تبلیغات گمراه کننده محصولات زیبایی

تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی برای تبلیغات محصولاتشان اغلب ادعاهایی مانند رفع چین و چروک، بستن منافذ پوست و جوانسازی را مطرح می کنند که این ادعاها می تواند احتمال خرید محصولاتشان توسط میلیونها مصرف کننده را به شدت بالا ببرد. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط ژورنال مد و بازاریابی (Journal of Global Fashion Marketing) از هر پنج ادعای مطرح شده توسط این کمپانی ها، چهارتای آنها بی پایه و اساس شمرده شده اند!

بیشتر این تبلیغات و ادعاهای زیبایی آنقدر گول زننده اند که برخی مواقع شما به سختی می توانید آنها را باور کنید. می دانید چرا؟ چون بیشتر این ادعاها اصلا درست نیستند! مثلا روی بسیاری از ضد آفتابها نوشته شده “بدون مواد شیمیایی”. این ادعا کاملا دروغ است. در واقع تمام لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی اند. زینک اکساید و تیتانیوم دی اکسید که جزو ترکیبات اصلی ضد آفتابها هستند، ترکیباتی کاملا شیمیایی اند!

بدتر از همه اینکه بیشتر شرکتهای تولید کننده لوازم آرایشی و مراقبت از پوست با ارائه عکسهایی از مدلهای معروف که کاملا روتوش و دستکاری شده اند سعی در متقاعد کردن مصرف کننده به درست بودن ادعاهای خود دارند.

البته هدف ما در این مقاله این نیست که بگوییم تمام تبلیغات شرکتهای سازنده دروغ است. اتفاقا هر شرکتی برای فروش محصولات خود حتما نیاز به تبلیغات دارد و باید هزینه زیادی برای اینکار صرف کند. ما در اینجا سعی داریم تا ادعاهای گمراه کننده ای که تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مطرح می کنند را برایتان توضیح دهیم زیرا بسیاری از مصرف کنندگان با اتکا به این ادعاها، محصولات خود را خریداری می کنند و وقتی می بینند که این محصولات آنچنان نیز کارایی ندارند، فکر می کنند که حتما این محصولات را اشتباه مصرف کرده اند و یا محصولی تقلبی خریده اند!

اینکه بدانید با خرید یک محصول آرایشی و یا مراقبت از پوست در واقع چه چیزی را بدست می آورید و آن محصول چه کارایی دارد می تواند کمک خوبی به شما در سلامتی و زیبایی پوستتان کند و مهمتر از همه می توانید در پول با ارزشتان صرفه جویی کنید!

نکته دیگر اینکه ادعاهای عنوان شده در پایین صرفا دروغ نیستند و کمپانی های سازنده حتما روی محصولاتشات تست های کافی انجام داده اند. ولی می توان گفت که این ادعاها جوری مطرح می شوند که باعث گمراه شدن مصرف کننده شوند.

محصولات طبیعی، ارگانیک و سبز

از این ادعا می توان چند جور برداشت کرد زیرا دقیقا عنوان نمی کند که منظور از طبیعی چیست. برخی تولید کنندگان اظهار می کنند اگر ترکیبی از منابع طبیعی استخراج شده، پس طبیعی است. ولی آنها نمیگویند که این مواد طبیعی از لحاظ شیمیایی دستکاری شده اند تا بتوانند جوری عمل کنند که آنها می خواهند. ارگانیک نیز همینطور است. البته سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان کشاورزی آمریکا برای سایر محصولات ارگانیک، با تست این محصولات و قبولی آنها در این تست، به کمپانی سازنده مدرکی می دهد که می تواند ادعای ارگانیک بودن محصولاتشان را ثابت کند. ولی این قضیه در مورد محصولات زیبایی فرق می کند و کمپانی های سازنده محصولات زیبایی نیازی به گرفتن این مدرک ندارند پس راهی برای اثبات ادعای آنها نیز وجود ندارد.

با اینکه تولید کنندگان محصولات زیبایی ارگانیک ادعا می کنند که محصولشان سالم تر از محصولات رقبا است در واقع باید گفت که اینطور نیست و این فقط جنبه تبلیغات دارد.

محصولات طبیعی، ارگانیک و سبز

محصولات بدون مواد شیمیایی

تمام محصولات آرایشی و مراقبت از پوستی که می خرید شیمیایی اند! چیزی به عنوان “بدون مواد شیمیایی” در صنعت زیبایی وجود ندارد. حتی آبی که در این محصولات استفاده می شود شیمیایی است. فکر می کنید چطور یک رژ لب 12 ساعت روی لبتان دوام می آورد؟! پس اینکه محصولی شیمیایی است و محصول دیگر نیست، فقط یک تبلیغات محسوب می شود.

PH تنظیم شده

بیشتر محصولات مراقبت از پوست و مو ادعا می کنند که PH آنها تنظیم شده است. تولید کنندگانی که چنین ادعایی می کنند می خواهند که مصرف کننده باور کند فقط محصول آنها چنین خاصیتی دارد و محصولات دیگر اینطور نیستند و باعث تحریک پوست می شوند. چرا این ادعا گمراه کننده است؟ زیرا اگر محصولی واقعا خوب باشد حتما میزان PH آن در رنجی مناسب برای پوست و مو است و دیگر نیازی به تبلیغات ندارد. این ادعا مانند این است که تولید کننده بستنی وانیلی ادعا کند فقط بستنی خودش طعم وانیل می دهد!

محصولات هایپوآلرژیک یا بدون مواد حساسیت زا

در سال 1970 سازمان غذا و داروی آمریکا عنوان نمود که کلمه هایپوآلرژنیک (hypoallergenic) معنی خاصی ندارد و بار حقوقی نیز برای تولید کنندگان نخواهد داشت. پس این کلمه به این معنی نیست که محصول واقعا بهتر از بقیه محصولات است و بیشتر کلمه ای گمراه کننده است.

افسانه کرم دور چشم!

کرم های دور چشم فقط نوعی مرطوب کننده اند و کاری بیشتر از یک مرطوب کننده نمی توانند برای پوست دور چشمتان انجام دهند. برای اینکه بیشتر بدانید لطفا این مقاله را بخوانید.

تبلیغات گمراه کننده محصولات زیبایی

فرمول اختراع شده توسط یک کمپانی

تمام کمپانی های بزرگ آرایشی و مراقبت از پوست ادعا می کنند که فرمول خاصی برای برخی محصولات خود اختراع کرده اند که هیچ محصول دیگری آنرا ندارد! باید بدانید که اختراع یک ترکیب کار خیلی سختی نیست. ولی این که این فرمول اختراع شده واقعا بتواند کاری را که کمپانی سازنده ادعا می کند انجام دهد، موضوعی دیگر است که به راحتی نمی توان آن را اثبات کرد.

تقویت مو

این ادعا را مطمئنا زیاد شنیده اید. سازندگان بسیاری از شامپوها ادعا می کنند که محصولشان می توانند ریشه مو را قوی تر کنند. کاری که در واقع این محصولات انجام می دهند این است که آنها در بهترین حالت، ریزش مو هنگام شانه کردن را کمتر می کنند که این به خاطر نرم شدن مو است نه تقویت ریشه مو! همچنین باید گفت که اگر هم ترکیبات مفیدی در این شامپوها باشد، باید چند ساعت روی پوست سر بمانند تا بتوانند تاثیر داشته باشند و با آبکشی موها، این ترکیبات نیز از بین خواهند رفت.

تقویت ساخت کلاژن پوست

این ادعا توسط خیلی از تولید کنندگان محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مطرح می شود. اگر واقعا محصولی بتواند این کار را انجام دهد دیگر اسمش محصول آرایشی و زیبایی نیست و به عنوان دارو شناخته می شود زیرا توانسته روی کارکرد پوست تاثیر بگذارد. طبق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، چنین محصولاتی نیاز به گرفتن جواز FDA دارند. تا بحال دیده اید که یک محصول آرایشی و مراقبت از پوستی آرم FDA داشته باشد؟! برای توضیح بیشتر این مقاله را بخوانید.

کاهش ظاهر چین و چروک پوست

تقریبا تمام محصولات ضد پیری چنین ادعایی می کنند. البته در خیلی از مواقع این ادعا درست است ولی جوری تبلیغات می شود که مصرف کننده فکر کند با مصرف این محصولات، چین و چروکهای پوستش درمان می شوند.

در واقع و همانطور که ادعا می شود، این محصولات فقط در ظاهر، چین و چروکها را کاهش می دهند و یا آنها را می پوشانند. تقریبا هیچ محصول مراقبت از پوستی نمی تواند چین و چروکهای پوست را درمان کند.

انواع تبلیغات گمراه کننده محصولات زیبایی

جوانسازی پوست

علم هنوز نتواسته راهی برای کم کردن سرعت پیری و یا جوانسازی پیدا کند. پس اگر روی محصولتان نوشته شده “ضد-پیری” و یا “جوانساز” نباید سریعا به آن اعتماد کنید. کاری که این محصولات در واقع انجام میدهند مرطوب کردن پوست است و در مدتی که از آنها استفاده می کنید، می توانند باعث کاهش موقت چین و چروکها و در نتیجه شادابی پوستتان شوند ولی اصلا نمی توانند تاثیری روی عملکرد پوستتان داشته باشند و باعث شوند که روند پیر شدن پوستتان متوقف شود زیرا همانطور که گفته شد، برای فروش نیاز به جواز FDA خواهند داشت. البته این را هم بگوییم که مصرف بلند مدت ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها، پپتیدها، ویتامین ها و ترکیبات بازساز سلولهای پوست، تا حدی می تواند باعث شود تا روند پیر شدن پوست کندتر شود ولی همانطور که گفته شد، این ترکیبات نمی توانند این روند را مختل کنند و یا باعث شوند که پوستتان دوباره جوان شود!

تونرها، ماسک ها، اسکراب ها و لایه بردارها

حتما شنیده اید که این محصولات بسیار خوبند و می توانند برای پوستتان معجزه کنند. اما حتما غافلگیر می شوید وقتی بگوییم مصرف این محصولات فایده چندانی برای پوستتان ندارند که هیچ، بیشتر آنها می توانند برای پوستتان مضر باشند! لطفا این مقاله را بخوانید.

پارابن ها

تمام محصولات زیبایی بر پایه آب از جمله مرطوب کننده ها، برای اینکه جلوی تخریب ترکیباتشان در برابر باکتری ها و قارچ ها را بگیرند، از نگهدارنده استفاده می کنند. پارابن ها هم در واقع نوعی نگهدارنده هستند که در مقادیر زیر 1 درصد برای انسان سمی نیستند. اخیرا سروصدای زیادی برای استفاده از محصولات بدون پارابن ایجاد شده و خیلی از مصرف کنندگان دنبال استفاده از محصولات بدون پارابن هستند. اما سوال این است که آیا می توان محصولی تولید کرد که حاوی نگهدارنده نباشد؟ پس چطور باید جلوی تاثیر منفی باکتری ها و قارچهایی که بعد از چند روز می توانند منجر به فاسد شدن محصولات زیبایی شوند را گرفت؟ پس باید بدانید که مصرف پارابن در این نوع محصولات امری منطقی به نظر می رسد و هنوز علم نتوانسته راهی برای جلوگیری از تخریب محصولات زیبایی بدون استفاده از نگهدارنده بیاید. اگر تولید کننده ای از پارابن در محصولاتش استفاده نکند، باید از نگهدارنده دیگری استفاده کند که نمی توان گفت آیا ضررش بیشتر از پارابن هست یا نه.

2 thoughts on “با انواع تبلیغات گمراه کننده محصولات زیبایی بیشتر آشنا شوید

  1. ایدا says:

    ممنون میشم نظر تون رو درباره محصولات پوستی تالگو فرانسه بگید چون تاجایی که میدونم محصولاتش دریایی و بدون هیچکونه مواد شیمیایی هستش ایا این درست نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *