حتما این اتفاق براتون افتاده که در حمام هستید و دارید موهای پر از کف سرتان را می شویید و همینطور که انگشت هایتان لای موها است یک مشت مو میاد توی دستتان. این یکی از آن لحظات وحشت انگیزی است که شما از خودتان سوال می کنید ریزش چقدر مو در روز طبیعی است؟ یا اینکه من ی چیزیم هست ، یا اینکه به زودی کچل میشم!

قضیه اینه که شما مشکلی ندارید. فقط در دوره ریزش موی فصلی هستید. این یکی از آن دوگانگی های زندگی من هست که مو، جایی که نباید باشه ، بدون توقف رشد میکند (مانند موهای داخل بینی ) و در عوض جایی که باید رشد داشته باشد، ریزش دارد، به خصوص هنگامی که هوا سرد می شود.

چرا ریزش مو در فصل های تابستان و پاییز بیشتر است؟

Emily Wise Shanahan متخصص پوست در ماساچوست، می گوید: “شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ریزش موی افراد در اواخر پاییز و در طول زمستان افزایش می یابد.

شاید علت آن این باشد که در طول تابستان، بدن موهای بیشتری تولید می کند تا از خود در برابر نور خورشید محافظت کند. چند ماه بعد وقتی پاییز و زمستان شروع شود، همان موهایی که در تابستان رشد کرده بودند حالا وارد فاز ریزش می شوند. و این باعث افزایش موقتی ریزش مو می شود. “

جالب ترین قسمت موضوع آن است که با افزایش سن، ریزش مو بیشتر مشخص می شود.

Kristina Goldenberg متخصص پوست در نیویورک می گوید: ” تا قبل از 50 سالگی، 50 درصد خانمها  افزایش ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

ریزش مو در در افراد  و در هر سنی پس از بارداری، جراحی و بیماری می تواند رخ دهد. این ریزش همچنین در دوران قبل از یائسگی خانمها، اطراف 50 سالگی، نیز می تواند دیده شود.

به گفته Jeremy Fenton، متخصص پوست در نیویورک، بعضی وقتها ریزش مو طبیعی است اما زمانی که به تغییر فصل می رسد، می توانید علت را تغییرات دما بدانید، اما اگر متوجه شدید که ریزش موی شما در فصل های سرد اتفاق افتاده است، ناامید نشوید، احتمال اینکه ریزش مو هایتان در آینده جبران شود، وجود دارد.

 Fenton می گوید: ” پژوهش های به عمل آمده حاکی از آن است که میزان ریزش مو وابسته به تغییرات فصلی است. نتیجه یک تحقیق به عمل آمده نشان داده است، افراد بیشترین میزان مو را در فاز تلوژن (فاز استراحت رشد مو ) و در ماه جولای (اواخر تیر تا اواخر مرداد) دارند، پس از آن آوریل (اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت) در جایگاه دوم قرار دارد.

تقریبا 100 روز پس از فاز تلوژن، موها شروع به ریزش می کنند و این یعنی اواخر پاییز و شروع زمستان.

ریزش موی فصلی چه زمانی قطع می شود؟

این ریزش موها الزاما به این معنا نیست که تا ابد ادامه دارند، زیرا یک فولیکول موی سالم به تدریج به فاز رشد موی خود برمی گردد. دلیل این موضوع کاملا مشخص نیست.

بعضی ها تصور می کنند که دلیل آن سیر تکاملی بدن است که در تابستان بدن موی بیشتری را جهت حفاظت از پوست سر تولید می کند و بعضی معتقدند که ریزش موی سر در تابستان به حداقل می رسد تا برای زمستان آماده شود. این به این معنا است که احتمالا پوست سر شما به تغییرات نور خورشید در طول روز واکنش نشان می دهد.

 Fenton می گوید: “ما معتقدیم که بدن با هورمون های خود، به میزان تغییرات نور خورشید پاسخ می دهد. هر چقدر ساعات بیشتری از نور خورشید در تابستان به موها بتابد، موها بیشتر وارد فاز تلوژن شده و به همان میزان در پایان این فاز شروع به ریزش می کند. مکانیسم دقیق آن کاملا مشخص نیست.

چگونه ریزش موی فصلی را درمان کنیم؟

 Wise Shanahan می گوید : “ایده خوبیست اگر سعی کنیم در طول مدت زمستان موهای خود را آبرسانی کرده و مرطوب نگه داریم. می توانید از ماسک های مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین از گرم کردن موهایتان تا حد امکان پرهیز کنید.”

روش دیگر برای درمان ریزش موی فصلی همانی است که مادرتان به شما همواره  در طول این سالها گوشزد میکرده است. ” از ویتامین ها استفاده کنید “

می توانید ریشه موهایتان را توسط مکمل ها قوی کنید.

بیشتر بخوانید: چرا ریزش مو می گیریم و چطور می توانیم از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

به گفته Fenton، بیوتین (Biotin) یکی از گزینه های موثر بوده و بدون نیاز به نسخه پزشک در اکثر داروخانه ها در دسترس عموم است. بیوتین از ریزش مو جلوگیری نمی کند. اما از شکنندگی موها جلوگیری کرده و آنها را ضخیم تر نشان می دهد.

روش دیگری که از شکنندگی موها در زمستان جلوگیری می کند، مرطوب نگه داشتن مو با استفاده از نرم کننده ها ست. همچنین از گذاشتن کلاه به مدت زمان طولانی خودداری کنید.

با این حال به طور کلی یک قاعده این است که به قسمتهایی از موی سر توجه کنید و ببینید که آیا ضخیم تر شده است یا نه و دقت کنید که در زمان ریزش ، با موهایتان مهربان باشید.

همچنین به این نکته توجه کنید و ببینید که موهایتان شکننده شده اند یا ریزش دارند.

به گفته Fenton  همزمان با شروع زمستان، هوا خشک تر شده و استفاده از کلاه گرم ( تماس با مو ) افزایش می یابد.

موهای خشک و حساس بیشتر در معرض شکنندگی قرار دارند و پوشاندن آن با کلاه باعث تشدید شکنندگی آن می شود. اگرچه این کار ممکن است باعث ریزش مو نشود اما نقش به سزایی در نازک شدن موهایتان خواهد داشت.

اگر چند تار مو روی هم انباشته شده را روی لباس یا روی بالشت خود دیده اید نگران نشوید.

Wise Shanahan می گوید: اما اگر محل خاصی از سر دارای کچلی موضعی شود مانند قسمت جلوی سر یا مرکز سر ، ممکن است بیانگر نوع دیگری از ریزش مو باشد که در این صورت باید توسط دکتر مربوطه ارزیابی شود.

آیا درمان ریزش موی فصلی ممکن است؟!

Fenton می گوید: “یک فرد معمولی نمی تواند در زمینه ریزش موی فصلی کار خاصی انجام دهد. اما اگر شما کسی هستید که در خصوص نازکی و ریزش موهایتان نگران هستید، به شما محلول روگین Rogaine (ماینوکسیدیل) را پیشنهاد می کنم.

یک نوع کف یا محلول موضعی است که می توانید به پوست سر خود بزنید و باعث کاهش ریزش مو می شود. یکی از مکانیسم های پیشنهادی ماینوکسیدیل طولانی تر کردن دوره رشد فعال مو (آناژن) است. بنابراین از رفتن مو به فاز تلوژن (فاز استراحت مو) در تابستان جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش ریزش مو می شود.

اگر به موهایتان ماینوکسیدیل می زنید، سعی کنید در تمام طول سال از آن استفاده کنید.

بعضی وقتها پس از اولین بار استفاده ممکن است در ابتدا موها موقتا ریزش داشته باشند . اما مو کم کم خودش را با این نوع محلول تطبیق می دهد. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *