بهترین روشهای نگهداری از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست

همه ما می دانیم که استفاده مداوم از محصولات مراقبت از پوست تاثیر بسیار خوبی بر سلامت و زیبایی پوستمان دارد. انواع سرمها، ضد آفتابها، مرطوب کننده ها و روغن های گیاهی می توانند با محافظت و همچنین افزایش کارکرد سلولهای پوست، باعث کند شدن روند پیر شدن، و در نتیجه جوانسازی و تقویت کارکرد آن شوند.

در کنار استفاده از محصولات مراقبت از پوست، خیلی از افراد برای زیباتر شدن و رفع معایب پوستشان از انواع محصولات آرایشی نیز استفاده می کنند.

اما تابحال به این فکر کرده اید که بهترین روش برای نگهداری این محصولات چیست؟ چرا باید همانطور که برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی وسواس به خرج می دهیم، به روشهای نگهداری از آنها نیز دقت کنیم؟

بسیاری از مصرف کنندگان بیشتر بر روی خرید و استفاده از این محصولات تمرکز می کنند و توجه زیادی به شرایط نگهداری محصولات زیبایی خود ندارند. خیلی از این افراد، لوازم زیبایی خود را در راحتترین و یا نزدیکترین مکان برای خود نگه می دارند غافل از اینکه عواملی مانند نور آفتاب، دمای محیط و رطوبت می توانند تاثیری مستقیم روی عمر مفید و کارکرد این محصولات داشته باشند.

پس اگر واقعا به فکر زیبایی و همچنین سلامت پوستتان هستید باید در مورد شرایط درست نگهداری از لوازم زیباییتان بیشتر بدانید.

ما در این مقاله به دلایل و روشهای صحیح نگهداری از این محصولات می پردازیم و توضیح می دهیم که چرا این روشها می توانند تاثیری مستقیم بر روی سلامت و زیبایی پوستتان داشته باشند.

چرا نباید محصولات زیبایی را در دستشویی یا حمام نگهدارید؟

مطمئنا قبلا هم بارها شنیده اید که حمام و مخصوصا دستشویی ها مکانهایی هستند پر از انواع باکتری های مضر و قارچ! اگر درب محصولاتی که در این مکانها نگه می دارید کاملا بسته نباشد، احتمال زیادی وجود دارد تا این این باکتریها و قارچها به داخل محصولات زیباییتان نفوذ کرده و باعث تخریب بافت آنها شوند. در واقع با اینکار، هم از درجه اثرگذاری این محصولات کاسته شده و هم این اثر ممکن است باعث ایجاد انواع عفونتهای پوستی شود.

از طرف دیگر، بخار یا گرمایی که در حمام یا دستشویی وجود دارد باعث خواهد شد تا محصولات زیباییتان زودتر اکسید شده و به طور قابل توجهی از درجه اثرگذاری آنها کاسته شود.

پس محل نگهداری محصولات زیبایی باید همیشه تمیز و خشک باشد و اینکار باعث می شود تا عمر مفید این محصولات به خوبی افزایش یابد.

بد نیست بدانید که ترکیبات آرامش بخش یا ضد حساسیت موجود در محصولات زیبایی، عمر بیشتری در جاهای خنک مانند یخچال خواهند داشت.

در ادامه، اول به توضیح بهترین روشهای نگهداری از محصولات مراقبت از پوست می پردازیم و بعد از آن نیز، در مورد لوازم و محصولات آرایشی توضیح می دهیم.

بهترین روش برای نگهداری سرم:

در میان محصولات مراقبت از پوست، سرمها حاوی ترکیبات مفید بیشتری هستند که می توانند تاثیر بیشتر و بهتری برای پوست داشته باشند. بخاطر وجود انواع ترکیبات مفید در آنها، دقت در نگهداری این محصولات از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا هر کدام از این ترکیبات می توانند حساسیت بالاتری نسبت به عوامل محیطی داشته باشند.

از طرف دیگر، معمولا سرمها قیمتی بالاتر نسبت به سایر محصولات زیبایی داشته که این عامل نیز می تواند اهمیت نگهداری از آنها را از این هم بیشتر کند!

انواع آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E، رتینوئیدها و پپتیدهایی که در سرمها وجود دارند کاملا به دمای محیط و نور آفتاب حساسند و در محیطهای گرم و در معرض تابش مداوم نور آفتاب خاصیتشان را از دست می دهند. پس بهتر است آنها را در جایی خشک و خنک مانند یخچال نگهدارید.

البته این موضوع در مورد سرمهایی که بر پایه چربی هستند فرق می کند. با اینکه مکانهایی مانند یخچال، محل خوبی برای نگهداری آنهاست اما این سرما باعث خواهد شد تا بافت این محصولات سفت شده و ببندد که در این صورت ممکن است اعمال آنها روی پوستتان سخت شود. پس در کوتاه مدت بهتر است آنها را در کشوی خود و یا جایی خنک و دور از نور آفتاب نگه دارید. اما اگر بخواهید این سرمها را برای مدتی طولانی تر نگه دارید، یخچال بهترین گزینه برای شماست. قبل از استفاده، آنها را از یخچال بیرون آورده و کمی به آنها وقت دهید تا به دمای محیط برسند. سپس به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید.

نکته کاربردی اینکه بهتر است سرمهای آبرسان که حاوی ترکیباتی مانند گلیسیرین یا هیالورونیک اسید هستند را همیشه در یخچال نگهدارید زیرا با اینکار، تاثیری سریعتر و بهتر در آبرسانی پوستتان خواهند داشت.

بهترین روش برای نگهداری مرطوب کننده ها و کرمهای دور چشم:

مانند سرمها، کرمهای دور چشم و مرطوب کننده را هم باید در محیطی خشک و خنک نگهدارید. بهتر است در هنگام خرید، محصولاتی را انتخاب کنید که ظرفی تیوپی یا پمپی دارند زیرا این ظرفها بهتر می توانند خاصیت ترکیبات داخلشان را حفظ کنند. در مقابل، ظرفهای کاسه ای و دهان گشاد نمی توانند به خوبی جلوی ورود انواع باکتری، رطوبت و هوا را بگیرند و این عوامل به مرور زمان باعث تخریب و کاهش اثرگذاری ترکیبات مفید داخلشان خواهند شد. به علاوه، بعد از هربار استفاده از این محصولات مطمئن شوید که درب آنها به خوبی بسته شده است.

بهترین مکان برای نگهداری مرطوب کننده ها و کرمهای دور چشم، مکانهایی خنک و خشک است. پس بجای حمام یا دستشویی، بهتر است آنها را در یخچال و یا در کشوی خود و به دور از گرما و یا تابش مستقیم نور آفتاب نگه دارید.

بهترین روشهای نگهداری از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست

بهترین روش برای نگهداری روغن های گیاهی:

روغن های گیاهی دست ساز باید از ابتدا در یخچال نگهداری شوند. چون این محصولات به صورت دست ساز درست شده اند، حاوی هیچ ترکیب نگه دارنده ای نیستند و حتما باید آنها را در یخچال نگه دارید.
این قضیه در مورد محصولات شرکتی کمی فرق می کند. چون این محصولات حاوی نگه دارنده اند، پیش از باز شدن دربشان می توانید آنها را در کشو یا کمد و بدور از هر گونه نور آفتاب و گرما نگه دارید. اما بعد از باز شدن دربشان بهتر است در نگه داری آنها دقت بیشتری به خرج دهید زیرا در این حالت، احتمال تخریب ترکیباتشان در اثر این عوامل بیشتر خواهد شد. بعد از مصرف نیز مطمئن شوید که دربشان به خوبی بسته شده و بهتر است آنها را در یخچال یا جایی خنک، تاریک و خشک نگه دارید.

بهترین روش برای نگهداری ضد آفتاب:

بهترین مکان برای نگهداری ضد آفتابها نیز جایی تاریک، خشک و خنک است. بهتر است بدانید که ترکیبات و فیلترهای فعال ضد آفتابها حساسیت بالایی به هوا و رطوبت دارند و در برابر آنها به سرعت تغییر ماهیت می دهند. پس حتما بعد از استفاده مطمئن شوید که دربشان به خوبی بسته شده و آنها را در جایی به دور از گرما، رطوبت و نور آفتاب نگه دارید.

بهترین روش برای نگهداری شوینده های صورت و تونرها:

خیلی از افراد این محصولات را در حمام یا دستشویی نگه می دارند. همانطور که گفتیم، بخار و رطوبت بالایی که در این مکانها وجود دارد باعث خواهد شد تا بافت شوینده های صورت و تونرها تغییر کرده و از درجه اثرگذاری آنها کاسته شود. این محصولات باید در جایی خشک و خنک نگه داشته شوند و همانطور که می توان حدس زد، یخچال یکی از بهترین مکانها برای این کار است. البته می توانید آنها را دردمای اتاق ولی جایی خشک و به دور از نور آفتاب، مانند کمد یا کشوی میز آرایشتان نیز نگه دارید.

بهترین روش برای نگهداری کرم پودرها:

این محصولات باید در دمای اتاق نگهداری شوند. نور مستقیم آفتاب و درجه حرارتهای بالا می توانند باعث تغییر شکل، کاهش رنگ دهی و چرب شدن کرم پودرها شوند. از طرف دیگر، دماهای پایین و سردتر می تواند باعث بستن و حتی یخ زدن کرم پودرها، بی بی کرم ها و سی سی کرم ها شوند که عملا استفاده از آنها را غیر ممکن می سازد. پس بهتر است این محصولات را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگه دارید.

بهترین روش برای نگهداری پنکیک ها و پودرهای صورت:

سرما ممکن است تاثیر چندان زیادی بر این محصولات نداشته باشد ولی در عوض گرما و رطوبت می تواند بافت آنها را تغییر داده و باعث شود تا آرایشتان ظاهر زیبایی نداشته باشد. بهتر است این محصولات را نیز در دمای اتاق و به دور از بخار و رطوبت نگه دارید.

بهترین روشهای نگهداری از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست

بهترین روش برای نگهداری لاکهای ناخن:

نگهداری این محصولات دردسر چندانی نداشته و فقط کافیست آنها را دور از نور مداوم آفتاب قرار دهید. گرمای زیاد و نور شدید می تواند بافت لاکها را تغییر داده و باعث شود تا رنگ آنها تا حدی تغییر کند.

بهترین روش برای نگهداری ریمل و مداد چشم:

این محصولات نیز باید در جایی خنک و خشک نگهداری شوند. گرما و نور مداوم نور آفتاب می تواند بافت و عملکرد آنها را تضعیف کرده و از عمر مفیدشان بکاهد. می توانید ریمل و مداد چشمتان را در کمد یا کشوی اتاقتان که نور آفتاب به آن نمی رسد نگه دارید یا آنها را در یخچال قرار دهید.

بهترین روش برای نگهداری برس ها و اسفنج های آرایشی:

شرایط نگهداری این محصولات زیاد سختگیرانه نیست! تنها چیزی که مهم است، تمیز کردن و خشک کردن آنهاست. هر چند وقت یکبار برس و یا اسفنج آرایشیتان را با آب ولرم به خوبی بشورید و خشک کنید. اگر این محصولات تمیز نشوند و یا برای مدت زیادی مرطوب بمانند، انواع باکتری و قارچ به سراغشان آمده که می توانند در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت، جوش و یا عفونت پوستتان شوند.

بهترین روش برای نگهداری برس و شانه:

اگر آخرین باری که برستان را تمیز کردید یادتان نمی آید باید این عادت را تغییر دهید. برسهای مو باید هر روز تمیز شده و موهای روی آنها نیز برداشته شوند. همچنین بهتر است آنها را در جایی خشک و خنک نگه دارید.

بهترین روش برای نگهداری عطر و ادکلن:

نگهداری عطر و ادکلن به وسواس و دقت بیشتری نیاز دارد. همیشه این محصولات را در جایی خنک، تاریک و خشک نگه دارید تا جلوی تغییر بافتشان گرفته شود. نور آفتاب و تغییر مداوم دمای محیط می تواند باعث کم شدن بو و ماندگاری آنها شود. بهترین محل برای نگهداری عطر و ادکلن، یخچال است!

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *