لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

لایه برداری از جمله اقدامات مهم در بخش مراقبت های پوستی محسوب می شود. لایه برداری نکردن، باعث انباشته شدن سلولهای مرده روی پوست شده و در نتیجه منجر به بروز مشکلاتی چون آکنه، پوسته پوسته شدن، بسته شدن پرزها، تیره و خشک شدن پوست و یکنواخت نبودن رنگ پوست می شود. لایه برداری به طور منظم باعث از بین بردن سلولهای مرده پوست و افزایش سرعت رشد سلولهای جدید می شود ودر نتیجه پوست شما شفاف و یکدست شده و لایه های آرایشی روی صورت بهتر و واضح تر دیده می شوند. ما در این مقاله به سوالات شما در خصوص لایه برداری، اسکراب، کرم ها و مواردی از این دست پاسخ می دهیم:

تفاوت اسکراب و لایه برداری و  پیلینگ در چیست؟

در حالت کلی واژه اسکراب به معنای ساییدن با استفاده از براش و آب جهت تمیز کردن می باشد. اما در اصطلاح به معنای لایه برداری و تمیز کردن منافذ پوست است. اسکراب ها کار لایه برداری سطحی و پاکسازی پوست را انجام می دهند و جزو روش های لایه برداری طبقه بندی می شوند.

به عمل لایه برداری سطحی، پیلینگ نیز گفته می شود که توسط کرم های پیلینگ، اسکراب ها، سرم ها و …  انجام می شود.

لایه برداری، اسکراب یا پیلینگ تفاوت چندانی با هم ندارند. آنها در واقع سه نام مختلف برای پاکسازی لایه های پوستی هستند.

چرا باید پوست خود را لایه برداری کنیم؟

پوست ما به طور طبیعی لایه های ساخته شده از سلولهای مرده را از بین می برد، اما این روند با افزایش سن به طرز چشمگیری کند می شود. به سلولهای مرده روی پوست، ذرات روغنی و آلوده هوا و لایه های آرایشی را نیز اضافه کنید. مجموعه این عوامل می تواند به مرور زمان منافذ پوست را ببندد. هنگامی که منافذ پوست بسته شوند چه اتفاقی می افتد؟ منافذ روی پوست باعث آزادسازی چربی و عرق می شود. در صورتیکه این پرزها بسته شوند، چربی ها و آلودگیها روی پوست انباشته شده و جوش های سرسیاه، سر سفید و آکنه ظاهر می شوند. معمولا بینی و چانه بیشتر مستعد جذب چربی هستند. بنابراین جوش ها در این قسمت از صورت بیشتر دیده می شوند.

پس از لایه برداری، پوست تمیز و شفاف شده کرم ها و لایه های آرایشی بهتر جذب صورت می شوند.

انواع روش های لایه برداری کدامند؟

این روش ها توسط اسکراب،کرم های لایه بردار و هیدروکسی اسیدها و به دو روش فیزیکی و شیمیایی انجام می شوند. به شما اطمینان می دهیم که روش شیمیایی بر خلاف اسم آن نه تنها خشن و خطرناک نیست بلکه روشی به مراتب ملایم تر و کاربردی تر از نوع فیزیکی آن است.

لایه برداری های رایج به روش لیزر و میکرودرم ابریژن نیز در دسته لایه بردارهای فیزیکی قرار دارند که با دستگاه و توسط پزشک انجام می شوند.

لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

روش لایه برداری فیزیکی چیست؟

در این روش از کرم ها و اسکراب های ملایم یا دانه ای مانند قهوه، شکر، نمک و یا از اسفنج، براش و دستگاه های مخصوص لایه برداری استفاده میکنند. ساده ترین روش لایه برداری فیزیکی لیف کشیدن در حمام یا استفاده از سنگ پا است. سفید آب یا روشور از دیگر روش های لایه برداری فیزیکی است که در گذشته برای پاکسازی پوست استفاده می شد.

نکته قابل توجه اینکه روش لایه برداری فیزیکی برای پوست های چرب مناسبتر است زیرا پوست های چرب دارای یک لایه محافظتی هستند و احتمال آسیب دیدن آنها کمتر است. بهتر است برای پوست های حساس و خشک از روش لایه برداری شیمیایی استفاده کنید.

لایه بردارهای فیزیکی چه عوارضی دارند؟

لایه برداری فیزیکی یا اسکراب فیزیکی صورت می تواند به چند دلیل خطرناک باشد. در این جا به مهمترین عوارض احتمالی آنها اشاره میکنیم.

• اسکراب ها می توانند باعث ایجاد آکنه شوند

عموما اسکراب ها دارای دانه های شکر، نمک، پوست میوه و سایر دانه های خشن هستند. ممکن است اسکراب پوست را با استفاده از براش و پارچه اسکراب نیز انجام دهید. در هر صورت این کار باعث ایجاد فشار بر لایه های حساس پوست می شود. بخصوص برای افرادی که صورت آنها مستعد آکنه است، این کار زمینه را برای تحریک پوست، ایجاد و افزایش باکتری ها و آکنه فراهم می کند.

• اسکراب ها می توانند منجر به پارگی های جزئی پوست شوند

اسکراب ها معمولا از دانه های شکر، نمک، پوست و هسته میوه ها ساخته می شوند. ماساژ این مواد روی صورت در ابتدا منجر به پارگی های جزئی پوست و در طولانی مدت باعث ایجاد جراحات عمیقی روی صورت می شود. استفاده از این گونه اسکراب ها باعث آسیب دیدن لایه شاخی پوست (stratum corneum) می شود. این لایه در بیرونی ترین سطح پوست قرار دارد و هنگامیکه لایه شاخی آسیب ببیند پوست به راحتی در معرض عفونت و آکنه قرار میگیرد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق ناخوشایند سعی کنید تا حد امکان از اسکراب ها استفاده نکنید و یا قبل از استفاده از اسکراب فیزیکی صورت با پزشک خود مشورت کنید. اما چنانچه به دنبال راه حل بهتری هستید ما لایه بردارهای شیمیایی را به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه آنها را نیز معرفی خواهیم کرد.

از کجا بدانیم اسکراب ها چطور به پوست صورت مان آسیب می رسانند؟

اینکه اسکراب ها به چه میزانی می توانند باعث آسیب های صورت شوند، به نوع محصولی که استفاده میکنید بستگی دارد. به ترکیبات نوشته شده روی محصول توجه کنید. از ترکیباتی شامل دانه های شکر، نمک، پوست و هسته میوه ها برای ماساژ پوست صورت خود استفاده نکنید. زیرا آنها حاوی ترکیبات تحریک کننده پوست هستند. اندازه ذرات اسکراب مهم است. هر چه دانه های درون اسکراب ها درشت تر باشند، جراحات وارده به پوست صورت عمیق تر میشود.
در حالت کلی هنگامی که صحبت به حساس بودن پوست صورت می رسد، لایه بردارهای شیمیایی بسیار بهتر انجام وظیفه می کنند. اسکراب ها می توانند محصولات خوبی برای بدن باشند و نه پوست صورت.

لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

روش لایه برداری شیمیایی چیست؟

ممکن است لایه برداری شیمیایی در ظاهر ترسناک به نظر برسد. اما این روش بی خطرترین راه برای پاکسازی ملایم پوست است.
لایه بردارهای شیمیایی، چسبندگی بین سلولهای مرده پوست را در خود حل می کنند، لایه سطحی این سلولها را از بین می برند و باعث افزایش رشد سلولهای جوان پوست می گردند. آلفا هیدورکسی اسیدها، بتا هیدروکسی اسیدها و رتینوئیدها، از جمله لایه بردارهای شیمیایی معروف و کاربردی هستند.

آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدورکسی اسیدها (AHA و BHA ):

آلفا هیدورکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) به شکل انواع تمیز کننده ها، ماسک، مرطوب کننده، سرم یا پدهای لایه بردار در بازار موجود اند. اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک دو گونه معروف از آلفا هیدروکسی اسیدها هستند. آلفا هیدروکسی اسیدها در آب به خوبی حل می شوند و سلولهای زیر سطح پوست را آبرسانی می کنند. آنها محرک کلاژن سازی هستند و نسبت به اسکراب ها در لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند. نکته مهم در مورد آلفا هیدروکسی اسیدها اینکه این نوع ترکیبات می توانند برای پوستهای خیلی خشک و حساس تا حدی مضر باشند و باعث ایجاد حساسیت شدید پوستی شوند پس بهتر است برای استفاده از آنها، در ابتدا از مقادیر کمتری استفاده کنید و به مرور زمان، این مقدار و همچنین دفعات استفاده از آنها را افزایش دهید. با اینکار شما به پوستتان وقت کافی برای عادت کردن به آنها را می دهید و احتمال ایجاد حساسیت پوستی را نیز تا حد خوبی کاهش خواهید داد. بیشتر از آلفا هیدروکسی اسیدها برای کاهش قرمزی و لکه های متوسط پوست، کاهش ظاهر منافذ و همچنین چین و چروکهای پوست استفاده می شود.
اما وقتی صحبت از بتا هیدروکسی اسیدها می کنیم به طور خاص به سراغ محصولاتی می رویم که حاوی اسید سالیسیلیک باشند. اسید سالیسیلیک باعث گسستگی سلولهای مرده پوست میشود و آنها را از بین می برد. از این اسید در ترکیبات پاک کننده های صورت، تونرها، کرم ها و لوسیون ها استفاده می شود.
اسید سالیسیلیک همچنین خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد زیرا از مشتقات ترکیباتی مشابه آسپرین ساخته شده است. اطمینان حاصل کنید که تنها از یکی از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک استفاده می کنید. استفاده مختلط از آنها ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و التهاب پوست شود. بتا هیدروکسی اسیدها بیشتر برای پوستهای ترکیبی و چرب کاربرد داشته و می توانند در کاهش جوشهای صورت و همچنین رزاسه کمک خوبی به شما بکنند.

چگونه از هر دو لایه بردار AHA و BHA روی صورت خود استفاده کنیم؟

ترکیب دو لایه بردار AHA و BHA بر پاکسازی و سلامت پوست تاثیر بیشتری می گذارد. دلیل آن افزایش تاثیر کلاژن سازی این دو محصول بر لایه بیرونی و میانی پوست است و آنها باعث پر شدن و شفاف تر شدن این لایه ها میشوند.
اما سعی کنید از هر دوی این محصول به طور همزمان روی پوست خود استفاده نکنید. زیرا در این صورت باعث خشکی و تحریک پوست می شوند. می توانید به عنوان مثال صبح ها از یکی از آنها و هنگام شب، دیگری را روی صورت خود اعمال کنید یا اینکه می توانید از هر یک در روزهای خاصی استفاده کنید.
چنانچه پوست صورت شما ترکیبی است، بهتر است از لایه بردار AHA در نقاط خشک و از BHA در نواحی چرب صورت خود استفاده کنید.

چرا روش لایه برداری شیمیایی بهتر از لایه برداری فیزیکی است؟

• روش های شیمیایی لایه برداری حاوی اسیدها و آنزیم ها بوده و بخصوص مناسب برای افرادی است که پوست های حساس و خشک دارند و مستعد آکنه، اگزما و حساسیت های پوستی هستند. به همین دلیل لایه بردار های شیمیایی برای پوست ملایم تر و موثرتر از اسکراب ها هستند.
• لایه بردار های شیمیایی می توانند در لایه های عمیق پوست نفوذ کنند. همین امر باعث می شود لایه برداری، ماندگاری بیشتری داشته باشد. در نتیجه بازه های زمانی لایه برداری افزایش می یابد.
• لایه بردارهای فیزیکی مثل اسکراب باعث از بین بردن جوش و ضایعات پوستی نمی شوند. بلکه به دلیل ترکیبات خشن موجود در اسکراب ها باعث تحریک و ایجاد آکنه روی پوست می شوند.
• ترکیبات لایه بردارهای شیمیایی به ماساژ دادن روی صورت نیازی ندارند می توانید آنها را تنها چند دقیقه بعد از اعمال روی صورت، بشویید. ترکیبات AHA بهترین انتخاب برای لایه برداری و دارای خواص ضد پیری می باشند. در حالیکه ترکیبات BHA در کاهش التهاب و از بین بردن آکنه های صورت نقش مهم تری دارند.

لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

AHA و BHA مناسب برای چه نوع پوست هایی هستند؟

پوست های چرب و حساس و مستعد آکنه:

مولکول های اسید سالیسیلیک موجود در بتا هیدروکسی اسیدها، محلول در چربی هستند و می توانند به پرزهای عمیق پوست نفوذ کرده و چربی ها و گرفتگی منافذ را از بین ببرند. در نتیجه مناسب برای پوست های چرب و حساس و افرادی است که از جوش های سرسیاه رنج می برند.
اسید سالیسیلیک قادر است تا پیوند بین کراتین های پوست را گسسته، سبیوم (ماده ای چرب و روغنی که توسط غده های زیر پوستی تولید می شود) پوست را کاهش داده و به منافذ عمیق تر پوست نفوذ کند. این ترکیب به خوبی روغن و باکتری های روی پوست را از بین می برد پیش از آنکه تجمع آنها موجب ظاهر شدن آکنه روی سطح پوست شود.

پوست های خشک و حساس:

اسید لاکتیک موجود در آلفا هیدروکسی اسیدها، بهترین و ملایم ترین گزینه برای پوستهای خشک و حساس می باشد. همیشه سعی کنید برچسب روی محصولات را با دقت بخوانید. چنانچه محصولی شامل ترکیبات بیش از 3 اسید باشد، می تواند باعث تحریک پوست تان شود.

پوست های ترکیبی متمایل به خشک:

برای این نوع از پوست ها بهتر است از محصولات آلفا هیدروکسی اسیدها استفاده کنید. می توانید از پاک کننده های حاوی اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک دو بار در هفته روی صورت استفاده کنید.

پوست های ترکیبی متمایل به چرب:

برای این دسته از پوستها می توانید از پاک کننده های هر دو محصول آلفا هیدورکسی اسید و بتا هیدروکسی اسیدها 2 بار در هفته استفاده کنید.

پس از لایه برداری، مرطوب کننده بزنم یا ضد آفتاب؟

از آنجا که پوست ما شبها خود را احیا می کند، بنابراین بهترین زمان برای لایه برداری صبح ها میباشد. پس از لایه برداری به دلیل از بین رفتن لایه محافظتی سطحی، پوست حساس و آسیب پذیر می شود. بنابراین حتما پس از لایه برداری، از کرم های مرطوب کننده، لوسیون، روغن گلیسیرین یا سرم های ضد پیری استفاده کنید. حتی اگر پوست ترکیبی یا چربی دارید، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید. با این کار از خشک شدن پوست جلوگیری می کنید.
پاکسازی پوست با استفاده از روش های لایه برداری، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را افزایش می دهد. در نتیجه پس از لایه برداری حتما از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
چنانچه پس از لایه برداری از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، ممکن است با عوارضی چون تغییر رنگ، آلرژی و لک و حساسیتهای پوستی مواجه شوید.

لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

تاثیر لایه برداری روی جوش صورت

تاثیر لایه برداری فیزیکی و اسکراب ها روی جوش های صورت

اسکراب ها تنها می توانند قسمتهایی بالایی جوش ها را از بین ببرند. اما نمی توانند به عمق رفته و جوش های پوستی را به کل از بین ببرند. در نتیجه این جوش ها خیلی زود مجددا روی پوست ظاهر می شوند. این موضوع در خصوص سایر جوش های صورت نیز صادق است.
اسکراب ها نه تنها تاثیر مثبتی روی جوش ها ندارند بلکه استفاده از آنها روی جوش صورت باعث تحریک بیشتر پوست و تشدید جوش و آکنه میشود.

تاثیر لایه بردارهای شیمیایی روی جوش های صورت

لایه بردار های شیمیایی نه تنها بر لایه بیرونی پوست تاثیر می گذارند بلکه آنزیم ها و اسیدهای حاصل از آن می تواند در لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده جوش ها را ریشه کن کند.
برای از بین بردن جوش های صورت بهتر است از لایه بردار شیمیایی BHA (بتا هیدروکسی اسیدها) استفاده کنید. اسید سالیسیلیک موجود در بتاهیدروکسی اسید می تواند به عمق منافذ پوست نفوذ کند و جوش ها را از بین ببرد.

چه افرادی نباید لایه برداری فیزیکی انجام دهند؟

لایه برداری فیزیکی در افرادی که دچار تب خال یا آکنه هستند باعث التهاب و عفونت پوست می شود. چنانچه دارای زخم و جراحات پوستی هستید و یا دچار آفتاب سوختگی شده باشید لایه برداری نکنید. در این حالت پوست حساس تر شده به جای لایه برداری به درمان و مراقبت نیاز دارد.

تاثیر لایه برداری روی اندازه منافذ پوست

آیا لایه برداری فیزیکی روی اندازه منافذ پوست تاثیر می گذارند؟

پرزها یا منافذ پوست، دریچه های باز فولیکول های مو هستند. آنها به غده های چربی متصل اند. این ژنتیک است که اندازه منافذ و ساختار غده های زیر آن را تعیین می کند. هنگامی که کلاژن اطراف پرزها تضعیف گردد و یا سطح آنها مسدود شود، منافذ می توانند کشیده تر و بزرگتر دیده شوند. افزایش سن، اشعه خورشید و مشکلات پوستی میتواند به کلاژن ها آسیب برساند. همچنین جوش های سر سیاه، آلودگی، چربی و باکتری های روی پوست می توانند سطح این منافذ را مسدود کنند. هر چند نمی توان به طور دائمی منافذ پوست را بزرگتر یا کوچکتر کرد اما لایه برداری فیزیکی یکی از روش ها برای کوچکتر دیده شدن منافذ پوست است.

آیا لایه بردارهای شیمیایی روی اندازه منافذ پوست تاثیر می گذارند؟

لایه بردارهای شیمیایی با پاکسازی منافذ، می توانند باعث شوند تا منفذه های صورت کوچکتر به نظر برسند و همانطور که بارها اشاره شد، هیچ لایه برداری نمی تواند واقعا اندازه منافذ پوست را کوچکتر کند. البته بتا هیدروکسی اسیدها نسبت به آلفا هیدروکسی اسیدها، لایه برداری را عمیق تر انجام می دهند.
نکته کلیدی، لایه برداری منظم پوست است. چرا که سلولهای مرده می توانند مجددا روی پوست ظاهر شوند. بنابراین توصیه ما برای کوچکتر شدن منافذ پوست، انجام لایه برداری پوست با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و به طور منظم است. توجه داشته باشید لایه برداری بیش از اندازه باعث خشک شدن پوست و از بین رفتن لایه محافظتی آن شده منافذ را بزرگتر نشان می دهد.

لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

اسکراب شکر برای صورت

اسکراب های شکر ملایم تر از اسکراب های نمک هستند زیرا دانه های آنها گرد بوده و فاقد لبه های تیز هستند و به عنوان یک اسکراب طبیعی می تواند انتخاب خوبی برای بدن (و نه صورت) باشد. دانه های شکر خواص معدنی دانه های نمک را ندارند. اما اسید گلیکولیک موجود در شکر از پوست در مقابل سموم و مواد مضر محافظت می کند. این اسید باعث خنک کردن و مرطوب شدن پوست می شود.
از دیگر خواص اسکراب شکر آن است که در آب گرم به راحتی حل می شود. می تواند روی پوست و به راحتی توسط دمای بدن آب شده به طرز موثرتری جذب بدن شود.

عوارض استفاده از اسکراب شکر روی پوست صورت

پوست صورت در حالت کلی دارای بافتی حساس و شکننده است. دانه های خشن و زبر شکر در انواع اسکراب ها باعث تحریک، قرمزی، خشکی، خراش و پارگی های ریزی در بافت پوست صورت میشود.
این عوارض نه تنها در اسکراب های موجود در بازار بلکه در اسکراب های خانگی و طبیعی نیز وجود دارد، حتی اگر در ساخت آنها از دانه های سفید و ریزتر شکر و حتی دانه های قهوه ای استفاده کنید. به عنوان یک قانون کلی، دانه های شکر نباید برای پوست صورت استفاده شوند.

از اسکراب شکر کجا استفاده کنیم؟

چنانچه در پوست بدن شما نواحی تحریک شده و قرمزی وجود نداشته باشد می توانید از اسکراب شکر استفاده کنید. آن را تنها در نقاطی از بدن که بسیار زبر و خشک هستند استفاده کنید. قسمتهایی مانند آرنج، زانو، پاشنه پاها.
اسکراب شکر همچنین برای جلوگیری از خشکی پوست نیز موثر است. از این اسکراب برای پوست های حساس و دارای التهاب، اگزما، قرمزی، جوش و زخم استفاده نکنید زیرا شرایط پوست شما را تشدید می کند.
چنانچه عوارض ناشی از اسکراب شکر روی پوست شما پس از چند روز بهبود پیدا نکند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

اسکراب شکر برای لب

از بین اندام های صورت، بهتر است اسکراب شکر را تنها بر روی لب ها امتحان کنید. لب های ما اغلب دچار خشکی و ترک می شوند زیرا دارای غده های چربی کمتری هستند. آنها همواره با بزاق دهان سر و کار دارند. بزاق دهان حاوی آنزیمی به نام آلفا آمیلاز (alpha amylase) است. این آنزیم قابل هضم بوده می تواند باعث شکنندگی پوست شود. بعلاوه پوست لب همواره در معرض نور خورشید، باد، سرما و گرما است.
برای آبرسانی و نرم کردن پوست لب، می توانید با استفاده از اسکراب شکر آن را لایه برداری کنید.
شکر و روغن نارگیل، شکر و روغن زیتون و شکر و عسل چند نمونه از اسکراب های لب هستند که می توانید آنها را به راحتی در منزل تهیه کنید.

سخن آخر: هر چند لایه بردارهای فیزیکی یا اسکراب ها می توانند ما را از شر سلولهای مرده پوست خلاص کنند اما آنها بهترین روش برای لایه برداری پوست نیستند.
ممکن است برای برطرف کردن جای جوش از کرم ها و اسکراب های لایه بردار موجود در بازار استفاده کنید اما پس از چندی با ظهور لک های قهوه ای روی صورت خود مواجه شوید. در این صورت سعی کنید لایه بردارهای ملایم را در منزل و به شیوه ای طبیعی تهیه کنید.
ماساژ دادن کرم ها و اسکراب های حاوی دانه های خشن روی صورت می تواند منجر به ایجاد آکنه، لک، قرمزی و التهاب پوست شود.

سعی کنید لایه برداری پوستتان را به طور منظم انجام دهید. از اسکراب های دانه ای مانند شکر، نمک، گردو، قهوه و … برای صورت استفاده نکنید. زیرا آنها می توانند باعث ایجاد التهاب، حساسیت و پارگی های ریزی در بافت پوست شوند و لایه های محافظتی پوست را از بین ببرند.
قبل از استفاده از انواع لایه بردارهای صورت، آن را روی بازو یا دست خود امتحان کنید. چنانچه باعث ایجاد حساسیت یا آسیب روی دست شما شود بدون شک می تواند به صورتتان آسیب جدی تری وارد کند.
به هیچ وجه از اسکراب های بدن برای پوست صورت خود استفاده نکنید. ممکن است پوست شما بسیار حساس بوده یا دچار التهاب، رزاسه، آکنه و یا آلرژی های پوستی باشید. در این صورت، در خصوص نوع و میزان استفاده از لایه بردارها با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

1 thoughts on “لایه برداری پوست چیست و بهترین روشهای لایه برداری کدامند؟

  1. رها says:

    فقط من که با ذوق اسکراب خریدم و میخواستم استفاده کنم:(( خیلی ترسیدم وقتی این مطلبو خوندم. اسکراب من سنت ایوزه با عصاره زردآلو و دونه ی ریز. پس الکی هزینه کردم:((

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *