همه جوش ها از یک نوع نیستند ، کاملا طبیعی است زیرا به عواملی چون بهداشت، هورمون ها، و ژنتیک وابسته است و در میزان ضایعات پوستی نقش تعیین کننده ای دارند. اما از آنجا که داشتن دانش، قدرت است و تنها دانستن اینکه انواع مختلفی از جوش ها وجود دارند و هریک دارای استراتژی حمله بخصوصی هستند، به شما در داشتن پوستی تمیز و شفاف کمک خواهد کرد.

به محض اینکه بدانید با کدام یک از انواع جوش ها روبه رو هستید، فرایند درمان بسیار آسانتر خواهد شد.

در اینجا راهنمای اساسی جهت شناسایی و از بین بردن هر نوع جوش ، مطابق با نظر متخصصین پوست به حضورتان معرفی می گردد.

می توانید انواع جوش از جمله هورمونی، سرسیاه، سرسفید، چوش های زیرپوستی، و جوش های کیستیک را شناسایی و اقدام به درمان آنها کنید.

جوش هورمونی چیست؟

جوش های هورمونی چه شکلی هستند؟

به صورت جوش های پراکنده اطراف چانه و فک پایین است.

علت به وجود آمدن جوش های هورمونی

Joshua Zeichner متخصص پوست و مدیر مرکز پژوهشکده بالینی پوست در بیمارستان Mount Sinai در نیویورک می گوید: آیا این جوش ها هر ماه قبل از دوران پریودتان اتفاق می افتد؟ زیرا تنها دلیل وجود آنها تغییرات هورمونی است. هورمون ها تولید چربی را تسریع کرده روی منافذ پوست می نشینند و باعث ایجاد جوش می شود.

جوش های هورمونی را چگونه درمان کنیم؟

دو تا از بهترین ترکیبات ضد جوش و آکنه یعنی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پروکسید را باهم ترکیب کرده، در هفته نزدیک به پریود خود از آنها استفاده کنید. (اگر دچار نفخ شکم شدید) ترکیب آن دو ، از تولید جوش های هورمونی از همان ابتدا جلوگیری می کند. Zeichner می گوید: ” اگر همچنان جوش می زنید، به متخصص پوست مراجعه کنید تا مواردی چون قرص ضد بارداری، اسپیرولاکتون خوراکی – که تولید چربی را بلاک  می کند- یا ژل موضعی 5/7 درصد Aczone را تجویز کند. تحقیقات نشان داده است که روی زنان بزرگسال ، بدون تحریک پوستشان اثربخش بوده است. داروهای ضدبارداری، تغییرات هورمونی را تنظیم کرده، تولید چربی را در بدن به حالت نرمال درآورده و پوستتان را از جوش های هورمونی پاک سازی می کند.”

جوش سر سفید چیست؟

جوش های سر سفید چه شکلی هستند؟

یک جوش معمولی با یک نقطه سفید در مرکز آن

علت به وجود آمدن جوش های سر سفید  

Zeichner  می گوید : “علت اصلی منافذ بسته پوست است. سلولهای پوست، داخل منافذ پوستتان به هم چسبیده، منافذ باز را می بندند.  ” نقطه سفیدی را که در بالای آن می بینید، (جوش سر سفید) همان منفذ بسته شده است. چربی انباشته شده زیر آن چرک و باکتری را با هم مخلوط کرده باعث ایجاد التهاب و برجستگی های قرمز رنگ می شود که در نهایت جوش سر سفید به وجود می آید.

جوش های سر سفید را چگونه درمان کنیم؟

اسید سالیسیلیک را به عنوان یک سلاح مخفی در درمان جوش سر سفید در نظر بگیرید. Zeichner  می گوید : ” این بتا هیدروکسی اسید ها به از بین بردن چربی کمک کرده و سلولهای مرده را از سطح پوست لایه برداری کرده و منافذ پوست را باز می کنند.”

بیشتر بخوانید: چگونه هر نوع جوش صورت را با آرایش پوشش دهیم؟

جوش کورک چیست؟

جوش های کورک چه شکلی هستند؟

لکه های کوچک قرمز بدون سر

علت بوجود آمدن جوش های کورک

Zeichner می گوید: آنها نوعی آکنه ملتهب و حاوی باکتری هستند. رشد اینگونه آکنه های آلوده روی پوست، التهاب را افزایش داده و باعث برجستگی های قرمز و حساس می شوند.

جوش های کورک را چگونه درمان کنیم؟

او  ادامه می دهد: بهترین گزینه درمان جوش های کورک بنزوئیل پروکسید است. زیرا می تواند آکنه حامل باکتری را بکشد و التهاب را کاهش دهد.

جوش کیستیک چیست؟

جوش های کیستیک چه شکلی هستند؟

جوش های متورم و دردناک، معمولا به تعداد زیاد

علت بوجود آمدن جوش های کیستیک

اگر آنها درشت، قرمز و دردناک هستند، یکی از بدترین نوع آنها را تجربه می کنید، به گفته Zeichner ” جوش های کیستیک می تواند بر اثر ژنتیک و تحریک هورمونی غده های چربی به وجود آید. ” نه تنها درشت هستند بلکه معروف اند به انجام روش های درمانی سخت.

اغلب در یک قسمت پوست مجدد رشد می کنند. زیرا حتی اگر از شر یکیشون خلاص شوید، پر از روغن شده ، مانند یک جوش دائمی مجدد رشد می کند.

جوش های کیستیک را چگونه درمان کنیم؟

اگر محصولات آنتی آکنه را در این مورد  استفاده کرده اید، مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید (که البته در مورد این نوع جوش کمتر جواب می دهد) حتما ملاقاتی با دکتر پوست خود داشته باشید. به گفته Zeichner  ممکن است برای درمان جوش های کیستیک خود نیاز به تزریق کورتیزون و یا داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک یا داروهای موضعی داشته باشید.

جوش سر سیاه چیست؟

جوش های سر سیاه چه شکلی هستند؟

نقطه های کوچک سیاه رنگ در مرکز منافذ پوست

علت بوجود آمدن جوش های سر سیاه

ممکن است با این نوع جوش ها آشنایی داشته باشید. وقتی که دبیرستانی بودید برای اولین بار ظاهر شدند. به گفته Zeichner جوش های سر سیاه مانند جوش های سر سفید حاصل منافذ بسته هستند. چیزی که به آنها چنین اسمی می دهد، روغن آن است. جوش های سر سیاه منافذ بازتری نسبت به جوش های سر سفید دارند. یعنی هوا می تواند وارد شود و با روغن ترکیب شده و روی منافذ پوست می نشیند و رنگ آن را تیره تر میکند.

جوش های سرسیاه را چگونه درمان کنیم؟

اگر دارای جوش های سرسیاه هستید لایه برداری جزء مراحلی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

Zeichner پیشنهاد می کند با استفاده از اسید سالیسیلیک، منافذ پوست را شست و شو دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین روشها برای از بین بردن جوشهای سرسیاه بینی، چانه و پیشانی

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش های زیر پوستی چه شکلی هستند؟

برآمدگی های خفیف اما به شدت دردناک زیر پوست

معمولا خیلی واضح روی پوست قابل رویت نیستند، به همین دلیل به آنها جوش های کور هم می گویند. جوش های زیرپوستی شبیه به بالن زیر پوست هستند با هیچ گونه ارتباطی با سطح پوست. فشار به صورت زیر پوستی است، به همین دلیل نسبت به تماس حساس هستند.

جوش های زیر پوستی را چگونه درمان کنیم؟

هر گونه تماس، فشار دادن، کندن و ضربه زدن جوش های زیر پوستی فقط شرایط را بدتر می کند. ممکن است پس از چند روزی خودشان از بین بروند. مگر اینکه پزشک متخصص شما تجویز کورتیزون را تشخیص دهد که می تواند ظرف مدت 24 تا 48 ساعت التهاب را کاهش دهد .

اما اگر نتوانستید نوبت مطب بگیرید، می توانید خود دست به کار شوید. ابتدا اطراف جوش را با یخ مرطوب کنید و ژل اسید سالیسیلیک (salicylic acid)، ژل بنزوئیل پراکسید (benzoyl peroxide)، و یک درصد هیدرو کورتیزون (hydrocortisone) را در آن قسمت اعمال کنید. این ترکیب باعث لطیف کردن پوست، کشتن باکتری ها، و بیرون کشیدن روغن جوش می شود.

جوش چرکی چیست؟

جوش های چرکی چه شکلی اند؟

جوش قرمز، متورم درون آن مایع سفید یا زرد.

کمی شبیه به جوش سر سفید است، اما جزء خانواده آکنه های ملتهب است. داخل این نوع جوش ها که پر از چرک است حاصل التهاب ناشی از باکتری هاست.

جوش های چرکی را چگونه درمان کنیم؟

نسبت به جوش های سر سفید درشت تر و بدتر هستند . بهترین شانس شما استفاده از بنزوئیل پروکسید است که باکتری ها را می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *