این سخنی است که از تک تک دوستانم زمانی که محصولات مراقبت از پوستشان را توصیف می کنند می‎شنوم: «آره، دوستش دارم! در واقع، یک جورهایی پوستم را می‎سوزاند ، اما فکر می‎کنم که حالت خوبی است» !!!؟؟

به این خاطر که زمانی مردم از مراجعه به متخصصین امراض پوستی خودداری می‎کردند و خودشان محصولات پوستی خریداری می‎کردند، یک تصور غلط به وجود آمد و پذیرفته شد; این که یک محصول درست عمل نمی‎کند مگر اینکه احساس کنید دارد کاری روی پوستتان انجام می‎دهد؛ یعنی حس سوزش، گرما، خارش، سفت شدن، سوختن و غیره!

آیا باید محصولات مراقبت از پوست را روی صورتتان حس کنید؟

اما، حقیقت کوچک بامزه این است که، این تصور، کاملا، تماما و صد‎درصد اشتباه است. محصولات مراقبت از پوست شما نباید هیچ تاثیر حسی ایجاد کنند. واقعا هیچ حسی.

پزشک متخصص امراض پوستی، Mona Gohara در دانشگاه ییل می‎گوید: «اگر شما بعد از استفاده از هر چیزی روی پوستتان، بلافاصله تأثیر خاصی احساس کردید، این بدان معنی است که شما دارید لایه‎ محافظ پوستتان را دچار اختلال می‎کنید.»

اینجا همان جاییست که چپ چپ نگاه می‎کنید ، اما این کار را نکنید. چراکه من می‎دانم مفهوم سر به ‎سر لایه‎ ی محافظ پوست گذاشتن، علمی و گیج کننده به نظر می‎رسد و نادیده‎ گرفتن آن آسان است، اما این دلیل ریشه ‎ای تقریبا منشا تمامی مشکلات پوستی ‎ای است که ممکن بود داشته ‎باشید، از جمله چین و چروک، قرمزی، برجستگی‎های پوستی، جوش و سوزش. پس واقعا مهم است که به صورتتان توجه کنید.

دکتر Gohara می‎گوید: « لایه‎ ی محافظ پوست شما مانند  یک دیوار آجری و ملاتی است، که رطوبت را داخل و محرک ‎ها را بیرون نگه‎ می‎دارد. اما وقتی شما از محصولی استفاده می‎کنید که برای پوست شما بیش از حد قوی است، دیوار سوراخ می‎شود و می‎ شکند، پس تمامی رطوبت خارج می‎شود، و تمامی محرک‎ ها وارد می‎شوند.» نتیجه چیست؟ یک صورت جوشی، قرمز، ملتهب، تاول زده، خشک، کدر و پوسته پوسته.

شاید همه‎ این علایم با هم ظهور نکنند، اما به آرامی و به تدریج در طول زمان پوستتان حساس‎ تر و تحریک ‎پذیرتر خواهد شد (اگرچه حقیقتا برای شما به عنوان کسی که برای یک مدت طولانی از یک محصول قوی و مضر استفاده کرده است، در نهایت تمامی علایم با هم ظهور خواهند کرد).

دکتر Gohara می‌گوید: « مردم فکر می ‎کنند هرچیزی باید “تاثیر حسی” ایجاد کند، و گرنه مؤثر نیست. اما آنچه حس می‎ کنید علامت درخواست کمک پوست است.»  آن علامت درخواست کمک، اغلب به بی‎ ضرری احساس تمیزی بیش از حدیست که پس از شستن صورتتان به وجود می‎آید.  که نشان دهنده‎ یک پوست خراب است. (سورپرایز!)

بیشتر بخوانید: اگر پوستی حساس دارید از این مواد دوری کنید!

او می‎گوید: « عجیب است که خیلی از مردم متوجه نیستند که شوینده‎ صورتشان حاوی همان موادی است که در صابون های جامد و مایع هم هست.  ماده‎ اصلی سازنده‎ صابون جامد سدیم لاریل سولفات (Sodium Lauryl Sulfate) است، یک پاک کننده‎ بسیار قوی که چربی‎ های طبیعی و ضروری پوست شما را از بین می ‎برد و با این حال خیلی از شوینده‎ های پوست آن را دارند.»

در حقیقت این مسئله آنقدر عادی است که حاضرم شرط ببندم حتی پاک کننده‎ ی مرغوب، گران و مورد علاقه‎ تان هم در لیست ترکیباتش SLS (سدیم لاریل سولفات) دارد. Gohara می‎گوید: « اگر صورتتان را بشویید و خشک کنید و ده دقیقه آن را به حال خود بگذارید، باید همچنان کاملا مرطوب به نظر برسد، بدون هیچ کشیدگی، خشکی و یا درخششی».

خوب، اگر به طور کلی چیزی احساس کنید (وقتی پوستتان را لمس می کنید نباید هیچ حس قابل توضیحی داشته باشد، حتی اگر مثل من طبیعتا پوست خشکی دارید)، پس شما دارید از یک پاک کننده‎ قوی استفاده می‎کنید، حتی اگر در خودش SLS نداشته باشد.

آیا همه ماسک ها برای انواع پوست مفیدند؟

یک پوست خراب کن اعظم دیگر: ماسک ها. نگران نباشید، من در مورد ماسک‎ های ورقه ‎ای مورد علاقه ‎تان صحبت نمی‎کنم، بلکه در عوض در مورد ماسک‎ های خاک رس و زغال چوبی صحبت می‎کنم که حیات را از پوستتان بیرون می‎ کشد.

Gohara می‎گوید: «اگر پوست واقعا چربی دارید من مخالف استفاده از این گونه ماسک ‎ها نیستم، چراکه عملکرد آن‎ ها در جذب کردن چربی اضافی پوست عالی است، اما آن‎ ها برای کسانی که پوست خشک یا حساس دارند بیش از حد قوی و مضر هستند».

و ماسک ‎های سیاه لایه‎ برداری که سرتاسر اینستاگرام می ‎بینید؟ فراموشش کنید. او می‎گوید: «بیشتر آن‎ ها فقط بالاترین لایه‎ ی پوستتان را می‎ کنند، که می‎تواند واقعا مضر باشد، و درواقع هیچ کاری برای جوش‎ های سرسیاه تان نمی‎ کنند».

مطمئن هستم که الان احساس می‎کنید شخصا مورد حمله قرار گرفته ‎اید، پس اجازه بدهید بگویم که آسیب وارده به پوستتان تماما تقصیر شما نیست.

بسیاری از محصولاتی که ما با استعمال آن ‎ها بزرگ شدیم (مثلا شوینده‎ های ضد جوش صورت) به عنوان «پاک کننده» و «طراوت دهنده» و «انرژی بخش» تبلیغ می‎شدند، که باعث می‎شد همه باور کنند که محصولات خوب در واقع باید کمی پوستتان را درب و داغان کنند، یا حداقل، حس خاصی ایجاد کنند.

اگرچه، در واقعیت همه‎ این ‎ها تاثیر جانبی تبلیغات است. دکتر Gohara می‎گوید: «مراقب هر چیزی که به شما وعده‎ ی خنک کنندگی، طراوت و انرژی بخشی و یا هر لغت زیبای دیگری می‎ دهد باشید! نه تنها آن تاثیرات، نتیجه‎ ی مواد اولیه‎ ی مضراند، بلکه حتی می‎توانند عوارض جانبی که باید بهشان توجه کنید را نیز پنهان کنند، مثل سوزش یا خارش.

از هر بسته بندی که رویش مرکبات (اسانس میوه) دارد دوری کنید، چون هرچه که در آن بطری باشد به طور خودکار برای پوست هر شخصی بسیار مضر خواهد بود.»

همه چیز را فهمیدید؟ خوب است. اگر حالا در استفاده از هر محصولی روی پوستتان مردد شدید، نترسید. دکتر گوهارا می‎ گوید: «تا زمانی که دقت کنید پوستتان در حین و بعد از استفاده از محصول چه حسی پیدا می‎کند، خواهید فهمید چه چیزی برایتان مناسب است و چه چیزی مناسب نیست.»

اگر می ‎خواهید خیلی خارق العاده باشید، به برچسب محصولات مورد نظرتان نگاهی بیاندازید و هرچه را که حاوی سدیم لاریل سولفات است کنار بگذارید- یا درعوض به عنوان بدن شوی از آن استفاده کنید، چرا که فقط به صورتتان آسیب می ‎رساند. و لطفا، به عشق  همه ‎ی چیزهای زیبا، این پیام را به دیگران برسانید، تا بتوانیم رسما عبارت: « در واقع، یک جورهایی پوستم را می‎سوزاند ، اما فکر می‎کنم که حالت خوبی است» را از عالم وجود ریشه‎ کن کنیم.

بیشتر بخوانید: اگر پوستی حساس دارید از این مواد دوری کنید!

6 thoughts on “چرا نباید از محصولاتی استفاده کنید که باعث سوزش پوستتان می شوند؟

  1. رویا says:

    من اول پوست صاف و خیلی سفیدی داشتم ولی بعد از استفاده از آبرسان پوستم بشدت سوزش کرد و فکر میکردم شاید خوب باشه و سوزش روتحمل میکردم اما بعد دوهفته شروع ب جوش زدن کردن و در عرض یک ماه تمام سطح پوستم رو جوش فرا گرفت دکتر گفت جوش من قرمزه و هیچکدوم از جوش هام چرکی نیست و بخاطر یه مواد مضر اینجوری شدم

  2. افسانه says:

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت اطلاعات خوبتون
    امکان داره لیستی از مواد موجود در کرم های مرطوب کننده و آب رسان که مضر هستند برای پوست بفرمایید تا هنگام خرید این موارد بررسی کنیم بعد اقدام به خرید کنیم.
    و در صورت امکان یک کرم مرطوب کننده‌ و آب رسان خوب برای پوست های خشک معرفی کنید که فاقد مواد مضر باشد.

    • آرومیس says:

      سلام مرسی از لطفتون. از بین ترکیبات مضر میشه از الکل اتانول، فتالات، پارابن، فرمالدهید و ترکیبات عطری نام برد.
      کرم مرطوب کننده اوردینری یکی از بهترین محصولات محسوب میشه.

  3. لیلا says:

    سلام توضیحات خوب و عالی بودممنونم
    کرمی که من استفاده کردم و پوست صورتم که خشکه بودحالا احساس سوزش و کلا بالای پلکان و دور لبوکلا چانه ام و رو ذخم کرده کرم sesderma هستش با این توضیحات دیگه استفاده نمی کنم .

    • آرومیس says:

      سلام. مرسی از لطفتون
      شما بهتره صبح و غروب از سرم بافت (مولتی پپتید) اوردینری،آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

  4. منیژه هرزند says:

    سلام پوستم خیلی خشک وبی اب هست اخیرا ابرسان نوترژینا خریدم با مرطوب کننده اردن خوبه؟ یا بهترشو سراغ دارید ایرانی می خوام ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *