جای زخم روی پوست

بسته به این که چطور به آن می‎نگرید، اِسکار(جای زخم یا سوختگی) می‎تواند نشان دهنده‎ ی این باشد که شما از پس یک شرایط سخت برآمدید- یا یک علامت آزاردهنده که دوست دارید تا زمانی که به طور کامل از بین برود به آن کرم ‎های مختلف بزنید. هرچه که باشد، این مقاله کمک می‎کند قبل از اینکه بخواهید شخصا با آن کنار بیایید، اطلاعاتی در موردشان کسب کنید.

هر لکه ای جای زخم روی پوست نیست!

اولین چیزی که باید در مورد جای زخم ها بدانید این است که آن‎ها همیشه آنچه به نظر می‎رسند نیستند. برای مثال آنچه ما به صورت محاوره ‎ای به عنوان جای جوش از آن یاد می‎کنیم، همیشه جای زخم های واقعی به حساب نمی‎آیند. Shari Lipner متخصص پوست در مرکز پزشکی ویل کرنل و بیمارستان نیویورک-پرسبیترین، به مجله‎ی SELF می‎گوید آن لکه‎ های تیره ای که بعد از خوب شدن جوش ‎هایتان پدیدار می‎شوند، تغییرات رنگدانه ‎های پوست هستند که به دلیل التهاب ایجاد شده‎ اند (اصطلاح تخصصی: لکه‎ های پسا التهابی). هیچ درمان موضعی یا کرم روی آن ‎ها کار نخواهد کرد، چراکه آن ‎ها جای زخم نیستند.

درمان جای زخم روی پوست

اما به نظر می‎رسد شما در مورد جای زخم های مربوط به جراحت می‎پرسید، که قطعا مسئله ‎ی اصلی هستند. که در این صورت هم دکتر Lipner می‎گوید: «چند خبر بد دارم: باورتان نمی‎شود- آن کرم‎ های موضعی بدون نیاز به نسخه که حاوی چیز هایی مثل ویتامین E یا عصاره‎ ی پیاز اند، واقعا اثر زیادی ندارند.»  او افزود: «من آن ‎ها را توصیه نمی ‎کنم.»

با این وجود او به بیمارانش که جای زخم دارند توصیه می‎کند ، همانند تمرین برای محافظت در برابر آفتاب (چه با پوشاندن ناحیه یا استفاده از ضدآفتاب) از یک کرم یا مرطوب کننده با پایه‎ ی وازلین، دو یا سه بار در روز به مدت چند ماه متوالی در نواحی مورد نظر استفاده کنید (یا درست بعد از شکل‎ گیری جای زخم یا هر زمان که شروع به استفاده از آن‎ ها کردید) تا از تیره ‎تر شدن  آنها جلوگیری شود.

متخصص پوست شما همچنین می‎تواند از مواردی مانند درمان با لیزر یا تزریق کورتیکو استروئید برای کمک به روند درمان استفاده کند، که خصوصا برای جای زخم های کلوئید (گوشت اضافه ‎ای که در محل زخم ایجاد می‎شود) مفید هستند. بعلاوه آن ‎ها ممکن است استروئید موضعی یا رتینوید تجویز کنند تا جای زخم های شما را کمی نامحسوس ‎تر کند.

چقدر طول می کشد تا جای زخم روی پوست از بین برود؟

اگرچه در مورد جای زخم ها لازم است که به آن‎ها زمان لازم بدهید تا بهبود یابند، که ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‎کنید باشد. دکتر Lipner می‎گوید: در واقع ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد تا جای زخم ها کمتر برجسته به نظر برسند. این که جای زخم هایتان چقدر سریع و موثر بهبود می‎یابند درست مثل خیلی چیزهای دیگر در مورد پوستتان، از فردی تا فرد دیگر تفاوت دارد. این مسئله به این که جراحت اولیه تا چه اندازه شدید بوده ‎است، در آن زمان تا چه حد از آن محدوده مراقبت کرده ‎اید و به رنگ طبیعی پوستتان بستگی دارد (کسانی که رنگ پوست تیره ‎تری دارند مستعد لکه‎ های طولانی ‎تر هستند) .

اگر جای زخم تان بهبود یافته است (بگذارید بگوییم چند سالی گذشته است) و شما به طور مداوم برای ماه ‎ها از کرم‌ های جای زخم بدون نیاز به نسخه استفاده کرده ‎اید و موفق نشده ‎اید، شاید زمان آن رسیده ‎باشد که چیز جدیدی امتحان کنید.

اگر از درمان خانگی جای زخم تان نا امید شده‎ اید، متخصص پوستتان می‎تواند به شما کمک کند بهترین راه های درمان آنها را ارزیابی کنید. دکتر Lipner می‎گوید: «اگر مدت زمان مناسبی صبر کرده ‎اید و باز هم احساس خوبی در مورد جای زخم تان ندارید، کارهای زیادی هست که ما می‎توانیم انجام دهیم، از جمله لیزر و تجویز درمان‎های استروئیدی.»

بیشتر بخوانید: چگونه جوش باسن را درمان کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *