سوکسینیک اسید چیست؟

جوشها و آکنه ها میهمانان ناخوانده ای هستند که در عرض چند روز یا حتی یک شب وارد پوست می شوند و بیرون کردن آنها نیز ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد!
معمولا درمان کامل این جوشها، در کنار مصرف دارو به رویکردهای جامع تری مانند تغییر عادت های غذایی، نوشیدن آب فراوان و همچنین پاکسازی مداوم پوست از هر گونه آرایش یا آلودگی نیاز دارد و این پروسه می تواند برای خیلی ها زمانبر و همچنین سخت باشد.
در اغلب موارد می توان جوشهای سرسختی مانند جوشهای هورمونی یا کیستیک را با استفاده از داروهایی که پزشکتان تجویز می کند درمان کرد. اما افراد زیادی نیز هستند که از انواع دیگری از جوشهای پوستی مانند جوشهای سرسیاه، سر سفید و یا جوشهای چرکی رنج می برند. با اینکه محصولات مراقبت از پوست زیادی در بازارند که می توانند به آنها در رفع این معایب کمک کنند ولی در بیشتر مواقع و به دلیل تنوع زیاد و همچنین تبلیغات گمراه کننده سازندگان این محصولات مراقبت از پوست از یک طرف، و نداشتن اطلاعات کافی از دلیل ایجاد این جوشها و ترکیباتی که می توانند در رفع آنها موثر باشند از طرف دیگر، انتخاب بهترین روش یا بهترین محصول برای رفع جوشها و آکنه های پوست می تواند تا حدی مشکل باشد.
اول از همه باید بدانید که عموما دلیل اصلی ایجاد جوشهای سطحی، بسته شدن منافذ پوست است. تقریبا هر 30 روز، پوستمان سلولهای جدیدی تولید می کند و سلولهای مرده را به سطح خارجی خود انتقال می دهد. این سلولهای مرده در کنار چربی یا سبیوم اضافی که در سطح پوست تولید می شود می توانند باعث گرفتگی و بسته شدن منافذ شوند. در کنار آنها، عواملی دیگر مانند آلودگیهای محیطی نیز می توانند باعث بسته شدن منافذ پوست شوند. از طرف دیگر، مانند تمام بدن، تعداد زیادی باکتری نیز روی پوست وجود دارند و این باکتریها با تغذیه از چربی و سلولهای مرده می توانند باعث ایجاد جوشهای قرمز و چرکی روی پوست شوند.
بهترین روش برای خلاص شدن از دست این چربیهای اضافی و آلودگیهایی که می توانند منافذ پوست را ببندند، لایه برداری ملایم و مداوم است. دو تا سه بار در هفته لایه برداری کردن می تواند تا حد خوبی به شما در جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه کمک کند و باعث شود تا پوستی شفافتر، روشنتر و لطیف تر داشته باشید.
ما قبلا در این سایت در مورد انواع روشهای لایه برداری توضیح دادیم و عنوان کردیم که روشهای لایه برداری شیمیایی می توانند خیلی مفیدتر از روشهای لایه برداری فیزیکی مانند اسکراب باشند. لایه بردارهای فیزیکی می توانند با برداشتن آلودگیها و چربیهای پوست و بطور فیزیکی مانند استفاده از اسکراب یا ماسکهای حاوی ذرات ریزی مانند شکر یا هسته انواع میوه، باعث پاکسازی پوست از هرگونه آلودگی شوند. این روشها معمولا باعث ایجاد بریدگیهایی ریز روی پوست می شوند که به مرور زمان می توانند باعث صدمه رساندن به لایه محافظتی پوست و در نتیجه بیشتر شدن ترشح چربی آن شوند. از طرف دیگر، لایه بردارهای شیمیایی با گسستن پیوند بین ذرات چربی یا سلولهای مرده می توانند لایه برداری را بسیار ملایم تر و موثرتر انجام دهند و کمترین ضرر را برای پوست داشته باشند.

سوکسینیک اسید چیست؟

معروفترین لایه بردارهای شیمیایی شامل آلفا هیدروکسی اسیدها، بتا هیدروکسی اسیدها و اخیرا پلی هیدروکسی اسیدها هستند که قبلا در مقاله ای جدا به طور مفصل به آنها پرداختیم. آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها بخاطر داشتن ابعاد مولکولی بسیار ریز می توانند به طور موثری وارد پوست شوند و تمام آلودگیهای آنرا پاک کنند. اما خیلی از افرادی که پوستی حساس دارند، استفاده از این ترکیبات می تواند برایشان مضر باشد زیرا می توانند باعث خشکی و تشدید حساسیت در آنها شوند. از طرف دیگر پلی هیدروکسی اسیدها ابعاد مولکولی درشتتری دارند و تنها با لایه برداری خارجی ترین سطح پوست می توانند لایه برداری را بطور سطحی انجام دهند و درنتیجه باعث ایجاد حساسیت و خشکی کمتری نسبت به هیدروکسی اسیدهای دیگر شوند.
اما افرادی نیز هستند که پوستی حساس و جوشدار (جوشهای سرسیاه، سرسفید و یا چرکی) دارند. اغلب این افراد نمی توانند از آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها استفاده کنند زیرا این ترکیبات می توانند باعث خشکی و حساسیت بیشتر پوستشان شوند. از طرف دیگر، چون پلی هیدروکسی اسیدها نمی توانند به عمق کافی پوستشان نفوذ کنند پس قادر نخواهند بود بطور موثری جلوی ایجاد جوشها و آکنه های چرکی را بگیرند.
ما در این مقاله به معرفی ترکیبی جدید که به تازگی در دنیای زیبایی ترند شده است می پردازیم. این ترکیب، سوکسینیک اسید (Succinic Acid) نام دارد و می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که جوشهای زیادی روی پوستشان دارند. با ورودش به بازار، می توان گفت که این ترکیب انقلابی در صنعت زیبایی، بخصوص در زمینه رفع جوش و آکنه پوست ایجاد خواهد کرد. نه فقط پوستهای حساس بلکه انواع پوست که با عارضه جوش و آکنه درگیرند می توانند از سوکسینیک اسید بهره ببرند.

سوکسینیک اسید چیست؟

این ماده به طور طبیعی در گیاه نیشکر وجود دارد و بطور طبیعی از آن استخراج می شود. با اینکه سوکسینیک اسید به تازگی در صنعت زیبایی ترند شده ولی در اروپا قرنها از آن به خاطر خواص درمانی اش استفاده میشد. برای استفاده در لوازم مراقبت از پوست، این ماده بطور مصنوعی در آزمایشگاه تولید می شود زیرا با این روش پایداری آن بالاتر رفته و قیمت آن نیز پایین تر می آید که البته خواص آن دست نخورده باقی می ماند.

سوکسینیک اسید چیست؟

سوکسینیک اسید چه فوایدی برای پوست دارد؟

سوکسینیک اسید خواصی مشابه سالیسیلیک اسید دارد و می تواند مانند آن با لایه برداری پوست، باعث کاهش جوشهای سطحی و همچنین از بین بردن جای جوش شود. در کنار این اثر، سوکسینیک اسید می تواند با برقرار کردن توازن PH پوست، به کارکرد لایه محافظتی آن کمک کند. اغلب لایه بردارهای شیمیایی قوی باعث خواهند شد تا توازن PH پوست به هم ریخته که در نهایت ممکن است باعث خشکی و حساسیت آن شوند. به همین خاطر نیز همانطور که گفتیم سوکسینیک اسید گزینه کاملا مناسبی برای پوستهای حساس محسوب می شود.
این ماده از طرف دیگر خواص ضد باکتری و ضد میکروبی نیز دارد و می تواند با از بین بردن باکتریها و قارچهایی که باعث ایجاد جوشهای چرکی روی پوست می شوند، این نوع جوشها را به خوبی کاهش دهد.
سوکسینیک اسید خواص ضد تورم دارد که این قابلیت می تواند در کاهش جوشهای متورم و کیستیک کاملا موثر باشد. همچنین خاصیت ضد تورم آن می تواند در کمتر کردن عوارضی مانند قرمزی پوست، اگزما و پسوریازیس موثر باشد. این ماده همچنین می تواند در بهبود جای جوش و زخمهای پوست نیز تاثیر خوبی داشته باشد.
ساختار سوکسینیک اسید در واقع مشابه لیپیدهایی است که در تمام بدنمان از جمله پوست وجود دارند. به همین دلیل این ماده می تواند با تقویت لایه محافظتی پوست باعث بهبود نگهداری رطوبت پوست و کمتر شدن خشکی آن شده و همچنین باعث شود تا ترشح چربی پوست نیز تنظیم شود. بد نیست بدانید که با خشک شدن، پوست در بلند مدت چربی بیشتری تولید خواهد کرد تا این خشکی را جبران کند. از این لحاظ و به خاطر کمک به مرطوب سازی و بازگرداندن لطافت به پوست، پیشنهاد می شود که از سوکسینیک اسید در کنار هیالورونیک اسید استفاده شود زیرا هر دوی این ترکیبات می توانند به پرتر شدن پوست کمک کنند.
سوکسینیک اسید همچنین خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد. این ماده می تواند با از بین بردن رادیکالهای آزاد (اتمهای ناپایداری که هم در پوست وجود دارند و هم می توانند از محیط اطراف وارد پوست شوند) که باعث تخریب ساختار پوست و لایه محافظتی آن می شوند، باعث شود تا روند پیرتر شدن پوست که به خاطر این عوامل ایجاد می شود کندتر شود.

این ماده همچنین می تواند روال ساخت سلولهای جدید پوست را تسریع کند که در نهایت باعث خواهد شد تا پوست جوانتر و سفت تر شود.

سوکسینیک اسید چیست؟

سوکسینیک اسید چه عوارضی دارد؟

در واقع باید بگوییم که سوکسینیک اسید ماهیتی غیرفعال دارد و باعث ایجاد هیچ گونه حساسیتی روی پوست نمی شود. طبق اطلاعات علمی منتشر شده، این ماده گزینه مناسبی برای لایه برداری عمیق تر و موثرتر پوستهای حساس محسوب شده و باعث ایجاد حساسیت روی آنها نمی شود. البته این را هم بگوییم که چون سوکسینیک اسید تازه وارد دنیای زیبایی شده و تحقیقات بیشتری در مورد نحوه کارایی و ایمنی آن در حال انجام است، هنوز نمی توان با قاطعیت در این مورد نظر داد. پس اگر پوستی حساس دارید بهتر است که آن را کم کم وارد روتین خود کنید. همچنین بهتر است قبل از استفاده از محصولی که حاوی سوکسینیک اسید است، مقدار کمی از آن را روی بازویتان زده و 24 تا 48 ساعت صبر کنید و اگر در این مدت باعث قرمزی و خارش پوستتان نشد می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

از چه محصولاتی می توان و نمی توان در کنار سوکسینیک اسید استفاده کرد؟

معمولا برای کاهش جوشهای پوست، شرکتهای سازنده از سوکسینیک اسید در کنار سالیسیلیک اسید و سولفور استفاده می کنند که می توانند قدرت ضد جوش این ترکیب را تقویت کنند. بهترین محصولات برای استفاده همراه سوکسینیک اسید، سرمهای هیالورونیک اسید هستند. چون سوکسینیک اسید در کنار کاهش جوش می تواند باعث پرتر شدن پوست شود، استفاده از هیالورونیک اسید در کنار آن می تواند این اثر را تقویت کند که در نهایت باعث آبرسانی موثرتر و کاهش چین و چروکهای پوست نیز بشود.

از طرف دیگر باید گفت که چون مولکولهای سوکسینیک اسید بسیار ریزند، استفاده از روغن و یا کرمهای مرطوب کننده قبل از آن می تواند از نفوذ این مولکولها به عمق موثری از پوست جلوگیری کنند. پس بهتر است قبل از آن از سرم های حاوی هیالورونیک اسید و روی آن از کرمها یا روغنهای آبرسان استفاده کنید.

بر اساس گفته سازندگان، سوکسینیک اسید بافتی پایدار دارد و در کنار هیچکدام از ترکیبات مراقبت از پوست تغییر بافت نمی دهد پس می توان از این ماده در کنار سایر محصولات زیبایی، مانند لایه بردارها، ویتامین ها و … استفاده کرد. 

نکته آخر اینکه سوکسینیک اسید جزو محصولات مراقبت از پوست محسوب می شود. با اینکه این ترکیب می تواند به خوبی باعث کاهش جوشهای صورتتان شود ولی جزو داروها طبقه بندی نشده و نباید از آن انتظار درمان کامل جوشهایتان را داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود برای گرفتن بهترین نتیجه، با پزشک پوستتان نیز مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *