باکوچیول چیست؟

خیلی از کارشناسان زیبایی اعتقاد دارند اگر بخواهیم از بین ترکیبات بیشماری که برای پوست مفیدند، 3 مورد را نام ببریم، باید به رتینول، ویتامین سی و ضد آفتاب اشاره کنیم. رتینول یا در مجموع محصولات موضعی ویتامین آ، معروفترین و موثرترین ترکیبات ضد پیری محسوب شده و می توانند به طور موثری باعث رفع نشانه های پیری پوست مانند چین و چروک های روی آن بشوند.

اما این ترکیبات در کنار فواید متعددی که برای پوست دارند، می توانند برای آن مضر نیز باشند. بسته به نوع و شدت عملکرد، رتینولها می توانند برای پوست حساسیت زا باشند و باعث خارش، قرمزی، خشکی و همچنین پوسته پوسته شدن آن شوند.

به همین خاطر است که همیشه پیشنهاد می شود محصولات حاوی رتینول باید به تدریج و کم کم  وارد روتین زیباییتان شود و همچنین بهتر است قبل از آنها، از یک محصول مرطوب کننده و آبرسان روی پوستتان استفاده کنید.

البته چون تاثیر رتینولها روی کاهش موثر چین و چروک پوست به خوبی اثبات شده است، و هیچ ترکیب دیگری نمی تواند چنین عملکرد فوق العاده ای داشته باشد، خیلی از مصرف کنندگان حاضرند عوارض احتمالی آنها را تحمل کنند ولی نتیجه مورد انتظار خود را از این ترکیبات بگیرند.

اما تابحال شده که فکر کنید چی میشد اگر ترکیبی وجود داشت که تمام خواص رتینولها را دارا بود ولی هیچ کدام از عوارض آنها را نداشت؟!

خوشبختانه چنین ترکیبی وجود دارد و اخیرا بطور گسترده ای در صنعت زیبایی مورد استفاده قرار گرفته و هر روز بر تعداد تولید کنندگانی که از این ترکیب در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می کنند اضافه می شود. این ترکیب باکوچیول (Bakuchiol) نام دارد.

طبق تحقیقات معدودی که روی آن صورت گرفته، باکوچیول توانست همان کارکردی را داشته باشد که رتینول دارد ولی بدون ایجاد هر گونه عوارضی!

در واقع از باکوچیول به عنوان خواهر رتینول نام برده می شود زیرا این ترکیب تمامی خواص رتینول را داراست و می تواند جایگزین امن تری برای رتینول محسوب شود. این خبر خوبیست برای افرادی که پوستی حساس دارند و تا بحال محصولات حاوی رتینول برایشان غیر قابل استفاده بودند.

ما در این مقاله به توضیح باکوچیول و فواید آن برای پوست می پردازیم. با ما همراه باشید.

باکوچیول چیست؟

باکوچیول ترکیبی گیاهی است که از دانه و برگهای چندین نوع گیاه که معروفترین آنها بابچی با نام علمی (Psoralea corylifolia) است، استخراج می شود.

برای چندین قرن از این گیاه در کشورهایی مانند هند و چین برای درمان انواع ضایعات پوستی استفاده می شد و تازه چند سالیست که کمپانی های بزرگ زیبایی توجه ویژه ای به آن نشان داده و از آن به طور گسترده ای در محصولات خود استفاده می کنند.

آیا باکوچیول همان رتینول است؟

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که باکوچیول همان رتینول است ولی نوع گیاهی آن! در واقع باید گفت که اصلا این طور نیست. رتینول نوعی ویتامین آ محسوب می شود در حالیکه باکوچیول اصلا جزو ویتامین ها نیست. علاوه بر این، ساختار این دو ترکیب هم به هیچ وجه مشابه یکدیگر نبوده و از این لحاظ کاملا با هم متفاوت اند.

از طرف دیگر، نوع کارکرد این دو ترکیب روی پوست نیز با هم فرق می کند و هر کدام مکانیزم عملکرد متفاوتی برای اثرگذاری روی پوست خواهند داشت.

باکوچیول چیست؟

باکوچیول چه فوایدی برای پوست دارد؟

این ترکیب گیاهی خواص آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد که می تواند با از بین بردن رادیکالهای آزادی که باعث تخریب بافت سلولهای پوست می شوند، باعث جوانسازی و رفع چین و چروک روی آن شود. قدرت آنتی اکسیدان این ترکیب به قدری زیاد است که در حال حاضر خیلی از محققان امید دارند که با استفاده از آن بتوان در آینده ای نزدیک، انواعی از سرطان، مانند سرطان پوست را درمان کرد.

در کنار قدرت آنتی اکسیدان فوق العاده اش، باکوچیول قدرت ضد تورم و آرامش بخش خیلی زیادی نیز دارد. این قابلیت باعث خواهد شد که باکوچیول بتواند مانع تخریب سلولهای پوست در اثر افزایش سن و یا تابش مداوم نور آفتاب شود و حتی بتواند سلولهای آسیب دیده در اثر این عوامل را به خوبی بازسازی کند.

همچنین بخاطر قدرت آرامش بخشی و ضد حساسیت بالایش، طبق آزمایشی جداگانه از باکوچیول در کنار سالیسیلیک اسید استفاده شد و این ترکیب توانست قدرت خشک کنندگی و حساسیت زایی سالیسیلیک اسید را به خوبی خنثی کند. به همین خاطر اغلب پیشنهاد می شود تا از باکوچیول در کنار ترکیباتی که باعث حساسیت زایی می شوند استفاده شود. حتی می توان از این ترکیب در کنار رتینول هم استفاده کرد تا حساسیت زایی آن را به خوبی کاهش دهد.

مانند رتینول، باکوچیول می تواند باعث ساخت سلولهای تازه ای روی پوست شود و با اینکار باعث خواهد شد تا میزان کلاژن و الاستین پوست افزایش یافته و چین و چروکها، خطوط تیره و همچنین لکه های قهوه ای صورت نیز تا حد بسیار خوبی کاهش یابند.

نکته آخر اینکه باکوچیول بر خلاف رتینول حساسیت پوست را نسبت به نور آفتاب بالا نمی برد و می تواند روزها هم از آن استفاده کرد. البته شما همچنان نیاز به استفاده از ضد آفتاب دارید ولی زمانی که رتینول استفاده می کنید باید همیشه مقدار زیادی ضد آفتاب به پوستتان بمالید تا جلوی آسیب رسیدن به آن در اثر تابش نور آفتاب گرفته شود.

همچنین، در دوره بارداری و شیردهی نیز می توان از این ترکیب استفاده کرد. البته برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از استفاده از باکوچیول در این دوره، با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

کدام بهتر است، رتینول یا باکوچیول؟

با اینکه باکوچیول فواید قابل توجهی برای پوست دارد ولی هنوز آزمایشات زیادی باید بر روی آن انجام شود تا بتوان به این سوال پاسخ داد. از طرف دیگر، کارکرد رتینول طی چند دهه و آزمایشات بسیار زیادی که روی آن انجام گرفته به خوبی ثابت شده است و می توان به قطعیت گفت که رتینول واقعا می تواند باعث جوانسازی، کاهش چین و چروک و رفع تیرگی های پوست شود اما نمی توان با قاطعیت در مورد کارکرد دقیق باکوچیول نظر داد.

از طرف دیگر، وقتی می گوییم باکوچیول خواصی مشابه رتینول دارد، فقط به رتینول اشاره می کنیم و منظورمان تمام مشتقات ویتامین آ نیست. برای مثال نمی توان کارکرد باکوچیول را با ترتینوئین یا رتینوئیک اسید که موثرترین و قویترین رتینوئید محسوب می شود مقایسه کرد زیرا هنوز تحقیقی روی آن صورت نگرفته است.

در واقع تا به امروز چند تحقیق کلی و فقط در مورد کارکرد رتینول در برابر باکوچیول انجام شده است و همین زمینه نیز نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری خواهد داشت.

البته بد نیست کمی در مورد دو تحقیق جدیدتر بیشتر بدانیم. تحقیق اول در سال 2014 انجام شد. طبق این تحقیق، یک گروه 16 نفره روزی دوبار و برای 12 هفته از باکوچیول 0.5 درصد استفاده کردند. بعد از این مدت، محققان متوجه کاهش قابل توجهی در چین و چروکهای صورت این افراد شدند. از طرف دیگر، پوست این افراد یکدست تر و پرتر شد و باکوچیول تمام این کارها را بدون حساسیت زایی انجام داد.

در تحقیقی دیگر که در سال 2018 در انگلیس انجام شد، دو گروه 22 نفره برای آزمایش انتخاب شدند. به مدت 12 هفته، یک گروه روزی دوبار از باکوچیول 0.5 درصد استفاده کرد و گروه دیگر روزی یکبار از رتینول 0.5 درصد. بعد از این مدت، یگ گروه از متخصصان که نمیدانستند کدام گروه چه محصولی را مصرف کرده است، تغییرات پوست این افراد را اندازه گرفتند.

طبق نتیجه این آزمایش، کاهش اثرات پیری مانند چین و چروک و لکه های تیره در هر دو گروه یکسان بود و مشخص شد که روزی دوبار استفاده از باکوچیول 0.5 درصد، همان تاثیری را دارد که روزی یکبار استفاده از رتینول 0.5 درصد داشت.

با اینکه نتیجه استفاده از باکوچیول در آزمایشات معدودی که روی آن انجام شد بسیار امید بخش و مثبت بود، اما هنوز راه زیادی برای گفتن اینکه این ترکیب اثربخشی بهتر یا مشابهی نسبت به رتینول دارد در پیش است.

باکوچیول چیست؟

باکوچیول چه عوارضی برای پوست دارد؟

بر اساس آزمایشات انجام شده روی آن، باکوچیول هیچ گونه عوارضی برای پوست نداشت و از این لحاظ ترکیبی کاملا امن برای پوست محسوب می شود. باکوچیول ترکیبی گیاهی و استخراج شده از طبیعت است و عوارضی برای پوست ندارد. البته وقتی می گوییم ترکیبی گیاهی است به این معنی نیست که وقتی این ترکیب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود هم گیاهی است. با اینکه باکوچیول از گیاه استخراج می شود ولی آیا به اندازه تمام محصولاتی که از آن استفاده می کنند گیاه باکوچیول در دنیا هست؟! بهتر است بدانید که ترکیبات گیاهی استفاده شده در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست کاملا مصنوعی بوده و در آزمایشگاه و بر اساس ساختار دقیق نوع گیاهی آن تولید می شوند. اینکه باکوچیول تولید شده در آزمایشگاه دقیقا همان فواید و مضرات نوع گیاهی را دارند کاملا بستگی به آزمایشات زیادی دارد که باید بر روی آن انجام گیرد و به همین خاطر است که نمی توان در مورد عوارض باکوچیول با قاطعیت صحبت کرد. اما طی چندین سال استفاده مصرف کنندگان از این ترکیب، هنوز عوارض چشمگیری از این ترکیب گزارش نشده و می توان گفت که باکوچیول ترکیبی امن برای پوست محسوب می شود.

سرم باکوچیول اینکی لیست

چطور باید از باکوچیول استفاده کرد؟

معمولا روزی یکبار و غروبها می توان از باکوچیول استفاده کرد. البته مقدار و دفعات استفاده به نوع محصولی که استفاده می کنید بستگی داشته و بهتر است طبق گفته کمپانی سازنده و یا پزشک پوستتان عمل کنید.

باکوچیول بافتی پایدار دارد و می توانید از آن در کنار هر محصولی مانند ویتامین سی و یا لایه بردارها استفاده کنید.

سخن آخر: باکوچیول از دهه 70 میلادی در برخی از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شد و چیز جدیدی در صنعت زیبایی نیست. اما طی چند سال اخیر و بر اساس چند آزمایش که روی آن انجام گرفت، عملکرد بسیار خوب باکوچیول در این آزمایشات ثابت شد و همین گزینه هم بهانه بسیار خوبی برای شرکتهای تولید کننده محصولات زیبایی بود که از باکوچیول در محصولات جدیدشان استفاده کنند.

اینکه این ترکیب واقع بتواند جای رتینول را بگیرد به آزمایشات بیشتری نیاز خواهد داشت و الان برای نتیجه گیری در این مورد خیلی زود است. اما استفاده از باکوچیول می تواند گزینه مناسبی برای پوستهای حساس محسوب شود. البته دیگر انواع پوست نیز می توانند از آن بهره ببرند (این ترکیب برای کاهش چین و چروک دور چشم کاملا امن خواهد بود) ولی اینکه باکوچیول بتواند به خوبی رتینول روی پوستشان عمل کند کاملا به نوع پوست و ژنتیک بستگی خواهد داشت. این ترکیب می تواند برای برخی پوستها معجزه کند و برای برخی اثر کمتری داشته باشد.

اگر پوستی حساس دارید ما پیشنهاد می کنیم برای رفع چین و چروک صورت و همچنین دور چشمتان از باکوچیول استفاده کنید. این را هم بدانید که رتینوئیدها بهترین ترکیبات برای رفع چین و چروک پوست هستند ولی متاسفانه خیلی از افرادی که پوستی حساس دارند نمی توانند از آنها استفاده کنند. با استفاده از باکوچیول می توانید به اثرگذاری آن امیدوار باشید و باید چند هفته به آن وقت دهید تا بتواند اثرش را به خوبی روی پوستتان بگذارد.

مطالب مرتبط:

 

1 thoughts on “باکوچیول: ترکیبی جدید برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *