از زمانی که در دبیرستان، چسب‎ های پاک کننده‎ ی جوش Bioré را کشف کردم، مشغول جنگیدن با جوش‎ های سرسیاه بوده ‎ام. دیدن آن ماده ‎ی کثیف و چسبناک واقعا رضایتبخش است! بنابه گفته ‎ی متخصص پاکسازی پوست Cecilia Wong از مرکز مراقبت از پوست Cecilia Wong نیویورک سیتی، آن نقطه‎ های کوچک نشانه ‎‎ی این هستند که شما هرچه سریع‎ تر نیاز دارید پوستتان را درمان کنید. او به ما می‎گوید: « جوش سرسیاه دسته‎ ای از چربی است که در یک منفذ با چرک مخلوط شده ‎است. اگر از منافذ پوستتان محافظت نکنید، سرانجام چرک و چربی روی هم انباشته می‌شوند. اگر کسی تعداد زیادی جوش سر سیاه (یا منافذ باز) داشته باشد، می‎توانید حس کنید که پوستش زبر، خراش‎دار و ناهموار است.»

خبرهای بد بیشتر: منافذ چرکی می‎توانند به معنی قابلیت ارتجاعی کمتر در آینده باشند. Wong می‎گوید: « منفذ مثل یک کش می‎ماند- هرچه بیشتر آن را بکشید، بیشتر قابلیت ارتجاعی ‎اش را از دست می‎دهد. وقتی که منافذتان تا حد معینی باز شوند، دیگر بسته نخواهند شد.»

دکترMarine B. Nussbaum  متخصص پوست، لیزر درمانی و جراحی زیبایی نیویورک ‎سیتی به ما می‎گوید پوست‎های ترکیبی یا خیلی چرب بیشتر مستعد جوش ‎های سرسیاه روی بینی هستند.

اخیرا با افزایش ویدیوهای ترکاندن جوش در اینترنت، ترفندهای بسیاری برای از بین بردن جوش‎های سرسیاه پخش شده‎ است. ما اینجا تعدادی از آن ‎ها را امتحان کرده ‎ایم، از جمله تکنیکی از Reddit، لایه ‎برداری با شن و ماسک ژلاتین دست‎ساز. اما در پایان روز دریافتیم که بهترین روش‎ های ازبین بردن جوش‎های سرسیاه و جلوگیری از آن‎ها بسیار ساده‎ ترند.

این‎ هم 15 نکته ‎ی مفید که کمک می‎کنند از شر جوش‎های سرسیاه روی بینی، چانه و پیشانی‎ تان خلاص شوید:

1- صورتتان را حداقل دو بار در روز بشویید.

این توصیه ساده به نظر می‎رسد، اما تمیزکردن پوست می‎تواند به جلوگیری از تجمع چرک و چربی داخل منافذ پوستتان کمک بسیاری کند. پوستتان را صبح ‎ها با آب بشویید تا از باکتری هایی که ممکن است از روبالشی به پوستتان منتقل شده ‎باشند خلاص شوید. شما نیاز خواهید داشت دوباره هنگام شب صورتتان را تمیز کنید تا روکشی که از آرایش و کثیفی در طول روز روی پوستتان ایجاد شده ‎است از بین ببرید.

2- بلافاصله بعد از ورزش ‎کردن استحمام کنید.

دکتر Nussbaum می‎گوید تعریق بیش‎ از حد باعث ایجاد جوش‎های سرسیاه می‎شود، به همین خاطر مهم است که تمام کثیفی‎ها، عرق‎ها و چربی‎ها را بعد از کار بزدایید تا از بسته شدن منافذ پوستتان و ایجاد جوش‎های سر سیاه بیشتر، جلوگیری کنید.

3- به وسیله ‎ی یک چسب‎ پاک کننده ‎ی جوش، منافذ پوستتان را پاکسازی کنید.

چسب‎ های پاک‎ کننده‎ ی منافذ شبیه به چسب زخم هستند، از ماده‎ای چسبناک استفاده می‎کنند تا کثیفی و پوست مرده را بکنند. Wong تاثیرگذاری این چسب‎ها برای از بین بردن سریع جوش‎های سر سیاه را تایید می‎کند. اما به یاد داشته‎ باشید، این‎ها برای جوش ‎های جدید است. او می‎گوید: «این چسب ‎ها فقط برای جوش ‎های سر سیاهی تأثیرگذار است که مدتی طولانی در منافذ نبوده‎ اند.

از بین بردن جوش های سر سیاه

4- از ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنید.

فقط به این خاطر که پوست چرب یا ترکیبی دارید دلیل نمی‎شود که بخواهید از ضدآفتاب کمتری استفاده کنید. محصولات اس ‎پی ‎اف برای محافظت از پوستتان در مقابل اشعه ‎های مضر ماورای بنفش بسیار مهم ‎اند. کارشناسان توصیه می‎کنند از ترکیبات فاقد چربی که پوست را سنگین و منافذ پوستتان را مسدود نمی‎کنند استفاده کنید.

5- پوستتان را دو یا سه بار در هفته لایه‎ برداری کنید تا پوست‎ های مرده از بین بروند.

پوست مرده یکی از چندین مواردی است که می‎تواند منافذ پوستتان را ببندد. Wong یک برنامه‎ ی روتین دقیق لایه ‎برداری به وسیله‎ ی یک لیف حمام (سطح مبتدی)، یک پاک‎ کننده ‎ی آنزیمی ملایم (سطح متوسط) یا یک لایه ‎بردار گلیکولیک (سطح پیشرفته، چراکه این یک پاک‎ کننده‎ ی شیمیایی است) را توصیه می‎کند. برنامه‎ ریزی کنید تا دو بار در هفته لایه ‎برداری کنید، البته با توجه به بعضی پوست‎ ها، اگر پوست چربی دارید که مستعد جوش‎ های سرسیاه است، حتی می‎توانید سه بار در هفته این کار را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که بعد از هر جلسه لایه‎ برداری پوستتان را مرطوب می‎کنید. Wong توضیح می‎دهد: «باید پوستتان را مرطوب کنید زیرا لایه ‎بردارها پوست را شدیدا خشک می‎کنند. اگر پوستتان واقعا خشک است، تولید چربی بیش از حد می‎شود، که این باعث ایجاد چربی و جوش ‎های سرسیاه بیشتر می‎باشد.»

از بین بردن جوش های سر سیاه

6- لایه ‎بردار های شیمیایی گزینه ‎ی خوبی برای جلوگیری از التهاب پوستی ‎ای که در اثر لایه‎ برداری بیش از حد ایجاد می‎شود هستند.

دکتر Lily Talakoub متخصص پوست در مرکز درماتولوژی و مراقبت از پوست مک لین واقع در ویرجینیا به ما می‎گوید: اسیدهای ملایم لایه ‎بردار، مثل گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسیدها، گزینه‎ های مؤثری برای از بین بردن پوست مرده و چربی انباشته ‎شده در منافذ هستند. دکتر Nussbaum می‎گوید اسیدهای دیگر مثل لاکتیک اسید و سالسیلیک اسید می‎توانند خاصیت لایه‎ برداری داشته ‎باشند که این کمک می‎کند از به دام افتادن چربی و کثیفی اضافی در غدد جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع جوش و آکنه صورت و روش درمان آنها

7- اسید لایه‎ برداری که مناسب نوع پوستتان است انتخاب کنید.

وقتی نوبت به وارد کردن درصدی مناسب از لایه ‎بردار اسیدی به رژیم زیباییتان می‎رسد، دکتر Talakoub, میزان 10درصد برای پوست‎ خشک، 20 درصد برای پوست چرب و 30 درصد برای قسمت ‎های خشن‎ تر پشت که ممکن است جوش سرسیاه دربیاورند را توصیه می‎کند. اگر درصد خیلی کم باشد، ممکن است نتایج مد نظرتان را به دست نیاورید؛ اگر هم درصد خیلی زیاد باشد ممکن است پوستتان را دچار التهاب کنید.

8- برای یک لایه‎ برداری ملایم مکانیکی، دستگاه میکرودرم ‎ابریژن را امتحان کنید.

وقت ندارید به مطب دکتر بروید؟ برای خودتان یک درمانگر کوچک خانگی که مورد تأیید متخصصان پوست است بگیرید. میکرودرم ‎ابریژن مثل گرفتن یک جاروبرقی دستی نزدیک صورتتان است تا از شر سلول ‎های مرده ‎ی روی لایه‎ ی بیرونی پوستتان خلاص شوید. با کمک این وسیله تولید کلاژن بیشتر شده  و به افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست کمک خواهد شد.

9- از یک ماسک خاک رس یا یک داروی مخصوص شب استفاده کنید.

یک ماسک خاک رس، از قبیل خاک رس سفید آمازونی، تمام چرک ‎ها را از صورتتان بیرون خواهدکشید. می‎توانید آن را به مدت 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید و بعد با آب بشویید، یا می‎توانید از آن به عنوان داروی موضعی شبانه (فقط روی محل‎ های مورد نظر) استفاده کنید. Wong می‎گوید: «وقتی می‎خوابید، منافذ صورتتان باز هستند، و هنگام شب، کثیفی و میکروب‎ ها در هوا می‎باشند. » اگر پوستتان چربی زیادی تولید می‎کند، می‎توانید ماسک خاک رس را روی بینی یا ناحیه‌‎ی T (پیشانی، بینی و چانه) بگذارید تا به طور بخصوص جوش ‎های سرسیاهتان را در آن ناحیه مورد هدف قرار دهد.

10- از یک متخصص بخواهید (جوش‎های سرسیاهتان را) خارج کند.

در حالی که ترکاندن جوش‎های سرسفید در خانه امکان ‎پذیر است، بهتر است برای رهایی از جوش‎های سرسیاه هر چهار تا شش هفته به یک متخصص مراجعه کنید. آن نقطه‎ های کوچک سفت بیش از حد کوچک ‎اند که قادر باشید فقط با انگشتانتان آن‎ها را بگیرید. زیبایی ‎شناسانی مثل Wong در طول جلسات درمان پوست‎ از وسیله ‎ای کوچک برای خارج کردن چرک از منافذ استفاده می‎کنند بدون اینکه پوست را ببرند (یا منفذ را بزرگ کنند).

11- بلافاصله بعد از پاکسازی پوست برای مدت کوتاهی روی پوستتان یخ بگذارید.

همه‎ ی ما آن لحظه ‎ای که نمی‎توانستیم در مقابل میل شدید به ترکاندن جوش‎ های سرسیاه مقاومت کنیم را تجربه کرده ‎ایم. وقتی این کار را کردید، دکتر Nussbaum توصیه می‎کند برای مدت کوتاهی روی آن قسمت یخ قرار دهید تا به کاهش قرمزی و التهاب کمک کند. فقط مراقب باشید یخ را مدتی طولانی روی آن قرار ندهید چون می‎تواند باعث سوختگی با یخ شود. به جای ترکاندن یک جوش سرسیاه، می‎توانید به وسیله‎ ی محصولاتی با پایه‎ ی سالسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکساید درمان موضعی انجام دهید.

12- از برنزه کردن خودداری کنید.

دکتر طلاکوب تصریح می‎کند: «محصولات برنزه کننده موجب تیره‎ تر به نظر رسیدن جوش ‎های سرسیاه و محسوس‎تر شدن منافذ می‌شوند، چراکه ترکیب قندی موجود در برنزه کننده‎ ها به پوست کراتینیزه (که لایه‎ ی خارجی این نوع پوست را سلول ‎های مرده میپوشاند) بیشتر جذب می‎شود، و جوش‎های سرسیاه توده‎ های کوچکی از پوست مرده و چربی هستند که داخل منافذ قرار گرفته ‎اند.»

از بین بردن جوش های سر سیاه

13- از ترکیباتی که می‎تواند باعث التهاب پوست و انسداد منافذ شوند، اجتناب کنید.

دایمتیکون ( که به عنوان پلی دی متل سیلوکسان یا PDMS هم شناخته می‎شود) نوعی سیلیکون است که معمولا در لوسیون ‎ها، پرایمر ها و فاندیشن ‎هایی که برای پرکردن بافت ناهموار پوست و خطوط صورت به کار می‎روند، یافت می‎شود. در حالی که ترکیبات آن برای مصارف مراقبتی از پوست به تأیید سازمان غذا و دارو درآمده است، دکتر Talakoub میگوید استفاده‎ ی بیش از حد از آن می‎تواند باعث انسداد منافذ و تشدید ظهور آکنه و جوش ‎های سرسیاه شود. دکتر Nussbaum می‎گوید بسیاری از روغن‎ها، از قبیل روغن نارگیل یا کره‎ ی شی (Shea) نیز می‎توانند کامدوژنیک (مسدودکننده‎ ی منافذ پوست) باشند. اگر پوستتان مستعد آکنه است، از محصولاتی که روغن زیادی در خود دارند دوری کنید، چرا که روی سطح پوست قرار می ‎گیرند و باعث ایجاد جوش‎ های جدید می‎شوند. در عوض یک روغن پاک ‎کننده‎ ی سبک و آبرسان برای برنامه‎ ی دوگانه ‎ی پاکسازی پوستتان انتخاب کنید و به ‎طور منظم لایه‎ برداری انجام دهید تا پوستتان روغن را بهتر جذب کند.

14- مواد آرایشی که اساس معدنی (مینرال) دارند نیز می‎تواند اندازه ‎ی منافذ را کوچک کنند.

برخلاف محصولات آرایشی قدیمی، مواد آرایشی معدنی عاری از رنگ‎ و رایحه‎ که می‎تواند پوست حساس را ویران کند هستند. متخصصان برای کسانی که پوست ترکیبی یا مستعد جوش دارند، مواد آرایشی معدنی را توصیه می‎کنند، چراکه بیشتر این ترکیبات حاوی چربی نبوده و فوق‎ العاده سبک می‎باشند.

از بین بردن جوش های سر سیاه

15- اگر از تمام گزینه های دیگر خسته شده‎ اید، یک رتینول تجویزی می‎تواند کمک کننده باشد.

رتینوئیدها بهترین درمان موضعی هستند که ما برای مبارزه با جوش‎های سرسیاه و منافذ دراختیار داریم، چراکه آن‎ها با افزایش جایگزینی سلول‎ها، باعث ایجاد پوستی جدید و منافذی تنگ‎تر میشوند. دکتر Talakoub می‎گوید محصولات تجویزی رتینوئید، از قبیل رتین آ میتوانند برای جوش‎های سرسیاه موثر باشند. به طور نمونه، می‎تواند چهار تا پنج هفته زمان ببردد تا یک محصول رتینول درست عمل کند، اگرچه متخصصان می‎گویند نتایج واقعی پس از سه تا شش هفته استفاده مشاهده می‎شوند. بدانید که رتینوئیدها درجات اثرگذاری متفاوتی دارند و اگر می‎خواهید پس از استفاده از آن‎ها احساس راحتی داشته باشید (آن‎ها می‎توانند باعث خشکی شدید و قرمزی شوند) ، هنگام شب آنها‎ را به صورتتان بزنید. همچنین اگر باردار هستید یا قصد آن را دارید از رتینوئید استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه هر نوع جوشی را پوشش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *