کرم مرطوب کننده خوب چی بخرم

انتخاب بهتربن مرطوب کننده برای پوست یکی از چالش های اساسی اکثر خانم ها است. همان‎طور که استفاده از یک مرطوب کننده روی صورتتان زیبا به نظر می‎رسد، انتخاب یک محصول اشتباه می‎تواند همه ‎چیز را در جهت مخالف قرار دهد. به جای اینکه احساس کنید صورتتان در ابرها قرار دارد، ناگهان با گریس پوشیده می‎شود یا به ‎طور کلی انگار اصلا آبرسانی نشده‎ است.

درست است که پیدا کردن مرطوب ‎کننده‎ مناسب می ‎تواند سخت و پرزحمت باشد، اما به این معنی نیست که کار غیرممکنی است. بلکه کاری است که ارزش دردسرش را دارد.

این‎ها چیزهایی هستند که متخصصان پوست می‎خواهند در مورد پیدا کردن کرم مرطوب کننده خوب برای صورتتان بدانید:

ایا پوست نیاز به مرطوب کننده دارد؟

اول از همه، هرکسی نیاز به مرطوب کردن پوست دارد. پوست شما به خودی خود مقداری از رطوبت را حفظ می‎کند، اما تقریبا همه‎ ما نیاز داریم از یک محصول جانبی به منظور آبرسانی پوستمان استفاده کنیم.

دکتر Temitayo A.Ogunleye استادیار درماتولوژی بالینی در دانشکده‎ پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می‎گوید: «من (مرطوب ‎کنندگی را) به تهیه‎ ملات برای آجرها تشبیه می‌کنم، مرطوب‎ کننده شکاف‎ های موجود در پوست شما را پرمی ‎کند و به پوستتان اجازه می ‎دهد مدت بیشتری مرطوب بماند.»

اگر لایه‎ محافظ رطوبتی پوست درست کار نکند، اجازه خواهد داد رطوبت از طریق فرآیندی به نام اتلاف ترانس اپیدرمال رطوبت (TEWL) از دست برود. اگر چنین اتفاقی بیوفتد، ممکن است شاهد خشکی، پوسته پوسته شدن و حساسیت باشید. با آبرسانی کافی، پوستتان به شکل قابل توجهی نرم ‎تر می‎شود و هرچه ‎قدر بهتر در مقابل محرک‎ های احتمالی محافظت شود صاف‎ تر خواهد ‎شد.

عوامل زیادی می‎توانند منجر به اتلاف رطوبت پوست شوند، از جمله آب و هوا، محصولاتی که استفاده می‎کنید و وضعیت فعلی پوست (مثل اگزما). بنابراین اکثریت قریب به اتفاق ما نیازمندیم حداقل هرچند وقت یکبار به وسیله‏ یک مرطوب کننده به پوستمان کمک کنیم. اما نوع مرطوب‎ کننده ‎ای که لازم دارید و این که هر چند وقت یکبار باید از آن استفاده کنید به نوع پوستتان بستگی دارد.

ایا پوست چرب نیاز به مرطوب کننده دارد؟

یک نظریه اشتباه در مورد پوست چرب آن است که می گوید نیازی به استفاده از کرم مرطوب کننده نیست زیرا باعث چرب تر شدن آن می شود! در واقع باید گفت که استفاده نکردن از کرم مرطوب کننده برای پوست های چرب می تواند باعث شود که پوست، چربی بیشتری تولید کند.

مرطوب ‎کننده ‎ها چگونه عمل می‎ کنند؟

سه نوع ترکیب مختلف در یک مرطوب کننده وجود دارد که می‎تواند درجه‎ آبرسانی پوست شما را افزایش دهد- هومکتانت ‎ها (جاذب‎ های رطوبت؛ چیزهایی مثل گلیسیرین و هیالورونیک اسید) که رطوبت را از محیط اطراف جذب پوست می‎کنند. امولینت‎ ها (ترکیباتی مثل سرامیدها، اسید چرب و برخی چربی ‎های طبیعی) که برای تقویت و لطافت پوست، میان سلول‎ های پوستتان وارد می‎شوند- همانند ملات بین دو آجر در مثال دکتر Ogunleye، و همچنین مسدود کننده‎ ها (به عنوان مثال: دایمتیکون، پترولاتوم و اکثر چربی‎ های طبیعی) که در روی پوست قرار می‎گیرند و رطوبت موجود در پوست را حفظ می‎کنند.

بنابراین غلظت محصول نیست که مشخص می‎کند یک محصول تا چه حد برای شما مؤثر خواهد بود- بلکه نسبت این ترکیبات (اغلب چربی ‎ها) به رطوبت است که باعث اثرگذاری یک محصول می ‌شود.

اما دکتر Ogunleye می‌گوید از این لحاظ در مورد مرطوب ‎کننده‎ ها با بیماران صحبت نمی‎کند. در عوض، او بر نوع محصول تمرکز می‎کند: اگر به طیف مرطوب‎ کننده ها نگاه کنید- از لوسیون‎ ها گرفته تا کرم‎ ها و پماد ها- خواهید دید که مقدار رطوبت در هر نوع به ‎تدریج کاهش می‎یابد.

لوسیون‎ ها معمولا بیشترین رطوبت را دارند، در حالی که پمادها بیشترین چربی را دارند و محصولات دیگر جایی در این میان قرار دارند. دکتر Ogunleye می‎گوید هر چه رطوبت یک مرطوب ‎کننده بیشتر باشد راحت تر می‎توان از آن استفاده کرد، و احساس سبکی بیشتری دارد و کمتر روغنی است. اگرچه، مرطوب ‎کننده ‎هایی با مسدود ‎کنندگی بیشتر معمولا در آبرسانی پوست مؤثرتر هستند، زیرا رطوبت را بهتر در پوست نگه ‎می‎دارند.

در نتیجه یافتن مرطوب‎ کننده‎ مناسب، وابسته به یافتن میزان مناسب از این ترکیبات برای پوستتان است.

مرطوب کننده خوب

چطور بفهمیم چه نوع پوستی داریم؟

اگر مطمئن نیستید که نوع پوستتان چیست، دکتر Ogunleye می‎گوید به چگونگی حالت پوستتان (که عاری از هر چیزی است) چند ساعت بعد از حمام توجه کنید. اگر حس چربی و روغنی دارد، می‎توانید پوستتان را در گروه پوست ‎های چرب در نظر بگیرید، اما اگر سفت و پوسته پوسته است، قطعا شما جزو گروه پوستی خشک ‎تر هستید.

راهکار پیدا کردن مرطوب‎ کننده‎ مناسب برای انواع پوست

همان طور که ممکن است حدس زده باشید، برنامه‎ روتین کسانی که پوست چرب دارند با افراد داری پوست خشک یکسان نخواهد بود، چون پوست آن ‎ها به طور طبیعی چربی بیشتری تولید می‎کند که کمک می‎ کند پوستشان مرطوب بماند. به عبارت دیگر دکتر Ogunleye می ‎گوید پوست ‎های چرب به مرطوب کردن مکرر نیاز نخواهند داشت- برای برخی افراد حداکثر دفعات مورد نیاز، یکبار در روز است. با این وجود اگر شما از محصولاتی با ترکیبات خشک‎ کننده مثل سالسیلیک اسید استفاده می‎کنید، مرطوب ‎کردن منظم می‎تواند به شما کمک کند از التهاب و خشکی بیش از حد پوستتان جلوگیری کنید.

از طرفی دیگر کسانی که پوست خشک دارند- آن ‎هایی که بعد از استفاده از یک پاک‎ کننده‎ ملایم همچنان پوستشان حس خشکی دارد- ممکن است نیاز داشته ‎باشند دو بار در روز پوستشان را مرطوب کنند. دکتر Ogunleye می‎گوید اگر می‎خواهید، می‎توانید دو مرطوب ‎کننده‎ متفاوت انتخاب کنید، یکی برای صبح و دیگری برای زمان خوابتان، اما استفاده از یک مرطوب‎ کننده دو بار در روز هم مطلوب است.

دکتر Julie Mervak استادیار درماتولوژی در دانشکده‎ پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می‎گوید محض اطلاع، همه – حتی آن‎هایی که پوست چرب ‎تری دارند- باید قبل از ظهر از یک ضد آفتاب سبک یا یک مرطوب‎ کننده که حداقل اس ‎پی‎ اف 30 داشته باشد استفاده‎ کنند. صرف نظر از نیازهای دیگر پوستتان، محافظت در برابر آفتاب باید یکی از موارد اصلی باشد. گذشته از این ، دفعه‎ بعد که برای خرید مرطوب کننده می ‎روید، نوع پوستتان می‎تواند انتخاب کننده اصلی باشد.

مرطوب کننده خوب برای پوست چرب

آن‎ هایی که پوست چرب دارند باید به دنبال محصولاتی باشند که چربی بیشتری به پوستشان اضافه نکند، پس باید از محصولاتی استفاده کنند که روی آن‎ ها “بدون چربی” یا “نان کامدوژنیک -non comedogenic” نوشته ‎شده ‎باشد. و همان‎طور که اشاره کردیم برخی افراد دارای این نوع پوست نیاز ندارند از هیچ چیز جز ضدآفتاب استفاده کنند.

به علاوه دکتر Mervak می‎گوید که مرطوب‎ کننده ‎هایی که پایه‎ ژل دارند معمولا بیشتر از لوسیون‎ ها، کرم‎ ها و پمادها موجب خشکی می‎شوند، بنابراین شانس بیشتری برای پوست‎ های چرب ‎تر وجود دارد که از آن‎ها سود ببرند.

مرطوب کننده خوب برای پوست خشک

به طور کلی، دکتر Ogunleye می‎گوید افرادی که پوست خشکی دارند می‎توانند از محصولی که نسبت به رطوبت چربی بیشتری دارد بهره ببرند ، مثلا یک کرم یا پماد به جای یک لوسیون. اما این بدان معنی نیست که باید هر شب صورتتان را به وازلین آغشته کنید.

دکتر Ogunleye می‎گوید ممکن است همچنین مرطوب کننده ‏ای که حاوی سرامید (لیپیدهایی که به تقویت لایه‎ محافظتی پوست کمک می‎کنند) باشد را به کسانی که پوست خشک دارند پیشنهاد کند، که همچنین به پوست کمک می ‎کنند که بخشی از آن رطوبت را برای مدت طولانی ‎تری حفظ کند.

مرطوب کننده خوب برای پوست معمولی و مختلط

پوست معمولی یا نرمال، که بیش از حد خشک یا چرب نمی ‌شود، چیزی بیشتر از یک لوسیون ساده نیاز ندارد. این نوع انتخاب حد وسط، همچنین برای پوست ‎های ترکیبی که مخلوطی از خشک و چرب هستند هم عالی است. اما چیزی مثل یک کرم یا پماد سنگین (آن دسته از محصولاتی که از داخل ظرف برمی‎دارید نه آن‎هایی که از یک بطری‎ با در پمپی بیرون می‎آیند) برای افرادی با این نوع پوست بیش از حد چرب هستند.

مرطوب کننده خوب برای پوست حساس

دکتر Marvek می‎گوید قانون طلایی شما این است که تا می‎توانید از ساده‎ ترین چیزها استفاده کنید و از محصولاتی که مواد عطری شدید یا محرک ‎های دیگر دارند اجتناب کنید. همچنین توجه کنید که مرطوب کننده‎ هایی که رطوبت بیشتری در خود دارند، معمولا نسبت به مرطوب ‎کننده‎ های دیگر، مسدود کننده‎ های بیشتری هم دارند تا از تشکیل باکتری ها جلوگیری کنند (که می‎تواند برای پوست‎های خشک و حساس محرک باشند).

با این وجود حتی اگر از این پیشنهادات هم پیروی کنید، پیدا کردن مرطوب‏ کننده‎ مورد نظرتان ممکن است زمان ببرد. دکتر Ogunleye می‎گوید: «فکر نمی‎کنم این نکات، مناسب همه و تمامی شرایط باشند، بیشتر این‎ها آزمون و خطا هستند.» پس شاید مجبور باشید چند محصول مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید پوستتان به چه چیزی نیاز دارد و خودتان چه چیزی را دوست دارید.

5 thoughts on “نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

  1. سارا says:

    ممنون واقعا خوب بود.🌸
    میشه لطف کنید و چندتا از مرطوب کننده های ایرانی رو نقد و بررسی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *