فواید ویتامین سی برای پوست

داشتن پوستی سالم، شفاف و زیبا هدفی است که خیلی از ما بدنبالش هستیم. اولین قدم برای دستیابی به این هدف، بهبود نحوه زندگی، مصرف غذاهای سالم و پرهیز از عوامل مخربی مانند استرس و استعمال دخانیات است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در حفظ جوانی و زیبایی پوستمان داشته باشد.
قدم دیگر برای داشتن پوستی شفاف و زیبا، استفاده از محصولات مراقبت از پوست از سنین 20 به بالاست که می تواند به طور قابل توجهی جلوی پیر شدن پوست را بگیرد و تا حد قبولی باعث رفع معایب آن شود.

ما قبلا در این سایت سعی کردیم تا به زبانی ساده به تشریح بسیاری از ترکیبات مراقبت از پوست که بطور وسیعی در محصولات زیبایی استفاده می شوند بپردازیم. انواع ترکیبات مرطوب کننده، آبرسان، روشن کننده و ضد چین و چروک و همچنین محصولاتی که از این ترکیبات استفاده می کنند در این سایت نقد و بررسی شدند. در این مقاله، ما به تشریح یکی از معروفترین و اثرگذارترین ترکیبات مراقبت از پوست می پردازیم که حتما اسمش را شنیده اید و یا در حال حاضر از آن استفاده می کنید: این ترکیب، ویتامین سی نام دارد!

وقتی صحبت از روشن سازی پوست می شود، اولین و بهترین گزینه، همیشه استفاده از محصولات حاوی ویتامین سی است. این ترکیب یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است و باید همیشه در روتین زیباییتان وجود داشته باشد!
خیلی از سرمها و کرمهای مراقبت از پوست، حاوی ویتامین سی و یا مشتقاتش هستند ولی تا به امروز، مصرف کنندگان توجه زیادی به مقدار و همچنین نوع ویتامین سی استفاده شده در این محصولات نمی کردند. حتی خیلی از آنها از کارایی ویتامین سی اطلاع زیادی نداشتند و این محصولات را به توصیه پزشک یا دوستانشان خریداری می کردند.
اما در حال حاضر سبک و ترند محصولات مراقبت از پوست تغییر کرده و تولید کنندگان، محصولاتی تخصصی تر و بر پایه یک یا چند ترکیب محدود را وارد بازار می کنند. چند سالیست که این نوع محصولات در دنیا به شدت پرطرفدار شده و در حال حاضر، کمپانی هایی مانند دی اوردینری و اینکی لیست گوی سبقت را از دیگر تولید کنندگان ربوده اند و محصولاتشان در تمام دنیا به طرز غیر قابل باوری در حال فروش است!
امروزه مصرف کنندگان، دانش خود از انواع ترکیبات مراقبت از پوست را بالا برده و حالا دیگر میدانند برای رفع هر یک از معایب پوستشان باید بدنبال چه محصول، یا بهتر بگوییم، چه ترکیبی بگردند.
اگر بخواهیم در مورد ویتامین سی صحبت کنیم، باید بگوییم که محصولات تک ترکیبی زیادی وارد بازار شده اند که هر کدام از انواع متفاوتی از ویتامین سی استفاده کرده اند. البته کارایی تمام این محصولات مشابه هم است ولی نوع عملکرد و اثرگذاری آنها کاملا به نوع پوستتان بستگی خواهد داشت.

ویتامین سی چیست؟

ویتامین سی ترکیبی مغذی است که بدن ما برای تولید و ترمیم سلولهای خود از جمله پوست، به آن نیاز دارد. این ماده بطور طبیعی در بدن تولید نمی شود و باید از راههای دیگری وارد آن شود.
این آنتی اکسیدان بسیار قوی به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجاتی مانند مرکبات، کلم، فلفل قرمز و سبز، اسفناج، گوجه و … یافت می شود و در صنعت زیبایی از آن بطور گسترده در سرمها، مرطوب کننده ها و حتی تونرها نیز استفاده می شود.
وقتی در مورد محصولات مراقبت از پوست صحبت می کنیم، ویتامین سی می تواند باعث تحریک ساخت کلاژن توسط سلولهای پوست شود، با محافظت از آن در برابر رادیکالهای آزاد و اشعه های مضر نور آفتاب، باعث بهبود روند ترمیم و همچنین ساخت سلولهای جدید پوست شود و در نهایت، با تضعیف کارکرد سلولهای تولید رنگدانه، باعث تصحیح رنگ و شفاف سازی کلی صورت و همچنین روشن سازی لکه ها و نقاط تیره آن شود. به علاوه، ویتامین سی موضعی، قدرت ضد تورم خوبی دارد و می تواند در رفع تورم جوشها و کاهش قرمزی و رزاسه کاملا موثر باشد.
اگر پوستی زبر و کدر دارید و حس می کنید که رنگ آن تا حدی مرده است، باید بدانید که این ایراد به دلیل صدماتی است که در اثر عوامل محیطی مانند رادیکالهای آزاد، هوا، آلودگی و همچنین تابش مداوم نور آفتاب به پوست ایجاد شده است. برای شفاف تر شدن و به زبان عامیانه، زنده تر شدن و یکدست شدن رنگ و ظاهر پوست باید همیشه از یک محصول موضعی حاوی ویتامین سی استفاده کنید.

همنطور که قبلا بارها به آن اشاره کردیم، نور آفتاب یکی از عمده ترین عوامل پیری پوست محسوب میشود. محصولات موضعی ویتامین سی می توانند به ضد آفتابتان کمک کنند تا محافظت بهتری از پوستتان انجام دهد.

اسکوربیک اسید چیست؟

معروفترین و فعالترین نوع ویتامین سی که خالص ترین شکل آن است، ال-اسکوربیک اسید (L-Ascorbic Acid) نام دارد و بر اساس آزمایشات زیادی که روی آن انجام شده، تاثیرش به خوبی ثابت شده است. وقتی صحبت از ویتامین سی می شود، ال-اسکوربیک اسید همیشه اولین گزینه است.
این ماده قدرت آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و قدرت نفوذ آن در پوست از خیلی از مشتقات ویتامین سی بیشتر است.

مشتقات ویتامین سی، به محض تماس با پوست باید اول به ال-اسکوربیک اسید تبدیل شوند تا بتوانند به لایه های پایین آن نفوذ کنند. البته با هر بار تبدیل شدن، تا حدی از قدرت اثرگذاری آنها نیز کاسته می شود و به همین دلیل تاثیر این مشتقات، کمتر از اسکوربیک اسید است.
ال-اسکوربیک اسید تمام خواص ویتامین سی را داراست و گزینه بسیار خوبی برای درمان پوستهای آفتاب سوخته محسوب می شود.
البته بخاطر خلوص بالایش، قدرت حساسیت زایی ال-اسکوربیک اسید از تمام مشتقات دیگر ویتامین سی بالاتر است. درصد مناسب برای استفاده از آن برای پوستهای حساس، زیر 10 درصد و برای انواع دیگر پوست، بین 10 تا 20 درصد است. البته کسانی که پوستی خیلی چرب دارند می توانند از درصدهای بالاتر مانند 20 تا 30 درصد استفاده کنند.
این را هم بگوییم که اسکوربیک اسید بافتی فوق العاده ناپایدار دارد و در مجاورت هوا و نور آفتاب به سرعت تغییر ماهیت می دهد و از خاصیت آن به طور قابل توجهی کاسته خواهد شد.

اما مشتقات دیگری از ویتامین سی نیز وجود دارند که مانند ال-اسکوربیک اسید خالص نیستند. این مشتقات از ترکیب با مواد دیگری ساخته شده اند و در تماس با پوست می توانند ویتامین سی آزاد کنند. برای مثال، محصولی حاوی 10 درصد از این مشتقات است ولی در تماس با پوست، تنها می تواند 3 درصد ویتامین سی خالص (ال-اسکوربیک اسید) آزاد کند. البته درصد نهایی به این که این مشتق چقد خوب در آب حل شود و همچنین PH آن بستگی خواهد داشت.
نکته مهم در مورد این مشتقات اینکه، گرفتن نتیجه مطلوب از آنها به نوع پوست و همچنین ساختار این ترکیبات بستگی دارد و نمی توان گفت که همه این مشتقات می توانند به خوبی ویتامین سی خالص روی پوست اثرگذار باشند. ممکن است یکی از این ترکیبات برای پوستی مفید باشد ولی برای پوست دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد. پس هنگام خرید، حتما به نکاتی که در مورد این مشتقات می گوییم توجه کنید و بر اساس نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

ما در این مقاله سعی می کنیم در مورد چند مشتق ویتامین سی که معروفتر و پرکاربردترند توضیح دهیم. اما ابتدا باید به چند نکته در مورد ویتامین سی موضعی اشاره کنیم:

فواید ویتامین سی برای پوست

ویتامین سی چه فوایدی برای پوست دارد؟

برای شناخت بهتر کارایی ویتامین سی اول باید در مورد تاثیر مخرب رادیکالهای آزاد روی پوست بدانیم. معمولا به عواملی مانند هوا، دود سیگار، اشعه های UV و رطوبت، رادیکالهای آزاد گفته می شود. این عوامل می توانند با آسیب رساندن به لایه سطحی و میانی پوست و همچنین لایه محافظتی آن، باعث تغییر DNA و تخریب بافت پوست شده و منجر به تضعیف کارکرد سلولها و در نهایت، تغییر رنگ آن شوند.

معمولا پوستمان تا سنین نوجوانی می تواند به خوبی جلوی تاثیر منفی رادیکالهای آزاد را بگیرد ولی با افزایش سن و زمانی که مقدار این رادیکالهای آزاد بیشتر از قدرت آنتی اکسیدان پوست شود، تاثیر مخرب این عوامل بیشتر خودش را نشان می دهد. وقتی پوست نتواند به خوبی از عهده نابود کردن رادیکالهای آزاد برآید، به مرور زمان و بسته به نوع پوست و شدت اثرگذاری این عوامل، پدیده ای بنام اکسیداتیو استرس (oxidative stress) ایجاد می شود. این پدیده در اوایل تاثیرش، باعث تغییر رنگ پوست می شود ولی در موارد شدیدتر می تواند منجر به بیماری های خطرناکی مانند سرطان شود.

به همین خاطر است که همیشه توصیه می شود که از یک آنتی اکسیدان روی پوستتان استفاده کنید. ویتامین سی به واسطه قدرت آنتی اکسیدانش می تواند از تخریب سلولهای پوست در مجاورت رادیکالهای آزاد محیط جلوگیری کند و با اینکار به سلامت و همچنین روند ترمیم سلولهای آن کمک کند. به همین دلیل، ویتامین سی می تواند تا حد خوبی باعث افزایش سرعت بهبود زخم و جای جوش نیز بشود.

البته برخی آزمایشات ثابت کرده اند که ویتامین سی می تواند تا حدی باعث تولید کلاژن روی پوست شود ولی نه در حد ترکیباتی مانند رتینوئیدها.

در واقع ویتامین سی بیشتر نقش محافظی برای پوست دارد که می تواند به خوبی جلوی تخریب سلولهای آنرا بگیرد. 
به علاوه، ویتامین سی با مختل کردن کارکرد سلولهای تولید رنگدانه می تواند باعث روشن شدن لکه های تیره و همچنین جای جوش روی پوست شود.

ویتامین سی چه مضراتی برای پوست دارد؟

معمولا مصرف روزانه ویتامین سی ضرری برای پوست ندارد ولی درصدهای بالای آن می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک مانند خشکی، سوزش، خارش یا پوسته پوسته شدن آن شود. به علاوه، مصرف روزانه ویتامین سی خالص ممکن است برای برخی پوستهای حساس مناسب نباشد.

چطور باید از ویتامین سی روی پوست استفاده کرد؟

معمولا در مورد زمان استفاده از محصولات موضعی حاوی ویتامین سی نظرات زیادی مطرح می شود. برخی اعتقاد دارند که بهترین زمان برای استفاده از آنها، صبح است و برخی دیگر می گویند که شبها باید از این محصولات استفاده کرد زیرا شبها درصد ویتامین سی پوست به پایین ترین حد خود می رسد.
نکته مهم این است که هر زمانی که از ویتامین سی استفاده می کنید، همیشه آنرا در همان زمان استفاده کنید. به عنوان مثال اگر صبح ها استفاده از ویتامین سی برایتان راحتتر است، همیشه صبح ها از آن استفاده کنید.
در مورد دفعات استفاده نیز باید گفت که برای استفاده از ویتامین سی خالص یا ال-اسکوربیک اسید، روزی یکبار استفاده از آن کافیست. اگر پوستتان حساس است، در هفته های اول، یک روز در میان یا دو روز در میان از آن استفاده کنید. با اینکار به پوستتان کمک می کنید تا به آن عادت کند.
برای استفاده از مشتقات ویتامین سی، به دستورالعمل گفته شده بر روی محصولتان رجوع کنید و طبق همان از آن استفاده کنید.
در آخر هم باید گفت که برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است با یک پزشک پوست نیز مشورت کنید.

از چه ترکیباتی نباید در کنار ویتامین سی استفاده کرد؟

از لایه بردارهای شیمیایی، بنزوئیل پروکسید و نیاسینامید نباید همزمان با ویتامین سی استفاده کنید. در صورت نیاز باید از این ترکیبات در نوبت خلاف هم استفاده کنید. برای مثال، صبح از نیاسینامید و شب از ویتامین سی.

از چه ترکیباتی باید در کنار ویتامین سی استفاده کرد؟

از بهترین ترکیباتی که می توان در کنار ویتامین سی استفاده کرد، می توان از ویتامین E و همچنین فرولیک اسید نام برد. این ترکیبات می توانند باعث شوند تا ویتامین سی بهتر به لایه های زیرین پوست نفوذ کند.

ویتامین سی برای رفع چه نوع تیرگیها و لکه هایی مفید است؟

وقتی صحبت از قدرت روشن سازی پوست می شود، ویتامین سی معمولا بیشترین تاثیر را روی کاهش لکه ها و تیرگیهای پوست که در اثر تولید بیش از حد ملانین ایجاد شده اند خواهد داشت. عمده ترین دلایل تولید ملانین بیش از حد، افزایش سن، تابش مداوم نور آفتاب، جوش و آکنه و همچنین ملاسما است. ویتامین سی به خوبی می تواند تیرگیهایی که به خاطر چنین دلایلی ایجاد می شوند را کمتر کند.

اما دلایل دیگری نیز برای ایجاد تیرگی پوست وجود دارند که از میان آنها می توان به ژنتیک، پاره شدگی مویرگها، حساسیت و تورم پوست (مانند اگزما) و یا انواع خاصی از بیماری اشاره کرد. در چنین مواقعی ویتامین سی نمی تواند کار زیادی برای رفع این تیرگیها انجام دهد.

فواید ویتامین سی برای پوست

آیا می توان از ویتامین سی دور چشم هم استفاده کرد؟

بله. ویتامین سی یکی از بهترین ترکیبات برای شفاف سازی و پرتر کردن پوست دور چشم محسوب می شود ولی برای جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک، بهتر است از درصدهای پایین تر (اسکوربیک اسید زیر 15 درصد) در این مناطق استفاده کنید.

آیا ویتامین سی می تواند تیرگی زیر چشم را رفع کند؟

اگر تیرگی دور چشمتان در اثر نور آفتاب یا افزایش سن ایجاد شده و یا جای جوشی که دور چشمتان ایجاد شده بود بصورت لکه ای تیره باقی مانده، استفاده از ویتامین سی می تواند کمک خوبی برای رفع آنها باشد. همچنین، ویتامین سی با محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی می تواند جلوی تیره شدن پوست دور چشم را بگیرد و آنرا تا حدی شفاف تر و پرتر کند.

اما اگر دلیل تیرگی دور چشمتان عواملی دیگر نظیر ژنتیک، حساسیت و تورم پوست، پاره شدگی مویرگها یا برخی بیماری های پوستی باشد، ویتامین سی کار زیادی نمی تواند برایتان انجام دهد.

نکته مهم اینکه برای استفاده از ویتامین سی دور چشم، بهتر است آنرا همراه با یک کرم یا سرم حاوی ویتامین E و هیالورونیک اسید استفاده کنید. همانطور که گفتیم، این ترکیبات می توانند اثرگذاری ویتامین سی را افزایش دهند و جلوی واکنش آلرژیک احتمالی پوستتان را هم بگیرند.

بهترین روش برای نگهداری محصولات حاوی ویتامین سی چیست؟

چون ویتامین سی خالص بافتی کاملا ناپایدار دارد و در معرض هوا، گرما و نور آفتاب تغییر ماهیت می دهد، بهتر است محصولتان را در یخچال نگهداری کنید. همچنین بعد از استفاده، درب محصول را به سرعت ببندید. موقع خرید این محصولات، از خریدن آنهایی که ظرفشان کاسه ای و دهان گشادند پرهیز کنید زیرا بعد از چند بار استفاده، تاثیرشان از بین خواهد رفت.

در آخر هم باید به تاریخ تولید و انقضای محصولتان توجه کنید و از مصرف محصولاتی که چندین ماه از تاریخ تولیدشان گذشته و یا رنگشان تیره شده پرهیز کنید.

حالا که بطور خلاصه در مورد کارایی ویتامین C صحبت کردیم، بهتر است برویم سراغ معرفی مشتقات معروف آن و توضیح کارایی هر کدام از آنها:

سدیم اسکوربیل فسفات (Sodium Ascorbyl Phosphate):

سدیم اسکوربیل فسفات ترکیبی محلول در آب است. در کنار داشتن تمام خواص ویتامین سی برای پوست (مبارزه با رادیکالهای آزاد، روشن سازی پوست و کمک به ساخت کلاژن)، این ماده قدرت ضد میکروب بالایی نیز دارد.

به علاوه، سدیم اسکوربیل فسفات می تواند با جلوگیری از ایجاد پدیده ای بنام اکسیداسیون چربی، جلوی ایجاد جوشهای متورم و دردناک که Propionibacterium Acne نام دارند را بگیرد.

برای توضیح بیشتر باید گفت که چربی پوست در مجاورت هوا می تواند اکسید شود. وقتی این اکسیداسیون در منافذ پوست که چربی بیشتری در آنها جمع شده است اتفاق می افتد، بستر مناسبی برای رشد نوعی باکتری ایجاد می کند که باعث ایجاد چنین جوشهایی است.

سدیم اسکوربیل فسفات می تواند تا 40 درصد جلوی اکسیداسیون چربی پوست را بگیرد و طبق آزمایشات انجام شده، این ماده بخوبی توانست جلوی ایجاد جوشهای قرمز و متورم روی صورت را بگیرد و از این لحاظ عملکردی بهتر از بنزوئیل پروکسید 5 درصد یا دیفرین 0.1 درصد داشت.

این ماده در مقایسه با اسکوربیک اسید قدرت نفوذ کمتری دارد و دیرتر جذب پوست می شود. به همین خاطر هم اثرگذاری آن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

 همچنین، با اینکه سدیم اسکوربیل فسفات بافتی پایدارتر نسبت به اسکوربیک اسید دارد ولی به مرور زمان و در مجاورت هوا و نور آفتاب بافتش تغییر می کند.

اگر پوستی چرب و جوشدار دارید، سدیم اسکوربیل فسفات بهترین گزینه برای شماست. با اینکه این ماده قدرت حساسیت زایی کمتری نسبت به ویتامین سی خالص دارد ولی ممکن است برای برخی پوستهای حساس مناسب نباشد.

فواید ویتامین سی برای پوست

مگنزیوم اسکوربیل فسفات (Magnesium Ascorbyl Phosphate):

این ماده یکی از مشتقات پایدار ویتامین سی است و مانند آن می تواند باعث روشن سازی پوست شود، با رادیکالهای آزاد مخرب اطراف آن مبارزه کند و تا حدی نیز باعث تحریک کلاژن سازی شود. در کنار این فواید، مگنزیوم اسکوربیل فسفات می تواند به آبرسانی پوست نیز کمک کند. در واقع قدرت آبرسانی این ماده از اسکوربیک اسید بیشتر و یکی از بهترین آبرسانها در میان مشتقات ویتامین سی محسوب می شود. همچنین باید گفت که قدرت روشن سازی این ماده بالاتر از مشتقات دیگر ویتامین سی است.

مگنزیوم اسکوربیل فسفات در واقع از ترکیب اسکوربیک اسید و نمک منیزیوم بدست می آید. این ماده، محلول در آب است ولی در مجاورت چربی نیز می تواند عملکرد خوبی داشته باشد، به همین خاطر هم می تواند تا حد تقریبا خوبی به داخل پوست نفوذ کند.

با این که پایداری آن نسبت به اسکوربیک اسید بالاتر است و به سادگی در مجاورت نور آفتاب و هوا تغییر ماهیت نمی دهد ولی به مرور زمان و در تماس مداوم با این عوامل، از قدرت اثرگذاری آن نیز کاسته خواهد شد.

برای یکدست سازی رنگ پوست درصدهای 2 تا 5 می تواند گزینه مناسبی باشد. اما برای روشن سازی تیرگیهای پوست بهتر است از درصدهای 5 تا 10 درصد استفاده شود.

مانند سدیم اسکوربیل فسفات، مگنزیوم اسکوربیل فسفات نیز می تواند تاثیر خوبی در جلوگیری و همچنین درمان جوشهای متورم روی پوست داشته باشد.

قدرت آنتی اکسیدان این ماده کمتر از اسکوربیک اسید است ولی به همان اندازه، حساسیت زایی پایین تری نیز دارد. در واقع قدرت حساسیت زایی مگنزیوم اسکوربیل فسفات از اسکوربیک اسید و همچنین سدیم اسکوربیل فسفات کمتر است.

پس اگر پوستی حساس دارید که نمی تواند سدیم اسکوربیل فسفات را تحمل کند، مگنزیوم اسکوربیل فسفات گزینه خوبی برایتان محسوب می شود.

اسکوربیل گلوکوزید (Ascorbyl Glucoside):

این ماده از ترکیب ویتامین سی و گلوکوز بدست می آید و محلول در آب است. مانند دیگر مشتقات ویتامین سی، اسکوربیل گلوکوزید نیز به محض تماس با پوست به اسکوربیک اسید تبدیل می شود.

اسکوربیل گلوکوزید تمام خواص ویتامین سی را داراست و مانند آن می تواند از پوست در برابر رادیکالهای آزاد مخرب و اشعه های فرابنفش نور خورشید محافظت کند، تا حدی باعث تحریک کلاژن سازی و در نتیجه باعث کاهش چین و چروک پوست (البته در حدی کم) شود و همچنین، با جلوگیری از فعالیت سلولهای تولید رنگدانه، باعث روشن تر شدن ظاهر پوست و کمرنگ کردن لکه های تیره روی آن شود.

این ماده بافتی پایدارتر از اسکوربیک اسید دارد و در تماس با هوا و یا نور آفتاب به سرعت تغییر ماهیت نمی دهد. از طرف دیگر، قدرت اثرگذاری آن کمتر از اسکوربیک اسید است ولی به همان اندازه قدرت حساسیت زایی کمتری نیز دارد.

در واقع ساختار این ماده مشابه سدیم اسکوربیل فسفات است ولی پایداری بهتری نسبت به آن دارد.

نکته کاربردی: اسکوربیل گلوکوزید در کنار نیاسینامید بهترین اثرگذاری را دارد و ترکیب این دو می تواند در کنار فواید ویتامین سی که اشاره شد، باعث سفت تر شدن پوست، تصحیح رنگ آن و همچنین کاهش ظاهر منافذ صورت شود.

اسکوربیل تترا ایزوپالمیتات (Ascorbyl Tetraisopalmitate):

این ماده جزو جدیدترین مشتقات ساخته شده از ویتامین سی است و از وقتی وارد بازار شد، توجه خیلی از کارشناسان را به خود جلب نمود.
اسکوربیک اسید و دیگر مشتقات ویتامین سی که در بالا توضیح دادیم ترکیباتی محلول در آبند که این اثر باعث می شود توانایی خیلی زیادی در نفوذ به لایه های زیرین پوست نداشته باشند. همانطور که می دانید، برای اینکه ماده ای بتواند به لایه های زیرین پوست نفوذ کند باید از لایه محافظتی آن عبور کند که این لایه از سلولهای چربی تشکیل شده است. ترکیبات محلول در آب نمی توانند به خوبی از سد این لایه عبور کنند ولی ترکیبات محلول در چربی چنین مشکلی ندارند!
اسکوربیل تترا ایزوپالمیتات ترکیبی محلول در چربی است و قدرت نفوذ بالایی در پوست دارد. به همین خاطر، و طبق آزمایشاتی که روی آن انجام شد، قدرت نفوذ این ماده تا چهار برابر اسکوربیک اسید است. همچنین، مدت زمانی که این ترکیب در بافت سلولهای پوست می ماند، 40 تا 80 برابر بیشتر از اسکوربیک اسید است! اما از طرف دیگر، این ماده قدرت اثرگذاری کمتری نسبت به اسکوربیک اسید دارد و به همان اندازه، قدرت حساسیت زایی آن نیز کمتر از اسکوربیک اسید است.
این ترکیب تمام خواص ویتامین سی را داراست و در کنار آن می تواند فواید دیگری نیز برای پوست داشته باشد. برخی از فواید آن به این شرح است: محافظت از پوست در برابر رادیکالهای آزاد و اشعه های خورشید، کمک به کلاژن سازی، روشن سازی و رفع لکه های تیره پوست، کمک به حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست، کاهش چین و چروک، قدرت ضد تورم، جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه جلوگیری از ایجاد و کمک به درمان جوشهای متورم صورت.
اسکوربیل تترا ایزوپالمیتات یکی از پایدارترین بافت ها را در میان تمام انواع ویتامین سی و مشتقاتش داراست و مانند آنها، در کوتاه مدت یا به سرعت در مجاورت هوا و نور آفتاب تغییر ماهیت نمی دهد.
این ماده برای انواع پوست مناسب است ولی اگر پوستی حساس دارید، اسکوربیل تترا ایزوپالمیتات ممکن است گزینه مناسبی برایتان نباشد.
نکته کاربردی: برای کمک به نفوذ بهتر، پیشنهاد می شود از این ترکیب همراه با ویتامین E مصرف شود.

فواید ویتامین سی برای پوست

تترا هگزیل دسیل اسکوربات (Tetrahexyldecyl Ascorbate):

یکی دیگر از مشتقات ویتامین سی که محلول در چربی است و می تواند بهتر از اسکوربیک اسید به لایه های پایین تر پوست نفوذ کند. کارایی و نوع عملکرد این ماده تقریبا مشابه اسکوربیل تترا ایزوپالمیتات است.

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، ترکیبات محلول در چربی بهتر از ترکیبات محلول در آب می توانند وارد لایه های پایین تر پوست شوند.

این ماده نیز تمام خواص ویتامین سی را داراست و مانند آن می تواند رادیکالهای آزاد مخرب را از روی پوست محو کند، جلوی صدمه رساندن اشعه های فرابنفش آفتاب به پوست را بگیرد، باعث تحریک کلاژن سازی پوست شود و همچنین ظاهر آن را روشنتر کرده و لکه ها و قرمزی های صورت را کمرنگ کند.

برای اثرگذاری بهتر پیشنهاد می شود از این ماده در کنار دیگر مشتقات ویتامین سی، ویتامین E، عصاره چای سبز و همچنین رتینول استفاده شود.

در مقادیر زیر 2 درصد، تترا هگزیل دسیل اسکوربات می تواند به سلامت و حفظ ظاهر پوست کمک کند ولی برای رفع لکه های تیره باید از مقادیر بالای 5 درصد آن استفاده شود.

تترا هگزیل دسیل اسکوربات نیز بافتی پایدار دارد که به سادگی در مجاورت هوا و نور آفتاب تغییر ماهیت نمی دهد ولی درجه حرارت بالای 45 درجه سلسیوس می تواند باعث تخریب ساختار آن شود و بهتر است از تماس مداوم آن با نور مستقیم آفتاب خودداری شود.

اسکوربیل پالمیتات (Ascorbyl Palmitate):

این ماده از ترکیب اسکوربیک اسید و نوعی اسید چرب به نام پالمیتیک اسید ساخته می شود. اسکوربیل پالمیتات ترکیبی محلول در چربی است ولی بر خلاف دو ترکیبی که در بالا توضیح دادیم، قدرت نفوذ زیادی در پوست ندارد و معمولا جزو اولین انتخاب مصرف کنندگان محسوب نمی شود.

از طرف دیگر، همانطور که گفتیم، مشتقات ویتامین سی در تماس با پوست ابتدا به اسکوربیک اسید تبدیل شده و سپس جذب آن می شوند. در هر بار تبدیل، از قدرت اثرگذاری این ترکیبات نیز کاسته می شود.

اسکوربیل پالمیتات در هنگام تبدیل به اسکوربیک اسید، بیشتر اثرگذاری خود را از دست می دهد و نمی توان انتظار تاثیر زیادی از آن داشت. البته این گفته به این معنی نیست که اسکوربیل پالمیتات تاثیری برای پوست ندارد، در واقع اثرگذاری این ماده به اندازه دو مشتقی که در بالا توضیح دادیم نیست.

با اینکه اسکوربیل پالمیتات تمامی خواص ویتامین سی را داراست، اما برای کاهش چین و چروک و یا کمرنگ کردن لکه های تیره تر نمی توان انتظار زیادی از آن داشت.

این ماده پایداری قابل قبولی دارد و به سرعت در معرض هوا و نور آفتاب تغییر ماهیت نمی دهد. همچنین بر خلاف دو مشتقی که در قسمت بالا توضیح دادیم، اسکوربیل پالمیتات قدرت آبرسانی خوبی داشته و می تواند جلوی خروج رطوبت از پوست را بگیرد.

به خاطر قدرت نفوذ پایینترش، اسکوربیل پالمیتات اثر حساسیت زایی کمی دارد و گزینه مناسبی برای پوستهای حساس محسوب می شود.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

2 thoughts on “آشنایی با فواید ویتامین سی برای پوست و معرفی مشتقات شناخته شده آن

  1. المیرا says:

    با سلام
    با توجه به توضیحات مفیدتون فرم های پایدار برای قبل از ضدآفتاب بهترین گزینه هستن.

    ممنون میشم محصولی رو بهم معرفی کنید که حاوی مشتق اسکوربیل گلوکوزید (Ascorbyl Glucoside) باشه که صبح ها در کنار نیاسینامید استفاده کنم؟ فقط قبل از نیاسینامید یا بعدش؟

    و اینکه محصولی که حاوی مشتق تترا هگزیل دسیل اسکوربات (Tetrahexyldecyl Ascorbate): که برای استفاده همزمان با رتینول استفاده کنم؟ ترتیبش رو هم بگید ممنون میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *