قانونی که در روز سه‌شنبه در کالیفرنیا وضع شد، فروش هر نوع محصول آرایشی‌ای که حاوی مواد شیمیایی سمی‌ای که منجر به سرطان، ایجاد مشکلات باروری یا مشکلات هورمونی مربوط باشد را ممنوع کرد. این قانون که توسط یکی از حامیان آن «طرح عقل سلیم» نام گرفت، توسط دو عضو دموکرات مجمع با هدف حفاظت بهتر از مشتریان در سراسر کشور مطرح شد.

به‌طور خاص، طرح «لوازم آرایشی غیرسمی» محصولاتی را هدف قرار می‌دهد که شامل آزبست، سرب، دی اتیل هگزیل، فتالات، فرمالدئید، جیوه، کربن سیاه و ترکیباتی که با نام PFAS شناخته می‌شوند، باشند. این قانون با اتفاقی که در رابطه با سه محصول که از فروشگاه کلیر (Claire) خریده شده بود افتاد، معرفی شد. در تست‌هایی که سازمان غذا و دارو (FDA) انجام داد، نشان داده شد که آزبست در برخی از محصولات فروشگاه شامل سایه‌ی چشم، کرم پودر و پالت کانتور وجود داشته است.

کِن کوک، رئیس گروه کاری محیط زیست، در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد: «بسیاری از شرکت‌های لوازم آرایشی در حال تولید فرمول‌های جدید برای محصولات خود هستند تا مواد شیمیایی خطرناک را از آن‌ها حذف کنند اما باید قانونی تصویب شود و حدی مشخص شود که هیچ شرکتی نتواند از آن عبور کند.»

کوک اعلام کرد که تصویب این لایحه در کالیفرنیا چشم‌انداز لوازم آرایشی در سراسر کشور را تغییر خواهد داد چرا که «هیچ مدیرعامل شرکت لوازم آرایشی‌ای با مواد سرطان‌زا محصولی نخواهد ساخت و آن را در کالیفرنیا که پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست، نخواهد فروخت.»

این قانون همچنین اعتبار دپارتمان سلامت عمومی در کالیفرنیا را نیز بالا خواهد برد. برنامه‌ی لوازم آرایشی امن در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و بر اساس آن، تمام تولیدکننده‌های محصولات آرایشی ملزم به گزارش فروش محصولات حاوی مواد شیمیایی ضدبارداری و سرطان‌زا هستند.

اَل موراتسوچی که یکی از اعضای مجمع و یکی از نویسندگان این لایحه است، در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد: «با این که محصولات آرایشی‌ای که در آمریکا به‌فروش می‌رسند به‌شدت غیرقابل‌کنترل هستند، در کشورهای دیگر و به‌خصوص خرده‌فروش‌ها فروش محصولات آرایشی حاوی صدها هزار مواد اولیه ممنوع یا محدود شده است. قانون AB 495 با ممنوع کردن فروش محصولات آرایشی‌ای که سرطان‌زا، ضدبارداری یا باعث اختلال هورمونی هستند، برای مشتری‌ها بسیار سودمند خواهد بود.»

منبع: Fox News

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *