اگر اخیرا به داروخانه ها و یا مراکز خرید لوازم آرایشی سری زده باشید، حتما با سیلی از انواع کرم ها در رنگ ها و نام های مختلف روبه رو شده اید. محصولاتی با نام های حروف الفبا مانند کرم هایBB ،CC و به زودی کرم های DD، به خانواده کرم های مرطوب کننده و فونداسیون های استاندارد (به عنوان گزینه های ایده آل پوست در قفسه فروشگاه ها) پیوسته اند. اما این محصولات چه می کنند؟ چه فرقی بین آنهاست؟ و مهمتر از همه اینکه از کدام یک باید استفاده کرد؟

در زیر به شرح آنها می پردازیم:

مرطوب کننده تینتد (Tinted)

این محصول به صورت شما لایه نازکی از رنگ (می توانید به رنگ صورت خود آن را تهیه کنید) می دهد، می تواند مانند فونداسیون نیز عمل کند و در عین حال خواص یک مرطوب کننده را نیز دارد، تعبیر من آن است که روند تقاضا برای این محصولات رو به کاهش و یا حتی انقراض است. هر چند هنوز هم در بازار موجود هستند و همچنان طرفداران بسیاری دارند، اما من اخیرا ارائه محصول جدیدی از این دسته کرم ها را در بازار مشاهده نکرده ام.

بی بی کرم ها (BB)

بی بی کرم ها از کشورهای آسیایی وارد می شوند که بخصوص در دو سال اخیر در کشور آمریکا بسیار محبوب شده اند. بی بی کرم ها دارای لایه محافظتی و دیگر خواص مراقبتی برای پوست مانند SPF و آنتی اکسیدانها هستند. آنها می توانند فاکتورهای مهم دیگری را نیز بسته به نوع برندی که مصرف می کنید، ارائه دهند. نسبت به فونداسیون ها لایه های نازک تری را ایجاد می کنند اما نسبت به مرطوب کننده های تینتد ضخامت بیشتری دارند. افزودنی ها در بی بی کرم ها می توانند همان اثراتی را داشته باشند که درترکیبات سرم های خالص موجود است،  با این حال فقط به بی بی کرم ها برای محافظت از پوستتان در مقابل اشعه خورشید اکتفا نکنید.

دکتر Heidi Waldorf متخصص پوست در منهتن می گوید: ” تنها نگرانی من آن است که چون بی بی کرم ها پوشش نازکی را روی پوست ایجاد می کنند، خانمها معمولا مقدار کمی از آن را به همراه کرم های ضد آفتاب سنتی استفاده می کنند که این موضوع باعث می شود در مقابل نور خورشید به اندازه کافی از پوست محافظت نکند.

بیشتر بخوانید: بیوتی بلندر چيست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

سی سی کرم ها (CC)

تفاوت ناچیزی بین کرم های بی بی و سی سی وجود دارد. سی سی مخفف دو واژه ” اصلاح رنگ ” است و محصولات آن به رفع مشکلاتی از قبیل قرمزی یا التهاب پوست می پردازد در حالیکه کرم های بی بی مانند فونداسیون هایی با لایه سبک بوده دارای مزایای محافظت از پوست هستند. به گفته آرایشگر  Nico Guilis، سی سی کرم ها روی پوست، سبک تر از بی بی ها عمل می کنند. آنها بیشتر به آدم احساس سبکی و تازگی می دهند و ورژن پیشرفته کرم های بی بی هستند.

در حالیکه کرم های بی بی و سی سی (من از هر دو استفاده کرده ام) هر یک بنا بر تقاضای خاصی در بازار ارائه می شوند و از لحاظ تئوری متفاوت هستند، ، صادقانه بگویم آنها تقریبا شبیه به هم اند. چیزی که بیشتر باعث ابهام می شود آن است که خواص و مزایای هر یک بسته به نوع برند های موجود در هر دو نوع کرم متفاوت است. به عنوان مثال کرم سی سی Clinique دارای خاصیت مات کنندگی بیشتری نسبت به برندهای دیگر کرم بی بی است که من شخصا استفاده کرده ام. در خواندن ترکیبات این کرم ها دقت کنید و مهمتر از همه اینکه باید آنها را امتحان کنید تا مشخص شود که دقیقا چه کرمی برای پوستتان مناسب تر است.

دی دی کرم ها (DD)

شرکت آرایشی Julep به تازگی کرم Dynamic Do-All ” را روانه بازار کرده است که به نوعی شبیه به مخلوطی از کرم های بی بی و سی سی است. اما صنعت لوازم آرایشی به طرز عجیبی چیزی بسیار متفاوت را برای کرم های دی دی پیش بینی می کرد. در سال 2012 تحلیلگران صنعت لوازم آرایشی به وب سایت Cosmetic Design اعلام کردند که تعدادی از کرم های دی دی با نام ” پدافند روزانه ” را برای ورود به بازار آماده کرده اند اما آنها برای استفاده صورت نیستند بلکه برای پا و سایر قسمتهای بدن هستند. جالب اینکه شرکت Julep به تنهایی چنین محصولی را در ردیف سایر محصولات قابل ارائه به بازار معرفی کرد.

فونداسیون (کرم پودر و پنکیک)

پس اگر کرم های بی بی و سی سی پوشش مناسب و مراقبتهای لازم را برای پوست ایجاد می کنند آیا این به معنای پایان دوره فونداسیون های سنتی است؟ احتمالا خیر

Guilis فونداسیون های سنتی را ترجیح می دهد زیرا می تواند آنها را با هم مخلوط کند و این احتمالا مهمترین تفاوت بین همه این محصولات است. کرم های بی بی و سی سی و مرطوب کننده های تینتد (Tinted) معمولا در غالب تنها چند رنگ ارائه می شوند در حالیکه فونداسیون ها می توانند به مراتب سایه های بیشتری را پوشش داده هماهنگی دقیق تری را با پوستتان ایجاد کنند. Guilis می گوید : ” بی بی و سی سی کرم ها برای من به نوعی نقش شامپو و نرم کننده را همزمان ایفا می کنند، دقیقا آنچه را که برای اتمام کار می خواهید برآورده نمی کنند. شنیده ام که برخی از آرایشگرها می گویند که تمایل دارند از کرم بی بی به عنوان پرایمر استفاده کنند و سپس روی آن، فونداسیون اعمال کنند.”

بسیار خوب است که گزینه های بسیاری برای آرایش پوست وجود دارد. اما فقط مراقب باشید که درگیر بازاریابی نشوید، تحقیق و مطالعه کنید، نظرات دیگران را نیز جویا شوید تا بتوانید محصول مناسب را برای پوستتان انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *