معروفترین و موثرترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

جوانسازی و رفع معایب پوست اعم از چین و چروک، لکه های تیره و همچنین جای جوش و زخم یکی از مهم ترین موضوعات در دنیای زیبایی محسوب می شود.
محصولات زیادی در بازارند که می توانند روند افزایش سن پوست را کندتر کرده و معایب آن را تا حد خوبی بر طرف کنند. انواع کرمها، سرمها و لایه بردارها می توانند گزینه مناسبی برای این کار باشند. این محصولات در خیلی از مواقع می توانند باعث شادابی و زیبایی پوست شده و ظاهری جوانتر به آن ببخشند.
با اینکه محصولات مراقبت از پوست می توانند واقعا تاثیرات مثبت زیادی داشته باشند، اما برای نتیجه گرفتن از آنها به اطلاعات کافی، صرف هزینه و همچنین صبر و حوصله نیاز خواهید داشت.
بیشتر این محصولات می توانند کمک خوبی برای جلوگیری از ایجاد انواع معایب پوست باشند و ایرادات جزئی آن را به خوبی رفع کنند ولی در سنین بالاتر و همچنین مواردی که ایرادات پوست شدیدتر شده اند، اغلب محصولات مراقبت از پوست نمی توانند تاثیر خیلی زیادی داشته باشند.

برای رفع این ایرادات، روشهای دیگری وجود دارند که در کلینیک های زیبایی و تحت نظر پزشکان متخصص انجام می شوند.
تقریبا چند دهه از اولین روش هایی که توانستند پوست را جوانتر کنند می گذرد و در حال حاضر، تعداد، تنوع و شیوه این روشها به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و هر روز تکنیکهای جدیدتری نیز وارد دنیای زیبایی می شوند.
خیلی از افراد ممکن بود در روزهای اولی که این روشها به بازار معرفی شدند، از آنها می ترسیدند و یا به کارایی واقعی آنها شک داشتند. اما با پیشرفت علم و ارزیابی خیلی از این روشها توسط مراجع مورد تایید و معتبر، ترس عمومی از این روشها تقریبا از بین رفته و مصرف کنندگانی بیشتری هر روز جذب آنها می شوند.
در دنیای امروز اگر بخواهید درمانی برای جوانسازی و رفع معایب پوستتان بیابید ممکن است بخاطر تنوع زیاد این روشها کمی سردرگم شوید. ما در این مقاله به معرفی چند روش غیر تهاجمی که کاملا امن بوده و می توانند گزینه مناسبی برایتان باشند می پردازیم.

منظور از روشها یا جراحی های غیر تهاجمی، روشهایی هستند که در آنها، پوست بریده یا باز نمی شود و فقط با استفاده از دستگاههایی مخصوص، با استفاده از سوزن یا حرارت، کار جوانسازی انجام می شود.
نکته مهم: این مقاله فقط جهت افزایش اطلاعات شما از این روشها تهیه شده و برای اطمینان کامل از اینکه واقعا این روشها برایتان مناسبند، بهتر است با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

میکرونیدلینگ (Microneedling):

فواید میکرونیدلینگ:
بهبود ظاهر پوست
تحریک پوست برای ترشح کلاژن بیشتر
بهبود جای زخم و لکه های تیره
کاهش چین و چروک پوست
کاهش ابعاد منافذ صورت
معایب میکرونیدلینگ:
این روش عوارض زیادی ندارد ولی می تواند به طور موقت باعث تورم، خشکی، قرمزی، سوزش و یا خارش مختصر پوست شود.

میکرونیدلینگ روشی غیر تهاجمی است که برای انواع پوست مناسب خواهد بود. پزشک با استفاده از یک قلم که در سر آن سوزنهای ریزی تعبیه شده، روی پوستتان خراشهای بسیار کوچکی ایجاد می کند. به طور طبیعی وقتی پوست متوجه زخم یا خراشی شود، کلاژن و الاستین بیشتری تولید می کند تا بتواند این زخمها را سریعتر خوب کند. وقتی روی تمام صورتتان چنین خراشهایی ایجاد شود، در تمام این مناطق کلاژن و الاستین زیادی ترشح شده و مانند زمانی که پوست جوانتر بود، ظاهر آن پرتر، سفت تر و شادابتر خواهد شد.
تاثیر میکرونیدلینگ بلافاصله بعد از انجام آن قابل مشاهده خواهد بود و به مرور زمان تیرگیهای پوستتان روشنتر شده، جوش و جای جوشها کمتر می شوند و همچنین، چین و چروکهای صورتتان تا حدی خوبی کاهش خواهند یافت.
میکرونیدلینگ را هم می توان در کلینیک و تحت نظر پزشک متخصص انجام داد و هم در خانه و با استفاده از یک درمارولر خانگی. البته همیشه پیشنهاد می شود که این کار توسط پزشک متخصص انجام شود زیرا دستگاههای درمارولر خانگی قدرت نفوذ چندانی ندارند و نمی توانند به اندازه میکرونیدلینگی که در کلینیک و تحت نظر پزشک انجام می شود موثر باشند. البته این گفته به این معنی نیست که درمارولرهای خانگی تاثیری ندارند، اما تاثیر آنها به اندازه درمارولرهای پزشکی نخواهد بود.

میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست

میکرونیدلینگ چند جلسه باید انجام شود؟

میکرونیدلینگهایی که توسط پزشک انجام میگیرد، بین سه تا شش جلسه خواهد بود. معمولا پوستهای جوانتر، دوبار و سنین بالاتر تا شش جلسه به میکرونیدلینگ نیاز خواهند داشت. البته تعداد این دفعات کاملا به نظر پزشک پوستتان بستگی خواهد داشت.

چطور می توان از درمارولرهای خانگی استفاده کرد؟

اگر از درمارولر خانگی برای میکرونیدلینگ استفاده می کنید، دفعات استفاده، طبق سایز سوزنتان به شرح زیر است.
برای سوزنهای 0.25 میلیمتر: هفته اول، دو روز در میان و از هفته دوم، یک روز در میان

برای سوزنهای 0.5 میلیمتر: با هفته ای یکبار شروع کنید. هفته دوم، دوبار و از هفته سوم، سه بار می توانید این کار را انجام دهید.
برای سوزنهای 1 میلیمتر: هر دوهفته یکبار
برای سوزنهای 1.5 میلیمتر: هر 4 هفته یکبار
البته مشورت با یک پزشک متخصص قبل از انجام میکرونیدلینگ در خانه همیشه پیشنهاد می شود. همچنین اگر تابحال میکرونیدلینگ انجام ندادید و حتی آن را از نزدیک هم ندیدید، بهتر است قبل از انجام آن در خانه، حداقل یکبار آنرا در مطب و تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید. دقت کنید که پزشکتان چطور این کار را انجام می دهد و آن را یاد بگیرید. بعدا خودتان می توانید دقیقا طبق روشهایی که یاد گرفتید، میکرونیدلینگ را در خانه انجام دهید.

میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست

از چه ترکیبات و سرمهایی می توان در کنار میکرونیدلینگ استفاده کرد؟

با اینکه میکرونیدلینگ به تنهایی کاملا موثر است و می تواند تا حد خوبی باعث جوانسازی پوست شود، اما تعدادی از کارشناسان اعتقاد دارند که مصرف برخی ترکیبات مراقبت از پوست می تواند باعث افزایش اثرگذاری میکرونیدلینگ شوند زیرا در این دوره، این ترکیبات راحتتر می توانند به لایه های پایین تر پوست نفوذ کنند.

اول از همه باید بدانید که 60 تا 90 دقیقه طول خواهد کشید تا خراشها و سوراخهایی که در اثر استفاده از درمارولر ایجاد شده اند، بسته شوند. پس تا 90 دقیقه (البته بهتر است یک شب صبر کنید) نباید از هیچ ترکیبی روی پوستتان استفاده کنید. هچنین بهتر است تا 48 ساعت بعد از میکرونیدلینگ، آرایش نکنید زیرا ترکیبات مضری که ممکن است در محصولات آرایشتان باشند، می توانند به راحتی وارد پوستتان شوند.

این را هم بگوییم که از روز بعد از میکرونیدلینگ، حتما باید از یک ضد آفتاب با اس پی اف بالای 50 استفاده کنید. حالا آن روز چه آفتابی باشد و چه ابری. همچنین بهتر است تا چند روز، به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشید.

نکته خیلی مهم اینکه از هر محصولی استفاده می کنید، مطمئن شوید که حاوی الکل یا ترکیبات عطری و حساسیت زا نباشد.

حالا می رسیم به معرفی ترکیباتی که می توانید در دوره میکرونیدلینگ از آنها استفاده کنید:

اولین ترکیبی که می توانید یک روز بعد از میکرونیدلینگ استفاده کنید، هیالورونیک اسید است. این ترکیب می تواند به سرعت باعث آبرسانی و پرتر شدن صورتتان شود و هر گونه خشکی که ممکن است بعد از میکرونیدلینگ ایجاد شود را از بین ببرد. می توانید از هر سرمی که ترکیب اصلی آن هیالورونیک اسید است استفاده کنید.
ترکیب مفید دوم، پپتیدها هستند. این ترکیبات از جنس پروتئین موجود در پوستمان هستند و به خوبی می توانند باعث تقویت کارکرد لایه محافظت از پوست، تقویت آبرسانی، تحریک ساخت کلاژن بیشتر توسط پوست و در نتیجه پرتر شدن و شادابتر شدن آن شوند. البته اینکه در حالت عادی این ترکیبات بتوانند به عمق موثری از پوست نفوذ کنند و تاثیر قابل توجهی روی پوست داشته باشند، هنوز به خوبی اثبات نشده ولی وقتی از آنها بعد از میکرونیدلینگ استفاده شود، اثر گذاری و میزان نفوذ آنها در پوست خیلی بیشتر خواهد بود.
استفاده از هر سرمی که از پپتیدها به عنوان ترکیب اصلی استفاده کرده می تواند برایتان مفید باشد. البته پیشنهاد می شود استفاده از این سرمها را دو ماه قبل از میکرونیدلینگ شروع کنید، 12 ساعت بعد از میکرونیدلینگ از آنها استفاده نکنید و بعد از این مدت دوبار مصرف آنها را از سر بگیرید. از بین بهترین پپتیدها می توان به پپتید مس و همچنین ماتریکسیل اشاره کرد.
سومین ترکیب مفیدی که می توانید بعد از میکرونیدلینگ استفاده کنید، سرامیدها هستند. سرامیدها، اسیدهای چرب بسیار مفیدی هستند که می توانند باعث تقویت کارکرد لایه محافظت از پوست شوند. معمولا پوستهای خشک و حساس، لایه محافظتی ضعیفتری دارند و انجام میکرونیدلینگ ممکن است باعث خشکی بیشتر پوستشان شود. استفاده از محصولات حاوی سرامید می تواند لایه محافظتی پوست در این افراد را تقویت کند و از خروج رطوبت از آن جلوگیری کند. با اینکار رطوبت پوست بهتر حفظ شده و ظاهر آن تا حدی پرتر می شود.
سرامیدها بافت مولکولی درشتی دارند و در حالت معمولی نمی توانند به طور موثری به پوست نفوذ کنند. اما بعد از میکرونیدلینگ، این ترکیبات راحتتر وارد پوست شده و تاثیر بهتری خواهند داشت.

آخرین ترکیبی که باید به آن اشاره کنیم، زینک است. این ترکیب معدنی قدرت ضد تورم بالایی دارد و می تواند گزینه مناسبی برای کمتر کردن تورم پوست باشد. با استفاده از زینک بعد از میکرونیدلینگ، تورم احتمالی پوستتان کاهش یافته و این ماده می تواند به خوبی تورم جوشهای صورتتان را هم کاهش دهد.

رادیوفرکانسی (Radiofrequency):

فواید رادیوفرکانسی
افزایش تولید کلاژن
سفت شدن و لیفت پوست
یکدست شدن ظاهر صورت
کاهش چین و چروک
کاهش ظاهر منافذ
کاهش جوش و آکنه
معایب رادیوفرکانسی
این روش می تواند به طور موقت باعث قرمزی، تورم و سوزش پوست شود.

رادیوفرکانسی پوست چیست؟

در این روش، با استفاده از دستگاه رادیوفرکانس مونوپلار (Monopolar)، موجهایی به لایه های زیرین پوست تابیده شده که در اثر آن، حرارت این منطقه بالاتر می رود. این حرارت باعث تخریب جزئی این لایه شده و پوست در مقابل و برای ترمیم آن، با تحریک فیبروبلاستها، آنها را به ترشح کلاژن و الاستین بیشتر وا می دارد. این کلاژن و الاستین اضافه در نهایت می توانند باعث پرتر شدن و کاهش چین و چروکها، بهبود ظاهر منافذ و همچنین تصحیح رنگ پوست شوند.

جدای اثرات مثبت رادیوفرکانسی روی جوانسازی پوست، از این روش برای کانتورینگ و کاهش چربیهای بدن و همچنین صورت نیز استفاده می شود. برای مثال، طبق آزمایشی که در سال 2017 و روی 25 داوطلب انجام شد، بعد از 5 تا 8 جلسه، 24 داوطلب از تاثیر این روش در کمتر کردن چربی بدنشان راضی بودند.

البته باید گفت با اینکه تاثیر رادیوفرکانسی در جوانسازی پوست در طی چندین تحقیق ثابت شده است ولی با انجام آن نباید انتظار رفع کامل چین و چروکهای پوستتان را داشته باشید. گرفتن نتیجه به تعداد جلسات، نوع دستگاه مورد استفاده و همچنین سن و نوع پوستتان بستگی خواهد داشت. در اینکه رادیوفرکانسی می تواند تغییرات مثبتی روی کمتر کردن چروکهای پوستتان داشته باشد حرفی نیست ولی اینکه این روش تا چه حد بتواند این چروکها را کمتر کند چیزی است که بعد از انجام آن قابل مشاهده خواهد بود و نمی توان گفت که رادیوفرکانسی پوست برای همه افراد به یک اندازه مفید است. در واقع باید گفت که برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است از این روش در کنار روشهای دیگر جوانسازی پوست استفاده شود. در ادامه، بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

رادیوفرکانسی پوست برای چه سنینی مناسب خواهد بود؟

میزان کلاژن پوست از سن 20 سالگی، و به ازای هر سال، 1 درصد کاهش می یابد. این پدیده باعث خواهد شد تا پوست از سنین 35 تا 40 سال شل شده و حالت افتادگی به خود بگیرد. می توان از سنین 35 سالگی به بعد رادیوفرکانسی پوست را انجام داد.

رادیوفرکانسی پوست به چند جلسه نیاز دارد؟

معمولا انجام این روش حدودا به 6 جلسه نیاز داشته که البته تعداد دقیق بسته به نظر پزشک متغیر خواهد بود. نتایج انجام رادیوفرکانسی، به سرعت و بعد از اولین جلسه قابل مشاهده بوده و برای 2 تا 3 هفته ادامه خواهد داشت که البته این زمان با انجام جلسات بیشتر، افزایش می یابد. همچنین ممکن است در طول سال، به یک تا دو جلسه دیگر برای نگهداری اثرات رادیوفرکانسی نیاز باشد.

رادیوفرکانسی برای جوانسازی پوست

آیا با دستگاههای خانگی هم می توان رادیوفرکانسی پوست را انجام داد؟

بله. با اینکه دستگاههای رادیوفرکانسی خانگی هم می توانند تاثیر خوبی روی جوانسازی پوست داشته باشند ولی مطمئنا تاثیر آنها به خوبی دستگاههایی که در کلینیکها هستند نیست. دستگاههای خانگی نمی توانند به خوبی به عمق موثر پوست نفوذ کنند و همچنین عدم استفاده درست از آنها می تواند عوارض مضاعفی به همراه داشته باشد.

نکاتی که قبل و بعد از رادیوفرکانسی پوست باید به یاد داشته باشید:

دو هفته قبل از رادیوفرکانسی نباید روی مناطق مورد نظر، لیزر (برای رفع موهای زائد یا ترمیم) انجام شود.

از دوهفته قبل از عمل نباید در معرض تابش مستقیم نور شدید آفتاب باشید.

اگر حساسیت پوستی یا جوش و آکنه سراغ پوستتان آمدند، صبر کنید تا این عوارض رفع شوند و سپس رادیوفرکانسی انجام دهید.

این عمل مناسب خانمهای باردار نخواهد بود.

تا 5 روز بعد از عمل نباید وکس (برای رفع موهای زائد) کنید.

هیچ عمل لیزری نباید تا 2 هفته بعد از رادیوفرکانسی انجام شود.

تا 3 روز بعد از رادیوفرکانسی نباید لایه برداری کنید.

تا اینجا در مورد فواید میکرونیدلینگ توضیح دادیم و گفتیم که با استفاده از این روش می توان به خوبی جای جوش، تیرگیهای پوست و همچنین چین و چروکهای آن را کاهش داد. از طرف دیگر، رادیوفرکانسی پوست را نیز توضیح دادیم و گفتیم که این روش می تواند در کاهش چین و چروکها و همچنین سفت تر شدن پوست، به شما کمک کند.

حالا می خواهیم در مورد روشی جدیدتر و موثرتر صحبت کنیم که در واقع ترکیبی از دو روش بالاست و آن، استفاده از امواج رادیوفرکانسی بعد از میکرونیدلینگ است.

رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ (Radiofrequency Microneedling) چیست؟

فواید رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ:
کاهش چین و چروک و خطوط تیره
کاهش جای جوش و زخم
یکدست سازی ظاهر پوست
کاهش ابعاد منافذ
سفت تر کردن پوست
معایب رادیوفرکانسی میرونیدلینگ:
عوارض موقتی مانند تورم، قرمزی و خشکی موضعی که طی چند ساعت تا چند روز از بین خواهند رفت.

به گفته خیلی از کارشناسان، این روش یکی از موثرترین و بهترین روشها برای از بین بردن جای جوش و زخم و همچنین کاهش موثر چین و چروک پوست محسوب می شود. همانطور که از اسمش پیداست، این روش ترکیبی است از میکرونیدلینگ و رادیوفرکانسی. همانطور که در قسمتهای بالا توضیح دادیم، با انجام میکرونیدلینگ، خراشهای بسیارریزی در لایه های میانی پوست ایجاد می شود. اینکار باعث خواهد شد تا پوست ما به طور طبیعی و برای بهبود این خراشها، کلاژن و الاستین بیشتری تولید کند که در نهایت باعث پرتر شدن و کاهش چین و چروکها و همچنین محو تقریبی جای جوش و زخم شود.

از طرف دیگر، رادیوفرکانسی برای جوانسازی پوست نیز روش مشابهی را دنبال می کند با این تفاوت که بجای ایجاد خراش، در این روش از تابش امواج تقریبا قوی و در نهایت بالارفتن درجه حرارت در لایه های پایین تر پوست برای تحریک کلاژن سازی استفاده می شود. چون امواج رادیوفرکانسی نسبت به سوزن، به عمق بیشتری نفوذ می کنند، می توانند در زمینه سفت تر کردن پوست، بهتر از میکرونیدلینگ عمل کنند. اما از طرف دیگر، میکرونیدلینگ گزینه مناسب تری برای شفاف سازی و رفع جای جوش و زخم روی پوست محسوب می شود. وقتی این دو روش با هم بکار روند، می توانند معایب بیشتری را رفع کنند و فواید آنها باهم می تواند بسیار بیشتر باشد.

در این روش، پزشک ابتدا با استفاده از سوزنهای بسیار ریز، خراشهایی روی پوست ایجاد کرده و سپس با استفاده از دستگاه رادیوفرکانسی، امواجی را به لایه های پایین تر پوست می فرستد. با اینکار، این امواج به عمق بیشتری از پوست، نسبت به روش رادیوفرکانسی نفوذ کرده و کار جوانسازی را بهتر انجام می دهند. این امواج با ایجاد حرارت در این لایه ها باعث می شوند تا پوست برای خنثی کردن صدمه ایجاد شده، کلاژن و الاستین را در عمقی پایین تر تولید کند که در نهایت منجر به جوانسازی موثرتر پوست خواهد شد.

اگر بخواهیم برای رفع جای جوش، این روش را با لیزر مقایسه کنیم باید بگوییم که در افراد با سن پایین تر، رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ تاثیری بهتری دارد و بطور موثرتری می تواند باعث رفع این لکه ها شود. همچنین این روش عوارضی کمتر از لیزرهای پرتوان خواهد داشت و آسیب کمتری به پوست می رساند. از طرف دیگر، رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ گزینه بهتر و سریعتری نسبت به استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای رفع جای جوش از روی پوست خواهد بود.

رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست

چقدر طول میکشد تا بتوان تاثیر رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ را روی پوست دید؟

دو تا سه ماه بعد از این عمل می توانید تاثیرش را روی پوستتان ببینید. البته تاثیر کاملتر، شش ماه بعد از اولین عمل قابل مشاهده خواهد بود.

این روش تاثیر بلند مدتی روی پوستتان خواهد داشت اما برای ماندگاری این اثر بهتر است هر 3 تا 6 ماه یکبار آنرا انجام دهید.

از چه ترکیباتی می توان بعد از رادیوفرکانسی میکرونیلینگ استفاده کرد؟

یک تا دو روز بعد از انجام آن می توانید با استفاده از شوینده های ملایم که حاوی ترکیبات حساسیت زا یا الکل نباشند، پوستتان را پاکسازی کنید. چون این روش باعث افزایش تولید سلولهای جدید و در نتیجه بیشتر شدن سلولهای مرده روی سطح پوست می شود، بهتر است بطور مداوم پوستتان را پاکسازی کنید. بعد از آن بهتر است از یک سرم آبرسان استفاده کنید تا بتواند خشکی احتمالی پوستتان را خنثی کند. همچنین استفاده از محصولاتی که حاوی پپتید و همچنین سرامید هستند، می تواند به کارایی پوستتان کمک خوبی کند.

رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ برای چه افرادی مناسب است؟

این روش برای افراد بالای 20 سال مناسب خواهد بود. اگر چین و چروکها تازه به سراغ پوستتان آمده اند و یا جای جوش و زخم خفیفی روی پوستتان دارید، رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ می تواند آنها را به خوبی از بین ببرد. همچنین این روش می تواند تا حد تقریبا خوبی، معایب متوسط پوست را کاهش دهد. البته این روش برای چین و چروک و جای جوشهای عمیق تر تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ به چند جلسه نیاز دارد؟

معمولا 3 تا چهار جلسه برای رفع معایب سبک تا متوسط کافی خواهد بود ولی برای کاهش ایرادات شدیدتر، ممکن است به جلسات بیشتری نیاز باشد که بسته به نظر پزشک متخصص تعیین می گردد.

اثر رادیوفرکانسی میکرونیدلینگ چقدر دوام دارد؟

معمولا این روش بین 1 تا 2 سال دوام خواهد داشت.

لیزرهای جوانساز فرکشنال (Fractional Resurfacing Laser):

فواید لیزر فرکشنال
پرتر شدن و کاهش چین و چروک پوست
کاهش لکه های حاصل از آفتاب سوختگی
یکنواخت کردن رنگ پوست
رفع جای جوش و زخم
معایب لیزر فرکشنال:
سوختگی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست که طی چند هفته رفع می شوند. همچنین در برخی موارد این روش می تواند باعث تغییر رنگ موضعی پوست نیز بشود.

استفاده از لیزر جهت جوانسازی و رفع انواع معایب پوست یکی از بهترین انتخاب پزشکان پوست است. انواع زیادی از لیزرها برای این مقاصد ساخته شده و برای چند دهه، این دستگاهها توانسته اند تا بطور قابل قبولی باعث کاهش موثر معایب پوست شوند.

اولین لیزرهای جوانساز با تابش اشعه های پرتوان و بخار کردن 100 درصدی لایه بیرونی پوست، باعث می شدند تا معایبی مانند لکه های تیره، جای جوش و زخم و همچنین چین و چروک و خطوط تیره پوست بطور قابل توجهی کاهش یابند.

اما این نوع لیزرها در کنار فوایدشان، مضرات زیادی نیز برای پوست داشتند. اشعه های بسیار قوی این دستگاهها، یک لایه کامل را از روی پوست برداشته و در برخی از موارد، باعث از بین رفتن سلولهای سالم پوست و صدمه رساندن به لایه محافظتی آن می شدند.

اما نسل بعدی لیزرهای جوانساز، بطور غیر یکنواخت روی پوست تابانده می شدند و به همین دلیل هم به آنها فرکشنال (قسمتی یا بخشی) گفته شد. این نوع لیزرها، بر خلاف لیزرهای نسل قبل که به تمام سطح پوست تابانده می شد، بطور متمرکز و روی بخشی از پوست می تابید و قسمتهایی از پوست را دست نخورده باقی می گذاشت. اینکار باعث می شد تا عوارض جانبی لیزرهای فرکشنال خیلی کمتر از لیزرهای نسل قبل باشد ولی مزایا و اثرگذاری آنها یکسان بماند.

لیزرهای جوانساز فرکشنال چند نوع دارند؟

انواع و مدلهای زیادی از لیزرهای فرکشنال جوانساز وارد بازار شده اند که می توانند دسته بندی آنها را کمی پیچیده سازند ولی معمولا کارشناسان، این لیزرهای را در دو گروه کلی طبقه بندی می کنند:

1-لیزرهای تخریبی (Ablative Lasers):

این لیزرها قویترین و البته موثرترین نوع لیزرهای جوانساز محسوب می شوند. اگر می خواهید لکه های ناشی از آفتاب سوختگی پوست، جای جوش و زخمهای عمیق و همچنین خطوط تیره و چین و چروکهای پوستتان را به بهترین نحو کاهش دهید، استفاده از لیزرهای تخریبی بهترین گزینه برایتان خواهند بود. این نوع لیزرها تاثیری سریعتر و بهتر نسبت به سایر لیزرها دارند ولی از طرف دیگر، همانطور که می توان حدس زد، عوارض بیشتری نیز برای پوست خواهند داشت.

البته مطمئنا فواید آنها خیلی بیشتر از عوارضشان است و به همین خاطر هم خیلی  از مصرف کنندگان اول به سراغ این روش می روند. لیزرهای فرکشنال تخریبی می توانند عوارضی مانند قرمزی، سوختگی، تغییر رنگ پوست،  پوسته پوسته شدن، آسیب رسیدن به لایه محافظتی و در مواردی نادر، عفونت پوست شوند. البته با رعایب نکات مراقبتی بعد از این روش، می توان احتمال و شدت این عوارض را به حداقل رساند.

دو نوع از معروفترین لیزرهای تخریبی، لیزرهای فرکشنال دی اکسید کربن (Co2 Fractional Lasers) و همچنین اربیم یا یاگ (Erbium, YAG Lasers) نام دارند.

لیزر برای جوانسازی پوست

این لیزرها، تقریبا یک لایه سطحی از پوست را بر می دارند و در کنار آن، با حرارت دادن به لایه میانی، باعث خواهند شد تا پوست کلاژن و الاستین بیشتری تولید کند. با برداشتن لایه ای سطحی، جای جوش و خطوط تیره تا حد خوبی کمتر می شود. از طرف دیگر، با حرارت دادن و تحریک لایه میانی برای تولید کلاژن، ظاهر پوست شفاف تر و یکنواخت تر شده و چین و چروکهای آن نیز تا حد تقریبا خوبی کاهش خواهند یافت.

هر دوی این لیزرها کارایی خیلی خوبی در از بین بردن لکه های تیره، جای جوش و زخم و همچنین کاهش خطوط تیره پوست خواهند داشت اما اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم، لیزرهای دی اکسید کربن می توانند این کارها را بهتر انجام دهند. البته این را هم بگوییم که احتمال تغییر رنگ پوست و یا سوختگی آن در لیزرهای دی اکسید کربن بیشتر از لیزرهای یاگ بوده و زمان بهبودی بعد از عمل در این لیزرها، از لیزرهای یاگ بیشتر خواهد بود.

معمولا چند سال یکبار انجام عمل لیزر فرکشنال تخریبی کافی خواهد بود ولی تعداد دقیق به نظر پزشکتان بستگی خواهد داشت.

2-لیزرهای غیر تخریبی (Non-Ablative Lasers):

این نوع لیزرها قدرت کمتری در مقایسه با لیزرهای تخریبی دارند و باعث تبخیر و برداشتن لایه سطحی پوست نمی شوند. لیزرهای غیر تخریبی، حرارت خود را به لایه میانی پوست منتقل می کنند و با اینکار، باعث تحریک پوست برای ترشح کلاژن و الاستین بیشتر می شوند. این کار در نهایت می تواند باعث پرتر شدن و شفاف تر پوست شده و همچنین می تواند رنگ آن را یکنواخت تر کند.

لیزرهای غیر تخریبی بیشتر برای کاهش عوارضی مانند قرمزی و ملاسما، لکه های تیره و کک ومک کاربرد دارند و چون اثر گذاری آنها کمتر از لیزرهای تخریبی است، تعداد جلساتی که باید از این لیزرها استفاده کرد، بیشتر خواهد بود (بین 2 تا 5 جلسه). البته زمان بهبودی پوست بعد از عمل در این لیزرها کمتر از لیزرهای تخریبی است.

با اینکه لیزرهای غیر تخریبی، قدرت و عوارض کمتری نسبت به لیزرهای تخریبی دارند ولی این لیزرها می توانند عوارضی مانند تغییر موقتی رنگ پوست، تورم و همچنین قرمزی آن نیز داشته باشند.

زمان بهبودی بعد از عمل برای لیزرهای غیر تخریبی خیلی کمتر از لیزرهای تخریبی بوده و معمولا بعد از یک روز، عوارض آن از بین خواهند رفت.

لیزرهای فرکشنال جوانساز برای چه افرادی مناسب هستند؟

اگر چین و چروک و جای جوش و زخم متوسط تا عمیقی دارید، لیزرهای جوانساز می توانند کمک خوبی برای کاهش آنها باشند. همچنین این روش یکی از بهترین درمانها برای رفع لکه های پوست، مخصوصا آنهایی که در اثر تابش مداوم نور آفتاب ایجاد شده اند خواهد بود.

در واقع، برای از بین بردن جای جوش و خطوط عمیق تر از لیزرهای دی اکسید کربن، و برای کاهش خطوط و چین و چروک سطحی تر از لیزرهای یاگ استفاده می شود.

لیزر برای جوانسازی پوست

چقدر طول می کشد تا بتوان اثر این روش را روی پوست دید؟

چند هفته بعد از انجام این عمل می توانید تاثیر مثبت آن را روی پوستتان مشاهده کنید. البته دیدن نتیجه کامل ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد.

این را هم بگوییم که مدت زمان بهبودی پوست بعد از عمل با لیزر دی اکسید کربن، تقریبا 2 هفته و بعد از عمل با لیزر یاگ، حدودا 1 هفته خواهد بود.

لیزرهای فرکشنال جوانساز برای چه افرادی مناسب نیستند؟

– اگر در طی یک سال اخیر از داروهای رفع جوش قوی مانند Claravis, Myorisan, Zenatane استفاده کرده اید، بهتر است قبل از این عمل، پزشکتان را درجریان بگذارید.

– اگر از قرمزی پوست یا ملاسما رنج می برید ممکن است استفاده از لیزرهای تخریبی یا برخی لیزرهای غیر تخریبی برایتان مناسب نباشد. بسته به درجه قرمزی پوستتان، پزشک ممکن است از لیزرهای سبکتر مانند لیزر Picosecond استفاده کند یا به شما میرونیدلینگ را پیشنهاد دهد.

– سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارید.

– پوستتان مستعد ایجاد زخم است.

– جوشهای باز روی پوستتان دارید

– قبلا از صورتتان عکس رادیولوژی گرفته اید.

– در دوره بارداری یا شیردهی هستید.

– اگر پوستی تیره دارید ممکن است این روش برایتان مناسب نباشد. چون اشعه های لیزر باعث ایجاد صدماتی جزئی به پوست می شوند، سلولهای تولید رنگدانه در پوست نسبت به این اثر واکنش نشان داده و ممکن است رنگدانه های بیشتر یا کمتری در مناطق مختلف پوست تولید کنند. این اثر مشکلی برای پوستهای روشنتر ایجاد نمی کند ولی می تواند برای پوستهای تیره تر دردسرساز شود زیرا پوستهای تیره تر، تیروزینازهای بیشتری روی پوستشان دارند و تغییر رنگ در آنها شدیدتر خواهد بود. البته پزشکان با توجه به درجه تیرگی پوست می توانند با تغییر تنظیمات دستگاه از بروز چنین اثراتی جلوگیری کنند ولی در بیشتر مواقع، پزشک ترجیح می دهد که برای پوستهای تیره از لیزر استفاده نکرده و روشهای دیگری مانند میکرونیدلینگ را پیشنهاد دهد.

نکته: لیزرهای جوانساز فرکشنال نمی توانند تاثیر زیادی در کاهش موثر افتادگی پوست داشته باشند و بهتر است برای اینکار از هایفوتراپی که در ادامه توضیح می دهیم استفاده شود.

هایفو HIFU

فواید هایفو
سفت کردن و لیفت پوست در نواحی صورت (گونه، فک، ابرو، پلکها) و بالای سینه وگردن
پرتر کردن و کاهش چین و چروک پوست
معایب هایفو
این روش کمترین عوارض جانبی را دارد که کاملا موقتی هستند. از جمله آنها می توان به قرمزی و تورم مختصر پوست اشاره کرد.

استفاده از امواج اولتراساند تکنیک تقریبا جدیدی در پزشکی است که می تواند در خیلی از زمینه ها کاربرد داشته باشد. بیشترین استفاده از هایفو برای از بین بردن غده های سرطانی بود زیرا این امواج می توانستند به خوبی سلولهای سرطانی را از بین ببرند بدون اینکه باعث تخریب بافت سالم اطراف آن شوند.

اولین استفاده از هایفو برای مقاصد زیبایی در سال 2008 بود و این روش برای لیفت ابرو توانست در سال 2009 مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند.

در سال 2014 نیز FDA جوازی جداگانه برای رفع چین و چروک بالای سینه و گردن به این تکنیک اعطا کرد که نشان از تاثیر قابل قبول و همچنین پایین بودن عوارض جانبی آن دارد.

طبق آزمایشات متعددی که بر روی تاثیر هایفو در جوانسازی و لیفت پوست انجام شد، خیلی از مصرف کنندگان از این روش راضی بودند و استفاده از هایفو توانست تاثیر خوبی روی کاهش چین و چروک و همچنین لیفت کردن پوست صورت و گردنشان داشته باشد.

برای مثال، طبق آزمایشی که در سال 2017 و در کشور کره جنوبی انجام شد، استفاده از هایفو روی 32 داوطلب توانست باعث پرتر شدن پوست گونه، ران و قسمت پایین شکم در این افراد شود.

در آزمایشی دیگر که روی 93 داوطلب انجام شد، 66 درصد آنها بعد از 90 روز شاهد اثرات مثبتی روی کاهش چین و چروک صورت و گردن خود بودند.

امروزه استفاده از هایفو به عنوان جایگزینی امن ترو کم هزینه تر برای جراحی های لیفت پوست شناخته شده و افراد بیشتری برای انجام آن به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند.

البته جراحی های لیفت پوست نتایج طولانی تری نسبت به هایفو دارند و با یکبار جراحی اثرات آن تا چند سال دوام خواهد داشت. اما هایفو به چند جلسه نیاز دارد و با یکبار انجام آن نمی توان نتیجه قابل قبولی از آن گرفت.

هایفو برای لیفت پوست

هایفو چگونه باعث جوانسازی پوست می شود؟

هایفو با استفاده از انرژی اولتراساند، امواجی متمرکز را به لایه های میانی پوست میفرستد که این امواج باعث می شوند تا درجه حرارت آن منطقه بالاتر رفته تا حدی که باعث آسیب رساندن کاملا جزئی به این لایه شود. بدن ما برای ترمیم این آسیب، کلاژن و الاستین بیشتری تولید کرده و باعث می شود تا پوست آن ناحیه پرتر شود. پرتر شدن پوست می تواند در نهایت باعث کمتر شدن چین و چروک و همچنین لیفت آن قسمت شود.

جوانسازی با هایفو چه فرقی با جوانسازی با رادیوفکانسی دارد و کدام بهتر است؟

نوع عملکرد این دو تکنیک مشابه هم بوده و هر دوی آنها با تحریک پوست به تولید کلاژن و الاستین بیشتر موجب پرتر شدن و لیف پوست می شوند. البته با استفاده از هایفو، امواج اولتراساند بصورت متمرکزتر و دقیق تر به عمق خیلی بیشتری از پوست نفوذ می کنند. هر چه تحریک کلاژن سازی در عمق پایین تری از پوست صورت گیرد، شدت و مقدار کلاژن و الاستینی که ساخته می شود بیشتر خواهد بود. به همین خاطر هم هایفو روش بهتری برای لیفت پوست محسوب می شود. رادیوفرکانسی، در بهترین حالت می تواند ظاهر چین و چروکها و همچنین منافذ پوست را کاهش دهد.
در واقع تاثیر هایفو در کاهش چین و چروک، پرتر کردن و لیفت پوست از تمام دستگاههایی که در این مقاله توضیح دادیم بیشتر خواهد بود.
از طرف دیگر دستگاههای هایفو، در کنار لیفت و سفت تر شدن پوست می توانند باعث از بین بردن چربی زیر پوست نیز بشوند. به همین خاطر هم از این دستگاهها برای پیکرتراشی و رفع چربی های موضعی مانند چربی های زیر چانه استفاده می شود. در واقع هایفوتراپی می تواند روشی تقریبا موثر برای چربی سوزی موضعی باشد که البته نباید از آن انتظار معجزه داشت!

طبق شکل زیر، در مقایسه با سایر روشها، امواج هایفو می توانند به عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند.
هایفو برای لیفت پوست

آیا دستگاههای هایفو خانگی هم موثرند؟

بله. البته چون این دستگاهها قدرت نفوذ کمتری نسبت به دستگاههایی که در کلینیک ها استفاده می شوند دارند، باید به دفعات بیشتری از آنها استفاده کرد و نباید انتظار اثرگذاری یکسانی از آنها داشت.

جوانسازی با هایفو برای چه افرادی مفید است؟

این روش بیشتر برای افراد 30 سال به بالا که چین و چروک و یا افتادگی پوست خفیف تا متوسطی دارند مناسب خواهد بود. هر چقدر میزان این معایب بیشتر باشد، تعداد جلسات مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود. البته برای افراد در سنین بالا که افتادگی پوست زیاد و چین و چروک عمیقی دارند، جوانسازی  با هایفو تاثیر زیادی روی پوستشان نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نیاسینامید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش منافذ پوست

بهترین ترکیبات برای روشن کردن تیرگیهای پوست کدامند؟

معرفی بهترین لایه بردار برای پوستهای حساس

آشنایی با رتینوئیدها: بهترین ترکیبات برای رفع چین و چروک پوست

 

4 thoughts on “آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

  1. Fateme says:

    سلام.اگر هایفو باعث چربی سوزی مختصر هست ممکنه چربی صورت رو هم از بین ببره و باعث ناهمواری یا خالی شدن صورت بشه؟
    برای غبغب هم که انجام میدن تنظیمات دستگاه رو تغییر میدن برای چربی سوزی و برگشت نداره؟
    ممنون که وقت میذارید

    • آرومیس says:

      سلام. استفاده نادرست از هایفو میتونه عوارض داشته باشه.
      اما با استفاده درست میتونه تا حدی چربیهای صورتو کمتر کنه ولی این اثر میتونه برگشت پذیر باشه. برای اطمینان بهتره با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

  2. مینا says:

    سلام خسته نباشید، میخواستم سوال کنم از سرم gold+collagen بالانس هم میتونم بعد از درمارولر استفاده کرد؟

    • آرومیس says:

      سلام ممنون. خیر این سرم حاوی مقادیری ترکیبات عطری هست و بهتره بعد از درمارولر ازش استفاده نکنید. میتونید از سرمهای حاوی سرامید، آمینو اسید یا پپتید استفاده کنید که حاوی ترکیبات حساسیت زا یا الکل نباشند مثل سرم ماتریکسیل یا آمینو اسید اوردینری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *