آفتاب گرفتن تو ساحل رو دوست دارم (البته با کرم ضد آفتاب). اما بعدش جوش هایی که در همین نقاط از بدنم میاد بیرون رو دوست ندارم. هر سال تابستان ، پس از 6 ماهی که بدنم بدون جوش بود، مجدد ضایعات پوستی روی بدنم شروع میشوند و می دونم که خیلی ها مثل من این مشکل را دارند.

به همین دلیل از Valerie Goldburt، متخصص پوست در نیویورک، راجع به از بین بردن دائمی جوشهای پشت و سینه ام پرسیدم.

چرا بیشتر در تابستان جوش میزنیم؟

“در تابستان بدن شما چربی و عرق بیشتری تولید می کند. پس وقتی این دو با هم ترکیب شوند، تولید جوش و آکنه می کند. البته کرم ضد آفتاب هم بسیار خوب است و نقش غیرقابل انکاری را در تابستان بازی می کند، اما خود می تواند باعث جوش زدن شود به خصوص که در تابستان بیشتر از آن استفاده می کنید.

شما تنها نیستید، در تابستان تعداد افرادی که برای درمان جوش و آکنه پوستشان به من مراجعه می کنند، به مراتب بیشتر است.  

فرق جوش صورت و جوش پشت و سینه چیست؟

جوش های روی قسمت پشت و سینه کمی با جوش روی صورت فرق دارند.

نام تخصصی آن فولیکولیتیس (Folliculitis) می باشد و زمانی اتفاق می افتد که فولیکول موی شما عفونی شده باشد و به نوعی شبیه جوش و آکنه های صورت می باشد و با همان ترکیبات و داروها قابل درمان است.

در بعضی موارد می تواند روزاسه (Rosacea=التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت) ناشی از نوشیدن قهوه یا لبنیات باشد که خیلی روی سینه و ستون فقرات رایج نیست.

بیشتر بخوانید: علت جوش باسن چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟

چگونه می توان جوش های پشت و سینه را درمان کرد؟

اول اینکه پس از باشگاه یا آفتاب گرفتن، فوری دوش بگیرید و همه آن روغن ها و چربی ها و کرم های ضدآفتابی را که اطراف فولیکول های مو تجمع کرده اند بشویید و از بادی واش ملایم که حاوی اسید سالیسیلیک است ، به طور مداوم استفاده کنید. استفاده هر روزه از آن، باعث کاهش التهاب و باز شدن منافذ پوست می شود.

جوش های پشت و سینه

آیا محلول شستشوی ضد جوش صورت مفید است؟

بلی، اما مطمئن شوید که حتما حاوی اسید سالیسیلیک باشد و نه بنزوئیل پراکسید.

بنزوئیل پراکسید برای درمان جوش های صورت مشکلی ندارد اما برای بدن پیشنهاد نمی کنم زیرا لباس تان را بی رنگ می کند.

بسیاری از افراد به من مراجعه می کنند و از کراوات های رنگ شده و تیشرت های لکه دار خود شکایت دارند . می توانید از لکه بر یا ژل هم روی سینه و پشتتان استفاده کنید و اگر با هیچ یک از این موارد مشکل برطرف نشد، با یک متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید. داروها و ژل هایی وجود دارند که آنها را در موارد جدی تر ضایعات پوستی، تجویز می کنیم.  

آیا اسکراب به درمان جوش و آکنه کمک می کند؟

وقتی میخواهم با اسکراب های دانه دار لایه برداری کنم عصبی می شوم چون افراد با اینگونه اسکراب ها خشن برخورد می کنند. اگر اسکراب را محکم روی پوست خود بکشید باعث خشکی بیش از حد پوست می شود و  به تولید چربی بیشتری می انجامد و در نتیجه جوش بیشتری حاصل می شود. همچنین پوست قسمت سینه شما بسیار نازک است اگر پوست آن قسمت را بکنید (دیده ام که بسیاری از افراد این کار را می کنند ) به راحتی زخم می شود.

راه حلی را که من به شما پیشنهاد می دهم و خودم هم همین کار را می کنم . از لیف اسفنجی حمام و یک مایه شستشوی بدن حاوی اسید سالیسیلیک یکبار در هفته استفاده کنید. من از یک اسکراب نرم در نقاط پشت و سینه خود استفاده می کنم و به محض اینکه  از زیر دوش آب بیام بیرون بلافاصله لیف را میشویم زیرا خود مکانی برای رشد و نمو باکتری ها است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *