مادر شدن یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال لذت بخش ترین تجربه های زندگی یک زن است. در حالی که احتمال طوفانی از تغییرات را در بدن خود می دهید، شاید انتظار ریزش این همه مو را نداشته باشید.

نام های دیگر “ریزش موی بیش از حد پس از بارداری ، ” telogen gravidarum ” و ” telogen effluvium ” است ( که بین 2 تا 4 ماه پس از زایمان اتفاق می افتد.)  

مطابق یک پژوهش از سوی انجمن بارداری آمریکا، بین 40 تا 50 درصد خانمها به آن دچار می شوند.

چرا ریزش مو پس از زایمان اتفاق می افتد؟

Christine Carlan Greves متخصص بیماریهای زنان و زایمان در اورلاندوی فلوریدا می گوید هنگامی که خانمی باردار است، هورمون های بسیار زیادی از جمله استروژن در بدنش وجود دارد، این هورمون مسئول جلوگیری از ریزش مو است.پس از اینکه نوزاد به دنیا آمد، بدن با یک تغییر ناگهانی در سطح هورمون ها از جمله کاهش در میزان استروژن روبه رو می شود و این تغییر، موجب واکنش بدن و افزایش روند ریزش موی سر می شود.

وی در ادامه می گوید: شیر دهی به نوزاد نیز ریزش مو را افزایش می دهد زیرا سطح هورمون پرولاکتین ( هورمونی که توسط غده هیپوفیز ترشح میشود و مسئول تولید شیر در پستان ها است) را بالا برده و موجب ریزش مو می شود.

مرحله های رشد مو

Margarita Lolis متخصص پوست در نیویورک و نیوجرسی توضیح می دهد که 3 مرحله مختلف از رشد مو وجود دارد:

– آناژن (anagen) مرحله رشد مو

– کاتاژن (catagen) مرحله میانی حین رشد مو

– تلوژن (telogen) فاز استراحت یا ریزش مو

در مرحله ریزش موی بیش از حد پس از بارداری یا telogen effluvium، هر سه مرحله فوق با هم رخ می دهد در نتیجه منجر به ریزش مو خواهد شد.

خبر خوش اینکه : درحالی که ریزش موی پس از زایمان امری غیر قابل اجتناب است، اما این مرحله موقتی است و خود به خود همزمان با جشن تولد یکسالگی فرزند شما، اصلاح میشود. در این فاصله، Lolis به نکاتی  در خصوص درمان و رشد جدید موهای شما با محصول (Tender Loving Care-TLC) در این دوره حساس، اشاره میکند.

درمان ریزش موی پس از زایمان

از شامپو حجم دهنده استفاده کنید. این دسته از محصولات از دایمتیکون (که یک پلیمر سیلیکونی است و خاصیت سیال بودن دارد) تشکیل شده است که ضخامت موها را افزایش داده و موها را شفاف تر و سالم تر نشان میدهد. 

 از نرم کننده های مناسب استفاده کنید.

Lolis پیشنهاد می کند که از شامپوها و نرم کننده هایی با برچسب “حالت دهنده ” خودداری کنید زیرا حجم سنگین این مواد به وزن موهای شما اضافه شده و آنها را به پایین کشد.

نرم کننده را تنها به ساقه مو زده و در تماس با سطح پوست (ریشه مو) قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: چرا ریزش مو می گیریم و چطور می توانیم از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

موهای پوست سر خود را احیا کنید

 اسپری Restorsea، احیا کننده موی پوست سر، که از آزاد شدن آنزیم یک بچه سالمون هنگام تولدش به دست می آید، پوست مرده اطراف فولیکول های مو را پاکسازی کرده ، فولیکول ها را باز نگه می دارد.

توجه داشته باشید که این محصول فقط توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

از سبک لطیف تری برای آرایش موهای خود استفاده کنید

وی می گوید: “از سفت کشیدن موهای سر به عقب پرهیز کنید، زیرا کشش مو منجر به ریزش آن می شود.”

اگر می خواهید شنیون انجام دهید از روسری یا پارچه های تزیینی برای بستن موها استفاده کنید.

از مکمل ها استفاده کنید

در حالیکه بیشترین تقاضا برای biotin (یک کوآنزیم است که به بدن در متابولیزم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها کمک می کند ) است ، Lolis مکمل موی Nutrafol را پیشنهاد می کند، که حاوی آنزیم هایی است که در بدن به طور طبیعی یافت شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه ریزش موی شدید در پاییز را مهار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *