چگونه بعد از سی سالگی پوستی جوان داشته باشیم؟

سی سالگی اغلب همراه با احتیاط و در بعضی موارد ترس مطلق است. برای برخی ممکن است مثل شروع فصل کاملا جدیدی از زندگی باشد – فصلی بهتر یا بدتر – و این مسئله در مورد پوستتان هم صدق می‎کند.

احتمالا به برخی از تغییرات بدنتان در اواخر بیست سالگی پی برده ‎اید. برای کار کردن نیاز به خواب بیشتری دارید، خواب آلودگی ها شدیدتر می‌ شوند و معده ‎تان دیگر به بعضی غذاها درست جواب نمی‎ دهد. در طول این مدت پوستتان هم تغییر می‏کند. بعد از سی سالگی، ممکن است خشکی و سوزشی بیشتر از همیشه تجربه کنید. و نیازی نیست اشاره کنم که سر و کله‎ خال ‎های عجیب از ناکجا آباد پیدا می‎شود. اما بنا به‎ گفته‎ متخصصان پوست تمام این چیزها کاملا طبیعی است.

وقتی پوستتان تغییر را شروع می‎کند، می‎توانید برنامه‎ حفاظت از آن را کمی تنظیم کنید تا همه چیز دوباره روبه ‎راه شود. ما از برترین متخصصان درخواست کردیم تا تغییرات پوستی ‎ای که باید در دوران سی سالگی منتظر آن باشید و  بهترین راه ‎حل‎ها برای مواجهه با آن‎ها را نشانمان دهند.

پوست از چند سالگی شروع به تغییر می کند؟

سرعت جایگزینی سلول ‎های پوستتان خیلی زود و از بیست سالگی شروع به افول می‎کند. زمانی که به سی سالگی می‎رسید، سلول‎های جدید هر 28- 35 روز نمایان می‎شوند، در حالی که زمانی که یک کودک بودید آن‎ها حدود هر 14 روز جایگزین می‎شدند. دکتر Joshua Zeichner مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی درماتولوژی در مرکز درمانی Mount Sinai به ما می‎گوید: «این یعنی سلول‎ های مرده در سطح پوست شروع به انباشته شدن روی هم کرده و در بازتاب نور دخالت می‎کنند. این مسئله معمولا به عنوان فقدان درخشندگی شناخته می‎شود.»

هر چند وقت باید اقدام به لایه برداری پوست صورت کرد؟

از آنجایی که سلول‎های پوستتان مثل همیشه جایگزین نمی‎شوند، شما می‎توانید از شر این سلول‎های مرده به صورت دستی خلاص شوید تا سلول‎ های جدیدتر و روشن ‎تر زیرین پدیدار شوند. این نه تنها پوستتان را درخشنده ‎تر می‎کند بلکه کمک می‎کند مطمئن شوید محصولاتی که از آن‎ ها در سطح پوستتان استفاده می‎کنید عمیق‎ تر جذب می‎شوند. دکتر Zeichener استفاده از یک لایه‎ بردار ملایم را برای لایه‎ برداری و بهبود درخشندگی پوست توصیه می‎کند. او می ‎افزاید: «با یک بار در هفته شروع کنید و بنابر تحملتان به دو یا سه بار در هفته افزایش دهید.»

چگونه بعد از سی سالگی پوستی جوان داشته باشیم

دلیل خشکی پوست چیست؟

عارضه‎ جانبی آزاردهنده‎ دیگر که در اثر کندی رشد سلول‎های پوست به وجود می آید این است که، بیرونی ‎ترین لایه‎ پوست به سختی به حالت طبیعی مرطوب می ‎ماند. دکتر Melissa Levin متخصص پوست نیویورک و مربی در NYU Langone و Mount Sinai می ‎گوید: «زمان بیشتری طول می ‎کشد که خارجی ‎ترین لایه‎ پوست با سلول‎ های جدید جایگزین شود، که این مسئله ظاهر تیره و خشکی به پوست می‎دهد. به علاوه تولید عوامل آبرسانی پوست از جمله هیالورونیک اسید کاهش و تجزیه افزایش می‎یابد.»

راه حل خشکی پوست: استفاده از یک لایه ‎بردار دارای آلفا هیدروکسی اسید و یک کرم مرطوب کننده

دکتر Levin توصیه می‎کند ترکیب یک محصول لایه ‎بردار با آلفا هیدروکسی اسید (گلایکولیک، لاکتیک، سیتریک و غیره) در دوران سی ‎سالگی در برنامه‎ روتین هفتگی گنجانده شود تا به جایگزینی سلول ‎های پوست کمک شود.

به یاد داشته ‎باشید لایه‎ برداری بیش از حد می‎تواند حتی خشکی پوستتان را بیشتر کند، پس اطمینان حاصل کنید که لایه‎ حفاظتی مرطوب پوست را به وسیله‎ کرم آبرسان باز می‎ گردانید.

چرا با افزایش سن، صورت لاغرتر به نظر می رسد؟

دکتر Levin می‎گوید: «همیشه می ‎گویم که زندگی در دوران سی ‎سالگیمان شروع می‎کند به لو دادن چهره و  پوستمان. جایگزیی سلول ‎ها کند می‎شود، التهاب پوستی کمی سخت ‎تر از گذشته بهبود می ‎یابد، پروتئین ‎های مهمی چون کلاژن و الاستین سریع‎ تر تجزیه و کمتر ساخته می‎شوند، و قند طبیعی پوست که به آن ظاهری پرتر می‎دهد، شروع به کاهش می‎کند.» چین و چروک‎ های پیشانی، چین و چروک ‎های گوشه لب و چشم، پف زیر چشم و خطوط خنده‎ مشخص ‎تر، همه چیزهای جدیدی هستند که ممکن است در دوران سی سالگیتان مشاهده کنید. همچنین تغییرات هورمونی در بسیاری از این دگرگونی‎ها نقش دارند، به خصوص کمبود استروژن که باعث از دست دادن حجم و تراکم جمجمه، استخوان‎های گونه و خط فک می‎شود.

چگونه بعد از سی سالگی پوستی جوان داشته باشیم

راه ‎حل لاغر شدن صورت: استفاده روزانه از یک مرطوب ‎کننده دارای ضد آفتاب و همچنین رتینول

دکتر Levin می‎گوید: «وقتی کسی از من در مورد مهم ‎ترین محصول محافظت از پوست در برابر پیری می ‎پرسد، پاسخ به راحتی و بدون درنگ ضد آفتاب است. از آن جایی که پیری زودرس پوست در درجه‎ اول توسط آفتاب ایجاد می‎شود راه حل، محافظت است.» اما علاوه بر استفاده از یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF +30، او بر اهمیت داشتن یک برنامه‎ کامل، چند مرحله‎ ای و منظم محافظت از پوست به وسیله‎ یک پاک ‎کننده، مرطوب ‎کننده و یک محصول حاوی رتینول تأکید می‎کند.

دکتر توضیح می‎دهد: « این ترکیبات یکی از مشتقات ویتامین A که آزمایش شده و ثابت شده ‎هستند، که از سال 1980 مورد مطالعه قرار گرفته‎ اند و ثابت کرده اند که ظاهر چین و چروک‎ ها را بهبود می‎بخشند، خال‎ های قهوه ‎ای را کاهش می ‎دهند و بی ‎رنگی پوست را از بین می ‎برند. در سطح بافت سلولی، رتینوئیدها تشکیل کلاژن را افزایش و تجزیه‎ آن را کاهش می‎ دهند و به طبیعی کردن روند جایگزینی سلول‎ ها مشغول‎ اند.» اگر استفاده از رتینوئید را به تازگی شروع کرده ‎اید، شاید بهتر باشد به جای تجویز پزشک با برندی که در داروخانه‎ ها یافت می‎شود شروع کنید، چرا که غلظت آن‎ ها کمتر است و برای پوستتان ملایم‎ تر خواهند بود.

چرا با افزایش سن صورتمان جوش می زند؟

شما فکر می ‎کردید که ورود به دوران سی ‎سالگی به معنی پایان روزهای بررسی کردن قسمت‎ های محصولات مربوط به آکنه در داروخانه‎ محلیتان باشد. اما خیلی‎ ها از دانستن این مسئله شگفت ‎زده می‎ شوند که فعالیت هورمون‎ های آکنه‎ در خانم‎ های بالغ در این دهه (سی‎ سالگی) با توجه به تغییرات سطح هورمون ‎ها افزایش می‎یابد. هورمون‎ ها بنا به ده‎ها هزار ‎علت می‎توانند نامنظم شوند، از جمله قرص‎ های پیشگیری از بارداری، بارداری و حتی زندگی استرس ‎زای مدرن.

متأسفانه شما نمی ‎توانید با آکنه‎ های بزرگسالی همانند جوش‎ های دوران نوجوانیتان رفتار کنید. مسئله ‎ای که دکتر Levin توضیح می‎دهد این است که انعطاف ‌پذیری پوست یک فرد بالغ بسیار کمتر از پوست یک نوجوان است و (سلول‎ های آن) کمتر جایگزین می‎شود. در نتیجه برای مشاهده‎ نتیجه‎ یک درمان موضعی، نسبت به پوست یک نوجوان زمان بیشتری نیاز است. او می‎گوید: «به علاوه از آن‎ جایی که بسیاری از زنان و مردان بالغ احساس می ‎کنند که “نباید جوش بزنند”، این باعث نگرانی است که بیماران به طور مداوم از انواع مختلفی از محصولات استفاده می‎ کنند که باعث خشکی و تحریک شدن پوستشان می‎شود و آکنه را بدتر می‎کند.»

چگونه جلوی جوش زدن صورت را بگیریم: به برنامه‎ روزانه خود یک درمان آکنه اضافه کنید.

از آن‏ جایی که پوست خشک‎ تر و حساس ‎تر است و درمان التهاب برایش سخت‎تر است، دکتر Levin در مورد استفاده از درمانی مشابه آنچه زنان در سال‎های نوجوانی برای بهبود جوش‎ هایشان استفاده میکردند، هشدار می‎دهد. در عوض او یک پاک ‎کننده‎ ملایم، یک داروی فعال موضعی، مرطوب ‎کننده و ضد آفتاب را توصیه می‎کند. اگر می‎خواهید چیز دیگری را به برنامه ‎تان اضافه کنید، هر چند وقت یکبار از محصول جدیدی که محرک پوست نباشد استفاده کنید. یکی از بهترین درمان‎ های او ژل دیفرین است، که قبلا فقط با نسخه قابل تهیه بود و حالا به عنوان رتینول بدون نیاز به نسخه در دسترس است. دکتر می‎گوید: «این محصول نه تنها جایگزینی سلول ‎ها را متعادل می‎کند، بلکه دارای خاصیت ضد التهاب است و همچنین با استفاده‎‎ منظم، بافت و رنگ پوست را بهبود می ‎بخشد. باعث خشکی و تحریک پوست نمی‎شود و یک ژل سبک می‎تواند به راحتی به همراه یک محصول مراقبت از پوست روزانه، به عنوان یک ترکیب فعال مستقل یا در ترکیب با دیگر داروهای آکنه استفاده شود.»

چگونه بعد از سی سالگی پوستی جوان داشته باشیم

چرا با افزایش سن، پوستتان بیشتر تحریک می‎شود؟

علاوه بر این که پوستتان بیشتر مستعد خشکی می‎شود، همچنین در مقابل عوامل بیرونی مثل سرما و گرما و صابون‎ های تند هم مقاومت کمتری از خود نشان می‎دهد. به عبارت دیگر، پاک‎ کننده‎ هایی که ممکن است در زمان جوانی بدون نگاه انداختن به ترکیبات آن، برای صورت و بدنتان استفاده می کردید، دیگر جواب نمی ‎دهند. در واقع آن‎ ها به سرعت باعث تحریک و خشک شدن پوستتان می ‎شوند.

راه ‎حل جلوگیری از تحریک پوست: پاک‎ کننده ‎تان را عوض کنید.

صابون‎ های قدیمی که pH قلیایی دارند، pH طبیعی پوست که اسیدی است را به هم می‎ زنند، که به همین خاطر دکتر Zeichner توصیه می‎ کند از یک پاک ‎کننده‎ ملایم که لایه‎ محافظ پوست را حفظ می ‎کند استفاده کنید.

چرا پوست صورت قرمز می شود؟

رزاسه یک التهاب مزمن پوستی است که معمولا در دوران سی‎ سالگی سر و کله ‎اش پیدا می‎شود. دکتر Levin می‎گوید: «رزاسه در صورت نمایان می‎شود و مثل سرخی و گلگونی چهره و برآمدگی‎ های جوش‎ مانند قرمز می‎ ماند، که می‎ توانند تحریک شوند یا به وسیله‎ برخی عوامل بدتر شوند، از قبیل تغییرات هورمونی، تغییرات آب و هوایی، استرس، غذاهای تند، غذاها و آشامیدنی‎ هایی با طبع گرم، شکلات و کافئین. پوست مبتلا به رزاسه بدقلق است چرا که حساسیت و عدم پذیرش تعدادی از محصولات پوستی از ویژگی‎ هایش است.»

راه ‎حل درمان قرمزی پوست یا رزاسه: برنامه‎ مراقبت از پوست خود را سبک کنید به طوری که فقط موارد اصلی را در بر بگیرد.

رزاسه اغلب باعث می ‎شود برنامه‎ مراقبت از پوستتان را به طور کلی اصلاح کنید. دکتر Levin به بیمارانی که رزاسه دارند توصیه می‎کند برنامه‎ مراقبت از پوست مختصر و ملایمی داشته باشند و روی یک برنامه‎ روتین شامل یک پاک‎ کننده، مرطوب ‎کننده و یک ضد آفتاب معدنی (مینرال) تمرکز کنند. همچنین توصیه می‎ کند برای یک درمان تجویزی به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

چگونه بعد از سی سالگی پوستی جوان داشته باشیم

چرا با افزایش سن، لکه های تیره صورت بیشتر می شوند؟

با دهه ‎ها تجربه‎ قرارگرفتن در معرض نور خورشید، ممکن است متوجه پدیدار شدن لکه‎ ها‎ی سیاه روی صورتتان شده باشید. دکتر Zeichner می‎گوید این لکه ‎ها بخاطر سال ‎ها قرار گیری در معرض خورشید ایجاد شده‎ اند. همچنین ممکن است متوجه پدیدار شدن جای زخم هایی شوید که از چیزهایی مثل کندتر محو شدن جای جوش به‎ وجود آمده ‎اند (می‎توانید دوباره جایگزینی کند سلول‎ های پوست را مقصر این امر بدانید). کسانی که رنگ پوست تیره ‎تری دارند اغلب متوجه درجات بالاتری از این تغییرات رنگدانه ‎ای می ‌شوند. لکه‎ پسا التهابی اغلب با تغییرات هورمونی، قرارگیری در معرض اشعه‎ های ماورای بنفش و مصرف برخی داروها بدتر می ‎شوند.

راه‌ حل کمتر کردن لکه های تیره صورت: به برنامه‎ روزانه‎ تان یک محصول سفید کننده اضافه کنید.

به مدت 50 سال اخیر هیدروکینون (Hydroquinone) یک استاندارد طلایی برای روشن ‎کردن لکه‎ های تیره صورت بوده ‎است. محصولات بدون نسخه‎ زیادی هستند که غلظت پایین ‎تری- معمولا 2 درصد یا کمتر- دارند. اما اگر بعد از 8 هفته هیچ تغییری مشاهده نکردید، ممکن است به چیز قوی ‎تری احتیاج داشته باشید. می‎توانید از طریق مراجعه به یک متخصص پوست، محصولی با درصد بیشتر بگیرید. دکتر Levin می‎گوید: «هیدروکینون یکی از قدرتمند ترین بازدارنده‎ های آنزیم‎ های کلیدی به نام تیروزین است، که برای تولید رنگدانه و لکه‎ های سیاه (ملانین) مهم هستند.

رتینوئیدها هم به لحاظ لایه ‎برداری پوست، ترمیم کلاژن و درمان تغییر رنگ، کلیدی هستند. دکتر Levin افزود: «بیشتر مطالعات بالینی روی لکه‎ های قهوه‎ ای، با ترتینوئین (رتین آ) انجام شده ‎اند، اما هر رتینوئیدی از جمله دیفرین (Differin) و تازوراک (Tazorac) هم می‎ توانند مؤثر باشند.»

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *