قرمزی و حساسیت پوست صورت 

افرادی که دارای پوست حساسی هستند، چالش های ناشی از قرمزی پوست را به خوبی می دانند. حتی اگر فکر کنید به طرز معجزه آسایی برای یک شب از دست قرمزی پوستتان راحت شده اید، صبح روز بعد که بیدار شوید دوباره همانجاست و به شما خیره شده است.

آیا علتش این است که شما صورتتان را دیروقت شسته بودید؟ یا اینکه خودتان دستورالعمل ماسک را درست کرده بودید؟ آیا این رزاسه است یا اینکه گونه های صورتی رنگ صورت شما وارد مرحله کاملا  جدیدی شده اند؟ ما از متخصیصن پوست سوال کرده ایم چرا بعضی از افراد نمی توانند از این حالت قرمزی صورت خلاص شوند؟

در پاسخ باید گفت که این افراد نمی دانند که چطور باید این مشکل را حل کنند و اغلب بدنبال روشهای ناکارآمد و یا ناکافی برای حل مشکل خودشانند.

در ادامه به چند مورد از اشتباهاتی که اغلب افراد در درمان قرمزی پوست صورت خود مرتکب می شوند و همچنین نکاتی که می تواند به آنها کمک کند اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

برای درمان قرمزی پوستتان خود درمانی نکنید!

عواملی مانند حساسیت به فاکتورهای محیطی مانند نور آفتاب، یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست که حاوی ترکیباتی با قدرت حساسیت زایی بالا هستند می تواند نقش مهمی در ایجاد یا افزایش قرمزی پوست داشته باشد. حذف یا کاهش این عوامل محیطی می تواند اولین گام در بهبود یا کاهش این قرمزی ها باشد. کرمها یا سرمهای تسکین دهنده پوست نیز می توانند تا حد خوبی باعث کاهش حساسیت و قرمزی پوستتان شوند. 

اما وقتی صحبت از درمان می شود، بهترین کار مشورت کردن با یک پزشک متخصص پوست است. 

Lotika Singh  متخصص پوست در نیویورک می گوید: ” کرم های زیادی در بازار موجودند که به شما قول درمان قرمزی پوست صورت را می دهند اما اغلب به مشکل پایه ای آن توجهی نمی کنند. به عنوان مثال درمان قرمزی پوست های خشک روش کاملا متفاوتی نسبت به قرمزی رزاسه دارد. در برخی موارد که قرمزی پوست به دلیل انبساط رگ های خونی به وجود می آید، لیزر موثرترین روش درمانی می باشد و درمان با کرم های موضعی اغلب بی نتیجه است. “

بهترین کرم ضد رزاسه وجود ندارد پس دنبال آن نگردید!

Jason Emer متخصص پوست و جراح زیبایی در بورلی هیلز می گوید: “درمان قرمزی ناشی از رزاسه به لیزر نیاز دارد و کرم های ضد رزاسه فقط می توانند مکمل آن باشند. بهترین این کرم ها، آنهایی هستند که آبرسان و غیر محرک باشند. من خودم سرم های حاوی هیالورونیک اسید را برای کمک به کاهش قرمزی پوست ترجیح می دهم.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع محصولات شستشوی صورت- کدام برای نوع پوستتان مناسب است؟

شستن صورت با پاک کننده های نامناسب

Karen Hammerman متخصص پوست در نیویورک می گوید: “شستن صورتتان صبح و شب برای داشتن پوستی سالم ضروری است اما استفاده از پاک کننده های نامناسب می تواند موجب تحریک ، التهاب و قرمزی بیشتر آن شود. اغلب این پاک کننده ها ترکیباتی چون سدیم لوریل سولفات (یک ترکیب شیمیائی با خاصیت نرم کنندگی و قدرت پاک کنندگی بالا است و دارای خاصیت  پف دهندگی، تسریع کننده انحلال و کف کننده میباشد)، سدیم لورت سولفات (sodium laureth sulfate) و آمونیوم لوریل سولفات (ammonium lauryl sulfate) دارند. اینها مواد فعال کننده سطحی هستند که موجب از بین رفتن چربی پوست می شوند، ترکیباتی قوی که موجب حذف آب و  روغن پوست شده، و در نتیجه باعث تحریک و خشکی بیشتر آن می شوند.

یک نکته ریز: کف بیشتر مساوی است با خشکی بیشتر.

همواره از پاک کننده های بدون سولفات که باعث خشکی پوست نمی شوند استفاده کنید. دقیق تر بگوئیم، به دنبال پاک کننده هایی با خواص نرم کنندگی و آب رسانی مانند آلانتوئین باشید. (Allantoin = ماده ای است که از گیاهانی چون جوانه گندم و بابونه استخراج می شود، به کاهش التهاب پوست ناشی از خشکی کمک میکند و به عنوان نرم کننده در محصولات مختلف به کار می رود. همچنین باعث سرعت بخشیدن به امر بازسازی پوست می شود ).

استفاده بیش از حد از لایه بردارها و اسکراب ها

Rebecca Kleinerman متخصص پوست در نیویورک می گوید: “مرطوب کننده ها، اسکراب ها و تونرهای جمع کننده منافذ دارای اسید گلیکولیک، شما را دچار مشکل می کنند.

استفاده متوالی و بیش از حد از لایه بردارهای قوی، برخلاف تصور شما می تواند به رگ های خونی سطحی پوستتان به شدت آسیب زده و موجب التهاب آنها شوند. چنانچه از این لایه بردارها بیش از حد استفاده کنید، مجبور می شوید از لیزر درمانی یا از مرطوب کننده های اصلاح رنگ جهت پوشاندن مویرگ های منبسط شده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اگر پوستی حساس دارید از این مواد دوری کنید!

به جای محافظت از پوست، دارید آنرا خراب میکنید!

Joshua Zeichner استادیار در بخش پوست شناسی مرکز Mount Sinai در نیویورک می گوید: ” به جای لایه برداری، به اصلاح مشکل بپردازید. به دنبال محصولات ترمیم پوست حاوی سرامیدها باشید که موجب بستن شکافهای بین سلولهای پوست می شوند. 

ترس از مصرف داروهای شیمیایی و استفاده از محصولات طبیعی

Rachel Nazarian متخصص پوست در نیویورک می گوید: ” بیشتر مراجعانم نگران استفاده از داروهای شیمیایی تجویز شده توسط متخصصان پوست برای درمان خود هستند زیرا از مواد شیمیایی احتمالی که ممکن است پوستشان را تحریک کنند یا بسوزانند، می ترسند. بنابراین به گزینه های مطمئن تر یا طبیعی تر مانند دوغ، عسل، چای، شیر و… رجوع می کنند، صرفا به خاطر داشتن این طرز فکر اشتباه که آنچه میخورند بی خطر است پس اگر روی پوست هم امتحان کنند بی خطر خواهد بود!

این فکر نه تنها روند درمان قرمزی پوست را به تاخیر می اندازد، بلکه چنین مواد خوراکی که اصطلاحا سالم نامیده می شوند می توانند توازن PH پوست را به هم ریخته و در نتیجه باعث ایجاد آلرژی پوستی ، قرمزی و التهاب بیشتر شوند که در نهایت می تواند به بدتر شدن سلامت پوست منجر شود.

در واقع قرمزی پوست می تواند نشانه پوست ملتهب مانند رزاسه یا درماتیت سبوره ای (پوسته پوسته شدن، قرمزی و التهاب پوست Seborrhoeic dermatitis) باشد. این معایب پوستی در بیشتر مواقع توسط داروهای مخصوص به خود بهبود می یابند و استفاده از روشهای درمان طبیعی برای رفع آنها در اکثر مواقع بی فایده اند. 

سعی می کنید با آفتاب گرفتن قرمزی صورتتان را بپوشانید

Scott Dunbar متخصص پوست در نیویورک می گوید: ” اغلب مراجعانم سعی می کنند با آفتاب گرفتن، قرمزی پوستشان را بپوشانند. این درست برخلاف روش های درمانی جواب خواهد داد. بیشتر قرمزی ها به دلیل رزاسه اتفاق می افتد که دلیل آن در معرض نور خورشید قرار گرفتن است. دیگر از خطرات سرطان پوست برایتان نگویم.

از دست قرمزی پوست خلاص شدن کار مشکلی است اما افزودن کرم مرطوب کننده با SPF 30 یا بیشتر که موجب تحریک پوستتان نشود، روش بسیار خوبی برای کاهش تاثیرات نامطلوب نور خورشید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *