پلی گلوتامیک اسید چیست؟

آبرسانی به پوست جزو بسیار مهمی از روتین زیبایی محسوب می شود و اگر بدنبال داشتن پوستی شفافتر، شادابتر و پرتر هستید، اولین قدم برای رسیدن به آن، آبرسانی مداوم پوستتان است. پوستی که کم آب یا دهیدراته است، با پوست خشک فرق می کند.
افرادی که پوستی خشک دارند، پوست آنها غدد ترشح کننده چربی کمتری نسبت به دیگر پوستها دارد. در این حالت و به واسطه کمبود چربی، پوست حالتی خشکتر، زبرتر و پوسته پوسته دارد و می توان این اثر را براحتی و با استفاده از انواع مرطوب کننده و یا روغنهای گیاهی کاهش داد.
ولی نوعی دیگر از خشکی نیز بدلیل کمبود آب در داخل پوست ایجاد می شود که به آن کم آبی یا دهیدراته بودن پوست گفته می شود. پوست دهیدراته تیره تر، لاغرتر و چربتر به نظر می رسد و جوش و آکنه های بیشتری سراغش می آیند.

همچنین این نوع پوستها، حساس تر شده و خیلی از ترکیبات مراقبت از پوست و یا محصولات آرایش باعث قرمزی، سوزش و یا خارش آنها می شوند.
برای رفع کم آبی پوست باید از محصولاتی استفاده کرد که حاوی ترکیبات آبرسانند. این ترکیبات مانند اسفنج عمل کرده و آبی که در هوا و یا لایه های زیرین پوست وجود دارد را جذب و به سطح خارجی آن منتقل می کنند.
معروفترین ترکیب آبرسان، هیالورونیک اسید نام دارد که از آن بطور وسیعی در لوازم مراقبت از پوست استفاده می شود. هیالورنیک اسید می تواند تا 1000 برابر وزنش، آب را از محیط اطراف گرفته و به پوست برساند.
اما اخیرا ترکیب دیگری بر سر زبانها افتاده که قدرت آبرسانی بالاتری نسبت به هیالورونیک اسید دارد. با اینکه در حال حاضر محصولات اندکی از آن استفاده می کنند ولی به زودی شاهد افزایش استفاده از آن در تعداد زیادتری از محصولات زیبایی خواهیم بود پس بهتر است آنرا بیشتر بشناسیم. این ترکیب، پلی گلوتامیک اسید (Polyglutamic Acid) نام دارد.

پلی گلوتامیک اسید چیست؟

این ماده نوعی پپتید یا پروتئین محلول در آب است که در اثر تخمیر دانه سویا بوجود می آید. البته پلی گلوتامیک اسید در بدن انسان نیز موجود است و مانند هیالورونیک اسید، با افزایش سن، میزان آن نیز در بدن کاهش می یابد.

پلی گلوتامیک اسید چه فوایدی برای پوست دارد؟

همانطور که گفته شد، مهمترین قابلیت این ماده، قدرت آبرسانی بالای آن است. در واقع، پلی گلوتامیک اسید می تواند تا 4000 برابر وزنش، مولکولهای آب را از از محیط اطراف جذب کرده و در خود نگه دارد. وقتی از آن روی پوست استفاده شود، پلی گلوتامیک اسید می تواند مولکولهای آب را از محیط اطراف و یا از لایه های زیرین پوست جذب کرده و آنها را به سطح خارجی آن برساند و با اینکار باعث آبرسانی بسیار موثر به پوست شده و باعث شود تا ظاهر چین و چروکهای آن نیز تا حد خوبی کاهش یابند.

دومین قابلیت پلی گلوتامیک اسید، تقویت حالت ارتجاعی پوست است. همانطور که می دانید، با افزایش سن، کلاژن و الاستین پوست نیز تحلیل می یابند. این دو پروتئین جزو عوامل بسیار مهم در داشتن ظاهر پرتر و جوانتر در پوستند و وقتی میزان آنها کاهش یابد، پوست نازکتر شده و حالت افتادگی به خود می گیرد.

یکی از مهمترین عواملی که باعث کاهش الاستین پوست در اثر افزایش سن می شود، آنزیمی است بنام هیالورونیداز (Hyaluronidase). این آنزیم می تواند با تخریب ساختار هیالورونیک اسیدی که به طور طبیعی در پوست موجود است، باعث شود تا پوست خشکتر شده و قابلیت ارتجاعی آن نیز از بین برود. پلی گلوتامیک اسید با از بین بردن این آنزیم می تواند به خوبی جلوی تخریب هیالورونیک اسید داخل پوست را بگیرد و با اینکار به تقویت قابلیت ارتجاعی پوست کمک خوبی کند.

نکته ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است با افزایش قابلیت ارتجاعی پوست، جلوی ایجاد خطوط خنده و اخم نیز گرفته میشود. خندیدن و اخم کردن در طول سالیان زیاد می تواند باعث ایجاد خطوطی روی پوست شود. یکی از دلایل مهم ایجاد این خطها، کاهش قابلیت ارتجاعی پوست یا در واقع، کاهش الاستین آن در اثر افزایش سن است. در این حالت، وقتی اخم می کنیم یا می خندیم، پوستمان نمی تواند بعد از جمع شدن، به طور کامل باز شود. پلی گلوتامیک اسید با بهبود و تقویت حالت ارتجاعی پوست می تواند تا حدی از ایجاد این خطوط نیز جلوگیری کند.

قابلیت دیگر پلی گلوتامیک اسید، تقویت ساخت و محافظت از فاکتورهای طبیعی پوست است. در واقع، به مجموعه ای از ترکیباتی مانند آمینو اسیدها، اسیدهای چرب، تری گلیسیرید، اوره، سرامید، گلیسیرین و ساخارین، فاکتورهای طبیعی پوست گفته می شود. این ترکیبات به طور طبیعی در پوست وجود دارند و هر چه میزان آنها بیشتر باشد، پوست نیز جوانتر می ماند. با افزایش سن و همچنین در اثر عوامل خارجی دیگر مانند نور آفتاب و رادیکالهای آزاد مخربی که هر روز می توانند به پوست آسیب وارد کنند، میزان این ترکیبات نیز کاهش یافته و پوست به مرور زمان پیرتر می شود. پلی گلوتامیک اسید با تقویت پوست برای تولید فاکتورهای طبیعی می تواند باعث تقویت لایه محافظتی پوست شده که در نهایت منجر به جوانسازی پوست خواهد شد.

پلی گلوتامیک اسید چیست

کدام بهتر است: هیالورونیک اسید یا پلی گلوتامیک اسید؟

اگر بخواهیم این ترکیبات را از لحاظ قدرت آبرسانی بررسی کنیم، باید بگوییم که قدرت آبرسانی پلی گلوتامیک اسید 4 برابر هیالورنیک اسید است. ولی فاکتورهای دیگری نیز در این مقایسه دخیل اند که باید به آنها نیز توجه داشت.

هیالورونیک اسید، مولکولهای ریزی دارد که می توانند به لایه های پایین تر پوست برسند و کار آبرسانی را بهتر انجام دهند. اما از طرف دیگر، پلی گلوتامیک اسید مولکولهای درشت تری نسبت به هیالورونیک اسید دارد و نمی تواند به عمق پایین تر پوست نفوذ کند. به همین خاطر هم پلی گلوتامیک اسید می تواند کار آبرسانی را به طور سطحی تر انجام دهد. البته با آبرسانی سطحی به پوست، پلی گلوتامیک اسید می تواند باعث شود تا ظاهر چین و چروکهای سطحی پوست نیز بطور موثرتری کاهش یابند پس باید گفت که در سنین پایین تر، پلی گلوتامیک اسید می تواند بهتر از هالورونیک اسید از پس کاهش چین و چروکهای پوست برآید. اما برای کمتر کردن چین و چروکهای عمیقتر، هیالورنیک اسید انتخاب بهتری محسوب می شود.

از طرف دیگر، هیالورونیک اسید تنها می تواند باعث آبرسانی پوست شود ولی نمی تواند کاری کند تا این رطوبت در پوست باقی بماند. شما برای نگهداری رطوبتی که هیالورونیک اسید ایجاد می کند، به یک مرطوب کننده یا روغن جدا نیاز دارید تا بتواند با ایجاد لایه ای روی پوست از هدر رفتن رطوبت آن جلوگیری کند. اما پلی گلوتامیک اسید در کنار قدرت آبرسانی بالایش می تواند همزمان با ایجاد لایه ای روی پوست، از خروج این رطوبت از آن نیز جلوگیری کند و از این لحاظ گزینه بهتری نسبت به هیالورونیک اسید محسوب می شود.

همچنین، همانطور که گفتیم پلی گلوتامیک اسید می تواند قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشد و کارکرد لایه محافظتی آن را نیز تقویت کند. اما هیالورونیک اسید قادر نیست به طور موثری این کارها را انجام دهد.

خیلی از کارشناسان معتقدند که برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است از هردوی این ترکیبات در کنار هم استفاده شود. با اینکار، آبرسانی بطور موثرتری انجام شده، قابلت ارتجاعی پوست افزایش یافته و کارایی لایه محافظتی آن نیز بالاتر می رود. البته بهتر است برای گرفتن نتیجه ایده آل و افزایش تاثیر جوانسازی، از یک آنتی اکسیدان (مانند ویتامین سی) نیز در کنار آنها استفاده کنید.

نحوه استفاده از پلی گلوتامیک اسید:

روزی دوبار می توانید از پلی گلوتامیک اسید استفاده کنید. صبحها، ابتدا صورتتان را به خوبی پاکسازی کنید. مرحله بعدی استفاده از هیالورونیک اسید است. بعد از آن نوبت به سرمهای دیگری که ممکن است در روتینتان باشند، مانند لایه بردارها و یا آنتی اکسیدان (ویتامین سی) می رسد. سپس می توانید سرم پلی گلوتامیک اسید خود را اعمال کنید. در آخر نیز باید از یک ضد آفتاب روی پوستتان استفاده کنید.

غروبها نیز روتینتان به این صورت است: پاکسازی صورت، هیالورنیک اسید، لایه بردارها یا دیگر سرمهایی که در روتینتان هستند و در آخر، پلی گلوتامیک اسید. البته اگر پوستی خیلی خشک دارید، می توانید برای تاثیر بهتر، روی آنها از یک مرطوب کننده نیز استفاده کنید.

این را هم بگوییم که برای آبرسانی و پرتر شدن موقتی صورت، می توان از پلی گلوتامیک اسید به تنهایی نیز استفاده کرد. 

منظور از پرتر سازی و کاهش موقت چین و چروکها این است که پلی گلوتامیک اسید و یا هیالورونیک اسید در طول دوره ای که از آنها استفاده می شود می توانند به طور موثری با افزایش رطوبت پوست باعث کاهش چین و چروکها و پرتر ساختن صورت شوند. اما به محض استفاده نکردن از این ترکیبات، رطوبت پوست بعد از مدتی تخلیه شده و چین و چروکها دوباره به سراغ آن می آیند. پس بهتر است همیشه این ترکیبات آبرسان را در روتینتان قرار دهید.

پلی گلوتامیک اسید برای چه پوستهایی مناسب است؟

این ماده می تواند انتخاب مناسبی برای انواع پوست باشد. پلی گلوتامیک اسید باعث ایجاد واکنش آلرژیک پوست نشده و برای پوستهای حساس کاملا مناسب است. همچنین این ماده باعث چربتر شدن پوست در پوستهای چرب نیز نمی شود.

اما بهترین استفاده پلی گلوتامیک اسید برای پوستهای خشک و خیلی خشک است و می تواند به طور موثری باعث پرتر شدن و کاهش موقتی چین و چروک در این پوستها شود.

پلی گلوتامیک اسید با چه ترکیباتی در تضاد است؟

مانند هیالورونیک اسید، از پلی گلوتامیک اسید می توانید در کنار هر ترکیب مراقبت از پوستی استفاده کنید. این ماده تضادی با هیچ کدام از این ترکیبات ندارد و انتخابی کاملا امن محسوب می شود.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

1 thoughts on “آشنایی با پلی گلوتامیک اسید: قویترین آبرسان برای پوستهای خیلی خشک

  1. بهاره says:

    سلام ممنون از مطالب عالی و مفیدتون 🙏
    ممنون میشم یک روتین روز و شب از برند معتبر معرفی کنید.
    پوست خشک دارم.لک بر اثر آفتاب روی گونه هام ایجاد شده،لیزر کیوسوئیچ تاثیری نداشت.کرم ضد لک سیسپرسا هم استفاده کردم.۴۰ سال دارم.پوست حساسی ندارم ولی با تجویز درماتولوژیست کرم آبرسان پرودرما را استفاده کردم،همان زمان استفاده پوستم دچار سوزش شدید شد.
    برای درمان لک ها چه کرمی را پیشنهاد می کنید؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *