چیزهای کمی هستند که به اندازه‎ی رنگ کردن موهایتان در حمام شخصی ارزش امتحان کردن داشته باشند. اما همان‎ طور که هرکسی که این کار را انجام داده می‎داند، دلیلی وجود دارد که مراجعه به سالن‎ های آرایش انقدر گران است. رنگ کردن موهایتان نیاز به مهارت، زبردستی، و آشنایی اساسی با علم دارد. به عنوان کمک، ما بایدهای مورد علاقه‎ مان در مورد رنگ کردن مو را گردآوری کرده‎ایم، از رنگ یکدست گرفته تا هایلایت ‎های ظریف.

چه بلوند پلاتینیومی را برگزینید یا ارغوانی اکلیلی، یک قانون رنگ مو وجود دارد که همیشه یکسان است: همواره طبق دستور روی جعبه‎ رنگ مو عمل کنید. کارشناسان می‎گویند انجام ندادن این کار، اصلی‎ ترین دلیلی است که باعث می‎شود خانم ها در نهایت به ترمیمات پرخرج در سالن‎ های آرایشگاه متوسل شوند. پس پشت جعبه را بخوانید و به علاوه نکات راهنمای ما را در مورد اینکه چگونه از رنگ مو استفاده کنید مطالعه کنید.

چگونه موهایتان را یکدست رنگ کنید

برای این که دقیقا به نتایج دلخواهتان برسید، در هنگام خرید قسمت “قبل از رنگ” روی اتیکت جعبه را به دقت مطالعه کنید- و مطمئن شوید رنگ موی فعلیتان با آن مطابقت دارد.

قدم اول: موهایتان را تا دو روز قبل از رنگ گذاشتن نشویید- کیا رایت متخصص مشهور رنگ مو می‎ گوید شما چربی طبیعی پوست سرتان را به عنوان یک محافظ در مقابل سوزش لازم دارید. اگر پوست فوق حساسی دارید، یک قاشق شکر به رنگ مو اضافه کنید تا بتواند اثرات خشک کننده‎ بخار آمونیاک را خنثی کند.

قدم دوم: اول تست تارمو انجام دهید به این صورت که رنگ را در ناحیه‎ کوچکی استفاده کنید. این کمکتان می‎کند زمان بندی مناسب را بیابید. بافت موهایتان اینجا تاثیر گذار است: هرچه ‎قدر لطیف‎ تر باشد، سریع ‎تر روشن خواهد شد- ممکن است به پنج تا ده دقیقه وقت کمتری از آنچه جعبه می‎گوید احتیاج داشته باشید؛ اگر موهای زبر یا خشکی دارید، می‎توانید طبق همان زمان توصیه شده رنگ را روی موهایتان بگذارید.

قدم سوم: دستورالعمل‎ های روی جعبه را بخوانید، دوباره بخوانید و دقیقا طبق آن عمل کنید. (استثنا: رنگ را به یکباره از ریشه تا نوک موهایتان نگذارید؛ قدم چهارم را ببینید.)

قدم چهارم: این نکته کمک می‎کند هر زمان که خواستید کل موهایتان را رنگ کنید، رنگ یکدستی داشته باشید: اول، رنگ را با فاصله ‎ 1.3 سانتی متری از پوست سرتان بگذارید و تا نوک موها پیش روید (گرمای سرتان باعث می‎شود رنگ با سرعت بیشتری در ریشه های مویتان پخش شود). بعد از سپری شدن نصف زمان لازم، برگردید و ریشه ها را نیز رنگ کنید. وقتی موهایتان را رنگ می‎کنید از یک قلموی رنگ استفاده کنید تا نتایج حرفه ‎ای‏ تر و دقیق ‎تری بگیرید.

رنگ کردن مو در خانه

چگونه موهایتان را هایلایت کنید

رمز آن ظاهر طبیعی که مانند اشعه‎ خورشید می‎ درخشد چیست؟ ریتا آزان متخصص مشهور نیویورکی رنگ مو می‎گوید بسته ‎ای را انتخاب کنید که یک درجه از رنگ زمینه ‎تان روشن‎ تر باشد.

قدم اول: وقتی که تست تارمو را انجام دادید و دستورالعمل‎ ها را خواندید (رنگ یکدست، قدم اول تا سوم را ببینید)، سشوار بکشید، حالت دهید و موهایتان را همان گونه که همیشه انجام می‎دهید، از هم جدا کنید. این کمک می کند تا مشخص شود کدام قسمت‎ ها را باید هایلایت کنید.

قدم دوم: اینجا جاییست که می‎خواهید کمی از دستورات را نادیده بگیرید. به جای این که چند تار مو را تصادفی جدا کنید، این کار را انجام دهید: از جلو شروع کنید و تا انتها در امتداد فرق سرتان پیش بروید، ده تا قسمت 6.5 میلی متری جدا کنید که از هم 6.5 میلی متر فاصله داشته باشند. بین آن ها فواصل یکدست ایجاد نکنید؛ طبیعی ‎ترین هایلایت‎ها نامتقارن هستند.

قدم سوم: اگر از لوازم حرفه‎ ای هایلایت استفاده نمی‎کنید، از یک مسواک برای زدن محلول رنگ از ریشه تا نوک موها استفاده کنید، آن‎ ها می‎توانند از بعضی قلموها دقیق‎تر باشند. برای اینکه از جاری شدن رنگ جلوگیری کنید، هر قسمت را با یک گلوله پنبه از سرتان دور نگه‎ دارید.

قدم چهارم: اجازه دهید رنگ به اندازه‎ مدت زمانی که مشخص شده بماند (اگر نگرانید، یک قسمت را پنج دقیقه زودتر با آب بشویید و رنگش را بررسی کنید). در نهایت موها را بشویید و کار را با یک نرم کننده‎ شفاف به پایان برسانید تا رنگ تثبیت شود و به درخشندگی آن کمک کند.

رنگ مو

چگونه موهایتان را بلوند کنید (یا بلوندتر کنید)

اول از همه، بگذارید یک مسئله را روشن کنیم: یک یا دو درجه روشن‎ تر کردن موهایتان در خانه کار پر مخاطره‎ ایست. اگر خواهان یک تغییر رنگ مهیج هستید، بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید؛ در غیر این صورت ریسک این وجود دارد که به موهایتان آسیب جدی برسانید.

با این وجود، اگر در حال حاضر رنگ موهایتان بلوند است و میخواهید رنگشان را فقط کمی روشن‎تر کنید، این کار در خانه هم امکان پذیر است. (مو مشکی ‎ها و مو قرمزها، به آرایشگاه بروید!)

قدم اول: قبل از اینکه کاری انجام دهید، سه قدم اول قسمت رنگ یکدست را دنبال کنید. بعد، از پشت سرتان شروع کنید و به سمت جلو پیش بیایید، محلول را با فاصله‎ی 2.5 سانتی‎متر از ریشه‎ موهایتان به موها بزنید. هر بخش از موها را که به رنگ آغشته کردید، ماساژ دهید.

قدم دوم: اجازه دهید 20 الی 30 دقیقه باقی بماند، اما فرایند را هر پنج تا ده دقیقه بررسی کنید. رابینسون می‎ گوید اگر سایه‎ قرمز مشاهده کردید، وحشت‎ نکنید؛ روشن شدن مو  مراحلی دارد.

قدم سوم: بعد از 30 دقیقه، باقی محلول را به ریشه‎ ها بزنید، و بسته به این که چقدر می‎خواهید موهایتان روشن شود 10 الی 30 دقیقه‎ دیگر هم صبر کنید.

قدم چهارم: یک دسته از موهای بالای گوشتان را با آب شست ‎و شو دهید و به آرامی بکشید تا مطمئن شوید منقطع نمی‎شود. اگر شد، سریعا موهایتان را با آب بشویید و از یک ماسک پروتئینه یا محصول ترمیمی استفاده کنید. اگر موهایتان همچنان یک ته ‎رنگ طلایی دارد، بگذارید رنگ ده دقیقه بیشتر بماند. اگر رنگ خوب به نظر می‎رسید، موها را با آب گرم بشویید، بعد شامپو و نرم کننده بزنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از پوستتان در برابر رنگ مو محافظت کنید

رفع اشتباهات در رنگ کردن مو

اگر از رنگ موی جدیدتان بیزارید 

اخم نکنید: ایده‎ هایی وجود دارند که چگونه هر رنگ ناخواسته را درست (یا حداقل بهتر) کنید. این‎ ها چیزهایی‎ اند که به آن‎ ها نیاز دارید: یک شامپوی شفاف کننده، یک ماسک نرم کننده و یک سری وسایل آشپزخانه.

اگر موهایتان خیلی تیره شده است 

جنیفر جِی، متخصص مشهور رنگ مو می‎گوید بلافاصله آن را بشویید. اگر رنگ موهایتان خیلی تیره است، یک قاشق سوپ‎خوری جوش ‎شیرین را (که به عنوان پاک کننده‎ ملایم عمل می‎کند) با یک شامپوی شفاف‎کننده‎ مخلوط کنید و بگذارید به مدت پنج دقیقه روی موهای خیس باقی بماند. یا به موی مرطوب روغن زیتون بزنید، همه‎ موها را در یک کلاه حمام جمع کنید و یک حوله‎ داغ روی آن بگذارید. جنیفر می‎گوید: «گرما پوشش مو را به اندازه‎ای که چند تا از مولکول‎ های رنگ خارج شوند، باز می‎کند.» در اسرع وقت از شامپوی عادی خودتان استفاده کنید.

رنگ کردن مو در خانه

اگر موهایتان خیلی روشن شده است

باید رنگ موی بیشتری اضافه کنید. برای مویی که فقط اندکی کمرنگ است، رنگی یک درجه تیره‎تر از رنگ خودتان انتخاب کنید و آن را فقط در مناطقی که فکر می‎ کنید خیلی بی‎ رنگ است به‎کار ببرید. رنگ را به اندازه‎ نصف مدت زمانی که روی جعبه گفته شده بگذارید بماند و برای این که مطمئن شوید خیلی تیره نمی ‎شود مرتبا آن را بررسی کنید. اگر موهایتان بیش از حد روشن شده ‎است به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر موهایتان برنجی شده است 

نیاز دارید درجه‎ ‎گرمای رنگ مویتان را کم کنید. اگر از رنگ نیمه دائم استفاده کرده‎ اید، برای چند روز آینده از یک شامپوی سنبل بنفش استفاده کنید. اگر از یک ترکیب دائم استفاده کرده‎ اید، در نواحی نارنجی از رنگ دو درجه تیره‎ تر استفاده کنید. دفعه‎ بعد رنگ‎ های خنک با زمینه‎ آبی انتخاب کنید.

اگر موهایتان با رنگ کردن سبز شد (یا در معرض کلر قرار گرفت)

با یک شامپو شفاف کننده یا ماسک موی ‎تقویت کننده، رنگ را از موهایتان بشویید. اگر این حقه اثر نداشت، با سس گوجه موهایتان را بشویید. قرمز، سبز را خنثی می‎کند و خاصیت اسیدی به خنثی شدن واکنش کمک می‎کند.

رنگ کردن مو در خانه

چگونه رنگ موی تان دوام بیشتری داشته باشد

از محصولات مناسب استفاده کنید

متخصص رنگ مو، کری هیل می‎گوید: «با موهایتان همان گونه رفتار کنید که با صورتتان می‎کنید.» ترجمه: از شامپو و نرم کننده‎ بدون سولفات و محافظ رنگ مو و حالت دهنده‎ های بدون الکل (روی اتیکت کالا نوشته است) که موها را خشک نمی‎کنند استفاده کنید.

موهایتان را کمتر با شامپو بشویید

آب بدترین دشمن رنگ مو است، پس روزهایی که می‎ توانید، از شامپو زدن به کل موها صرف نظر کنید و فقط ریشه موها را با شامپوی خشک بشویید. روزهایی که نمی‎توانید تا جایی که ممکن است از شامپوی کمی استفاده کنید یا، بهتر از آن، موها را با آب گرم آب کشی کنید و فقط از نرم کننده‎ استفاده کنید.

ماسک بگذارید

هفته ‎ای یکبار از یک نرم کننده‎ با نفوذ عمیق استفاده کنید تا موهایتان هیدراته (آبرسانی شده) و نرم باقی بماند.

برق بیاندازید

از براق کننده‎ های تقویت کننده‎ رنگ به عنوان روکشی برای موهایتان استفاده کنید- آن ها به درخشش می‏افزایند و از خود، روکش شفافی از رنگ به جا می‎ گذارند. هر هفته از یک ترکیب سبک استفاده کنید.

از موهایتان در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت کنید

راحت است: از یک کلاه لبه‎ دار پهن استفاده کنید تا از اثر رنگ‎ بری نور خورشید جلوگیری کند. اگر نمی‎ توانید، موهایتان را 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن با محافظ ضد اشعه‎ ماورای بنفش اسپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *