آیا واقعا کوچک کردن منافذ صورت ممکن است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در دنیای زیبایی پرسیده می شود این است: آیا واقعا می توان منافذ پوست را کوچکتر کرد و یا کلا آنها را بست؟!

محصولات آرایشی و مراقبت از پوست زیادی در بازارند که قول کوچکتر کردن منافذ صورت را به مصرف کننده می دهند. همچنین روشهای زیادی در اینترنت مطرح می شوند که معلوم نیست واقعا می توانند این کار را انجام بدهند یا خیر. ما در این مقاله سعی کرده ایم علت های ایجاد منافذ باز پوست و همچنین بهترین روش ها برای کوچکتر کردن آنها را توضیح دهیم.

نقش منافذ در سلامتی پوست

در واقع، شما نمی توانید منافذ پوستتان را ببندید. اندازه منافذ پوست در بیشتر مواقع به ژنتیک شما بستگی دارد و دقیقا مثل اینکه برخی چشمانی آبی دارند و برخی دیگر قهوه ای، خیلی از افراد نیز منافذ پوستی کوچکی دارند و افرادی دیگر منافذی بزرگ!

با اینکه ممکن است فکر کنید منافذ پوستتان فقط برای آزار دادنتان و زشت کردن پوست صورت روی آن ایجاد شده اند، باید گفت که آنها نقش بسیار مهمی در سلامت پوستتان دارند. کاری که این منافذ انجام می دهند، هدایت سبیوم (چربی پوست که باعث نرمی و روان ساختن آن می شود) از لایه زیرین به سطح پوست است. اگر این منافذ بسته شوند پوستتان کاملا خشک می شود!

آیا واقعا گرما و سرما بر اندازه منافذ پوست تاثیر می گذارد؟

حتما تا بحال شنیده اید که آب داغ منافذ پوست را بزرگتر و آب سرد آنها را کوچکتر می کند. آیا این گفته درست است؟ متاسفانه باید بگوییم که این گفته اصلا درست نیست! تمام آبهای روی زمین نیز نمی توانند منافذ را برای همیشه بزرگتر و یا کوچکتر کنند.

گرما می تواند سطح خارجی منافذ را تا حد کمی گشادتر کند و آنها را بزرگتر نشان دهد و سرما نیز اثری معکوس روی آنها داشته و  سطح منافذ را تا حد کمی جمع می کند که در ظاهر کوچکتر به نظر برسند. اما هر دوی این شرایط موقتی اند و بعد از چند دقیقه که دمای پوست ثابت شد، اندازه منافذ پوستتان به حالت قبل بر خواهد گشت!

استفاده از آب داغ و یا بخار آب نمی تواند منافذ پوستتان را بزرگتر کند. در واقع کاری که می کند، نرم کردن  توده چربی های محبوس شده در منافذ است. بخاطر همین هم متخصص پوستتان قبل از خالی کردن جوشهای سر سیاه از بخار آب و یا آب داغ استفاده می کند. بخار آب با نرم تر کردن چربی های داخل منافذ از یک طرف، و باز کردن سطح بیرونی منافذ از طرف دیگر باعث می شود که این چربیها راحتتر از منافذ پوست خارج شوند.

البته این به این معنی نیست که آب داغ منافذ پوست را باز، و آب سرد آنها را می بندد. از آب با هر درجه دمایی که استفاده کنید، اندازه واقعی منافذ پوستتان هیچ تغییری نخواهد کرد.

از نگاه علمی که بخواهیم بررسی کنیم، آب داغ می تواند بیشتر برای پوست مضر باشد تا مفید. آب داغ می تواند باعث ایجاد حساسیت و ایجاد قرمزی پوست شود و اگر پوستتان در حالت نرمال قرمز است، آن را بدتر کند. همچنین بهتر است برای تمیز کردن پوست، بجای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

آیا واقعا کوچک کردن منافذ صورت ممکن است؟

آیا کوچک کردن منافذ پوست ممکن است؟

هیچ راهی برای تغییر دائمی اندازه منافذ پوست وجود ندارد. اما همانطور که نمی توان منافذ پوست را کوچکتر کرد، راههایی برای کوچک تر نشان دادن آنها وجود دارد.

بر خلاف تبلیغات گوناگون و جذابی که تونرها، تمیز کننده های صورت و یا سایر محصولات مراقبت از پوست می کنند، این محصولات نمی توانند باعث بسته شدن و یا کوچک تر شدن منافذ پوستتان شوند و این موضوع در تحقیقات زیادی که در این مورد صورت گرفته نیز توضیح داده شده است.

در واقع باید بگوییم که هیچ محصول مراقبت از پوستی در دنیا وجود ندارد که بتواند واقعا اندازه منافذ پوست را تغییر دهد. البته این به این معنی نیست که محصولات کوچکتر کردن منافذ پوست بی فایده اند. با اینکه این محصولات واقعا نمی توانند اندازه منافذ را تغییر دهند ولی می توانند آنها را کوچکتر نشان دهند. چطور این کار را می کنند؟ توسط لایه برداری و تمیز کردن سلول های مرده پوست و همچنین از بین بردن چربیهای موجود در منافذ آن.

وقتی سلولهای مرده و تیره پوست بر طرف شوند، سطح پوست روشن تر، نرم تر و صاف تر به نظر می رسد. بهترین فایده محصولات کوچک کننده منافذ، رفع گرفتگی و تمیز کردن این منافذ است.

وقتی که منفذهای پوستتان پر از چربی و سلول های مرده باشد، اندازه آنها بزرگتر از اندازه واقعی به نظر می رسد. همینطور، وقتی که شما این چربی ها و سلول های مرده را پاکسازی می کنید، اندازه منافذ پوستتان به حالت طبیعی برگشته و کمتر از قبل جلب توجه می کنند. با اینکه این اثر نیز موقتی است ولی تا حدی می تواند شما را به نتیجه دلخواهتان که محو منافذ پوستی است برساند.

بهترین محصولات برای کم کردن اندازه منافذ پوست کدامند؟

اگر می خواهید از محصولاتی استفاده کنید که واقعا می توانند موقتا به شما در کمتر کردن اندازه منافذتان کمک کنند، ما به شما اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک و رتینول را پیشنهاد می کنیم. رتینوئیدهای موضعی که البته نیاز به نسخه پزشک دارند نیز برای درمان منافذ بزرگ پوستتان بسیار مفیدند.

چسبهای پاک کننده منافذ نیز می توانند تا حدی مفید باشند. این محصولات با برداشتن لایه بیرونی منافذ، تا حدی در پاکسازی آنها و همچنین رفع جوشهای سر سیاه پوست، خوب عمل می کنند.

نکته آخر:

در دنیای کنونی که همه عکسها به کمک فتوشاپ و ترفندهای عکاسی زیباتر به نظر می رسند ممکن است نواقصی که در ظاهرمان داریم بسیار بزرگتر از قبل به نظرمان برسند. همیشه به خاطر داشته باشید که پوستمان باید منفذ داشته باشد و آنها برای دلیل مهمی روی پوستمان هستند. پس واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم که حتما باید این منافذ را از بین برده و پوستی کاملا صاف و صیقلی داشته باشیم.

اگر همچنان از وجود آنها ناراحتید، محصولاتی هستند که می توانید با استفاده از آنها کاری کنید که این منافذ کمتر و کوچکتر به نظر برسند ولی باید در مورد کارایی این محصولات واقع بین باشید و انتظار زیادی از آنها نداشته باشید!

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

2 thoughts on “آیا واقعا کوچک کردن منافذ صورت ممکن است؟

  1. ناشناس says:

    پس چرا وقتی سن مون پایینه پوست هیچ منفذی نداره که دیده بشه؟چون به مرور زمان رطوبت و کشسانی پوست کم میشه که با کمک محصولات پوستی میشه جبرانش کرد و در نتیجه منافذ رو به حالت قبل برگردوند

    • آرومیس says:

      سلام. در سنین پایین تر، میزان کلاژن و الاستین پوست در بیشترین حالت قرار دارد و پوست کاملا شفاف است. منافذ پوست در این سنین ممکن است به چشم نیایند ولی پوست از طریق آنها تنفس می کند. با افزایش سن و کاهش کلاژن این منافذ بیشتر به چشم می آیند. استفاده از کلاژن سازهایی مانند رتینول یا ویتامین سی باعث خواهد شد تا ظاهر این منافذ تا حدی به حالت قبل بازگردد ولی همانطور که گفتیم محصولی وجود ندارد که آنها را کاملا ببندد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *