ترانگزامیک اسید چیست

تابحال در این سایت و طی چند مقاله به توضیح ترکیبات معروفی که می توانند به طور موثر باعث کاهش لکه ها و تیرگیهای پوست شوند پرداختیم. ترکیباتی مانند نیاسینامید، آزلائیک اسید، آلفا آربوتین و … می توانند به خوبی شدت و تعداد لکه های تیره پوست را کاهش دهند و همزمان عوارض خیلی کمتری نسبت به روشن کننده های معروفی مانند هیدروکینون داشته باشند.
اخیرا محصولات جدیدی وارد بازار شده اند که حاوی ترکیبی کمتر شناخته شده ولی در عین حال کاملا موثر برای روشن سازی تیرگیهای پوست هستند. این ترکیب، ترانِگزامیک اسید نام دارد و به گفته کارشناسان، با توجه به اثرگذاری بالا و عوارض کمش، می تواند تحولی در زمینه محصولات روشن کننده پوست در صنعت زیبایی ایجاد کند.
ما در این مقاله به توضیح کارایی، فواید و همچنین مضرات ترانِگزامیک اسید (Tranexamic Acid) می پردازیم. با ما همراه باشید.

ترانِگزامیک اسید چیست؟

ترانِگزامیک اسید ترکیبی است محلول در آب. این ماده از لیزین (Lysine) که خود نوعی آمینو اسید است استخراج می شود. استفاده اصلی ترانگزامیک اسید، برای کمک به تسریع انعقاد خون است و این ماده می تواند با از بین بردن پلاسمینوژن ها (پروتئینی که باعث تخریب ساختار منعقد کننده های خون در بدن می شوند) باعث بند آمدن سریعتر خون ریزی در همه نواحی بدن شود.
برای مثال اگر بعد از کشیدن دندانتان خونریزی دارید، استفاده از دهان شویه هایی که حاوی ترانگزامیک اسید هستند می توانند باعث بند آمدن خونریزی لثه شما شوند. همچنین برای خانمهایی که در دوره پریودی خونریزی زیادی دارند، استفاده از قرص ترانِگزامیک اسید می تواند باعث کاهش این خونریزی شود.
اما در کنار کمک به انعقاد خون، جدیدا و طبق آزمایشات انجام شده بر روی آنها، ترانگزامیک اسیدها توانسته اند بطور قابل توجهی باعث کاهش لکه ها و تیرگیهای پوست نیز بشوند.
همانطور که در بالا گفتیم، ترانِگزامیک اسید می تواند روی کارکرد پلاسمینوژن ها تاثیر بگذارد. پلاسمینوژنها پروتئین ها یا آنزیمهایی در بدن هستند که در مجاورت نور آفتاب یا نورهای فرابنفش، ماده ای به نام پلاسمین می سازند. این پلاسمین اضافه می تواند باعث تولید ملانین بیشتر روی پوست و در نتیجه ایجاد لکه و یا تیرگی روی آن شوند.
این تیرگیها می توانند بصورت لکه های متمرکز روی برخی نواحی پوست و یا گسترده و پخش در کل پوست ایجاد شوند. استفاده از ترانگزامیک اسید می تواند به مرور زمان باعث کاهش موثر این لکه ها روی پوست شود ولی این فرایند به زمان نیاز خواهد داشت و معمولا برای گرفتن نتیجه باید از ترانگزامیک اسید به مدت 8 تا 12 هفته استفاده شود.

طبق آزمایشات انجام شده، 2 تا 5 درصد ترانگزامیک اسید می تواند به خوبی از عهده کاهش تیرگیها و لکه های پوست برآید. البته برای گرفتن بهترین نتیجه باید از ترانگزامیک اسید در کنار سایر ترکیبات روشن کننده پوست مانند نیاسینامید و ویتامین سی و یا ترکیبات گیاهی روشن کننده پوست مانند عصاره لیکوریس استفاده شود.
به علاوه، تحقیقات زیادی نیز در مورد تاثیر ترانگزامیک اسید روی کاهش ملاسما نیز انجام شده و طبق آنها، این ترکیب می تواند تاثیر خیلی خوبی روی کاهش ملاسمای شدید پوست داشته باشد.
معمولا روشهای زیادی برای دریافت مقادیر مورد نیاز ترانگزامیک اسید وجود دارد. این ترکیب می تواند از طریق اعمال روی پوست، خوردن قرصهای حاوی ترانگزامیک اسید و یا تزریق وارد بدن شود. البته طبق تحقیقی جداگانه معلوم شد که استفاده از قرص می تواند بهترین راه برای دریافت این ترکیب باشد.
ما در این وبسایت بر روی محصولات موضعی ترانگزامیک اسید تمرکز می کنیم و پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از هر نوع محصول حاوی ترانگزامیک اسید، مخصوصا قرص ها و یا تزریق، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

ترانِگزامیک اسید چیست؟

استفاده موضعی از ترانِگزامیک اسید چه فوایدی دارد؟

طبق مطالب اشاره شده در بالا، اولین فایده استفاده از محصولات موضعی حاوی ترانگزامیک اسید، کاهش تیرگیها و لکه هایی است که در اثر تابش مداوم نور خورشید و یا هر نوع اشعه فرابنفش دیگر، مانند دستگاههای سولاریوم، روی پوست ایجاد می شوند خواهد بود. در کنار آن، ترانگزامیک اسید می تواند به خوبی باعث کاهش تیرگیهای دیگر مانند جای جوش و یا جای زخم روی پوست شود.

همچنین، همانطور که گفتیم، ترانگزامیک اسید می تواند تاثیر قابل قبولی در کمتر کردن لکه های ملاسما نیز داشته باشد. با اینکه طبق آزمایشات انجام شده، مصرف قرص های حاوی ترانگزامیک اسید می تواند بهترین تاثیر را در مقایسه با روشهای دیگر دریافت این ترکیب داشته باشد، ولی با استفاده از محصولات موضعی نیز می توان نتیجه خوبی از مصرف ترانگزامیک اسید گرفت.

نحوه استفاده از محصولات موضعی ترانِگزامیک اسید

خوشبختانه ترانگزامیک اسید بافتی پایدار دارد و در کنار سایر ترکیبات مراقبت از پوست تغییر ماهیت نمی دهد و می توان از آن در کنار هر روتینی استفاده کرد. البته این را هم بدانید که دفعه اول استفاده از هر نوع ترکیب مراقبت از پوستی می تواند باعث حساسیت پوستی شود، مخصوصا اگر پوستی حساس دارید. پس قبل از استفاده از هر نوع محصول موضعی حاوی ترانگزامیک اسید بهتر است مقدار کمی از آن را روی بازویتان بمالید و 24 تا 48 ساعت صبر کنید. اگر بعد از این مدت واکنش آلرژیکی مانند خشکی، قرمزی و یا خارش مشاهده نکردید می توانید با خیال راحت از آن محصول استفاده کنید.
دو روش برای استفاده از محصولات موضعی حاوی ترانگزامیک اسید وجود دارد. اگر تعداد تیرگیها و لکه های پوستتان کم است می توانید از محصول خود بطور نقطه ای استفاده کنید. روزها، از این محصول فقط روی تیرگیها مالیده و روی آن از یک ضد آفتاب با اس پی اف 30 و یا بالاتر استفاده کنید. غروبها نیز به همان روش و روی آن نیز مرطوب کننده اعمال کنید.
ولی اگر تعداد تیرگیها و لکه های پوستتان زیاد است می توانید این محصول را روی تمام صورتتان پخش کنید. صبح ها بعد از پاکسازی و اعمال سرمهای لایه بردار (در صورت نیاز)، از این محصول استفاده، و روی آن می توانید سرم روشن کننده دیگری مانند نیاسینامید یا آربوتین را اعمال کنید. روی آنها نیز باید از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
غروبها بعد از پاکسازی پوست، ابتدا از سرم روشن کننده یا لایه بردار (در صورت نیاز) و روی آن از محصول حاوی ترانگزامیک اسید خود استفاده کنید. بهتر است روی آنها نیز از یک سرم آبرسان یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

ترانگزامیک اسید چیست

همانطور که گفتیم، اثر گذاری محصولات موضعی ترانگزامیک اسید، با یکبار استفاده در روز، ممکن است 8 تا 12 هفته طول بکشد. به همین خاطر، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که برای کاهش این زمان باید از این محصول دوبار در روز استفاده کرد. البته پیشنهاد می شود برای گرفتن بهترین نتیجه حتما برچسب محصول خود را بخوانید و طبق گفته های کمپانی سازنده از آن محصول استفاده کنید. همچنین باید توجه کنید که با افزایش تعداد مصرف در روز، احتمال حساسیت زایی پوست به این محصول نیز افزایش می یابد. پس بهتر است برای شروع و در هفته های اول، روزی یکبار (اگر پوستی حساس دارید، یک روز در میان) از محصولتان استفاده کنید و به مرور زمان و طبق نظر پزشکتان، دفعات استفاده در روز را به دوبار برسانید.

ترانگزامیک اسید چه مضراتی برای پوست دارد؟

طبق نظر کارشناسان، ترانگزامیک اسید ترکیبی امن برای استفاده موضعی در انواع پوست محسوب می شود و عوارض زیادی ندارد. تنها ضرری که ترانگزامیک اسید می تواند برای پوست داشته باشد، احتمال ایجاد حساسیت پوستی است و اگر از آن به درستی استفاده شود، احتمال ایجاد آن نیز به خوبی کاهش خواهد یافت.

البته از آنجا که این ترکیب تازه وارد دنیای زیبایی شده است و همچنان تحقیقات بیشتری باید روی آن انجام شود، نمی توان با قاطعیت گفت که این ترکیب کاملا بی ضرر است. به همین خاطر نیز پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از محصولی که حاوی ترانگزامیک اسید است، با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

در آخر نیز باید بگوییم با اینکه که ترانِگزامیک اسید موضعی می تواند به خوبی لکه های تیره پوستتان را کاهش دهد ولی نباید به آن به چشم دارو نگاه کرد و این ترکیب نمی تواند لکه های تیره پوست را بطور کامل درمان کند. برای درمان این نوع معایب پوست بهتر است از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *