پیل شدن سرم ها و کرمهای مراقبت از پوست

در سالهای اخیر شاهد تغییرات زیادی در نوع و روش استفاده از محصولات مراقبت از پوست بوده ایم. در حال حاضر می توانیم با پیروی از یک روتین خاص، به خوبی معایب پوستمان را کاهش داده و پوستی زیباتر و جوانتر داشته باشیم.

طبق این روتین ها، صبح و غروب باید از یک یا چند محصول مراقبت از پوست استفاده کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. اما استفاده از چندین کرم یا سرم می تواند پیچیدگیهایی داشته باشد که ما در این مقاله می خواهیم با یکی از متداول ترین آنها آشنا شویم:

پیلینگ یا پیل شدن این محصولات روی پوست.

قبل از شروع بهتر است کمی در مورد تفاوت پیلینگ (Peeling) و پیلینگ (Pilling) صحبت کنیم.

پیلینگ پوست (Skin Peeling) چیست؟

خشک شدن و یا پوسته شدن لایه خارجی پوست که می تواند بخاطر عواملی مانند استفاده از لایه بردارها، تغییر در کارکرد لایه محافظت از پوست یا عوامل دیگری مانند رژیم غذایی یا استفاده از داروهای خاص ایجاد شود را پیلینگ پوست می نامند. به عبارت دیگر، پیلینگ به معنی برداشته شدن لایه ای از خارجی ترین سطح پوست است.

پیلینگ پوست (Skin Pilling) چیست؟

اگر روزانه از چند نوع محصول مراقبت از پوست استفاده می کنید، ممکن است در برخی مواقع شاهد جمع شدن و گلوله شدن این محصولات روی پوستتان باشید. برای مثال، بعد از اعمال یک سرم، هر چقدر هم که آنرا روی پوستتان بمالید، جذب نشده و می توانید گلوله شدن آنرا زیر انگشتتان لمس کنید. 

پیل شدن کرم های ضد آفتاب روی صورت نیز یکی از شایع ترین موارد پیلینگ پوست محسوب می شود.

اولین فکری که در این مواقع به ذهنتان میرسد ممکن است این باشد که آیا محصولی که استفاده می کنم بی کیفیت یا تقلبی است؟ یا ممکن است فروشنده محصولی اشتباه به من پیشنهاد کرده باشد؟

اگر شاهد جمع شدن و پیلینگ محصولات مراقبت از پوستتان هستید، نگران نباشید. ما در اینجا به دلایل ایجاد و راههای جلوگیری از پیل شدن این محصولات می پردازیم. با ما همراه باشید:

پیلینگ (Pilling) پوست چه زمانی اتفاق می افتد؟

پیلینگ یا پیل شدن روی پوست زمانی اتفاق می افتد که کرمهای مرطوب کننده، ضد آفتاب یا سرمها، بعد از استفاده بخوبی جذب پوست نمی شوند و بصورت گلوله های ریز روی سطح پوست باقی می مانند. جذب نشدن کامل این نوع محصولات در پوست می تواند اثرگذاری آنها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

دلایل ایجاد جمع شدگی یا پیلینگ محصولات مراقبت از پوست

1- مخلوط نشدن چربی و آب

اگر آب و روغن را با هم مخلوط کنید متوجه می شوید که این دو ماده در همدیگر حل نمی شوند. برخی از محصولات مراقبت از پوست بافتی بر پایه چربی و بدون آب دارند و برخی دیگر، بافتی برپایه آب و بدون چربی. وقتی در روتینتان از این دو نوع محصول استفاده کنید، احتمال ایجاد پیلینگ نیز وجود دارد. به همین خاطر است که خیلی از محصولات مراقبت از پوست که از هر دوی این ترکیبات استفاده می کنند، ترکیبی دیگر به آن اضافه می کنند که کلوئید (Colloid) نام دارد.

هر محصول مراقبت از پوستی که در ترکیباتش از آب، چربی و کلوئید استفاده کند، امولسیون نام دارد و با مصرف امولسیونها، احتمال ایجاد پیلینگ یا جمع شدگی تقریبا به صفر می رسد. کلوئیدها یا ترکیبات چسب سان، ترکیباتی هستند که باعث می شوند آب و چربی به خوبی در هم ترکیب و حل شوند.

2- استفاده از مقادیر زیاد سیلیکون

یکی از پراستفاده ترین ترکیبات در دنیای زیبایی، سیلیکونها هستند. این ترکیبات در سطح پوست می نشینند و با ایجاد لایه ای روی آن، مانع از خروج رطوبت از پوست شده و همزمان باعث نرمی و لطافت آن می شوند. به علاوه، سیلیکونها باعث می شوند این محصولات بهتر روی پوست پخش شوند و با پرکردن خطوط و چین و چروکهای ریز، ظاهر آنها را تا حد البته کمی بهبود بخشند.

خیلی از پرایمرها و کرم پودرها نیز حاوی سیلیکون هستند و این سیلیکون است که باعث می شود پوست حالتی ابریشمی و زیباتر به خود بگیرد.

اما استفاده بیش از حد از سیلیکونها باعث می شود که این ترکیبات همدیگر را دفع کنند و به همین خاطر، جمع شدگی یا پیلینگ نیز ایجاد خواهد شد. این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که شما از چند کرم یا سرم حاوی سیلیکون استفاده کنید و یا روی سرم یا کرم سیلیکونی از یک پرایمر یا کرم پودر که آنها هم حاوی سیلیکون باشند استفاده کنید.

پیل شدن سرم و کرم صورت

3- لایه گذاری محصولات مراقبت از پوست بدونه وقفه و به سرعت

در خیلی از موارد، محصولاتی که باهم استفاده می کنید بافتی مشابه هم دارند. برای مثال هر دو سرمی که استفاده می کنید بر پایه آب یا بر پایه چربی هستند ولی باز هم شاهد جمع شدگی و پیلینگ هستید. چرا؟

اگر به لایه های مراقبت از پوست، وقت کافی برای جذب شدن کامل ندهید ممکن است لایه بعدی که روی آن پخش می شود نتواند به خوبی جذب پوست شود که در نهایت حالت جمع شدگی اتفاق خواهد افتاد. به گفته کارشناسان، بهتر است زمان کوتاهی بعد از اعمال هر سرم صبر کنید و سپس از سرم دیگر استفاده کنید. برای مثال در وبسایت برند اینکی لیست پیشنهاد شده که بین 30 تا 60 ثانیه بین استفاده از هر سرم و کرم مراقبت از پوست فاصله باشد.

4- جذب نشدن محصولات بخاطر عملکرد لایه محافظت از پوست

برخی از مصرف کنندگان، بعد از استفاده از حتی یک سرم بر پایه آب، باز هم شاهد جمع شدگی آن روی پوستشان هستند. چرا؟

همانطور که می دانید، لایه محافظتی پوست که در خارجی ترین سطح آن قرار دارد، به عنوان دریچه پوست به دنیای بیرون محسوب می شود. این لایه وظیفه جلوگیری از خروج رطوبت از پوست و جلوگیری از ورود انواع ترکیبات و آلودگیها را به داخل آن بر عهده دارد. این لایه که عمدتا از ترکیبات چرب مانند کلسترول، سرامید و اسیدهای چرب تشکیل شده، در برخی مواقع جلوی ورود ترکیبات بر پایه آب را به داخل پوست می گیرد. به همین خاطر هم در برخی مواقع، شما شاهد جمع شدگی سرمهای بر پایه آب مانند سرم هیالورونیک اسید روی پوستتان می شوید.

5- انباشت چربی و سلولهای مرده در سطح پوست

یکی دیگر از عوامل موثر بر پیل شدن محصولات مراقبت از پوست، جمع شدن و انباشته شدن آلودگیهای محیطی، چربی و سلولهای مرده پوست در سطح خارجی آن است. وقتی پوست به طور منظم لایه برداری نشود، این چربیها و سلولهای مرده به مرور زمان باعث بسته شدن منافذ آن می شوند. هر چه تعداد منافذ بسته بیشتر باشد، به همان اندازه نیز جذب محصولات مراقبت از پوست کمتر خواهد شد و در برخی مواقع این محصولات روی پوست، پیل می شوند چون نمی توانند بخوبی جذب آن شوند.

حالا که دلایل عمده جذب نشدن و جمع شدن محصولات مراقبت از پوست را توضیح دادیم برویم سراغ روشهای حل این مشکل:

روش های جلوگیری از پیل شدن و جمع شدن سرم و کرم روی پوست

1- استفاده نکردن از مقادیر زیاد سیلیکون

استفاده بیش از حد از محصولات حاوی سیلیکون می تواند اولین راه برای جلوگیری از پیلینگ و جمع شدگی باشد. برای مثال، وقتی از یک سرم سیلیکونی استفاده می کنید، دیگر از پرایمر آرایشی روی آن استفاده نکنید و بجای آن، از یک مرطوب کننده غیر سیلیکونی به عنوان پایه آرایش استفاده کنید. همچنین در صورت استفاده از چند محصول حاوی سیلیکون، بعد از اعمال هر محصول، چند دقیقه صبر کنید و سپس از محصول بعدی استفاده کنید.

2- استفاده از محصولات هم پایه

موقع استفاده از سرمها و کرمهای مراقبت از پوست، اگر شاهد پیلینگ هستید، سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که پایه آنها مشابه هم باشد. برای مثال از دو سرم بر پایه آب یا دو سرم بر پایه روغن استفاده کنید. اگر هم می خواهید از پایه های مخالف استفاده کنید، اول از سرم بر پایه آب، کمی صبر کنید تا بخوبی جذب شود و سپس از محصولی که بر پایه روغن است استفاده کنید.

یکی از مهمترین قوانین لایه گذاری محصولات مراقبت از پوست این است: همیشه اول از محصولات بر پایه آب و محصولاتی که بافتی سبک تر و رقیقتر دارند شروع کنید، و روی آنها از محصولات بر پایه چربی و همچنین محصولاتی که بافتی سنگینتر و غلیظ تر دارند استفاده کنید.

3- صبر کردن بین استفاده از دو محصول

همانطور که در موارد بالا اشاره شد، اگر در روتین مراقبت از پوستتان، شاهد پیلینگ و جمع شدگی هستید، محصولات را با فاصله زمانی بیشتری استفاده کنید تا پوستتان زمان کافی برای جذب آنها در اختیار داشته باشد.

پیل شدن سرم و کرم صورت

4- لایه برداری منظم

خیلی از جمع شدگیها به دلیل بسته بودن سطح و منافذ پوست ایجاد می شود. وقتی منافذ ریز پوست به واسطه وجود سلولهای مرده، چربی و آلودگیهای محیطی در سطح پوست بسته شوند، ترکیبات جدید نمی توانند بخوبی وارد آنها شوند و پیلینگ اتفاق می افتد. برای رفع این مشکل، همیشه لایه برداری را در روتینتان قرار دهید. لایه برداری منظم و به اندازه، نه تنها جلوی خیلی از جمع شدگیها را می گیرد، بلکه باعث شفاف تر شدن، روشن تر شدن و لطیف تر شدن پوستتان می شود. همچنین پاکسازی و رفع سلولهای مرده، باعث تقویت روال کلاژن سازی پوست نیز خواهد شد.

معمولا هفته ای دو تا سه بار لایه برداری برای پاکسازی موثر سطح پوست کافی بوده و دفعات استفاده بیشتر منجر به آسیب رسیدن به پوست و لایه محافظتی آن خواهد شد.

افرادی که پوستی چرب دارند، معمولا بیشتر از بقیه پوستها متوجه جمع شدن و پیل شدن محصولات مراقبت از پوست می شوند. این به این دلیل است که در بیشتر مواقع، چربی بیش از حد باعث ایجاد وقفه در جذب کامل این محصولات می شود. برای رفع این اثر، بهتر است قبل از اعمال سرم یا مرطوب کننده، صورتتان را با یک شوینده حاوی سالیسلیک اسید بشورید.

5- استفاده نکردن از مقادیر زیاد در هر نوبت

برخی از مصرف کنندگان فکر می کنند که هرچه بیشتر از سرم یا کرم استفاده کنند، تاثیر بهتر و بیشتری خواهد داشت! بهتر است بدانید که رمز نتیجه گیری از محصولات مراقبت از پوست، صبر داشتن و استفاده منظم و بلند مدت از آنهاست.

اینکه برای مثال در هر نوبت پوستمان را با سرم خیس کنیم، نتیجه بهتری که نخواهد داشت هیج، ممکن است در صورت استفاده از ترکیباتی مانند رتینوئیدها یا لایه بردارها، این اقدام در بلند مدت باعث حساسیت زایی و آسیب رساندن به لایه محافظتی پوست شود.

همچنین، در هر نوبت، پوست ما می تواند مقدار مشخصی از این محصولات را جذب کند و استفاده بیش از حد فقط می تواند باعث پیل شدن و هدر رفتن محصولات زیبایی شود. به همین خاطر ما در این وبسایت همیشه پیشنهاد می کنیم که از خیلی از سرمها، دو تا سه قطره و از کرمهای مرطوب کننده، به اندازه کمتر از یک بند انگشت استفاده کنید.

6- استفاده نکردن از ضد آفتاب ضد آب بر روی سرمهای بر پایه آب

کرمهای ضد آفتابی که ضد آب هستند، لایه ای فیلم مانند بر روی پوست می سازند تا از تغییر ترکیباتشان در تماس با آب جلوگیری کند. وقتی این کرمها را روی سرمهایی که بر پایه آب هستند بمالید، در برخی مواقع اینکار باعث ایجاد اختلال در کارکرد کرم ضد آفتابتان شده که می تواند منجر به جمع شدن آن بر روی پوست می شود. برای رفع این اثر بهتر است بعد از اعمال سرم و یا کرم مورد نظرتان، صبر کنید تا بخوبی جذب پوست شوند و سپس از ضد آفتاب استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایل عمده پیل شدن ضد آفتاب، جذب ناقص آن در سطح پوست است. آبرسانی مداوم و لایه برداری منظم می توانند کمک خوبی برای از بین بردن پیلینگ یا جمع شدگی ضد آفتاب باشند.

نتیجه: با اینکه محصولات مراقبت از پوست می توانند نقش مهمی در افزایش زیبایی و تقویت کارکرد پوست داشته باشند، نحوه استفاده از آنها نیز به همان اندازه مهم است. اگر بعد از استفاده از این محصولات شاهد جمع شدگی و پیل شدن آنها روی پوستتان شدید، نکاتی که در این مقاله توضیح دادیم را بکار ببرید تا تجربه بهتری از مصرف این محصولات داشته باشید.

خوشحال می شویم نظرات خودتان را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید تا سایر کاربران نیز بتوانند از تجربه شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش منافذ پوست

باکوچیول: ترکیبی جدید برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *