در گرمای تابستان یک مایل بدوید و آن وقت شاید بفهمید افرادی که با تعریق بیش‌ از حد دست و پنجه نرم می‌کنند، هر روز چه می‌کشند.

خوشبختانه، به‌زودی یک گزینه‌ی درمان جدید در دسترس همگان خواهد بود.

سازمان غذا و دارو (FDA) به‌ تازگی Qbrexza (گلیکوپیررونیم) را تایید کرد؛ این داروی موضعی که باید روزی یک‌بار مصرف شود، برای هیپریدروزیس زیر بغل (تعریق زیاد زیربغل) تجویز می‌شود.

ماه گذشته سه تحقیق دومرحله‌ای در رابطه با امنیت و تاثیر دارو انجام شد و شرکت دارویی دِرمیرا بر اساس نتایج آن تست‌ها تاییدیه دریافت کرد.

تام ویگنز، مدیر اجرایی درمیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «متخصصین پوست سال‌ها بود که نیاز به یک درمان جدید برای تعریق زیاد را گوشزد می‌کردند؛ چرا که این بیماری باعث ناراحتی و عذاب بیمار می شود.»

داروی جدید درمان تعریق زیاد زیربغل چیست؟

Qbrexza یک درمان موضعی به‌ شکل حوله است که برای استفاده‌ی یک بار در روز در نظر گرفته شده است و برای بیماران نه سال به بالا تایید شده است. روش کارکرد Qbrexza، بدیع و غیرتهاجمی است.

این دارو آنتی کولینرژیک است؛ یعنی از کار کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی در مرکز و کناره‌های سیستم عصبی جلوگیری می‌کند. وقتی Qbrexza با پوست تماس پیدا می‌کند، با جلوگیری از فعال شدن غدد عرق از تولید عرق جلوگیری می‌کند.

عوارض جانبی Qbrexza شامل خشک شدن دهان، تار شدن دید و خشک شدن پوست می‌شود. عوارض جانبی شدیدتر آن می‌تواند بدتر شدن احتباس ادرار و بالا و پایین شدن دمای بدن باشد. از آنجایی که تعریق برای تنظیم دمای بدن ضروری است، بیمارانی که از Qbrexza هنگام گرمی هوا استفاده می‌کنند، ممکن است گرمازده شوند.

و بله؛ تعریق زیاد واقعا یک بیماری است. نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در آمریکا از این بیماری رنج می‌برند و نسبت آن در زنان و مردان یکسان است.

دکتر مایکل اس گرین، متخصص پوست، می‌گوید: «این فقط یک بیماری بهداشتی محسوب نمی‌شود. من بیمارانی داشته‌ام که به‌خاطر نگرانی از عرق کردن نمی‌خواستند به جشن فارغ‌التحصیلی بچه‌هایشان بروند. چرا که عرق از لباس‌شان بیرون می‌زد یا دست‌هایشان انقدر خیس بود که نمی‌توانستند با کسی دست بدهند.»

او ادامه داد: «اگر خودتان آن را تجربه نکرده باشید یا بیمارانی که از این عارضه رنج می‌برند را ندیده باشید، شاید فکر کنید که بیماران این موضوع را بیش از حد بزرگ می‌کنند. اما این بیماری واقعا افراد را ویران می‌کند.»

خجالت حاصل از تعریق زیاد یکی از دلایل اصلی‌ای است که بیماران به دنبال درمان این عارضه هستند.

تعریق زیاد چند نوع است؟

تعریق زیاد در دو دسته طبقه‌بندی می‌شود: اصلی و ثانویه. تعریق اصلی از بیماری دیگر و یا داروهایی ناشی نشده است. تعریق معمولا در مناطق کانونی بدن مثل زیربغل، دست‌ها یا پاها اتفاق می‌افتد. معمولا متقارن هم هست؛ بدان معنی که به‌طور هم‌زمان در هر دو سمت بدن اتفاق می‌افتد.

همانطور که به آن اشاره شد، این عوارض باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه می‌شوند؛ مانند اجتناب ورزیدن از تعاملات اجتماعی.

تعریق ثانویه معمولا بر اثر درمان و داروها به‌وجود می‌آید. برخلاف تعریق زیاد، تعریق ثانویه در مناطق گسترده‌ای از بدن اتفاق می‌افتد؛ نه در مناطق کانونی. همچنین، علائم تعریق ثانویه در خواب نیز خود را نشان می‌دهند.

گزینه‌های مختلف درمان تعریق زیاد چیست؟

در حال حاضر، چندین روش مختلف درمان تعریق زیاد در بازار وجود دارد؛‌ و Qbrexza جدیدترین گزینه است. ضد عرق‌ها (مام) از همه مرسوم‌تر هستند اما می‌توانند باعث ایجاد لکه و از بین بردن رنگ لباس شوند.

استفاده از بوتاکس برای تعریق زیاد نیز متداول است اما باید به‌صورت متناوب تزریق دریافت کرد.

دکتر گرین می‌گوید: «بوتاکس عملکرد خوبی دارد اما صددرصد نیست و باید هر سه الی شش ماه – بسته به میزان تعریق – دوباره آن را انجام دهیم. برای همین این روش برای خیلی از بیماران مناسب نیست، چرا که گران است و باید دوباره برای تزریق‌های خود بازگردند.»

گزینه‌های دیگر شامل لیزر و تکنولوژی مایکروویو مانند miraDry می‌شود؛ که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان غذا و دارو در آمریکا مجوز گرفت.

اما راحتی استفاده در Qbrexza باعث استفاده‌ی بیشتر آن نسبت به روش‌های درمانی دیگر خواهد شد.

لیسا جی. پیرتی، مدیر اجرایی و بنیانگذار انجمن بین‌المللی تعریق زیاد، می‌گوید: «با تایید Qbrexza توسط سازمان غذا و دارو، کسانی که به این عارضه دچارند بالاخره روش درمانی جدیدی برای مدیریت شرایط خود دارند. ژوئیه ۲۰۰۴ بود که بوتاکس برای درمان تعریق زیاد زیربغل مجوز گرفت و مدت‌ها بود که نوآوری دیگری در این زمینه معرفی نشده بود، چیزی که اجتماع به آن نیاز داشت.»

منبع: Fox News

 

بیشتر بخوانید: جنجال مدل کک ومکی زارا در چین