چین و چروک ها شبیه به سکسکه هستند، ناخوشایند و غیرقابل اجتناب. اما برخلاف سکسکه که من و شوهرم متوجه شده ایم که با یک قاشق شکر قطع میشود، چین و چروک ها به این راحتی از بین نمی روند.

اولین بار که موضوع بوتاکس کردن ابروهای چین خورده ام را با همسرم در میان گذاشتم، متوجه شدم که سرسختانه مخالف این کار است. راستش را بخواهید خودم هم کمی می ترسیدم. مگر بوتاکس ی جور سم نیست؟! به عنوان یک جوان 21 ساله ایده آل نگر ، هیچوقت یک همچین سمی را وارد بدنم نکرده بودم. به همین دلیل زیاد از انجام این کار مطمئن نبودم.

بوتاکس چیست و چگونه انجام می شود؟

تصمیم گرفتم برای پایان دادن به بحث های من و شوهرم در خصوص بوتاکس و هم اینکه بدانم پس از آن در بدنم چه اتفاقی می افتد و اینکه بالاخره این کار را انجام بدهم یا نه کمی تحقیق کنم .

بوتاکس یک نوع سم به نام نوروتاکسین (neurotoxin) است. به نظر ترسناک می آید اما در واقع تا زمانی که توسط افراد متخصص و دارای مجوز این کار انجام می گیرد، کاملا بی خطر است.

بوتاکس دارویی است که از سم یک نوع باکتری به نام کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) گرفته شده و به نام سم بوتولینیوم شناخته می شود.

به گفته Howard Sobel ، متخصص پوست در نیویورک ، ثابت شده که سم بوتولینیوم، در شرایط آزمایشگاهی به میزان و در دفعات معین و کنترل شده،  یک پروتئین ارزشمند و موثر است.

این روش زمانی می تواند مفید باشد که درست به کار رود . اگر از این دارو به روش نادرست استفاده شود، (که بسیار نادر است) می تواند علائم بیماری بوتولیسم را ایجاد کند که می توان به ضعف عضله، تنگی نفس،  مشکل در صحبت کردن ، اختلال در بلع غذا، بی اختیاری ادرار و مشکلات بینایی اشاره کرد. اما توجه به همین هشدار کافیست تا بوتاکس و نحوه انجام آن را دست کم نگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای شروع بوتاکس چند سالگی است؟

بوتاکس به فرم پودر است و دکترتان آن را با محلول نمک مخلوط می کند تا قابل تزریق شود. این محلول باعث می شود تا هرگونه مواد مضر و خطرناک از آن خارج شود. پس مراحل دارن خوب پیش می روند. (گفتن اینکه بوتاکس خطرناک یا سمی هست نمی تواند دلیل خوبی برای بوتاکس نکردن باشد. )

مواد شیمیایی کم کم اثر میکنند و مسیر حرکت عصبی ماهیچه های آن نقاط را مسدود کرده و باعث فلج شدن آن میشود. پس از اینکه داروی تزریق شده از لایه میانی پوست عبور کرده و به منطقه مورد نظر می رسد،

عصب های آن نقاط بدون حرکت می شوند. یعنی اگرچه مغز به بدن دستور می دهد که ماهیچه خاصی را تکان دهد اما بوتاکس باعث میشود که مسیر این دستور مسدود شود و عضله هیچ گونه حرکتی نکند. ماهیچه تزریق شده دیگر نمی تواند منقبض شود. و باعث می شود تا چین و چروک ها ریلکس و صاف شده  از ایجاد چین و چروک جدید جلوگیری می کند.

اثر بوتاکس تنها در نقطه تزریق شده است نه در سایر نقاط بدن.

 Norman Rowe، جراح پلاستیک می گوید: به عنوان مثال اگر من تزریق را در صورت شما انجام دهم، روی انگشت شست پای شما تاثیری نمی گذارد. یعنی روی تمام ساختار بدن اثر نمی گذارد.

اما تا شعاع 3 سانتیمتر از نقطه مورد نظر می تواند انتقال یابد. حتی اگر مولکولها از طریق جریان خون به نقاط دیگر بدن منتقل شوند میزان مواد آرایشی که خطرناک تر است ، (تقریبا 100 واحد ) کمتر از میزان سم آن نقاط (2500 تا 3000 واحد) خواهد بود.

بوتاکس، محل مورد نظر را بی حس نمی کند.

Rowe می گوید : ” شاید شما بپرسید چرا وقتی به من تزریق میشود حس لامسه ام را مسدود نمی کند؟ وقتی به صورتم دست میزنم آن را هنوز حس میکنم . اما آن به این دلیل است که دو گونه عصب متفاوت در بدن وجود دارد. یک نوع از عصب ها مسئول حرکت هستند. و نوع دیگر عصب ها مسئول احساس اند. بوتاکس تنها سیناپس هایی (محل ارتباط یک نورون را با نورون دیگر) را بلاک می کند که از نوع اول هستند.”

اگر شما یا دکترتان مراقب نباشید، محل تزریق بوتاکس ممکن است ورم کند یا قرمز یا کبود شود .

پس از جلسه بوتاکس می توانید فعالیتهای روزانه تان را مجدد از سر بگیرید. اما قبل از آن بهتر است هشدار دهم که ممکن است ورم هم داشته باشید. به گفته Sobel  این ورم به دلیل وجود محلول نمک در پودر بوتاکس است. این ورم معمولا بیش از یکساعت طول نمی کشد. کلا ورم ها تا حداکثر چند ساعت بیشتر باقی نخواهند ماند.

Rowe می گوید: اگرچه احتمالش بسیار کم است اما ممکن هست که کبودی هم در محل مورد نظر رخ دهد. (در صورت بدشانسی !)

اما استفاده از روش های مناسب از رخ دادن اتفاقات بد جلوگیری میکند.

Sobel می گوید : ” اگر سوزن بوتاکس را بسیار عمیق وارد پوست کنید، در بسیاری مواقع ممکن است به رگ خونی آسیب وارد شده و باعث کبودی شود.

پس از تزریق چه میتوان کرد؟

مراقب باشید نواحی آسیب دیده را فشار یا ماساژ ندهید زیرا باعث میشود که سم پخش شده به سایر نقاط نیز برسد.

معمولا پس از 3 تا 7 روز بعد از بوتاکس شاهد پوست نرم تری خواهید بود.

Rowe می گوید:  بوتاکس عضلات را غیر فعال می کند. در نتیجه پوست را نمی کشد و از حرکت کردن پوست می کاهد.

وقتی از Sobel  پرسیدم که چه اتفاقاتی در دوره نهفتگی (incubation) می افتد؟ (دوره نهفتگی به دوره و مدت‌زمان ورود عامل بیماری‌زا (اعم از باکتری، سم و غیره) به بدن تا ظهور یا علائم بیماری گفته می‌شود.)

جواب داد: گمان نکنم کسی بتواند پاسخ سوال شما را بدهد، اما ما متوجه شده ایم هنگامی که آن را تزریق می کنیم 3 یا 4 روز طول می کشد تا عضله منقبض شود.

بوتاکس همچنین از شکل گیری چین و چروک ها در آینده جلوگیری می کند.

Rowe می گوید : یک اثر پیشگیری کننده هم دارد و آن این است: اگر شما بتوانید یک عضله را قبل از اینکه بتواند پوست را منقبض کند ، غیر فعال کنید، از شکل گیری هر نوع چین و چروک در صورت و یا بدتر شدن خطوط آن می توانید جلوگیری کنید.

پس از اینکه بوتاکس وارد بدن شما شد تا حدود 4 ماه در بدن مانده و سپس از بین می رود تا اینکه نیاز به تزریق مجدد باشد.

زمانی که پروتئین موجود در پیوند عضلانی دیگر نتواند در بدن وظیفه خود را انجام دهد، به ترکیبات بی خطری مانند اسیدهای آمینه تجزیه می شود یا تبدیل به انواع دیگر پروتئین ها می شود و یا توسط کلیه ها از بدن دفع می گردد .

Rowe می گوید : وقتی بحث سردرد می شود، بوتاکس روی میگرن هم تاثیر می گذارد. مراجعانی که برای از بین رفتن چین و چروک آمده بودند و اتفاقا میگرن هم داشتند پس از تزریق، سردردشان نیز از بین رفت.

او می گوید هرچه قدر عضلات بزرگ تر باشند، حس لامسه سریعتر باز می گردد (اثر بوتاکس کمتر ) و بالعکس. هر چه عضلات کوچکتر، تاثیر بوتاکس در بدن بیشتر خواهد ماند.

بدن شما هیچ گاه به بوتاکس عادت نمی کند. یعنی با هر بار تزریق، بدن واکنش نشان می دهد.

بوتاکس تنها مخصوص از بین بردن چین و چروک پوست نیست. کاربردهای متنوع دیگری هم دارد.

از لحاظ بیولوژیکی، مسدود سازی فرمان عصبی به ماهیچه ها به درمان میگرن، اختلالات عضلانی و اختلالات روده ، گرفتگی و سفت شدن عضله، تکرر ادرا، بی اختیاری ادراری ، تعرق بیش از حد کمک می کند.

Sobel می گوید بوتاکس همان گونه که عصب های عضلات را مسدود می کند، عصب غده ها را نیز مسدود می کند. اما در خصوص تعرق زیاد، نباید انتظار داشته باشید پس از بوتاکس دیگر کلا عرق نکنید. بالاخره کمی عرق باید از بدن دفع شود.

از آنجا که غده ها از عضلات کوچکتر هستند بنابراین اثر بوتاکس در این حالت در بدن بیشتر می ماند. 

کاربردهای دیگر بوتاکس 

چند مورد مشابه کاربردهای دیگر بوتاکس چون درمان مشکلات پروستات، انحراف چشم (strabismus) یا حتی فلج مغزی!

بوتاکس داروی قرن 21 است. خاصیتی چون استامینوفن یا آسپرین دارد. بوتاکس همان کاری را انجام می دهد که پنیسیلین در نیمه قرن بیستم انجام می داده است.

و من در حالی که هنوز مردد هستم که آیا تزریق بوتاکس را انجام دهم یا نه ، فکر می کنم با وجود داشتن این اطلاعات، حداقل میتوانم راجع به آن با همسرم بحث کنم که بوتاکس برای بدن بی خطر است. حتی اگر در یک مشاجره هم پیروز شوم ، خودش موفقیت بزرگی محسوب میشود. اینطور نیست؟

2 thoughts on “هر چیزی که باید در مورد بوتاکس بدانید: فواید، معایب و نحوه انجام آن

  1. مهتا* says:

    سلام و درود بر شما
    من سوالي داشتم از خدمتتون درباره اينكه شما شخصي را مي شناسيد كه محصولات ارايشي و يا كرمهاي اصل را به قيمت مناسب به دست مشتري برساند و اينكه براي تيرگي پوست بدن روشن كننده پوست را پيشنهاد مي دهيد يا خير

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر.
      خیر متاسفانه. برای کاهش تیرگی بدن میتونید از سرمهای لایه بردار ملایم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *