در دنیای اخبار شوک برانگیز امروزی افراد بیشتر جذب روش های درمانی می شوند که با استفاده از تزریق و یا بدون ورود به اعماق پوست باشد. (فقط به دلیل اینکه زمان کمتری صرف می شود).

طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) هفت میلیون تزریق ،شامل بوتاکس، تنها در سال گذشته انجام شده است و آمار آن رو به رشد است. کارشناسان، جوانان متقاضی بوتاکس را  نیز دیده اند که زودتر از موعد، این روش درمانی را انتخاب کردند. اما چه زمانی زودتر از موعد محسوب می شود؟

برای اینکه موضوع روشن شود از متخصصین پوست در آمریکا خواسته ایم تا سن دقیق برای انجام بوتاکس را اعلام کنند.

بوتاکس در سن 20 تا 30 سال:

Joshua Zeichner  مدیر مرکز آرایشی پزشکی بیمارستان  Mount Sinai در نیویورک می گوید: توصیه من به مراجعانم این است: زمانی که صورت در حالت ریلکس باشد و جای خطوط پدیدار شود، می توان اقدام به بوتاکس کرد.

هنگامی که لبخند می زنید و یا اخم می کنید خطوط ایجاد می شوند. این خطوط معمولا زمانی که صورت مجدد به حالت ریلکس درآید، از بین می روند، اما اگر در حالت استراحت صورت هم، این خطوط همچنان باقی بمانند، درست در همین زمان است که می توانید بوتاکس انجام دهید . تا قبل از این زمان نیازی به انجام آن نیست.

برای بعضی از افراد ممکن است حدود 25 سالگی باشد، برای برخی دیگر پس از 30 سالگی.

کمتر دیده ام کسی قبل از 25 سالگی برای بوتاکس مراجعه کند. به این نتیجه رسیده ام که در مقایسه با 5 سال پیش در سن مراجعه کنندگانم تغییراتی ایجاد شده است. حالا بیشتر از هر زمان دیگری، افرادی به من مراجعه می کنند که در آستانه 30 سالگی هستند. تا چند سال پیش بسیار به ندرت پیش می آمد کسی بین 20 تا 30 سالگی برای بوتاکس به من مراجعه کند.

 Jeffrey Epstein متخصص پوست در میامی در این خصوص می گوید : واژه پیشگیری کننده به معنای قبل از ایجاد چین و چروک است. به همین دلیل انجام بوتاکس روی افراد زیر 25 سال برایم دشوار است. افرادی در این سن دست به بوتاکس می زنند که به چین دادن چشم و صورتشان عادت کرده اند و با این کار ریسک ایجاد خطوط عمودی در بالای بینی شان را افزایش می دهند.

حتی الان که دارم این را می گویم کمی احساس نگرانی دارم که فردی به من مراجعه کند و بخواهد چنین عمل زیبایی را در یک همچین سنی بدون توجه به پیامد های آن انجام دهد.

کمترین سن برای شروع بوتاکس چند سالگی است؟

Debra Jaliman متخصص پوست در نیویورک می گوید:هر چه زودتر فرایند بوتاکس را شروع کنید بهتر است زیرا از ایجاد خطوط نازک و چین و چروک زودهنگام جلوگیری می کند. با ریلکس کردن عضلات صورت شروع کنید. وقتی پوست سطحی صورت ریلکس باشد چین و چروکی هم ایجاد نخواهد شد.

جوانان زیادی در سن 25 سالگی برای بوتاکس به من مراجعه می کنند که البته اگر دارای چین و خطوط صورت باشند می تواند برای شروع سن خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: هر چیزی که باید در مورد بوتاکس بدانید: فواید، معایب و نحوه انجام آن

 Amy Wechsler متخصص پوست در نیویورک می گوید :میانگین کمترین سن مراجعانم برای شروع بوتاکس پیشگیری کننده، حدود 25 سال است. هرچند این یک قانون اشتباه و سریع نیست اما اغلب تزریق بوتاکس به فرد جوانی در این سن برای زیبایی، ضروری نیست.

بیشتر خطوط صورت، تاریخچه ارثی و ژنتیکی دارند و زمانی که جوانی خطوط زود هنگام خود را که در صورت خویشاوندان سن بالای خود ببیند، زمان بوتاکس فرا رسیده است. من تا به حال زیر 21 سال عمل بوتاکس را انجام نداده ام زیرا متقاضی برای این کار نداشته ام. من تزریق را جداگانه روی افراد انجام می دهم و اگر فردی جوان تر از سن معمول برای بوتاکس – مثلا خطوط پیشانی اش – به من مراجعه کند ،با ذهنی باز، دوز کمی از بوتاکس را به وی تزریق خواهم کرد.

بوتاکس در سن 30 تا 40 سال:

Ava Shamban متخصص پوست و موسس SkinxFive در  بورلی هیلز آمریکا می گوید: میزان صدمات ناشی از نور خورشید، میزان حرکت ماهیچه ها، و یا میزان جمع شدگی صورت در حالت ریلکس بودن پوست، همه این عوامل نقش مهمی در تعیین سن مناسب برای شروع بوتاکس دارد.

به طور مثال چنانچه جای یک اخم شدید در سن 20 سالگی در صورت شما مانده است، زمان انجام آن درست همین موقع است. اگر جای خطوط زیاد عمیق نیست، 30 یا حداکثر 35 سالگی نیز زمان مناسبی است. تحقیقات اخیر نشان داده است حرکت زیاد عضلات صورت نیز به ایجاد چین و چروک زود هنگام می انجامد.

Paul Nassif جراح پلاستیک در لس آنجلس می گوید: جوانترین مراجعی که برای بوتاکس داشته ام در 25 سالگی بوده است و این تنها به دلیل داشتن پیش زمینه ژنتیکی در چین و چروک صورتش بوده است. و یا در همین سن جوانانی را دیده ام که صورتشان مدام در حالت اخم کرده و چین خورده است و به همین دلیل به بوتاکس زودهنگام نیاز داشته اند. در حالت کلی برای انجام بوتاکس پیشگیرنده، در صورت مراقبت فرد از پوست خود ،توصیه میکنم حداقل از سن 30 سالگی شروع شود.

بوتاکس در سن 40 تا 50 سال:

Elizabeth Tanzi موسس و مدیر مرکز مراقبتهای پوستی ولیزر و استاد بالینی دپارتمان پوست پزشکی در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: بهترین سن برای شروع بوتاکس بستگی به رنگ پوست و شیوه زندگی (کمتر در معرض نور خورشید بودن) دارد . در حالت کلی، زنان سفیدپوست (در صورتی که نجات غریق نباشند) اگر به بهترین نحو از پوست خود مراقبت کنند بین 35 تا 40 سالگی به بوتاکس روی می آورند. چنانچه نجات غریق باشند، در سن 30 سالگی دست به کار می شوند.

 برای پوست های تیره تر زمان مناسب برای شروع بوتاکس در سنین بالاتر مثلا 45 تا 50 سالگی است. در هر حال به شرایط نیز بستگی دارد. شروع آن برای افرادی که به عنوان مثال: بیشتر در معرض نور خورشید هستند و یا شیوه زندگی سخت تری (مانند سیگار کشیدن و یا در ارتفاعات بالاتر زندگی میکند) در رابطه با پوست خود دارند، زودتر خواهد بود.

سن مخصوص برای شروع بوتاکس معمولا مطرح نیست. مهم تر از آن، خود چین و چروک هایی است که مدام در حال افزایش اند. هنگامی که جای این خطوط پس از خندیدن و یا هر گونه ابراز احساسات صورت، همچنان روی صورت باقی بماند، بهترین زمان برای انجام بوتاکس است.

مطالب مرتبط:

6 thoughts on “بهترین سن برای شروع بوتاکس چند سالگی است؟

  1. دریا says:

    سلام ببخشید یک سوال داشتم من حدود دو سال پیش بوتاکس برای از بین بردن چروک پیشانیم کردم و الان بعد از دو سال زمانی که ابروم رو به سمت بالا میبرم یا زمانی که از خواب بلند میشم در حالت ریلکس بالای ابروم مقداری تپل هستش انگار که یک خط افتاده و بعد از مدتی از بین میره و کمتر میشه میخواستم بدونم دلیل این چی هستش؟

    • آرومیس says:

      سلام. تاثیر بوتاکس حداکثر ۶ تا ۸ ماه بعد از استفاده از بین میرود و باید برای رفع این خط دوباره ازش استفاده کنید.

  2. ژاله says:

    سلام خسته نباشین، آیا بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک صورت ضرری برای پوست دارد؟

    • آرومیس says:

      سلام. خیر، بوتاکس با فلج کردن موضعی ماهیچه های صورت باعث میشه تا خطوط بطور موقت از بین برن و از این لحاظ ضرری خاصی برای پوست ندارد.

  3. لیلا says:

    سلام خسته نباشین بسیار مقاله مفید و کاملی بود فقط یک سوال برام پیش امده من ۲۲ سال سن دارم و زمانی که صورتم ریلکس هست یک مقدار کمی چروک فقط روی پیشانیم هستش، از انجایی که توی مقاله گفتن که بهترین سن برای بوتاکس ۲۵ سال هستش به نظرتون من الان باید تا ۲۵ سالگی صبر کنم یا مشکلی نداره از بوتاکس برای پیشانیم استفاده کنم البته چروک پیشانیم زیاد معلوم نیستش ولی اگر بیشتر معلوم شد میتونم قبل از ۲۵ سالگی استفاده کنم. باتشکر

    • آرومیس says:

      سلام ممنون. بوتاکس کردن در سن شما مانعی ندارد ولی بهتر است با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *