آیا محصولات حاوی کلاژن واقعا تاثیر مثبتی روی پوست دارند؟

کلاژن چیست؟

وقتی در مورد پیری پوست می‎گوییم، در واقع داریم در مورد کلاژن– یا دقیق‎تر در مورد کمبود آن حرف می‎زنیم. تا حد زیادی هر مشخصه‎ ای از پوست سالم به مضمون کلاژن ختم می‎شود: هرچه بیشتر از این پروتئین داشته باشیم، پوستمان سفت ‎تر، پرتر و باطراوت ‎تر به نظر می‎رسد.

اما وقتی پا روی سن می‎گذاریم- به خصوص وقتی هم‎زمان با بالا رفتن سن سیگار می ‎کشیم، مشروب می ‎خوریم و در معرض اشعه‎ ی ماورای بنفش قرار می‎گیریم- تولید کلاژن مان افت می‎کند و کلاژنی که از قبل داریم شروع به تجزیه شدن می‎کند و در نتیجه، باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می ‎شود. توصیف این علائم به طریقی توصیف فقدان کلاژن است.

به همین جهت محصولات غنی از کلاژن زیادی در بازار وجود دارد، که بیشترشان جزو یکی از این دو دسته هستند: مرطوب کننده‎ ها (به ویژه کرم‎ ها) و مکمل‎ های خوراکی. در حالی که کرم‎ های کلاژن قدیمی شده ‎اند، مکمل ‎های امروزی بر بازار این روزها تسلط یافته ‎اند.

اما صرف نظر از اینکه محصول چه شکلی دارد، تولیدکنندگان ادعا می‎ کنند که اگر کلاژن بیشتری در اختیار بدنتان قرار دهید، آنچه را از دست داده ‎است دوباره جایگزین می‎کند، که باعث بهبود همه‎ چیز از آب ‎رسانی و قابلیت ارتجاعی گرفته تا خطوط و چین‎ و چروک‎ های کوچک می‎شود. با این حال، کارشناسان همچنان مردد ‎اند.

آیا یک مرطوب کننده یا مکمل واقعا می‎تواند به سلول‎های پوستتان کمک کند تا کلاژن بیشتری تولید کنند؟

پاسخ کوتاه “نه” است. پاسخ بلند این است که شاید، اما همچنان احتمالا نه. این کمک می‎کند در مورد کلاژن و نحوه ‎ی ساخته‎ شدن آن بیشتر بدانیم تا علت پاسخ ‎ها را بفهمیم.

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی در بافت پیوندی انسان و به طور برجسته در پوستمان است. اکثریت قریب به اتفاق کلاژن پوست ما در میان‎ پوست یافت می‎شود (لایه‎ دوم پوست که در زیر روپوست قرار دارد)، جایی که ساخته هم می‌شود. سلول‎ های پوست در میان‎ پوست (فیبروبلاست ‎ها) کلاژنی را که باقی میان‎ پوست را کنار هم نگه‎ می‎دارد، سنتز می‎کنند و ساختار زیرین پوستمان را می‎سازند.

با توجه به ساختار خود کلاژن که شبیه یک نوار یا طناب است: آمینو اسید‎های خاصی به هم متصل می‎شوند تا زنجیرهای طولانی بسازند، که آن‎ ها هم با هم در یک دسته جمع می‎شوند تا رشته‎ های زخیم‎ تری را تشکیل دهند. بعد آن رشته‎ ها اطراف یکدیگر پیچ و تاب می‎خورند تا یک مارپیچ سه تایی ایجاد کنند. در نهایت مارپیچ‎ ها از انتها به هم متصل می‎شوند و روی هم انباشته می‎شوند تا رشته ‎هایی به نام فیبریل بسازند. به عبارت دیگر کلاژن مولکول بسیار بزرگ و پیچیده ‎ای است.

به همین دلیل است که کرم‎ هایی که از کلاژن خالص ساخته‎ شده‎ اند نمی‎توانند به ادعاهای بزرگشان عمل کنند- آن مولکول ‎های رشته ‎ای درشت، بزرگتر از آن هستند که بتوانند درون پوست شما نفوذ کنند و قطعا آن قدر بزرگ که نتوانند در میان پوست، جایی که جادوی واقعی اتفاق می‎ افتد، فرو روند. درنتیجه اگرچه کرم‎ های کلاژن حس خوشایندی دارند و ممکن است به آبرسانی پوست کمک کنند، اما مزیتشان فقط همین است.

بیشتر بخوانید: آیا کرم های دور چشم تاثیری بر جوانسازی و کاهش چین و چروک پوست دارند؟

کلاژن سازی:

Suzan Obagi متخصص پوست دانشگاه پیر و ماری کوری (UPMC) و رئیس آکادمی جراحی زیبایی آمریکا (American Academy of Cosmetic Surgery) می‎گوید: «ممکن است پوستتان نرم‎ تر و لطیف ‎تر به نظر برسد یا ممکن است چین و چروک ‎هایتان کمی بهبود یابند، اما آن‎ ها همه خیال باطل است- آن فقط چیزی است که در ظاهر اتفاق می ‎افتد. در واقع کلاژنی ساخته نمی‎شود.»

برای برطرف کردن این مشکل در حال رشد، اکثر لوسیون‎ها، شربت‎ ها و قرص هایی که در ترکیباتشان وجود کلاژن را جار می ‎زنند، در حقیقت این روزها حاوی کلاژن هیدرولیز شده (تجزیه شده) یا پپتیدهای کلاژن هستند. (حقیقت جالب: ژلاتین یک شکل از کلاژن هیدرولیز شده است!)

دکتر John Zampella متخصص پوست مرکز ارتوپدی NYU Langon می‌گوید در اصل کلاژن های هیدرولیز شده به زنجیرهای کوچکی از آمینواسیدها که پپتید نام دارند، تجزیه شده‎ اند. برخی محققان و متخصصان پوست باور دارند که این پپتیدها می‎توانند سلول ‎های پوست شما در لایه ‎ی محافظ بیرونی را طی کنند و وارد میان‎ پوست شوند.

و این باورپذیر به نظر می‎رسد که استفاده از کرمی که پر از آن کلاژن ‎های پیشرو است می‎تواند بعدا باعث افزایش تولید کلاژن شود، به شرطی که آن پپتید‎ها خودشان را به میان ‎پوست برسانند. اما این فرضیه واقعا آزمایش نشده‎، و تنها براساس تجربه ثابت شده‎ است.

کلاژن خوراکی:

مسئله‎ ی شگفت ‎آور آنکه تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‎ دهد کلاژن خوراکی ممکن است ظاهر پوست را بهبود بخشد. بنابر حداقل سه مطالعه‎ اخیر، استفاده‎ از کلاژن خوراکی در مقایسه با دارونماها، با بهبود آبرسانی پوست، قابلیت ارتجاعی و چین و چروک‎ ها همراه است.

اما این مطالعات باید با چند نکته ‎ی ستاره ‎دار همراه شوند: آن‎ مطالعات روی بخش کوچکی (حدود 60 شرکت‎ کننده) و در مدت کوتاهی (4 تا 12 هفته) انجام شدند، و مطالعات فقط روی خانم‎ های بالای 35 سال متمرکز بودند.

نتایج مشاهده شده می‎توانستند به دلیل افزایش تولید کلاژن یا مکانیزم ‎های دیگر باشند. اما در هر صورت، آن‎ ها در بهترین حالت بی‎ ضرر هستند و ما گزینه‎ های دیگری (از جمله رتینوئید) داریم که احتمال فایده رساندنشان بیشتر است.

به علاوه، مهم است به یاد داشته باشیم که مکمل ‎ها توسط سازمان غذا و دارو کنترل نمی‎شوند یا آن‎ گونه که داروها آزمایش می‎ شوند مورد آزمایش قرار نمی‎ گیرند، به همین خاطر شما لزوما نمی ‎دانید چه چیزی می‎ گیرید یا اینکه تا چه حد ممکن است درست عمل کند.

و اگر رژیم غذایی طبیعی داشته‎ باشید (شامل غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات)، شما احتمالا تمام کلاژن مورد نیازتان را در حال حاضر دریافت می‎کنید.

بنابراین باید تمام محصولات کلاژن ‎ام را دور بریزم؟

کمی کلاژن بیشتر شاید تغییر بزرگی در پوستتان ایجاد نکند، اما همچنان کاملا بی‎ضرر است. پس اگر مرطوب‎ کننده‎ ی پپتیدِ کلاژنتان را دوست دارید یا از مزایای مکمل‎ ها نفع می ‎برید و عوارض جانبی تجربه نکرده ‎اید، پس هر طور مایلید، از آن‎ ها استفاده کنید. اما اگر واقعا می‎خواهید فقدان کلاژن را به حداقل برسانید، گزینه‎ های موثرتری وجود دارند، که با ضد آفتاب شروع می ‎شوند.

دکتر Zampella می‎گوید: «اولین چیز ضد آفتاب است- شما مسلما می‎خواهید از تجزیه شدن کلاژن‎ هایتان (آن ‎ها که هنوز موجود اند) جلوگیری کنید. دومی رتینوئید است، زیرا چیزی است که ما از آن بیشترین شواهد برای ساختن کلاژن را داریم.»

دکتر Obagi موافق است، مخصوصا وقتی که شما هزینه‎ ی گزاف محصولات کلاژن را در نظر می‎گیرید: «شما می‎توانید محصولاتی را خریداری کنید که صدها دلار قیمت دارند و نمی‎دانم که آن‎ ها از یک رتینوئیک اسید تجویزی بهتر هستند یا نه. در حقیقت می‎توانم حدس بزنم که نیستند.»

اگر شما به دنبال راهی برای کنترل کردن چین و چروک‎ ها یا هر عوارض جانبی دیگر فقدان کلاژن هستید، برای توصیه‎ هایی ویژه در مورد پوست خودتان به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

18 thoughts on “آیا محصولات حاوی کلاژن واقعا تاثیر مثبتی روی پوست دارند؟

  1. مریم says:

    استفاده از الاستین چطور؟ استفاده موضعی از این ماده قابل جذب به پوست هست؟ و آیا استفاده همزمان کلاژن و الاستین در یک سرم نقش کمک کننده ای در جذب کلاژن دارد؟

    • آرومیس says:

      سلام. کلاژن و الاستین توسط بدن تولید میشن ولی استفاده از ترکیباتی مثل رتینول میتونه در بلند مدت باعث تحریک ساخت کلاژن بیشتر توسط پوست بشه.

  2. سلنا says:

    سلام عزیزان من صورتم اصلا چروک نداشت فقط خط ابرو رفتم صورتم بوتاکس کردم خیلی بد شده بیشترکک ومک وپنجه کلاغ داغون شدم حالا میخوام از کرم کلوژن ساز استفاد کنم راهنمای کنید چکارکنم

    • آرومیس says:

      سلام. کرم کلاژن ساز در کنار استفاده از سرمهای حاوی رتینول براتون مناسبند ولی در مورد اینکه چطور تزریق بوتاکس باعث ایجاد چنین عوارضی شده، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

  3. سارا says:

    آیا ایجاد سوراخ های ریز در پوست با دستگاههای خاص زیبایی میتواند جذب کرم حاوی کلاژن هیدرولیز شده را افزایش دهد ؟

  4. ناشناس says:

    سلام مدتی که سرم کلاژن ساز باید روی پوست بماند و بعد شسته شود چند ساعت است ؟
    ایا باید صبح تا شب یا شب تاصبح بماند؟

  5. رستا says:

    سلام. مکمل های کلاژن موجود در بازار ایران نظیر my vitamins قابل اطمینان هست؟ بطور کلی مکمل ملاژن میتونه به سفت شدن سینه و شکم و… کمک کنه ؟؟

    • آرومیس says:

      رستای عزیز همونطور که در مقاله اشاره شد، نباید انتظار زیادی از مکمل های کلاژن داشته باشی چون این محصولات نمی تونن تاثیر زیادی روی کلاژن سازی پوست داشته باشن. استفاده از روشهای کم تهاجمی مثل هایفوتراپی تاثیر بیشتری روی کلاژن سازی و سفت تر شدن پوستتون خواهند داشت.

    • آرومیس says:

      سلام. یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن در بدن ایجاد می شود. کاهش استروژن می تواند در پوست باعث تضعیف کلاژن و الاستین شده که می تواند در نهایت به شل شدن پوست و افزایش چین و چروک منجر شود. تاثیر مکمل های کلاژن روی پوست هنوز به خوبی ثابت نشده و خیلی از کارشناسان هنوز اعتقادی به اثربخشی کامل این مکمل ها ندارند.
      از طرف دیگر، نباید فکر کنید که مکمل های کلاژن نقشی روی تاخیر یائسگی خواهند داشت. ولی استفاده از یک مکمل کلاژن به همراه مکمل هیالورونیک اسید می تواند قدم اول در پرتر ساختن پوستتان باشد و در صورت نیاز می توانید از روشهای هایفو درمانی که تاثیر بیشتری در احیای کلاژن پوست دارند استفاده کنید.
      موفق باشید

  6. فریبا says:

    با سلام و خدا قوت!!
    ممنون از انتشار مطالب مفیدتان.
    مکمل کلاژن در صورتی جذب پوست میشود که همزمان باشد با RF و یا هایفو.
    آیا بازهم این نظر رو رد میکنید یا قبول دارید.

    • آرومیس says:

      سلام. با استفاده از دستگاههای رادیوفرکانسی و اولتراساند یا هایفو، امواج با تحریک غده های ترشح کننده کلاژن، که در لایه های زیرین پوست هستند، باعث افزایش ساخت کلاژن و در نتیجه سفت شدن پوست خواهند شد. مکمل ها و کرمهای کلاژن نقش چندانی در ساخت کلاژن پوست ندارند چون نمی توانند به عمق مورد نیاز نفوذ کنند و باعث کلاژن سازی موثر شوند.
      ممنون که همراه ما هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *