چه چیزی یک سرم (serum) را از سایر سرم ها متمایز می کند؟ عملا غیر ممکن است که در قفسه فروشگاهها یا روی صفحه تلویزیون دلیل آن را بدانید ، مگر اینکه یک داروساز یا رفیق صمیمی اش باشید و از راز و رمز ترکیبات آن ها باخبر شوید و موادی را برای مراقبت از پوست خود انتخاب کنید که واقعا موثر باشند.

سازمان دارو و غذای آمریکا ( FDA) تعریف خاصی از محصولات برای پوست های با حساسیت زایی کم یا شستشودهنده های ضد جوش ارائه نداده است.

یک شرکت ممکن است آزمایش های زیادی در این خصوص انجام داده باشد و از این مواد هم استفاده کند.  اگر شما دارای پوست حساسی هستید از محصولات معطر یا حساسیت زا مانند پارابن ها (از پرکاربردترین دسته مواد نگهدارنده هستند که به دلیل خواص آنتی باکتریال، قیمت ارزان و عملکرد مناسب در برابر آلودگی های میکروبی، در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند) یا پروپیلن گلیکول، بپرهیزید.

اگر صورت شما مستعد به جوش و آکنه است، از محصولات مایع و ژل مانند استفاده کنید. مراقب تعاریفی که از محصولات چرب کننده میشود ، باشید. یک محصول ممکن است چرب کننده نباشد اما منافذ صورت شما را ببندد.

در این خصوص هیچ تعریف خاصی برای اثبات از سوی ارگان های پزشکی یا متخصصان پوست وجود ندارد. پس اگر یک محصول خوب برای پوست بخواهیم چه باید کرد؟

 به گفته King ترکیبات بر اساس میزان غلظت رده بندی می شوند. به جزء آنهایی که زیر 1 درصد رنگدانه، مواد معطر یا نگهدارنده دارند. به گفته Ron Robinson  سازنده مواد آرایشی ، موسس Beautystat.com  ، آنها به هر صورتی که سازنده بخواهد لیست میشود.

پنج ترکیب اولیه باعث حجیم سازی مواد شده و معمولا شامل گلیسیرین (مرطوب کننده عالی) می باشد. اما این به این معنا نیست که این ترکیبات باید باعث تغییر در پوست شما شوند. پلیمرهای افزایش دهنده کلاژن ، در مقدار کم می توانند موثر باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه محصولات مراقبت از پوست را با ترتیب درست روی پوست اعمال کنیم؟

از تلفظ سخت این واژه ها نترسید

ممکن است نتایج مهم را از دست بدهید. یکی از ترکیبات شبیه سازی کننده کلاژن ، استیل هگزاپپتید 8 است که نام پیچیده و طولانی آن بیانگر ترکیبات شیمیایی آن است.  ترکیبات چلاتینگ که حاوی EDTA  یا  EDDS (هر دو نوعی اسید هستند) هستند، باعث میشوند فلزات سنگین در آب لوله کشی (که ممکن است اثر آن  پس از شستن هم روی صورتتان بماند) نتوانند ترکیبات مفید برای پوست را تجزیه کند. امولیسیفایرها (emulicifierd) از جداشدن مواد از یکدیگر درون ظرف جلوگیری می کنند.

بنابراین با هر یک تکانی که به ظرف می دهید از ترکیبات مفید آن استفاده می کنید.

نتیجه بخش ترین مقدار از ترکیبات رتینول و ویتامین c – دوتا از بهترین ترکیبات به ترتیب برای نرم کردن و روشن کردن پوست –  می توانند به طرز دردناکی تحریک کننده و ناپایدار باشند. استثناء : رتینول با خاصیت جذب آهسته – زمان بیشتری روی پوست مینشیند و آن را شاداب نگه میدارد- همچنین نوعی از ویتامین c ، به نام اسید اسکوربیک .

 Ginger King.سازنده مواد آرایشی می گوید : با استفاده از مواد فوق ، شما بیشترین میزان ترکیبات  مفید را بدون پوست شدن یا قرمز شدن پوست، خواهید داشت.

بر حسب مد روز خرید نکنید

 بعضی از ترکیبات مواد آرایشی خیلی فوق العاده نیستند. اما دلیلی دارد که شما آنها را همه جا می بینید.

سازنده مواد آرایشی Dobos Kelly  می گوید: (Niacinamide ) نیاسینامید یکی از بهترین ها برای یکدست کردن رنگ پوست است و sodium hyaluronate –  نوعی اسید هالورونیک است که به طور طبیعی در پوست شما وجود دارد- و برای از بین بردن خطوط صورت موثر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *