خوبی از بین ببرد.

11-محافظت از پوست در برابر نور خورشید

مطالعات نشان داده اند که مصرف نیاسینامید در کنار کرم ضد آفتاب می تواند به محافظت موثرتر از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB کمک بسیار خوبی کند. پس اگر بخواهید مدت زیادی را زیر نور آفتاب بگذرانید، مصرف نیاسینامید در کنار ضد آفتابتان پیشنهاد می شود.

نیاسینامید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

مصرف نیاسینامید چه عوارضی دارد؟

باید گفت که در دوزهای 2 تا 5 درصد، مصرف نیاسینامید هیچ گونه عوارضی برای پوست نخواهد داشت. در واقع نیاسینامید یکی از امن ترین ترکیبات برای پوست محسوب می شود. همچنین در زمان بارداری و شیردهی، بر خلاف رتینوئیدها که می توانند خطرناک باشند، مصرف 2 تا 5 درصد نیاسینامید اصلا ضرری برایتان نخواهد داشت. پس اگر محصول حاوی نیاسینامیدتان باعث ایجاد حسایت روی پوستتان شد، احتمالا مقصر ترکیبی دیگر در آن محصول است و یا نیاسینامید را در کنار ترکیبی استفاده کرده اید که با آن همخوانی ندارد.

البته این قضیه در مورد درصدهای بالاتر کمی متفاوت است. برخی پوستها ممکن است در جذب درصدهای بالاتر نیاسینامید دچار مشکل شوند که این اتفاق می تواند باعث حساسیت زایی پوست شود. به همین خاطر، برخی از مصرف کنندگان بعد از استفاده از نیاسینامید 10 درصد و یا بالاتر شاهد ایجاد قرمزی، خارش، خشکی و همچنین افزایش جوش در صورتشان می شوند. بهتر است بدانید که در اکثر موارد، بعد از 2 تا 4 هفته و وقتی پوست به نیاسینامید عادت کرد، این عوارض نیز از بین خواهند رفت. به همین خاطر، پیشنهاد می کنیم وقتی از نیاسینامید در درصدهای بالاتر از 5 استفاده می کنید، به تدریج آنرا وارد روتینتان کنید. برای مثال، در هفته اول، یک تا دوبار و در هفته دوم، یک روز در میان از آن استفاده کنید. به مرور زمان می توانید دفعات استفاده را به روزی دوبار برسانید. 
اگر پوستی حساس دارید و می خواهید از درصد بالاتری از نیاسینامید استفاده کنید، بهتر است که آنرا اول روی بازویتان امتحان کنید. اگر بعد از 24 ساعت واکنش آلرژیکی مشاهده نکردید، از آن محصول استفاده کنید. به علاوه بهتر است در این مورد با پزشک پوستتان نیز مشورت کنید.

چه ترکیباتی را نباید در کنار نیاسینامید استفاده کنید؟

طبق تحقیقات جدید صورت گرفته بر روی نیاسینامید، می توان از آن در کنار هر نوع ترکیب دیگری استفاده کرد زیرا نیاسینامید بافتی کاملا پایدار دارد که در کنار ترکیبات دیگر تغییر ماهیت نمی دهد.

ممکن است در برخی منابع خوانده باشید که ترکیب نیاسینامید و ویتامین سی باعث صدمه رساندن به پوست می شود. در واقع این گفته اشتباه است! طبق گفته خیلی از منابع، ترکیب نیاسینامید و ویتامین سی هیچ ایرادی ندارد! برخی دیگر نیز معتقدند در صورت ترکیب آنها، نیاسینامید باعث کاهش اثرگذاری و تغییر بافت و رنگ ویتامین سی می شود. در هر صورت، طبق گفته کارشناسان، مصرف همزمان نیاسینامید و ویتامین سی ضرر ندارد که هیچ، فواید زیادی نیز برای پوست دارند. هر دوی این ترکیبات اثرگذاری مخصوص به خود را داشته و در صورت ترکیب آنها با هم، اثر روشن سازی و جوانسازی بیشتری روی پوست خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم در مورد ترکیب ویتامین سی و نیاسینامید به دستورالعمل سازنده محصولتان دقت کنید.

برای مثال، طبق گفته برخی از کمپانی ها مانند دی اوردینری، بهتر است از نیاسینامید در کنار محصولات حاوی ویتامین سی استفاده نشود. دلیلی که دی اوردینری عنوان کرده این است که نیاسینامید می تواند کارایی ویتامین سی را تضعیف کند و پیشنهاد کرده که از آنها در زمانهای خلاف هم استفاده کنید. مثلا از سرم نیاسینامید صبحها و از سرم ویتامین سی غروبها استفاده شود. 

پس همانطور که گفتیم، کارایی نیاسینامید در کنار ترکیبات دیگر تضعیف نشده و در بیشتر مواقع می توانید از این ترکیب در کنار ترکیبات متداول مراقبت از پوست استفاده کنید، مگر اینکه سازنده محصول حاوی نیاسینامیدتان خلاف این گفته را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: پیل شدن سرم ها و کرمهای مراقبت از پوست و راههای جلوگیری از آن

چطور باید از نیاسینامید استفاده کنیم؟

دوبار در روز، صبح و شب می توانید از نیاسینامید استفاده کنید. روزها می توانید از آن قبل از ضد آفتابتان و شبها قبل از مرطوب کننده از نیاسینامد استفاده کنید. همچنین باید گفت مدت زمانی که نیاز است تا نیاسینامید تاثیر کاملی روی پوست داشته باشد معمولا 4 تا 12 هفته است. البته بهتر است که این مدت طبق نظر پزشک پوستتان تعیین شود.

چه افرادی می توانند از نیاسینامید استفاده کنند؟

مصرف نیاسینامید برای همه افراد پیشنهاد می شود مگر اینکه در موارد خاص و طبق نظر پزشک، مصرف آن منع شود. تمام انواع پوست، مخصوصا افرادی که پوستی حساس دارند می توانند از مصرف نیاسینامید سود ببرند.

از نیاسینامید چند درصد استفاده کنم بهتر است؟

معمولا برای شروع، مصرف نیاسینامید 2 تا 5 درصد پیشنهاد می شود. این میزان برای افرادی که پوستی خیلی حساس دارند نیز مناسب خواهد بود. در دفعه های بعدی و اگر این مقدار تاثیر قابل توجهی روی پوستتان نداشت، می توانید از درصدهای بالاتر مانند 10 تا 15 درصد استفاده کنید. البته برای استفاده از این مقدار بهتر است با پزشک پوستتان مشورت کنید.
اگر پوستی حساس دارید و یا دفعه اولیست که از نیاسینامید استفاده می کنید، ممکن است محصولات حاوی نیاسینامید 10 درصد برایتان حساسیت زا باشند.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

 

94 thoughts on “نیاسینامید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

  1. میا says:

    سلام وقت بخیر من پوستم چرب و حساس هست و منافذ صورتم خیلی باز هستن و پوستم خیلی جوش میزنه میخواستم بدونم چه محصولاتی برای درمان تهیه کنم و به چه صورت استفاده کنم ؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. روزها از سرم نیاسینامید+آبرسان و غروبها از سرم سالیسیلیک اسید+نیاسینامید+آبرسان استفاده کنید.

  2. GG says:

    سلام.پوست من لکهای قهوه ای زیادی در ناحیه گونه داره و جای جوش های زیادی دارم روی گونه ها.چانه و بینی نیاسینامید چند درصد پیشنهادمیکنید وایا در کنارش محصول دیگری هم باید استفاده بشه؟باتشکر

    • آرومیس says:

      سلام. روزی دوبار استفاده از سرم نیاسینامید 10 درصد در کنار استفاده از سرم سالیسیلیک اسید، دو تا سه شب در هفته میتونه در بلند مدت بهتون کمک کنه.

  3. نسترن says:

    سلام وقتتون بخیر من پوستم خشکه و نزدیک چهار روزه دارم از سرم نیاسینامید اوردینری استفاده میکنم ولی پوستم بدتر شده و کلی جوش زده چی کار کنم؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. بهتره فعلا هفته ای دو تا سه بار استفاده کنید تا پوستتون بهتر بشه. در هر نوبت میتونید این سرمو با یک سرم آبرسان مخلوط کنید و روی صورتتون استفاده کنید.

  4. Shirin says:

    سلام
    من پوست چرب ودارای منافذباز دارم میخواستم سرم جمع کننده منافذ رویوال بگیرم ولی نمیدونم چند درصد نیاسینامید داره و ایا ب درد من میخوره یا بهتره نیاسینامید ۱۰٪اوردینری بگیرم؟
    باتشکر از شما

  5. نیلوفر says:

    سلام برای جوش زیر پوستی چی بزنم بنظرتون بهتره؟ روی گونه هام و پیشونیم زیاد شده و پوستمم به شدت خشکه و هر چی میزنم خشک میشه و پوسته پوسته میشه

  6. فرزام says:

    سلام
    چند قطره از نیاسینامید و آنتی اکسیدان اوردینری در هر پارت استفاده بایست بکنیم ؟ و اینکه به کف دست بمالیم و روی صورت بزنیم یا سرم روی صورت ریخته بشه و اونو پخش کنیم؟

  7. محمداحمدی says:

    سلام من صورتم جوش میزنه و از جای جوش های قدیمی هم لک سیاه شد و پوستم هم چرب هست چه اوردینری استفاده کنم بهتره؟

  8. ناشناس says:

    سلام
    من بعد از مصرف سرم نیاسنامید به صورت صبح وشب یعنی دو بار در روز به مدت ۲ روز پوستم دچار قرمزی شده ایا میزان مصرف سرم بالا بوده ؟

    • آرومیس says:

      سلام. در دو تا سه هفته اول بهتره یک روز در میان و یکبار در روز استفاده کنید تا پوستتون بهش عادت کنه.

  9. فرشته سقرجوقی فراهانی says:

    سلام، من این پوست چرب با منافذ باز و جوش زیر پوستی داشتم. این روتین پوستی رو شروع کردم ( شوینده سالیسیلیک اسید نوتریژنا، آبرسان هیالورنیک اسید اوردینری، نیاسینامید اوردینری) اما شروع کردم جوش زدن یعنی کدوم محصول باعث جوش زدن من شده و باید قطعش کنم؟

    • آرومیس says:

      سلام. اول سرم نیاسینامیدو قطع کنید و اگه مشکل رفع نشد، مدتی از شوینده سالیسیلیک اسید استفاده نکنید.

  10. فاطی says:

    سلام من یک هفته اس به خاطر جوش هام راکوتان مصرف میکنم پوستم خیلی خشک شد مخصوصا لبم پوسته پوسته شد و اطراف دهانم خشک شد ولی با ابرسان و نرم کننده بهتر شدم اما بااین اوصاف دو سه تا جوش روی گونه ام و یکی دو تا بالای ابروم زدم !
    اگر بخوام میتونم از نیاسینامید هم استفاده کنم ؟ مممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • Najla says:

        سلام
        من ۲۶ سالمه پوستم چربه و منافذ بازم خیلی دارم روی گونهام بینی و پیشانی و گونه هام لک هم دارم راهنمایی میکنید چی استفاده کنم؟؟؟؟ خیلی ممنون

  11. mina says:

    درود
    براي پوست چرب و دارای منافذ کدوم مناسبتره؟نیاسینامید اوردینری یا اینکی لیست میخام مرطوب کنندگیش هم بالا باشه

    • آرومیس says:

      سلام. بیشتر به درصد نیاسینامید دقت کنید و برای شروع از درصدهای پایین تر استفاده کنید. هر دو برند کیفیت خوبی دارند.

  12. ناهید says:

    سلام.خسته نباشید..من صورتم چرب با منافذ باز خیلی روی پیشانیم وبینیم وگونه هام وبقدری چربه که چربی ازش می چکه..چکار کنم از نیاسینامید درصد بالا استفاده کنم؟؟؟

  13. ‌.... says:

    سلام من گونه هام قرمز میشه و پیشونی ام جوش میزنه زیاد جاش نمیمونه ولی جای بعضیاش میمونه برای جلو گیری از جوش زدن و از بین رفتن قرمزی از نیاسینامید استفاده کنم یا سالیسیلیک اسید

    • آرومیس says:

      سلام. از نیاسینامید، و یک روز در میان از یک شوینده حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

      • ‌... says:

        سلام ببخشید از نیاسینامید چند درصد و چه نوع شوینده‌ای حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنم

  14. زیبی says:

    ببخشید من 15سالمه صورتم جوش میزنم و حتی دست هم به جوش هام نزنم جاش میمونه و نمیره میشه کمکم کنین که چی استفاده کنم و چی بخرم برای پوستم ؟

    • آرومیس says:

      سلام. توی سن شما چنین چیزی عادی هست. میتونید از سرم نیاسینامید اوردینری استفاده کنید و روزی یکبار با استفاده از یک شوینده ملایم صورتتونو بشورین.

  15. ماهی says:

    سلام وقت بخیر. من پوستم خیلی چربه و جوش هم میزنه و منافذ پوستم هم بازه . این سرم میتونه بهم کمکی کنه؟ این محلول های تمیز کننده برای پوست ضرر نداره؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. میتونید از این سرم به همراه یک شوینده حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

  16. ناشناس says:

    سلام،من پوستم گاهی‌جوش‌ میزنه ولی متاسفانه بسیار بسیار‌حساسه به خیلی از محصول ها. چندتای جای جوش‌روی‌گونه دارم و نمیدونم از چی‌استفاده کنم؟راستی روی‌ گونه هام پوستم نازکه و قرمز هم میشه ۱دکتر‌گفت میتونه رزاسه خفیف باشه

  17. مری says:

    سلام وقت بخیر من صورتم لک قهوهای کمرنگ داردو منافذ باز لطفا مرا راهنمایی کنید از نیاسینامید چند درصد استفاده کنم ممنون

  18. مريم زندي says:

    سلام وقت بخير ، من جوش هاي ريز سفيد و سياه دارم و صورتم روزنه هاي باز داره ميتونم از اين محلول استفاده كنم

  19. ساناز says:

    سلام خسته نباشید
    من اولین باره که سرم نیاسینامید بالانس ۱۵ درصد رو تهیه کردم و دکتری که بهم روتین دادن گفتن نباید بهش نور بخوره و شبها استفاده بشه آیا این نظریه درسته؟ چون من بارها شنیدم که صبح ها و حتی در معرض نورخورشید بودنم استفاده از نیاسینامید ضرری نداره لطفا راهنماییم کنید ممنونم

    • آرومیس says:

      سلام ممنون. نیاسینامید بافتی پایدار دارد و براحتی در معرض نور آفتاب یا هوا تغییر ماهیت نمیدهد. همچنین بخاطر ماهیت آنتی اکسیدانش، نیاسینامید میتواند در محافظت از پوست به ضد آفتاب هم کمک کند.
      بسته به درجه حساسیت پوستتون میتونید روزی یک تا دوبار از این سرم استفاده کنید.

  20. هانا says:

    سلام و درود
    من جوش هام از بین رفته و فقط جای جوش های روی گونه هام باقی مونده. محلول نیاسینامید ۱۵ درصد تهیه کردم و در اولین بار استفاده حالت سفیدک مانند روی صورتم ایجاد شد میخواستم بپرسم این امر طبیعیه؟
    و اینکه بهتره چند بار در روز استفاده بشه؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. در هر نوبت دوتا سه قطره برای پوشش تمام صورت و گردنتون کافی هست و استفاده بیش از حد میتونه باعث سفیدی بشه چون محلول بخوبی جذب پوست نخواهد شد. روزی یکبار استفاده کافی هست.

  21. پرگل says:

    سلام خسته نباشید
    من پوستم چرب و جوشای سرسفید چرکی میزنم ک جاشون میمونه میتونم از سرم نیاسینامید استفاده کنم؟ تازه میخوام استفادشو شروع کنم بهتره در کنارش از چه ابرسان و شوینده ای استفاده کنم؟

    • آرومیس says:

      سلام ممنون. بله میتونید از نیاسینامید استفاده کنید. در کنارش بهتره شبی یکبار از یک شوینده حاوی سالیسیلیک اسید و سرم هیالورونیک اسید (صبح و شب) استفاده کنید.

  22. زینب says:

    سلام خسته نباشید من لکه های قهوهای خیلی پرنگ تو صورتم زده براثر بارداری چند سالی هست ولی الان خیلی پررنگ تر شده من چه خاکی به سرم کنم برای من خوبه

    • آرومیس says:

      سلام ممنون. نگران نباشید، میشه با استفاده از روتین زیر و بعد از چند ماه استفاده، لکه هارو تا حد خوبی کمرنگ کرد:
      صبح: سرم نیاسینامید اوردینری، کرم آزلاییک اسید اوردینری، مرطوب کننده، ضد آفتاب
      غروب: سرم نیاسینامید اوردینری، کرم آزلاییک اسید اوردینری، مرطوب کننده

  23. بهار says:

    سلام من یک هفته هست از سرم نیاسینامید بالانس استفاده میکنم پوست صورتم چربه ولی خیلی کم جوش میزنم از وفتی استفاده میکنم صورتم یک کم جوش میزنه آیا طبیعیه برون ریزی؟

    • آرومیس says:

      سلام. روزهای اول استفاده، بیرون ریزی طبیعیه ولی بهتره یکی دو هفته اول، روزی یکبار یا یک روز در میان استفاده کنید تا پوستتون بهش عادت کنه. برای نوع پوست شما، بهتره در کنار این سرم، روزی یکبار هم از یک شوینده صورت که حاوی سالیسیلیک اسید باشه استفاده کنید.

  24. زهرا says:

    سلام من شب ها از سرم ویتامین سی و روز هافقط ضدافتاب استفاده میکنم چون نمیخوام پوستم چرب باشه آیا میتونم ظهر یا عصر از سرم نیاسینامید استفاده کنم ؟

  25. سحر says:

    سلام من پوست چرب و دارای منافذ دارم. میتونم صبح ها از نیاسینامید و هیالورونیک اسید با هم استفاده کنم و سرم ویتامین سی رو شب ها؟ تداخلی با هم ندارند؟
    ممنون

  26. فاطمه says:

    سلام پوست چرب وجوشداری دارم،ازنیاسینامیدبالانس استفاده کردم، جوش زدم وقرمزشد،چه جوری استفاده کنم؟

    • آرومیس says:

      سلام. نیاسینامید 15 درصد میتونه برای برخی پوستها حساسیت زا باشه. بهتره در هفته های اول، هفته ای دو تا سه بار ازش استفاده کنید تا پوستتون بهش عادت کنه. استفاده از یک سرم آبرسان قبل از این سرم هم میتونه در کمتر کردن حساسیت زایی موثر باشه.

  27. ناشناس says:

    سلام من سرم نیاسینامید۱۰درصدتازه استفاده میکنم شب زدم وصب صورتم قرمز بودایاهفته ای یبار استفاده کنم و صورتمو عادت بدم بهتره یا قطع کنم

    • آرومیس says:

      سلام. بهتره دفعات استفاده رو کاهش بدید تا به مرور زمان پوستتون عادت کنه. اگه باز هم حساسیت دیدید بهتره استفاده نکنید.

  28. سمیه says:

    سلام خسته نباشی
    من پوستم یه کم حساس هست در حال حاضر لاکتیک اسید اردینری استفاده میکنم سه بار در هفته نیاسینامید رو هم اگه هر شب بعد لاکتیک استفاده کنم با هم تداخل ندارن چون هر دو اسیدهستند هم لاکتیک اسید هم نیاسینامید
    میشه راهنماییم کنید لطف

  29. ناشناس says:

    نیاسینامید ۱۰درصد گرفتم وپوستم حساسیت نشون داد؟دیگه استفادش نکنم؟یا ممکنه دفعات بعدی خوب بشه؟

  30. فاطمه says:

    سلام وقتتون بخیر 🌷❤️
    امکانش هست ترتیب درست استفاده از محصولات زیر رو بفرمایید ممنون میشم
    تونر ، سرم هیالورونیک ، نیاسینامید ، آبرسان ، مرطوب کننده ، ضد آفتاب

  31. هانی says:

    سلام.من پوست حساسی دارم و مدت طولانی طبق نظر پزشک راکوتان مصرف میکنم، جوش ها خوب شده اما روی گونه ام یه لک قهوه ای خیلی کمرنگ اما بزرگ هس! نیاسینامید میتونه مناسب باشه واسم؟ اگرآره درصدو برندش رو معرفی کنید.ممنونم

    • آرومیس says:

      سلام. بله میتونید از سرم نیاسینامید و زینک 10 درصد دی اوردینری استفاده کنید. البته بهتره در کنارش هفته ای سه بار هم از سرم لاکتیک اسید 5 درصد استفاده کنید.

  32. ستاره says:

    سلام سرم نیاسینامید ۱۰ درصد اوردینری که شما در پاسخ دوستان فرمودید تهیه کنن همراه با زینک ۱ درصده، تو این مقاله چیزی از ترکیب زینک و نیاسینامید نگفته. خالصش خوبه یا ترکیب با زینک؟

    • آرومیس says:

      سلام. بسته به نظر تولید کنندگان، در کنار نیاسینامید از ترکیبات دیگری نیز در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود که هر کدام از آنها برای هدف خاصی کاربرد دارند. زینک خاصیت ضد التهاب خوبی دارد و می تواند باعث کاهش تورم و قرمزی پوست و جوشها شود.

  33. Mobina says:

    سلام‌وقت بخیر من صورتم لک های قهوه ای داره میشه راهنماییم‌کنید نیاسینامید چند درصد استفاده کنم و چه برندی؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. اگه پوستتون خیلی حساس نیست میتونید از سرم نیاسینامید 10 درصد اوردینری استفاده کنید.

  34. مریم says:

    سلام .من پوستم چرب هست و منافذ پوستم بازه.لطفا راهنمایی میفرمایید که نیاسینامید چند درصد استفاده کنم؟و اینکه پیشنهاد شما چه برندی هست؟

    • آرومیس says:

      سلام. سرم نیاسینامید ۱۰ درصد اوردینری براتون مناسب هست. البته بهتره در کنارش از سرم سالیسیلیک اسید هم استفاده کنید.

  35. ساجده says:

    سلام نیاسینامید۱۰%گرفتم ابتدا روی بازوم تست کردم وحساسیتی نداشتم اما روی پوست صورتم که استعمال کردم خیلی پوستم سوزش داشت.مصرفش رو قطع کنم؟یا بعدازچندباراستفاده پوستم بهش عادت میکنه؟

    • آرومیس says:

      سلام. قبل از استفاده از یک آبرسان استفاده کنید و روی اون از نیاسینامید. اگر بعد از چند بار استفاده باز هم احساس سوزش داشتید بهتره که مصرفش رو قطع کنید.

  36. سمیرا says:

    سلام وقت بخیر
    فاصله زمانی استفاده سرم آلفا اربوتین و سرم نیاسینامید تو روتین بهتره ک چقدر باشه؟
    و اینکه نیاسینامیدم تو یخچال باشه با تو دمای اتاق مشکلی براش نمیاد؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت شما هم بخیر. اول از سرم آلفا آربوتین استفاده کنید، 1 تا 2 دقیقه صبر کنید و سپس سرم نیاسینامید را اعمال کنید. روزی دوبار، صبح و غروب این کار را انجام دهید.
      نگهداری سرمها، از جمله سرم نیاسینامید در یخچال می تواند به حفظ ترکیبات آنها کمک خوبی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *