چگونه می توانید بهترین کرم ضد آفتاب برای پوستتان را انتخاب کنید؟

فواید ضد آفتاب

همه‎ ما می‎دانیم که باید از ضد آفتاب استفاده کنیم، اما خیلی از ما به اندازه‎ کافی، به طور صحیح یا به طور کلی به سادگی این کار را انجام نمی‎دهیم چراکه بهترین ضد آفتاب برای صورتمان را پیدا نکرده ‎ایم.

ضدآفتاب واقعا مهم است! نه تنها قرار گرفتن در معرض آن اشعه ‎های ماورای بنفش مشکلات زیبایی نظیر لکه ‎های تیره و چین و چروک ایجاد می‎کند، بلکه می‎تواند برخی شرایط پوستی (از جمله جوش!) را تشدید کند، و البته می‎تواند منجر به سرطان پوست شود. ضد آفتاب بهترین دفاع شما در برابر همه ‎ی آن ‎هاست و بهترین و تنها کاری که می‎توانید برای پوستتان انجام دهید این است که هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید، در هوای بارانی یا آفتابی.

اما بله، ضد آفتاب همچنین می‎تواند چرب، ضخیم و ناخوشایند باشد. و اگر بخواهیم منصف باشیم، شروع یک عادت جدید سخت است. بنابراین این ‎ها چیزهایی هستند که باید در مورد انتخاب ‎هایی که آن بیرون دارید و چگونگی پیدا کردن ضد آفتابی که واقعا مایل باشید روزانه از آن استفاده کنید بدانید.

تفاوت بین ضد آفتاب‎ های شیمیایی و مینرال چیست؟

دکتر Nada Elbuluk استادیار بالینی و مدیر مرکز Skin of Color و کلینیک اختلالات رنگدانه ‎ای در دانشکده‎ پزشکی Keck  USC به ما می‎گوید ضد آفتاب‎ های مینرال و شیمیایی هر دو در حفاظت از پوستتان در مقابل اشعه ‎های ماورای بنفش خورشید مؤثر هستند، اما هرکدام از آن ‎ها این کار را با روش‎ های مختلفی انجام می‎دهند. ضد آفتاب‎ های مینرال-که فیلترهای فیزیکی هم نامیده می‎شوند- حاوی موادی از جمله تیتانیوم اکساید و زینک اکساید هستند.

این ترکیبات در واقع سپری برای پوست در برابر اشعه‎ های ماورای بنفش هستند، «درست مثل یک چتر»!

چگونه می توانید بهترین کرم ضد آفتاب برای پوستتان را انتخاب کنید؟

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب‎های شیمیایی حاوی مواد شیمیایی هستند (مثل آووبنزون، اُکسی بنزون، اکتینوکسات (Octinoxate) و اکتیسالات (Octisalate) ) که اشعه ‎های ماورای بنفش را قبل از اینکه به پوست شما برخورد کنند جذب می‎کنند، به گونه‎ ای که جلوی آسیب ‎رسانی آن‎ ها را بگیرند. اصولا آنها نور را جذب کرده و به گرما، که آسیب ایجاد نمی‎کند تبدیل می‎کنند . (اگرچه مسئله ‎ی جالب توجه آن است که تحقیقات اخیر اظهار می دارند که ضد آفتاب‎ های مینرال نیز می‎توانند علاوه بر مانع شدن از اشعه ‎های ماورای بنفش، این اثر را داشته باشند.)

ضد آفتاب مینرال

ضد آفتاب های مینرال آن‎ هایی هستند که ما معمولا آن‎ ها را با اثر سفید گچ ‎مانندی که از خود روی صورت به جا می‎گذارند می ‎شناسیم، که آن‎ ها را برای بعضی افراد تا حدی ناخوشایند می‎کند.

اما دکتر Stevenson می‎گوید: «تکنولوژی ‎ها و ترکیب‎ های جدیدتر ضد آفتاب های مینرال و شیمیایی، فرمولاسیون ‎های بهتری را ارائه ‎می‎دهند که آن باقی‎مانده ی گچی را از خود به ‎جا نمی‎گذارند و حس مطلوب‎ تری روی پوست دارند.

برخی افرادی که پوستی حساس دارند ممکن است دریابند که به ترکیبات ضد آفتاب‎ های شیمیایی حساس‎ترند، و بعضی از ترکیبات (مثلا آووبنزون) به عنوان عوامل ایجاد کننده‎ ی واکنش ‎های آلرژیک شناخته می‎شوند.

بیشتر بخوانید: حقایقی جالب در مورد استفاده از ضدآفتاب و محفاظت از پوست در برابر نور خورشید

کدام ضد آفتاب برای پوست حساس بهتر است؟

دکتر Elbuluk می‎گوید در حقیقت مردم می‎توانند نسبت به ترکیبات هر کدام از ضدآفتاب‏ ها درماتیت تماسی (اگزمای تماسی) از خود بروز دهند. با این وجود آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می‏کند افرادی که پوست حساسی دارند با ضد آفتاب ‎های معدنی شروع کنند. در کل ضد آفتاب‎ های معدنی ملایم‎ تر هستند و اغلب در ضد آفتاب‎ های کودکان هم یافت می‎شوند.

به علاوه دلیلی وجود ندارد که فکر کنید اگر پوست حساسی دارید نمی‎توانید از هیچ ضدآفتاب شیمیایی ‎ای استفاده کنید- شما فقط باید ترکیبات را بخوانید و بدانید که ممکن است به بعضی از آن‎ها حساسیت نشان دهید.

چون انتظار می‎رود این ضد آفتاب‏ ها بیشتر شبیه مرطوب کننده ‎ها عمل کنند و کمی راحت‎ تر از ضدآفتاب ‎های قدیمی خاصیت جذب کنندگی داشته باشند، احتمال این که مرتبا از این‎ ها استفاده کنید بیشتر است. به علاوه بسیاری از ضدآفتاب ‎ها امروزه حاوی هر دو ترکیبات معدنی و شیمیایی هستند.

راهنمای استفاده از کرم ضد آفتاب

هر کس به اندکی آزمون و خطا نیاز دارد تا ضدآفتابی را که برای نوع پوست و سبک زندگی‏ اش بهتر عمل می‎کند، پیدا کند. اگرچه تقسیم ضدآفتاب ‎ها به شیمیایی و معدنی دسته ‎بندی بزرگی است، اما لزوما مهمترین تقسیم‎ بندی نیست. بنابراین این‎ها نکاتی هستند که به شما کمک می‎کنند:

هر روز از کرم ضد آفتاب با اس ‎پی ‎اف حداقل 30 استفاده کنید.

مقدار اس ‎پی ‎اف در ضدآفتاب به میزان افزایش محافظت از پوست شما برمی‎گردد، اما این موضوعی پیچیده است. این واقعا درجه‎ ای است که نشان می د‎هد شما در مقایسه با حالت طبیعی پوستتان چه مقدار حفاظت بیشتری دریافت می‎کنید. یک اس ‎پی‎ اف 30 یعنی ضدآفتاب به شما حفاظتی 30 برابر حفاظت طبیعی پوستتان را می‎دهد و وقتی در معرض آفتاب قرار بگیرید 30 برابر بیشتر طول می‎کشد تا دچار آفتاب‎ سوختگی شوید- اگر دقیقا طبق راهنما استفاده شود (کاری که می‎دانیم تعداد کمی از ما قادر به انجامش هستیم).

پس همه باید از اس ‎پی ‎اف 10.000 استفاده کنند، درست است؟ نه کاملا. اول از همه، اس ‎پی ‎اف مقیاس اینکه بدون استفاده ‎ی مجدد از ضدآفتاب چقدر می‎توانید در آفتاب بمانید، نیست؛ اس ‎پی ‎اف ‎های بالاتر به همان سرعت ا‎س ‎پی ‎اف ‎های پایین‎تر پاک می‎شوند.

و ما می‎دانیم در این رابطه حد و حدودی وجود دارد: در سال 2011، سازمان غذا و دارو حداکثر اس‌ پی ‎افی را که شرکت ‎ها مجاز بودند در ایالات متحده‎ ی آمریکا روی اتیکت کالا اعلام کنند، به “+50″ محدود کرد چراکه ” اطلاعات کافی که نشان دهد محصولاتی با اس ‎پی ‎اف بیشتر از 50 ، محافظت بیشتری را نسبت به اس ‎پی ‎اف ‎های کمتر از 50 برای مصرف کننده ‎ها فراهم می‎کنند، در دست نیست.” (اگرچه دکتر Stevenson به این نکته اشاره می‎کند که سازمان غذا و دارو قانون جدیدی را پیشنهاد داده است که محدودیت اس‎ پی ‎اف را تا “+60” تغییر می‏دهد).

اس‌ پی ‎اف 30 برای اکثر ما بر اساس مصرف روزانه کفایت می‎کند. با این حال، واقعا بستگی دارد. اگر مصرف روزانه ‎ی فعلیتان شامل قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‎شود، بنابراین شاید چیزی قوی ‎تر بخواهید، خصوصا اگر مستعد سوختگی هستید. و اگر هنگامی که زیر نور خورشید هستید شنا یا عرق می‎کنید، به یاد داشته باشید که بعد از این فعالیت‏ ها قطعا به استفاده‎ ی مجدد از ضدآفتاب نیاز خواهید داشت.

همچنین لازم به ذکر است که اس ‎پی ‎اف جمع ‎پذیر نیست: اگر از یک محصول با اس ‎پی‎ اف 20 استفاده کرده‎اید و از یکی دیگر با اس ‎پی ‎اف 30، این بدان معنی نیست که حالا اس ‎پی ‎افی که استفاده کرده‎اید 50 شده است، این فقط این معنی را می‏دهد که آنچه را که بیشترین درجه است خواهید داشت (در اینجا اس ‎پی ‎اف 30).

چگونه می توانید بهترین کرم ضد آفتاب برای پوستتان را انتخاب کنید؟

مطمئن شوید که حفاظتی با طیف گسترده دارید.

تفکر قدیمی این بود که قرار گرفتن در معرض اشعه‎ ی ماورای بنفش A یا (UVA) فقط باعث بروز نشانه ‎هایی از سال‎ خوردگی (مثل چین و چروک و خال ‎های سیاه) و آسیب موقتی می‎شد، در حالی که اشعه ‎های ماورای بنفش B یا (UVB) اصولا مسئول افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست بودند. دکتر Stevenson می‎گوید اما اکنون می‎دانیم که هر دو نوع اشعه‎ های ماورای بنفش می‎توانند در خطر ابتلا به سرطان مشارکت داشته باشند، پس حفاظت در برابر هر دوی آن‎ ها مهم است. خوشبختانه این روزها ضدآفتاب ‎های بیشتری طیف گسترده دارند، یعنی آن‎ ها در برابر هردو اشعه ‎ی ماورای بنفش A و B از پوست محافظت می‎کنند.

مهم است که بدانیم اس ‎پی ‎اف روی یک اتیکت محصول تنها به میزان محافظت در برابر اشعه‎ ی ماورای بنفش B برمی‎گردد. پس اگر روی ضدآفتابتان طیف گسترده نوشته نشده، نمی‎دانید چه مقدار در مقابل ماورای بنفش A محافظت می‎کند، تازه اگر اصلا محافظت کند.

اس‎ پی‎ اف موجود در آرایشتان ضدآفتاب به حساب نمی‎آید. اول از همه به ندرت اتفاق می‎افتد که مواد آرایشی حاوی اس ‎پی‌ اف 30 یا بیشتر باشند، حتی اگر هم باشند شما ممکن است کمتر از میزان لازم از آن استفاده کنید که بخواهد مثل یک ضدآفتاب واقعی عمل کند. اما دکتر Stevenson می‎گوید که مواد درون مرطوب ‎کننده ‎تان (یا کرم بی ‎بی یا سی‎ سی یا هرآنچه به عنوان مرطوب کننده استفاده می‎کنید) ممکن است بتوانند مثل یک ضد آفتاب عمل کنند! دکتر Elbuluk می‎گوید فقط به یاد داشته باشید که آن را همان‎طور که به صورتتان می‎زنید به گردن و بالای‎ گوش‎ هایتان هم بزنید. با این حال اگر قرار است زمان قابل توجهی را در آفتاب سپری کنید، مثلا در ساحل یا هنگام پیاده‎ روی، به یک ضدآفتاب اختصاصی نیاز دارید.

آیا ضدآفتاب‌ های پودری مفیدند؟

متاسفانه ممکن است این مطلب در مورد ضدآفتاب‌ های پودری هم صادق باشد. دکتر Stevenson می‎گوید این محصولات جذاب نمی توانند جایگزین ضدآفتاب ‎شوند. او ترجیح می‎دهد بیمارانش هنگام صبح از یک ضدآفتاب کلاسیک یا مرطوب‎ کننده ‎ی اس ‎پی ‎اف‎ دار استفاده کنند، اما او می‎گوید نسخه‎ های پودری می‎توانند بعدا در طول روز به عنوان یک روتوش فوری مورد استفاده قرار گیرند.

با این وجود دکتر Elbuluk می‎گوید ضدآفتاب‏ های پودری می‎توانند تا حدی به عنوان ضدآفتاب روزانه‎ تان به حساب بیایند و خصوصا می‎توانند برای استفاده ‎ی مجدد مفید باشند. اما هنوز مهم‎ترین چیز بنا به گفته‎ ی دکتر این است که «ضدآفتاب، طیف‎ گسترده و اس ‎پی ‎اف 30 یا بالاتر باشد.»

چه ضدآفتابی برای پوست چرب مناسب است؟

به علاوه ضد آفتاب‎ هایی وجود دارند که برای مسائل خاص پوستی طراحی شده ‎اند. برای مثال دکتر Stevenson می‌گوید آن ‎هایی که پوست چرب یا مستعد جوش دارند باید سعی کنند ضدآفتابی بگیرند که بدون چربی یا ضدجوش (noncomedogenic) باشد.

چه ضدآفتابی برای پوست حساس مناسب است؟

افرادی که پوست خشک یا حساس دارند باید (مثل همیشه) به دنبال ترکیبات غیرمحرک و آبرسان باشند. دکتر Stevenson پیشنهاد می‎دهد قبل از اینکه از محصول در تمام صورت خود استفاده کنید، روی قسمت داخلی دستتان تست آلرژی انجام دهید.

چه ضدآفتابی برای پوست آفتاب سوخته مناسب است؟

اگر از قبل آفتاب‎ سوختگی قابل رؤیت دارید، شاید تمایل داشته ‎باشید ضدآفتابی را انتخاب کنید که حاوی ترکیباتی چون آنتی ‎اکسیدان ‎ها باشد، که می‎توانند هم ‎زمان با حفاظت از پوست شما در برابر آسیب بیشتر به بهتر شدن پوستتان هم کمک کنند.

بهترین کرم ضدآفتاب‎ برای شما آن کرمی است که هر روز از آن استفاده کنید.

قبل از اینکه بتوانید ضد آفتاب مورد علاقه ‎تان را که حاضر باشید هر روز از آن استفاده کنید، بیابید، ممکن است چند تلاش ناموفق داشته باشید. اگر در بازار به دنبال یک ضد آفتاب جدید هستید، ممکن است ارزشش را داشته باشد که از داروخانه یا فروشگاه زیبایی مورد علاقه ‏تان، روال ‎شان در رابطه با عودت کالا را بپرسید- خصوصا اگر نگران پیدا کردن ترکیبی باشید که بعد از مدتی استفاده، واکنشی به آن نشان ندهید. پس همانطور که این ماجراجویی را شروع می‎کنید، این نکات مهم را در مورد پوستتان به یاد داشته باشید:

  • بله، شما هر روز به آن نیاز دارید. دکتر Elbuluk می‎گوید: وقتی که هوا ابری و سرد است هنوز هم در معرض اشعه های ماورای بنفش قرار دارید. او می گوید، به خاطر داشته باشید که سرطان پوست تنها نتیجه‎ ی چند آفتاب ‎سوختگی بد نیست، بلکه می‏تواند حاصل تجمع در معرض خورشید قرار‎ گرفتن‏ های روزانه باشد که کم کم انجام می‎دهید.

  • استفاده‎ ی مجدد را فراموش نکنید. استفاده از ضد‎آفتاب فقط یک بار در صبح همواره کافی نیست، مخصوصا اگر بخواهید چند ساعت زیر نور خورشید قرار بگیرید. بعد از عرق ‎کردن یا خیس‏ شدن و هر دو ساعت قرارگیری در معرض خورشید در فضای باز، باید مجددا از ضدآفتاب استفاده کنید. اگر صبح در پس زمینه‎ ی آرایشتان از ضدآفتاب استفاده می‏کنید، و در تمام طول روز در فضاهای داخلی کار می کنید، احتمالا وضعیتتان خوب است. اما اگر در حال بازی کردن یا کار در فضای باز هستید، به یاد داشته باشید که باید مجددا کرم بزنید.

  • نیازی نیست خیلی هزینه کنید. بله، ضدآفتاب ‎های لوکس فوق تجملی به نظر می‎رسند و قیمتشان با این مسئله همخوانی دارد. اما آنهایی که در داروخانه محلی ‎تان پیدا می کنید، اغلب به همان خوبی کار می کنند، و بسیاری از آنها ترکیباتی دارند که کاملا عالی هستند. دکتر Elbuluk می‎گوید فقط به این دلیل که چیزی گران است “به این معنی نیست که بهتر هم هست.”

  • پوست رنگی هم به کرم ضد آفتاب نیاز دارد. دکتر Elbuluk می‎گوید: “کرم ضدآفتاب برای همه است”. اگر چه میزان سرطان پوست به طور کلی در بین افرادی که پوست رنگی دارند کمتر است، اما این سرطان ها هنوز هم اتفاق می افتند و در واقع، اغلب این سرطان ‎ها در بیماران رنگین ‎پوست مرگبارتر هستند. بنابراین کسانی که پوست رنگی دارند هم نیاز به استفاده از کرم ‏های ضدآفتاب دارند.

  • ضدآفتاب تنها بخشی از حفاظت در مقابل خورشید است. بدیهی است که ضدآفتاب باید اولین خط دفاعی شما در برابر آفتاب باشد، اما نمی تواند همه‎ کار را انجام دهد. به همین دلیل است که استفاده از تدابیر امنیتی دیگرتان ، مانند ماندن در سایه، زمانی که می توانید و پوشیدن لباس ‎های محافظ در برابر خورشید، پیش‎ تر از استفاده از ضدآفتاب اهمیت دارد.

در پایان، هزاران کرم ضدآفتاب آن بیرون وجود دارد و آنها می توانند برای افراد مختلف حس متفاوتی ایجاد کنند. بنابراین اگر شما یکی از آن‎ها را دوست نداشتید دلسرد نشوید، فقط به تلاش کردن ادامه دهید. اما اگر احساس می‎کنید که همه چیز را امتحان کرده ‎اید و هنوز هم ضدآفتابی را که دوست داشته باشید مرتب از آن استفاده کنید پیدا نکرده ‎اید، از متخصص پوستتان بخواهید راهنماییتان کند.

 

بیشتر بخوانید: آیا محصولات حاوی کلاژن واقعا تاثیر مثبتی روی پوست دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *