بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع جوش و آکنه

جوش و آکنه جزو عوارض متداولی هستند که از سنین نوجوانی به سراغ پوست می آیند و بسته به نوع و شدتشان ممکن است تا چندین سال روی آن باقی بمانند.

وقتی پوستمان جوش می زند سعی می کنیم تا به سرعت و با استفاده از محصولات ضد جوش آنها را رفع کنیم. خوشبختانه بسیاری از این جوشها بعد از چند روز بهبود می بایند ولی در پاره ای از مواقع، برخی از آنها ماندگاری بیشتری روی پوست دارند و باید از روشهای تخصصی تر و البته پرهزینه تر برای رفع آنها استفاده کرد.

خیلی از افراد با دیدن این جوشهای سرسخت، غافلگیر شده و البته شاید هم کمی بترسند. آنها برای بهبود این جوشها از هر ترفند یا محصولی که در دسترسشان است استفاده می کنند و در خیلی از مواقع، در این کار زیاده روی می کنند که در نهایت باعث بدتر شدن این جوشها می شود.

ما در این وبسایت و طی چند مقاله سعی نمودیم تا انواع جوشها را توضیح دهیم و جدیدترین و معروفترین محصولات برای درمان آنها را نیز معرفی کردیم.

از آنجایی که دنیای زیبایی در حال تغییر مسیر به سمت تخصصی تر شدن است،  این موضوع باعث گشته که روزانه شاهد ظهور محصولات مراقبت از پوست که حاوی یک تا دو ترکیب اصلی هستند باشیم. البته این تغییر مسیر و تخصصی تر شدن محصولات مراقبت از پوست چیز خیلی خوبیست و اگر در مورد این ترکیبات و کارایی آنها اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید براحتی محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و در زمانی کمتر و با صرف کمترین هزینه، معایب پوست خود را برطرف کنید.

این مقاله در ادامه سری مقاله ها برای معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع انواع معایب آن جمع آوری شده و در اینجا به توضیح و معرفی ترکیبات مفید برای رفع جوش و آکنه می پردازیم.

پیشنهاد می شود قبل از استفاده از مطالب گفته شده و برای گرفتن نتیجه کاملتر، با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

دلیل ایجاد جوش و آکنه روی پوست چیست؟

از زمانی که متولد می شویم، هر روز بدنمان سلولهای جدیدی تولید کرده و سلولهای مرده را دفع می کند. مانند تمام بدن، پوست ما نیز به طور روزانه سلولهای جدیدی تولید می کند و با ورود این سلولهای تازه وارد، سلولهای مرده نیز به سطح خارجی پوست هدایت شده و از روی آن دفع می شوند. این پروسه در سنین پایین تر سرعت بیشتری دارد و با بالاتر رفتن سن، روال تولید و دفع سلولهای پوست نیز کند تر شده و در سنین 50 تا 70 سال به حداقل خود می رسد.

وقتی در مورد صورت صحبت می کنیم، با تولید سلولهای جدیدتر، سلولهای مرده به سطح آن رانده شده و با شستن صورت و یا حمام کردن از روی آن دفع می شوند. اما در برخی مواقع، این سلولهای مرده در داخل منافذ گیر کرده و به مرور زمان، با افزایش حجم آنها، این منافذ بسته می شوند.

از طرف دیگر، خود پوست بطور روزانه مقداری چربی یا سبیوم تولید می کند. با اینکه این چربیها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و رطوبت پوست دارند ولی در خیلی از مواقع و با پاکسازی نکردن به موقع صورت، این چربیها نیز می توانند در کنار سلولهای مرده باعث گرفتگی و بسته شدن منافذ شوند. در واقع، این چربیها نقش مهمی در ایجاد انواع جوش روی پوست داشته و بیشتر این جوشها در نقاطی از بدن که چربی بیشتری ترشح می شود ایجاد می شوند مانند صورت، پیشانی، سینه، سرشانه و پشت سینه.

از طرف دیگر، انواع آلودگیهای محیطی اعم از دود و گردوخاکی که ممکن است در محیط اطرافمان باشند هم می توانند مزید بر علت شده و باعث گرفتگی منافذ شوند.

به همه اینها، باکتریهایی که در سطح پوستمان زندگی می کنند نیز اضافه کنید که در نهایت می توانند باعث ایجاد جوشهای چرکی و بزرگتر روی صورت شوند.

در مواقعی، این گرفتگی ها بصورت سربسته در پوست ایجاد شده و نقاطی متورم با نوکی سفید رنگ ایجاد می کنند که به آنها جوشهای سرسفید می گویند. در مواقعی دیگر، سطح خارجی منافذ، باز بوده و این آلودگیها به مرور زمان و در تماس مداوم با هوا رنگی تیره به خود می گیرند که به آنها جوشهای سرسیاه گفته می شود.

در برخی مواقع، وقتی فولیکولهای مو در اثر تجمیع آلودگی و چربی متورم می شوند، باکتریهای سطح پوست می توانند به آن نفوذ کرده و باعث عفونت آن شوند. در این حالت، جوشهای چرکی پدیدار می شوند.

منشا جوشهای هورمونی نیز مشابه جوشهای دیگر است فقط با این تفاوت که در این حالت، تغییر هورمونهای بدن باعث افزایش ترشح چربی پوست شده و این چربی اضافه در کنار آلودگیها و سلولهای مرده با نفوذ به لایه های پایین تر، باعث ایجاد جوشهای بزرگتر و عمیق تر خواهند شد. در برخی مواقع، این آلودگیها با صدمه زدن به لایه خارجی پوست، وارد لایه های زیرین آن شده و جوشهای زیرپوستی پدیدار می شوند.

جوشهای کیستیک نیز جزو بدترین جوشهای پوست محسوب شده که در نتیجه گیر کردن و جمع شدن چربی، سلولهای مرده و باکتریها در لایه های زیرین پوست ایجاد می شوند.

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع جوش و آکنه

تا اینجا معلوم شد که دلیل بیشتر انواع جوش، جمع شدن چربی، سلولهای مرده و آلودگی در منافذ و فولیکولهای مو در سطح پوست است. حالا چطور باید از ایجاد این جوشها جلوگیری کرد یا آنها را از بین برد؟

بهترین روش برای جلوگیری از جوش زدن صورت چیست؟

همانطور که حدس زدید، با پاکسازی مداوم پوست می توان به خوبی جلوی ایجاد خیلی از این جوشها را گرفت. البته این را هم بگوییم که پاکسازی بیش از حد و با استفاده از محصولات قوی و لوازم زبر و خشن ممکن است باعث بدتر شدن شرایط و بروز جوشهای جدید شود.

اگر پوستی خشک تا نرمال دارید، روزی یکبار پاکسازی برایتان کافی است. هر چه پوستتان چربتر باشد، دفعات مورد نیاز برای پاکسازی نیز بیشتر می شود. برای پوستهای ترکیبی تا چرب، دوبار پاکسازی در روز مناسب بوده و در صورت افزایش این تعداد، پوستتان خشک شده و صدمه میبیند.

لایه برداری، روش دیگری برای پاکسازی موثر پوست محسوب می شود. همیشه یادتان باشد برای لایه برداری، بهترین گزینه برایتان لایه بردارهای شیمیایی مانند هیدروکسی اسیدهای آلفا و بتا هستند. این را هم بدانید که لایه برداری با استفاده از ترکیبات شیمیایی هم نباید بیش از اندازه انجام شود. دو بار لایه برداری در هفته برایتان کافی خواهد بود مگر اینکه پوستی خیلی چرب داشته باشید و طبق نظر پزشکتان باید هر روز لایه برداری کنید.

تا حد امکان از لایه بردارهای فیزیکی و اسکراب کردن خودداری کنید مگر به تشخیص پزشکتان.

اسکرابهای حاوی دانه ها و هسته میوه و ترکیبات دیگر مانند شکر، گزینه خوبی برایتان نیستند و می توانند باعث ایجاد خراش های ریز روی پوست شوند. با ایجاد این خراشها، پوست رطوبت خود را از دست داده و خشک می شود و برای جبران این خشکی، چربی بیشتری تولید خواهد کرد که در نهایت باعث ایجاد جوشهای جدید می شود.

تا اینجا دلیل ایجاد جوشها را توضیح دادیم و کمی در مورد نحوه پاکسازی پوست صحبت کردیم. حالا نوبت به معرفی بهترین ترکیبات برای از بین بردن جوش و آکنه می رسد.

لازم به ذکر است که برای استفاده از محصولاتی که حاوی این ترکیبات هستند، به دستورالعمل استفاده که روی این محصولات نوشته شده دقت کنید و آنها را مطابق با دستورات کمپانی سازنده و یا توصیه پزشکتان مصرف کنید.

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع جوش و آکنه

1- بنزوئیل پروکسید

این ماده معروفترین و موثرترین ترکیب مراقبت از پوست برای رفع جوش و آکنه محسوب می شود. تقریبا تمامی ترکیباتی که در ادامه توضیح می دهیم، بیشتر می توانند جلوی ایجاد جوشها را بگیرند ولی اثر درمانی ندارند. ولی بنزوئیل پروکسید یک داروی تمام عیار برای درمان خیلی از انواع جوش و آکنه محسوب می شود.

بنزوئیل پروکسید باکتریهایی که باعث ایجاد جوش می شوند را می کشد، چربی اضافی پوست را برطرف می کند و سلولهای مرده پوست را لایه برداری می کند. از این ترکیب به طور وسیعی در محصولات مراقبت از پوست مانند ژل ها، کرمها و همچنین سرمها استفاده می شود. درصد مناسب بنزوئیل پروکسید برای اثرگذاری بین 2.5 تا 10 درصد است و اگر بار اولیست که می خواهید از آن استفاده کنید، محصولات حاوی بنزوئیل پروکسید 2.5 درصد برایتان مناسب خواهند بود.

البته این ترکیب عوارضی مانند خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن نیز دارد و ممکن است برای برخی پوستهای حساس مناسب نباشد.

2- سالیسیلیک اسید:

بعد از بنزوئیل پروکسید، سالیسیلیک اسید بهترین گزینه برای رفع جوش و آکنه پوست محسوب می شود. سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید شناخته شده است که قدرت لایه برداری و ضد تورم بالایی دارد و می تواند با از بین بردن آلودگیها و کاهش چربی پوست مانع از ایجاد جوش و آکنه شود. اگر پوستی چرب دارید، سالیسیلیک اسید مخصوص شماست زیرا این ترکیب محلول در چربی بوده و براحتی می تواند پوست را از هر گونه چربی و همچنین آلودگی پاکسازی کند.

بسته به درجه حساسیت پوستتان می توانید از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید 0.5 تا 2 درصد استفاده کنید. این ترکیب نیز عوارضی مانند خشکی و قرمزی پوست را نیز به همراه خواهد داشت و استفاده از یک مرطوب کننده یا آبرسان در کنار آن حتما پیشنهاد می شود.

3- روغن درخت چای:

این روغن قدرت ضد تورم و آنتی باکتریال بالایی دارد که می تواند گزینه خوبی برای کاهش تورم جوشها و در نهایت بهبود سریعتر آنها باشد. روغن درخت چای همچنین گزینه مناسبی برای رفع جوشهای چرکی محسوب شده و می تواند از ایجاد این جوشها نیز جلوگیری کند. طبق آزمایشات انجام شده، 5 درصد روغن درخت چای تقریبا مشابه بنزوئیل پروکسید 5 درصد عمل می کند و می تواند تا حد خوبی باعث رفع جوش و آکنه شود. این ترکیب قدرت خشک کنندگی بالایی نیز دارد و گزینه مناسبی برای پوستهای حساس یا پوستهایی که دچار قرمزی و رزاسه هستند محسوب نمی شود.  

4- آلفا هیدروکسی اسیدها:

این ترکیبات هم گزینه خوبی برای لایه برداری و در نتیجه، جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه روی پوست محسوب می شوند. از بین آلفا هیدروکسی اسیدهای معروف می توان به لاکتیک اسید و گلیکولیک اسید اشاره کرد. لاکتیک اسید قدرت لایه برداری پایین تری دارد و گزینه مناسبی برای لایه برداری پوستهای خشک و همچنین حساس محسوب می شود. از طرف دیگر، گلیکولیک اسید قویترین لایه بردار در میان آلفا هیدروکسی اسیدها محسوب شده و اگر پوستتان حساس نیست می توانید از آن استفاده کنید.

هر دوی این ترکیبات می توانند باعث خشک و تا حدی قرمزی پوست شوند و استفاده از آبرسان یا مرطوب کننده در کنار آنها همیشه پیشنهاد می شود. برای توضیح بیشتر لطفا این مقاله را بخوانید.

5- رتینوئیدها:

همانطور که در مقاله مربوط به رتینوئیدها هم عنوان شد، محصولات موضعی ویتامین آ می توانند با تحریک پوست برای تولید سلولهای جدید، باعث افزایش دفع سلولهای مرده و در نتیجه پاکسازی و از بین رفتن آلودگیهای سطح پوست شوند. در اوایل دوره ای که از رتینوئیدها استفاده می کنید، ممکن است جوشهای پوستتان بیشتر شوند. منشا برخی از جوشها، لایه های میانی پوست است و وقتی لایه های جدیدی تولید می شوند، این جوشها با سرعت بیشتری به سطح پوست می رسند. اما خبر خوب اینکه این جوشها برای مدت زیادی نمی مانند و چند روز بعد از اینکه ایجاد شدند، از بین خواهند رفت. با استفاده مداوم از رتینوئیدها، می توانید تا حد خوبی جلوی ایجاد جوش و آکنه روی پوستتان را بگیرید. برای توضیح بیشتر لطفا این مقاله را بخوانید.

البته داروهای قویتر از خانواده ویتامین آ می توانند باعث کاهش کارکرد غده های تولید کننده چربی پوست شوند که در نهایت خواهند توانست تا جلوی ایجاد جوش و آکنه را بگیرند. اما از طرف دیگر، این نوع داروها می توانند باعث خشکی بیش از حد پوست شوند و حتما باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شوند.

6- سولفور:

این ترکیب معدنی قدرت چربی زدایی بسیار خوبی دارد. سولفور می تواند با خشک کردن سطح پوست، چربیهای اضافه آن را از بین ببرد. همچنین این ترکیب می تواند با خشک کردن آلودگیهای موجود در منافذ، دفع آنها را راحتتر کند و باعث شود تا این منافذ پاکسازی شده و جلوی ایجاد جوش ها گرفته شود.

به خطر قدرت خشک کنندگی بالای سولفور، استفاده از یک آبرسان یا مرطوب کننده در کنار آن پیشنهاد می شود. همچنین این ترکیب مناسب پوستهای خشک نیست. برای سایر پوستها، نباید بیش از اندازه از آن استفاده شود و برای شروع، روزی یکبار استفاده از آن کافی خواهد بود.

7- خاک رس و ذغال:

هر دوی این ترکیبات خاصیت چربی زدایی بالایی دارند و می توانند در از بین بردن چربیهای اضافه و در نتیجه جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه روی پوست موثر باشند. برای استفاده از آنها می توانید از ماسکها یا شوینده های حاوی خاک رس و یا ذغال استفاده کنید. البته این محصولات بهترین استفاده را برای پوستهای چرب خواهند داشت و مصرف بیش از اندازه از آنها می تواند منجر به خشکی بیش از حد پوست شود. این ترکیبات گزینه مناسبی برای پوستها خشک نخواهند بود. همچنین بخاطر قدرت ضد تورم آنها، استفاده به اندازه از این ترکیبات برای پوستهای حساس نیز مانعی ندارد.

نکات کاربردی برای استفاده از ترکیبات ضد جوش و آکنه:

  • اگر مطمئن نیستید که اول از کدام یک از ترکیباتی که معرفی کردیم استفاده کنید، بهتر است محصولی را خریداری کنید که حاوی بنزوئیل پروکسید است.

همیشه محصول قویتر دلیل بر اثرگذاری بیشتر نیست پس بهتر است برای بار اول، بدنبال کمترین درصد بگردید. برای بنزوئیل پروکسید، با 2.5 درصد شروع کنید.

  • اگر از قدرت اثرگذاری ترکیبی که استفاده می کنید راضی نیستید، بهتر است بجای استفاده از درصد بالاتر، ترکیبی دیگر را به آن اضافه کنید. مثلا اگر از کرم بنزوئیل پروکسید 2.5 درصد استفاده می کنید و از قدرت آن راضی نیستید، بهتر است بجای استفاده از بنزوئیل پروکسید 5 درصد، از یک محصول حاوی سالیسیلیک اسید درکنارش استفاده کنید. هر ترکیبی کارایی و اثرگذاری مخصوص به خود را دارد و استفاده از چند ترکیب ضعیف تر، بهتر از استفاده از یک ترکیب قوی جواب می دهد.

  • باید صبور باشید و حداقل به محصولتان 3 ماه وقت دهید. با استفاده روزانه و برای چند ماه، کم کم می توانید تاثیر این محصول روی پوستتان را ببینید.

  • سعی کنید از چند ترکیب مختلف استفاده کنید تا بفهمید کدامیک به پوستتان سازگارتر است. بعد از آن می توانید همیشه از آن ترکیب استفاده کنید.

  • همیشه در کنار ترکیبات معرفی شده در بالا، از یک آبرسان یا مرطوب کننده استفاده کنید.

  • جوشهای پوستتان را دستکاری نکنید و اجازه دهید تا این ترکیبات کارشان را به مرور زمان انجام دهند.

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع جوش و آکنه

اگر ترجیح می دهید که در خانه و با استفاده از ترکیبات و روشهای طبیعی جلوی جوش و آکنه پوستتان را بگیرید، ما در اینجا به دو نمونه از این روشها اشاره می کنیم:

سرکه سیب:

سرکه سیب قدرت آنتی باکتریال و ضد قارچ بالایی دارد که می تواند کمک خوبی برای جلوگیری از ایجاد انواع جوش و اکنه روی پوست باشد. همچنین به واسطه وجود سیتریک اسید، لاکتیک اسید و همچنین سوکسینیک اسید، سرکه سیب قابلیت لایه برداری تقریبا خوبی داشته و می تواند با پاکسازی منافذ از چربی و آلودگی، مانع از ایجاد جوشهای جدید روی پوست شود.

 برای استفاده، یک پیمانه سرکه سیب را با سه پیمانه آب مخلوط کرده و با استفاده از یک پد پنبه ای روی پوستتان اعمال کنید و بعد از 5 تا 20 ثانیه صورتتان را آبکشی کنید. این کار را می توانید یک تا دوبار در روز انجام دهید. اگر پوستی حساس دارید، بهتر است دوبار در هفته از سرکه سیب استفاده کنید و در صورت مشاهده قرمزی و خارش، آنرا حذف کنید.

عسل و دارچین:

خاصیت آنتی باکتریال و ضد تورم عسل و همچنین دارچین غیر قابل انکار است و این ترکیبات همیشه پای ثابت ماسکهای طبیعی پوست محسوب می شوند. با استفاده از آنها، باکتریهایی که باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند از بین رفته و جلوی ایجاد جوشهای جدید روی پوست گرفته می شود. همچنین به واسطه قدرت ضد تورم آنها، این مواد می توانند با کم کردن تورم جوش، به بهبود سریعتر آن کمک کنند.

برای استفاده، 2 قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید و آنها را روی پوست تمیز اعمال کنید. بعد از 10 تا 15 دقیقه می توانید پوستتان را آبکشی کنید. یک تا دوبار درهفته می توانید از این ماسک استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش منافذ پوست

باکوچیول: ترکیبی جدید برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

4 thoughts on “معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

  1. میترا says:

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرسم استفاده تونر گلیکولیک اسید اوردینری دوبار در روز صبح و شب در کنار این روتین برای پوست خیلی چرب و بشدت مستعد جوش مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    شوینده حاوی سالیسیلیک اسید صبح و شب
    سرم نیاسیامیدو هیالورونیک اسید صبح و شب
    سرم سالیسیلیک اسید یک شب درمیان
    و مرطوب کننده مخصوص پوست چرب
    مرطوب کننده

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. بهتره در لایه برداری زیاده روی نکنید چون میتونه باعث صدمه رسوندن به پوستتون بشه. از این روتین استفاده کنید:
      صبح: سرم نیاسینامید، سرم هیالورونیک اسید، ضد آفتاب
      غروب: سرم نیاسینامید، سرم سالیسیلیک اسید، سرم هیالورونیک اسید، مرطوب کننده

  2. یاسمین says:

    سلام وقت بخیر.
    ممنون بابت که جواب میدهد ،جلد هم چرب و هم حساس است خیلی زود حساسیت نشان میدهد ،جوش های سر سیاه رو بینی دارم اصلآ از لایه بردار اسیدی استفاده نمیتوانم .بعد زایمان جلدم خیلی تاریک و لکدار شده لطفاً برایم راهنمایی کنید برای روشن جلد و ازبین بردن جوش های سر سیاه.

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. برای لایه برداری و کاهش جوشهای سرسیاه میتونید از لایه بردارهایی که حاوی پلی هیدروکسی اسید هستند استفاده کنید. در کنار لایه برداری بهتره روزی یک تا دو بار (بسته به درجه تحمل پوستتون) از یک سرم نیاسینامید و روزی دوبار هم از یک سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *