بهترین ترکیبات برای کاهش منافذ پوست

پوست، بزرگترین عضو بدنمان بوده که وظیفه اصلی آن محافظت از اندام داخلی است. در سطح پوست میلیونها منفذ وجود دارد که نوعی دریچه برای تنفس و رساندن چربی یا سبیوم به سطح خارجی آن محسوب می شوند.
هر کدام از این منافذ، حاوی فولیکول مو و همچنین غدد ترشح کننده چربی یا سبیوم هستند. این غدد تولید کننده چربی در مناطقی از بدن مانند صورت، پشت، سینه و پایین شکم تا رانها، بیشترین تعداد را دارند. در منطقه صورت، بیشترین غدد تولید چربی بر روی بینی، پیشانی و گونه ها بوده و به همین خاطر است که این مناطق چربترند و منافذ باز بیشتری دارند.
منافذ باز، از نگاه برخی، جزو ایرادات اصلی پوست محسوب شده و خیلی از افراد در سنین مختلف و با انواع مختلف پوست، به نوعی با آن درگیرند.

داشتن منافذ باز روی پوست از لحاظ پزشکی و سلامتی، ایرادی محسوب نمی شود ولی از نظر زیبایی، می تواند باعث غیریکنواخت و ناهموار نشان دادن پوست، مخصوصا پوست صورت شود.

مهمترین نکته ای که باید در مورد اندازه منافذتان بدانید این است که ابعاد این منافذ بستگی کامل به ژنتیکتان دارد و اینکه راهی برای تغییر اندازه دائمی آنها وجود ندارد. محصولات زیادی در بازارند که قول کوچکتر کردن یا حتی بستن! منافذ صورتتان را می دهند ولی باید بدانید که این محصولات، در بهترین حالت می توانند با افزایش کلاژن سازی و سفت تر کردن پوست اطراف آنها، باعث شوند تا در ظاهر، اندازه این منافذ کوچکتر شود.

به علاوه، پاکسازی مداوم پوست با استفاده از محصولات شستشوی ملایم و همچنین لایه برداری منظم نیز می تواند با تمیز کردن آلودگیها، باعث شود تا این منافذ کوچکتر به نظر بیایند.
در حالت عادی، پوستمان به خودی خود می تواند چربیهای اضافی و سلولهای مرده را از طریق همین منافذ دفع کند. اما در خیلی از اوقات، این آلودگیها در منافذ گیر می کنند و به مرور زمان باعث بزرگتر شدن دهانه آنها می شوند.

در واقع عوامل متعددی وجود دارند که باعث می شوند منافذ پوست بزرگتر به نظر برسند.

عوامل تاثیرگذار بر بزرگتر شدن ظاهر منافذ پوست:

ژنتیک
ترشح چربی زیاد پوست
کاهش الاستین و انعطاف پذیری پوست اطراف منافذ
پاکسازی نکردن مرتب پوست
فولیکولهای ضخیم تر مو
کاهش تولید کلاژن پوست
صدمات ناشی از نور آفتاب

ما در این مقاله به معرفی انواع ترکیبات مراقبت از پوست که واقعا می توانند ظاهر منافذ را کاهش دهند می پردازیم. بعد از خواندن این مقاله، شما براحتی می توانید محصول مناسب خودتان را انتخاب کنید بدون اینکه گول تبلیغات محصولات بی کیفیت را بخورید!

رتینوئیدها:

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، محصولات موضعی ویتامین آ یا رتینوئیدها، بهترین و موثرترین ترکیبات برای کاهش چین و چروک و خطوط تیره پوست هستند. این ترکیبات با تحریک پوست برای ساخت کلاژن و الاستین بیشتر، باعث پرتر شدن آن می شوند.
وقتی در مورد منافذ باز صحبت می کنیم، باید بدانید که عواملی مانند افزایش سن و تابش مداوم نور آفتاب می توانند باعث از بین رفتن الاستین و کلاژن پوست اطراف منافذ شوند. این اثر در نهایت باعث خواهد شد تا لبه های بیرونی منافذ، شل تر شده و در مجموع، دهانه آنها حالت افتادگی به خود بگیرند. در این حالت، منافذ باز پوستتان بزرگتر از حالت عادی به نظر می رسند.
در کنار این عوامل، تخلیه منافذ با انگشت و فشار آوردن به پوست اطراف آنها، به مرور زمان باعث می شود تا الاستین پوست اطراف این منافذ نیز تحلیل برود. برای مثال اگر به مدتی طولانی و با فشار بیش از حد، منافذ روی بینی خود را خالی کنید، به مرور زمان، متوجه می شوید که این منافذ بزرگتر شده اند!
استفاده از رتینوئیدها در سنین بالاتر و همچنین در پوستهای آفتاب سوخته، می تواند کمک خیلی خوبی برای کاهش ظاهر منافذتان باشد. این ترکیبات باعث می شوند تا الاستین تحلیل رفته، دوباره تقویت شود و پوست اطراف منافذتان حالت کشسانی خود را تا حدی بازیابد و پرتر شود.
نکته مهم در مورد رتینوئیدها اینکه این ترکیبات قدرت حساسیت زایی بالایی دارند و می توانند باعث خشکی، قرمزی، خارش و یا پوسته پوسته شدن صورت شوند. به همین خاطر هم باید آنها را کم کم وارد روتینتان کنید. در هفته های اول بهتر است که یکبار در هفته از آنها استفاده کنید و به تدریج دفعات استفاده را تا جایی که پوستتان تحمل دارد و به آنها حساسیت نشان نمی دهد افزایش دهید. معمولا از رتینولهای با درصد پایین تر می توان هر روز استفاده کرد. بعد از 4 تا 12 هفته استفاده، رتینولها می توانند چین و چروکهای صورتتان را به خوبی کمتر کنند.
با اینکه محصولات موضعی ویتامین آ تاثیر قابل توجهی در کاهش ترشح چربی پوست ندارند ولی قرصهایی از خانواده ویتامین آ مانند راکوتان می توانند باعث کاهش موثر ترشح چربی روی پوست شوند. البته این قرصها عوارض مخصوص به خود را دارند و استفاده از آنها حتما باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

بهترین ترکیبات برای کاهش منافذ پوست

لایه بردارهای شیمیایی:

همانطور که اشاره شد، جمع شدن چربی و آلودگی در منافذ، باعث می شود تا ظاهر آنها بزرگتر شده و بیشتر به چشم بیایند. لایه برداری و پاکسازی عمیق پوست باعث می شود تا این منافذ از هرگونه چربی، سلولهای مرده و سایر آلودگیها پاک شده و ظاهر آنها نیز کوچکتر شود. معروفترین لایه بردار که می تواند تاثیر قابل توجهی در از بین بردن چربیهای اضافی پوست داشته باشد، سالیسیلیک اسید نام دارد. این ترکیب، محلول در چربی است و به خوبی می تواند از عهده پاکسازی چربیهای داخل منافذ برآید. به همین خاطر هم اگر پوستی چرب دارید، سالیسیلیک اسیدها همیشه بهترین گزینه برای پاکسازی منافذتان هستند.

اگر پوستی خشک و حساس دارید، لاکتیک اسید گزینه خوبی برایتان محسوب می شود. این آلفا هیدروکسی اسید، قدرت لایه برداری پایین تری دارد و می تواند برای پوستهای خشک و حساس مناسبتر باشد. البته زمان اثرگذاری آن هم به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

گلیکولیک اسید هم به عنوان قویترین آلفا هیدورکسی اسید، گزینه خوبی برای افرادی با سن بالاتر و همچنین پوستهایی که مستعد قرمزی و حساسیت نیستند، محسوب می شود.

از جمله آلفاهیدورکسی اسیدهای ملایم که می توانند با پاکسازی منافذ، باعث حساسیت پوست نشده و برای افرادی که پوست حساس و قرمزی دارند مناسب باشند می توان از مندلیک اسید، پلی هیدروکسی اسید و همچنین آزلائیک اسید نام برد.

ویتامین سی:

این ترکیب یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که می تواند با محافظت از سلولهای پوست در برابر فاکتورهای خارجی، مانع از صدمه رسیدن به آن شود. ویتامین سی می تواند مشابه رتینوئیدها (البته در حدی کمتر) باعث تحریک کلاژن سازی و افزایش الاستین پوست شود. در واقع، ویتامین سی می تواند با محافظت از سلولهای سالم و تقویت آنها، باعث شود تا عمر این سلولها افزایش یافته و قابلیت ارتجاعی پوست بهبود یابد.

همانطور که گفتیم، در مواردی مانند افزایش سن، تابش مداوم نور آفتاب و همچنین دستکاری مداوم جوشها، سلولهای سالم پوست که در اطراف منافذ هستند صدمه دیده و تحلیل می روند که این اثر باعث بزرگتر نشان دادن این منافذ می شود. استفاده روزانه از ویتامین سی در کنار ضدآفتابتان می تواند تا حد خوبی باعث پرتر شدن پوست و کاهش ظاهر منافذ شود.

نیاسینامید:

نیاسینامید یک ترکیب همه کاره است و می تواند برای رفع خیلی از معایب پوست مفید باشد. وقتی در مورد منافذ باز صحبت می کنیم، نیاسینامید می تواند تا حد ملایمی باعث پاکسازی و تمیز کردن منافذ از آلودگی و چربی شود. اینکار باعث خواهد شد تا آلودگیهای داخل منافذ تخلیه شده و ظاهر آنها تا حدی کوچکتر شود.

به علاوه، مصرف مداوم نیاسینامید می تواند تا حدی چربی پوست را کمتر کند. اگر پوست چربی کمتری تولید کند، احتمال گرفتگی منافذ آن نیز کمتر شده و ظاهر آنها بزرگتر به نظر نخواهد رسید. برای توضیح بیشتر لطفا اینجا کلیک کنید.

خاک رس و ذغال:

وقتی پوست چربی زیادی تولید می کند، خیلی از این چربیها در منافذ پوست گیر می کنند و باعث پرشدن و همچنین تیره تر شدن این منافذ می شوند. اما اگر بتوان با استفاده از محصولی، این چربیهای اضافی را بر طرف کرد، می توان جلوی بزرگتر نشان دادن منافذ پوست را گرفت. استفاده از ماسکهایی که حاوی خاک رس و ذغال هستند می تواند راه بسیار خوبی برای برطرف کردن چربیهای اضافه پوست باشد. البته پیشنهاد می شود اگر پوستی چرب دارید از این محصولات استفاده کنید. ماسکهای خاک رس و ذغال گزینه خوبی برای پوستهای خشک تا معمولی نیستند و می توانند باعث خشکی بیش از حد آنها شوند.

ضد آفتاب:

با اینکه استفاده از ضد آفتاب به طور مستقیم نقشی در کاهش منافذ ندارد ولی تاثیر غیر قابل انکاری روی سلامت پوست و به طور غیر مستقیم، نقش مهمی در اندازه ظاهری منافذ خواهد داشت. گفتیم که تابش مداوم نور آفتاب می تواند با تحلیل کلاژن و الاستین پوست باعث کاهش قابلیت ارتجاعی پوست دور منافذ شود. این اثر به افتادگی و شل شدگی دهانه منافذ منجر شده و باعث بزرگتر شدن ظاهر آنها خواهد شد. در کنار فوایدش برای منافذ، استفاده روزانه از ضد آفتاب یکی از مهمترین کارها برای جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد لکه های ناشی از نور آفتاب محسوب می شود.

ممکن است تاثیر استفاده مداوم از یک ضدآفتاب را همان لحظه نبینید ولی مطمئنا در آینده خواهید دید که پوستتان خیلی سالم تر و جوانتر از افرادیست که از ضد آفتاب استفاده نمی کردند!

بهترین ترکیبات برای کاهش منافذ پوست

نکات مهم برای افرادی که منافذ باز زیادی روی پوستشان دارند:

1- اگر پوستی چرب دارید بهتر است از لوازم زیبایی که بر پایه آب هستند استفاده کنید. بدنبال محصولاتی باشید که حاوی هومکتانت هستند تا روغن.

2- اگر پوستی چرب دارید، روزی دوبار و با استفاده از یک محصول شستشوی ملایم و آب ولرم پوستتان را بخوبی پاکسازی کنید.

3- اگر پوستی چرب دارید از ژل های پاک کننده استفاده کنید. همچنین، پاک کننده هایی که حاوی ترکیبات مرطوب کننده یا روغن هستند می توانند باعث بسته شدن منافذ و چربتر شدن پوستتان شوند.

4- اگر پوستی چرب دارید، هفته ای یک تا دوبار لایه برداری کنید. بهترین انتخاب برای شما، محصولاتی هستند که حاوی سالیسیلیک اسید باشند.

5- هر روز و بعد از پاکسازی پوست از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

6- اگر پوستی چرب دارید، یک تا دوبار در هفته از ماسکهای خاک رس یا ذغال استفاده کنید.

7- شبها حتما تمام آرایشتان را به خوبی پاک کنید.

8- همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

تا اینجا انواع ترکیبات مراقبت از پوست که می توانند به کمتر کردن ظاهر منافذ کمک کنند را معرفی کردیم. در قسمت بعد بطور خلاصه، به معرفی ترکیبات طبیعی که می توانند در این کار به پوستتان کمک کنند هم می پردازیم.

استفاده از ترکیبات طبیعی و گیاهی نیز می تواند در کاهش ظاهر منافذ موثر باشد. مطمئنا تاثیر این عناصر طبیعی به اندازه ترکیبات شیمیایی معرفی شده نخواهد بود ولی با استفاده مداوم و بلند مدت می توانند اثر خوبی روی سلامت پوست و کاهش ظاهر منافذتان داشته باشند.

معرفی مواد طبیعی مفید برای کاهش ظاهر منافذ

سرکه سیب

سرکه سیب یک تونر طبیعی و خارق العاده محسوب شده که حاوی انواع اسیدهای لایه بردار مانند لاکتیک اسید، سیتریک اسید و سوکسینیک اسید است. این ماده قدرت ضدتورم خوبی نیز دارد و می تواند با پاکسازی و کاهش تورم منافذ باعث کمتر شدن ظاهر آنها شود.

برای استفاده، یک پیمانه سرکه سیب را با سه پیمانه آب مخلوط کرده و با استفاده از یک پد پنبه ای روی پوستتان اعمال کنید و بعد از 5 تا 20 ثانیه صورتتان را آبکشی کنید. این کار را می توانید یک روز در میان انجام دهید. البته اگر پوستی حساس دارید، سرکه سیب مناسبتان نخواهد بود.

آلوئه ورا

برگهای آلوئه ورا می توانند با آبرسانی و تا حدی پاکسازی پوست، باعث کاهش ظاهر منافذ شوند. برای استفاده، هر روز ژل یا برگ های این گیاه را روی روستتان به مدت چند دقیقه ماساژ داده و بگذارید مواد آن تا 10 دقیقه روی پوستتان بمانند. سپس پوستتان را با آب گرم آبکشی کنید.

عسل

عسل ماهیتی آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان دارد، باعث مرطوب سازی پوست می شود و می تواند تا حدی با لایه برداری و پاکسازی منافذ، ظاهر آنها را کوچکتر کند. البته برای تقویت قدرت لایه برداری می توانید آنرا با مقدار کمی سرکه سیب مخلوط کنید.

برای ساختن ماسک، دو قاشق عسل را با یک قاشق سرکه سیب مخلوط کنید و روی صورتتان بمالید. بعد از 5 تا 10 دقیقه صورتتان را با آب ولرم به خوبی آبکشی کنید. می توانید این کار را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

اگر پوستی حساس دارید، سرکه سیب را حذف و فقط از عسل استفاده کنید. بدون وجود سرکه سیب، می توانید هر روز از عسل روی پوستتان استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست