فواید و مضرات طلا برای پوست

طلا یکی از پرطرفدارترین و زیباترین فلزات است که تاریخچه کشف و استفاده از آن به هزاران سال قبل بر میگردد. این فلز پیوندی گسست ناپذیر با تجمل و زیبایی داشته و تا به امروز جزوی از فرهنگ، اقتصاد و تاریخ تمدنها و فرهنگهای مختلف محسوب می شود.

اما در کنار ارزش مادی و همچنین زیبایی بخشی آن، طلا ممکن است تاثیرات مثبتی روی سلامتی و بهبود عملکرد سلولهای بدن داشته باشد. تاریخچه استفاده از طلا به هزاران سال قبل باز میگردد و مردمان هند، چین، ژاپن و مصر از دیرباز از این فلز برای بهبود سلامت و رفع برخی مریضیها استفاده می کردند. برای مثال، چینیهای باستان از طلا برای درمان آبله، سرخک و زخمهای پوستی استفاده می کردند. شاهزاده های چینی نیز برای جوانسازی پوستشان، مقداری طلا به صورت خود زده و آن را به خوبی روی پوستشان می مالیدند! ژاپنیها هم در چای یا ساکی طلا می ریختند و آن را می نوشیدند تا از فواید آن بهره ببرند.

امروزه استفاده از طلا در غذاها و اسنکهای لاکچری نیز مرسوم شده و براحتی می توان آنها را خرید و استفاده کرد. همچنین، بخاطر ماهیت منحصر به فردش، در صنعت پزشکی و دندانپزشکی نیز از این فلز استفاده گسترده ای می شود.

یکی از صنایعی که اخیرا توجه زیادی به طلا داشته، صنعت زیبایی است. همانطور که می دانید، محصولاتی زیادی در بازارند که از این فلز در ترکیباتشان استفاده میکنند از جمله انواع  محصولات مراقبت از پوست، مانند سرمها و ماسکها.

وقتی به این محصولات نگاه می کنیم حتما سوالاتی برایمان پیش می آید:

آیا جدا از جنبه زیبایی آن، طلا می تواند نقش مهمی در سلامتی پوست داشته باشد؟

آیا استفاده از طلا به عنوان یک ترکیب مراقبت از پوست، فوایدی دارد که سایر ترکیبات معروف نخواهند داشت؟

بیشتر محصولات مراقبت از پوست حاوی طلا (اگر واقعا از طلا استفاده کنند) قیمتهایی بسیار بالاتر از محصولات متداول زیبایی دارند. آیا این نوع محصولات ارزش خرید دارند؟

ما در این مقاله سعی کردیم تا بطور بی طرف در مورد تاثیر طلا در سلامت پوست توضیح دهیم و با فواید و مضرات این فلز برای پوست آشنا شویم. با ما همراه باشید.

از چه نوع طلایی در محصولات زیبایی استفاده می شود؟

معمولا در محصولات مراقبت از پوست از دو نوع طلا استفاده می شود:

1-طلای کلوئیدی (Colloidal Gold) که حاوی ذرات ریز طلا و شناور در مایعاتی مانند آب هستند. به این نوع طلا، طلای نانو هم می گویند چون حاوی ذرات بسیار ریز طلا هستند که در مایعی شرابی، بنفش یا صورتی رنگ معلقند. به دلیل ابعاد کاملا ریزش، این نوع طلا در داخل محصولاتی که از آن استفاده می کنند قابل مشاهده نیست. همچنین، در ساخت طلای کلوئیدی از طلا با عیار پایین تر مانند 10 یا 14 استفاده می شود.

2-طلای 24 عیار: این نوع طلا، خالص ترین نوع آن بوده و درجه خلوص 100 درصد دارد. ذرات طلا در محصولاتی که از طلای 24 عیار استفاده می کنند به طور معلق در داخل این محصولات قابل مشاهده اند.

استفاده از طلا در محصولات زیبایی چه فوایدی برای پوست دارد؟

قبل از اینکه به فواید طلا برای پوست اشاره کنیم باید توضیح دهیم که این فواید بیشتر توسط تولید کنندگان محصولات زیبایی مطرح می شوند که هدف نهایی آنها فروش بیشتر محصولاتشان است! تا به امروز تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته و نمی توان بدون دلیل و مدرک مستدل، این ادعاها را قبول کرد. همچنین باید بدانید که سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز چیزی در مورد تاثیر مثبت طلا بر سلامتی پوست صادر نکرده و هیچ محصول مراقبت از پوست حاوی طلا نتوانسته گواهی FDA دریافت کند.

فواید و مضرات طلا برای پوست

فواید طلا برای پوست:

1-درخشان کردن پوست:

طلا ماهیت روشن کننده دارد چون ذرات آن می توانند به خوبی نور را منعکس کنند و باعث می شود پوست، درخشانتر و زیباتر به نظر برسد.

2-کمک به افزایش ساخت کلاژن و الاستین پوست:

همانطور که سنمان بالاتر می رود، سرعت ساخت کلاژن و الاستین پوست کاهش می یابد و عوارضی مانند تیرگی، چین و چروک و شل شدن پوست پدیدار می شوند. طبق گفته برخی منابع، طلا می تواند تا حدی به ساخت کلاژن و الاستین پوست کمک کند.

باید گفت که هنوز نمی توان در مورد قدرت کلاژن سازی طلا با اطمینان نظر داد زیرا همانطور که گفتیم آزمایشات زیادی در این زمینه صورت نگرفته و نمی توان انتظار زیادی از طلا در این زمینه داشت. از طرف دیگر، ترکیبات معروفی مانند مشتقات ویتامین آ انتخاب مطمئن تری برای کمک به کلاژن سازی پوست بوده و این قابلیت، طی تحقیقات زیادی که روی آنها انجام شده به خوبی قابل اثبات است.

3-محافظت از پوست در برابر رادیکالهای آزاد مخرب:

طبق گفته برخی منابع، طلا خاصیت آنتی اکسیدان دارد و می تواند تاثیر منفی رادیکالهای آزاد مخربی که در محیط اطرافمان هستند مانند دود، آلودگی هوا و اشعه های UV، را خنثی کند. با اینکار سلامتی پوست و تولید سلولهای تازه تقویت شده که می تواند منجر به پرتر شدن و کاهش چین و چروک آن شود.

مانند مورد قبل، این خاصیت طلا نیز تاکنون ثابت نشده است. در واقع طبق تحقیقی که در سال 2015 در مورد اثر آنتی اکسیدانی طلا، نقره و زینک اکسید بر روی موشهای آزمایشگاهی منتشر شد، طلا و زینک اکسید باعث کاهش قابلیت آنتی اکسیدانی پوست شدند و نقره این قابلیت را افزایش داد!

4-تقویت نفوذ ترکیبات مفید دیگر در پوست:

باید گفت که این ادعا تا حدی درست است. ذرات ریز طلا می توانند باعث شوند تا ورود ترکیبات مفید دیگر به لایه های پایین تر پوست تسهیل شود. در واقع این نظریه، پایه گذار فیشال های طلا بوده و بهمین دلیل هم ماسکها و فیشالهای طلا می توانند برای پوست مفید باشند. البته باید گفت که خود طلا نقش مهمی در سلامت پوست ندارد بلکه ترکیبات مفیدی که بعد از آن روی پوست اعمال می شوند، می توانند برای پوست مفید باشند. از جمله ترکیبات مفیدی که بعد از فیشال طلا می توان روی پوست اعمال کرد، می توان از سرامیدها، پپتیدها و ترکیبات آبرسانی مانند هیالورونیک اسید نام برد. همچنین، دقت کنید که بعد از فیشال طلا نباید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات حساسیت زا (مانند رتینوئیدها)، عطری و الکل باشند.

اگر در اینترنت سرچ کنید، طلا فواید بیشتری برای پوست دارد مانند قدرت ضد تورم و کاهش حساسیت پوست، درمان آفتاب سوختگی و روشن سازی نقاط تیره پوست! اما همانطور که گفتیم مدرک محکمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد و نیازی نیست بیشتر در مورد این فواید توضیح دهیم.

فواید و مضرات طلا برای پوست

طلا چه مضراتی برای پوست دارد؟

طلا ماهیتی حساسیت زا دارد. اگر از زیورآلات طلایی استفاده می کردید و آنها باعث قرمزی، تورم یا خارش پوستتان می شدند، به احتمال زیاد با استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی طلا، چنین عوارضی را مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر پوستی حساس دارید، احتمال حساسیت زایی به این نوع محصولات همیشه وجود دارد. پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از یک محصول حاوی طلا، مقدار کمی از آن را روی پوست خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر واکنش آلرژیکی مشاهده نکردید می توانید از آن استفاده کنید.

نکته مهم: اگر پوستی حساس دارید نباید از محصولات حاوی طلا بر روی پوست دور چشمتان استفاده کنید.

نتیجه گیری: طلا یک فلز گرانبها و زیباست که در برخی موقعیتها فواید منحصر به فردی دارد که آنرا گزینه مناسبی برای استفاده در شماری از مقاصد پزشکی می سازد. استفاده مداوم از این فلز در طی چندین سال، باعث شده تا فواید آن اثبات شود و به همین دلیل هم امروزه از طلا در برخی مقاصد پزشکی و یا دندانپزشکی استفاده می شود. اما در زمینه مفید بودن طلا برای پوست هنوز آزمایشات زیادی صورت نگرفته و ادعاها در این مورد کاملا ضد و نقیضند.

ترکیبات مراقبت از پوست زیادی هستند که تاثیرات مثبتشان برای پوست به خوبی اثبات شده و بهتر است از آنها بجای طلا در روتین مراقبت از پوستتان استفاده کنید. با اینکه طلا یکی از نرم ترین فلزات است ولی اینکه با ورود به پوست بتواند تاثیرات مفیدی برای آن داشته باشد همیشه جای اما و اگر دارد. از طرف دیگر بخاطر جرم مولکولی سنگینش، اینکه تمام طلایی که وارد پوست شد بتواند کاملا از بدن دفع شود را نمی توان به طور قطع پیش بینی کرد.

همانطور که می دانید، مهمترین قسمت فروش یک محصول، تبلیغات است و طلا گزینه کاملا مناسبی برای تبلیغات محصولات زیبایی محسوب می شود. پس بهتر است گول این محصولات را نخورید و از جایگزینهای موثرتر و شناخته شده تری مانند آنتی اکسیدانها، پپتیدها، ویتامینها و آبرسانها در روتین زیباییتان استفاده کنید. با اینکار در پول با ارزشتان هم صرفه جویی کردید!

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

3 thoughts on “استفاده از محصولات حاوی طلا چه فوایدی برای پوست دارد؟

  1. سام says:

    سلام روز بخیر
    از آنجایی که طلا برای آقایان مناسب نیست آیا میتونم از یک کرمی که گفته میشه دارای طلا ۲۴ عیار هست استفاده کنم البته فکر میکنم زیاد از طلا در محصولش استفاده نشده و البته طلا استفاده شده در محصول قابل دیدن نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *