فواید آمینو اسید برای پوست

پروتئین ها جزو اصلی ساختار پوست و سایر اندام بدن انسانند و نقش بسیار مهمی در شکل دادن و حفظ سلامت آن دارند. وقتی صحبت از پوست می شود، بد نیست بدانید که پروتئین ها تقریبا ۸۰ درصد از وزن آن را تشکیل می دهند و افزایش یا کاهش میزان این ترکیبات در پوست می تواند تاثیر قابل توجهی بر زیبایی و عملکرد آن داشته باشد.
معمولا از سنین ۳۰ سال به بالا، میزان پروتئین در پوست به تدریج کاهش می یابد، پس باید از طریق خوردن غذاهای سرشار از پروتین و یا استفاده از محصولاتی که حاوی انواع پروتئین هستند، این کاهش را جبران کرد.
وقتی غذا می خوریم، بدن ما پروتئین موجود در غذا را جذب و به آمینو اسیدها تبدیل می سازد و در سیکلی دیگر، این آمینو اسیدها را دوباره تبدیل به کلاژن و کراتین می کند. در واقع، آمینو اسیدها، واحدهای ریز سازنده پروتئین ها محسوب می شوند که خود، کلاژن را می سازند.
این کلاژن ها هستند که باعث پرتر ماندن و لطافت پوست می شوند و کاهش آنها نیز می تواند باعث نازک شدن و چروک شدن آن شود. از طرف دیگر، کلاژن ها در ترکیب با سایر انواع پروتئین، الاستین را می سازند که خود نوعی پروتئین است.
در واقع، قابلیت ارتجاعی و شکل پذیری پوست مدیون الاستین است و در کنار کلاژن، این دو پروتئین مسئول سفتی و شکل داشتن پوست ما هستند. اما قابلیت ارتجاعی پوست به چه معنیست؟ وقتی برای مثال، با انگشت روی بازویتان فشار وارد کنید، زمانی که انگشتتان را بردارید، پوست به سرعت به حالت اولیه خود بر می گردد. این اثر در سنین پایین تر به خوبی قابل مشاهده است ولی با افزایش سن و با کمتر شدن میزان پروتئین پوست، کاهش خواهد یافت.

با اینکه خوردن غذاهای سرشار از پروتئین می تواند به پوست برای دریافت آمینو اسیدهای مورد نیازش کمک کند، ولی مطمئنا نمی توان همیشه رژیمی اتخاذ کرد که حاوی تمام این آمینو اسیدها باشد. به همین خاطر هم استفاده از روشهای دیگر برای دریافت آنها می تواند گزینه خوبی محسوب شود. خیلی از تولید کنندگان محصولات زیبایی از انواع این ترکیبات در محصولاتشان استفاده می کنند. استفاده مداوم از سرمها یا کرمهای حاوی آمینو اسید می تواند راه بسیار خوبی برای رساندن این ترکیبات مفید به پوستتان باشد.

باید بدانید که برای داشتن پوستی سالم، جوان و زیبا، به مجموعه ای از ترکیبات مفید مانند پروتئین، آنتی اکسیدان، سرامید، مرطوب کننده، آبرسان و انواع ویتامین نیاز خواهید داشت. با استفاده مداوم از این ترکیبات در روتین غذایی و همچنین زیبایی خود می توانید مطمئن شوید که افزایش سن و سایر عواملی که باعث پیری پوست می شوند، کمترین تاثیر را روی زیبایی و کارکرد پوستتان داشته باشند.

ما در این مقاله، به تشریح فواید آمینو اسیدها برای پوست می پردازیم. با ما همراه باشید!

آمینو اسید چیست؟

آمینو اسیدها در واقع اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند و نقشی حیاتی در عملکرد کل بدن از جمله پوستمان دارند. همانطور که توضیح دادیم، آمینو اسیدها یکی از مهمترین عوامل برای داشتن پوستی پرتر و جوانتر هستند و کمبود آنها در پوست می تواند به نازک شدن و چروک شدن آن بیانجامد.

با اینکه تعداد و انواع آمینو اسیدها بسیار زیاد است ولی کارشناسان از ۲۰ آمینو اسید به عنوان مهمترین ها نام برده و آنها را در دو گروه کلی طبقه بندی می کنند:

گروه اول: آمینو اسیدهای ضروری (Essential amino acids)

این گروه شامل ۹ نوع آمینو اسید مهم است که توسط بدنمان تولید نمی شود پس باید آنها را از روشهای دیگر مانند غذا و یا محصولات موضعی وارد بدن کرد. به همین خاطر هم به آنها آمینو اسیدهای ضروری می گویند چون وجودشان برای سلامتی ضروری است ولی توسط بدنمان تولید نمی شوند!

مهمترین آمینو اسیدهای ضروری:

هیستیدین (Histidine)، ایزولوسین (Isoleucine)، لوسین (Leucine)، لایسین (Lysine)، متیونین (Methionine)، فنیل آلانین (Phenylalanine)، ترئونین (Threonine)، تریپتوفان (Tryptophan) و والین (Valine).

این ترکیبات بیشتر در غذاهای دریایی، گوشت قرمز و سفید، لبنیات، تخم مرغ و سبزیجاتی مانند دانه سویا وجود دارند.

فواید آمینو اسید برای پوست

گروه دوم: آمینو اسیدهای غیر ضروری (Non-essential amino acids)

با اینکه این نوع از آمینو اسیدها توسط بدنمان تولید می شود ولی نباید فکر کرد که بدن همیشه می تواند به اندازه مورد نیازش، این آمینو اسیدها را تولید کند.

با اینکه به این گروه از آمینو اسیدها، غیر ضروری می گویند ولی فایده آنها کمتر از آمینو اسیدهای ضروری نیست. بد نیست بدانید که بدن ما برای رشد و تولید سلولهای جدید، بازسازی سلولهای آسیب دیده و همچنین محافظت از سلولهای سالم خود نیاز فراوانی به این نوع آمینو اسیدها دارد. طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، در بیشتر مواقع، بدن نمی تواند به اندازه نیازش آمینو اسیدهای غیر ضروری را بسازد پس استفاده از منابع دیگر برای دریافت این گروه از آمینو اسیدها حتما پیشنهاد می شود.

مانند آمینو اسیدهای ضروری، با خوردن غذاهای سرشار از پروتئین و کربوهیدرات مانند گوشت قرمز و سفید، غذاهای دریایی، حبوبات، نان، برنج، میوه و سبزی می توانید مطمئن باشید که بدنتان به اندازه مورد نیازش، آمینو اسیدهای غیر ضروری را تولید کند. همچنین، استفاده از محصولات موضعی حاوی این ترکیبات مانند انواع سرم و کرمها نیز راه خوبی برای دریافت آنهاست.

مهمترین آمینو اسیدهای غیر ضروری:

آلانین (Alanine)، آرجنین (Arginine)، آسپاراژین (Asparagine)، آسپارتیک اسید (Aspartic acid)، سیستئین (Cysteine)،گلوتامیک اسید (Glutamic acid)، گلوتامین (Glutamine)، تیروزین (Tyrosine)، گلیسین (Glycine)، پرولین (Proline) و سرین (Serine).

آمینو اسیدها چه فوایدی برای پوست دارند؟

وقتی صحبت از پوست می شود، آمینو اسیدها نقشی حیاتی در سلامت آن بازی می کنند. در کل باید گفت که آنها اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها و پپتیدها هستند و تاثیری کاملا مهم در حفظ جوانی و شادابی پوست دارند.

با افزایش تولید پپتیدها و در نهایت تولید کلاژن بیشتر، آمینو اسیدها در کنار پرتر کردن پوست، باعث خواهند شد تا کار ترمیم و بازسازی سلولهای آن با سرعت بیشتری انجام شود. با اینکار، زخم ها و جوشهای روی پوستمان نیز زودتر بهبود می یابند.
اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم، باید بگوییم که هر کدام از آمینو اسیدها فواید مخصوص به خود را دارند. برخی از آنها که توسط بدنمان تولید می شوند باعث خواهند شد تا روند انتقال رطوبت در پوست تسهیل شود و کار آبرسانی و مرطوب سازی، بهتر و موثرتر انجام شود که با اینکار، پوست ظاهری پرتر و شفاف تر خواهد داشت.

از طرف دیگر، با افزایش میزان پروتئین و پپیتدها در پوست، لایه محافظتی آن نیز تقویت شده که در نهایت می تواند باعث محدود شدن خروج رطوبت از پوست و همچنین کاهش تورم، خشکی و حساسیت آن شود.
برخی دیگر از آمینو اسیدها قدرت آنتی اکسیدان دارند و می توانند به پوست برای تولید آنتی اکسیدان بیشتر کمک کنند. با اینکار، جلوی صدمه دیدن پوست بر اثر عوامل خارجی و رادیکالهای آزاد مخرب گرفته می شود و پوستمان ظاهری جوانتر، زیباتر و شادابتر خواهد داشت.
در کل باید گفت که اگر بدنبال جوانسازی و کاهش معایب پوستتان که در اثر افزایش سن و آسیب های ناشی از تاثیر مخرب رادیکالهای آزاد ایجاد شده اند هستید، حتما باید آمینو اسیدها را در روتین زیباییتان بگنجانید! این را هم بگوییم که تاثیر این ترکیبات یک شبه قابل رویت نبوده و برای گرفتن بهترین نتیجه باید چندین ماه، یا بهتر بگوییم، همیشه از آنها استفاده کنید.

سرم آمینو اسید اوردینری

آمینو اسیدها چه ضرری برای پوست دارند؟

این ترکیبات هیچ ضرر شناخته شده ای برای پوست ندارند و ترکیباتی کاملا امن محسوب می شوند. البته در برخی مواقع و بخاطر ساختار متفاوت برخی پوستها، این ترکیبات ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شوند که البته احتمال ایجاد چنین اثری بسیار کم است.

این را هم بگوییم که مصرف بیش از اندازه مکمل ها و قرص های آمینو اسید می تواند برای بدن خطرناک باشد. ولی معمولا مصرف موضعی محصولات زیبایی حاوی آمینو اسید و بطور روزانه هیچ ضرری برای پوست نخواهد داشت.

 

بهترین آمینو اسیدها برای پوست کدامند؟

با اینکه تمام آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری برای سلامتی پوست مهمند ولی اگر بخواهیم چندتا از بهترینها را نام ببریم، باید به این آمینو اسیدها اشاره کنیم:

۱-آرجنین: به بازسازی سلولهای آسیب دیده پوست کمک می کند.

۲-هیستیدین: قدرت آنتی اکسیدانی و آرامش بخشی دارد.

۳-متیونین: از پوست در برابر عوامل مخرب محافظت می کند.

۴-لایسین: سطح خارجی پوست را تقویت می کند.

۵-پرولین، لوسین و گلیسین: خطوط و چین و چروکهای پوست را کاهش می دهند.

معمولا محصولات زیبایی که مخصوص پوستهای خشک و یا حساس هستند، حاوی مقادیر خوبی از این ترکیباتند. پس قبل از خریدن این محصولات به لیست ترکیبات استفاده شده در آنها توجه کنید و دنبال این آمینو اسیدها باشید.

از آمینو اسیدها در کنار کدام ترکیبات باید استفاده کرد؟

آمینو اسیدها بیشترین اثرگذاری را در کنار گروه ترکیباتی که به آنها فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی (Natural Moisturizing Factors) گفته می شود دارند. از میان این ترکیبات می توان از گلیسیریدها، سرامیدها، پپتیدها و هیالورونیک اسید نام برد.

به علاوه می توان از آمینو اسیدها در کنار ترکیبات مفید دیگری مانند آنتی اکسیدانها، عصاره های گیاهی و همچنین اسیدهای چرب نیز استفاده کرد.

آیا آمینو اسیدها با ترکیبات زیبایی دیگر تداخل دارند؟

خیر. آمینو اسیدها هیچ تداخلی با دیگر ترکیبات زیبایی مانند نیاسینامید، ویتامین سی، لایه بردارها و رتینوئیدها ندارند و می توانید آنها را با خیال راحت در کنار هر محصولی استفاده کنید.

البته این قضیه در مورد داروها فرق می کند و آمینو اسیدها ممکن است باعث تضعیف یا اختلال در عملکرد برخی داروها شوند. پس اگر تحت درمان هستید و دارویی خاص مصرف می کنید بهتر است با پزشکتان در این مورد مشورت کنید.

چطور باید از آمینو اسیدها استفاده کرد؟

استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده ها و سرمهای حاوی آمینو اسید، راه موثری برای دریافت آنهاست. با مصرف دائم و روزانه آنها می توانید مطمئن باشید که پوستتان به اندازه کافی آمینو اسید دریافت می کند. برای اطلاع دقیقتر از نحوه استفاده این محصولات بهتر است به دستورالعمل استفاده که روی آنها درج شده رجوع کنید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست