معرفی بهترین ترکیبات برای آبرسانی و مرطوب سازی پوست

مرطوب سازی و آبرسانی، یکی از مهم ترین گزینه ها برای داشتن پوستی شفاف و زیباست. با اینکه در ظاهر این روش می تواند آسان به نظر برسد، در اغلب موارد خیلی از افراد ممکن است در استفاده از محصولات مرطوب کننده و آبرسان دچار اشتباه شوند. به علاوه، این که کدام محصول می تواند برای انواع پوست، مخصوصا پوستهای حساس مناسب باشد، مطلب دیگریست که باید به آن توجه کرد.

برای توضیح بهتر در مورد ترکیبات مرطوب کننده، اول باید کمی در مورد تفاوت مرطوب سازی و آبرسانی توضیح دهیم.

محصولات و ترکیباتی که جزو آبرسان ها طبقه بندی می شوند در واقع می توانند باعث شوند تا آب از محیط اطراف و یا لایه های زیرین پوست به سطح آن منتقل شده و خشکی آن مناطق برطرف شود.

اما در خیلی از موارد، آبی که به لایه خارجی پوست می رسد، به سادگی نیز از آن خارج می شود. این موضوع برای افرادی که لایه محافظتی پوست ضعیفتری دارند یا در مناطقی خشک زندگی می کنند، تا حدی می تواند دردسر ساز باشد. برای مثال، افرادی که پوستی حساس دارند، معمولا لایه محافظتی پوستشان ضعیفتر است که در نهایت باعث می شود این آب سریعتر از روی پوستشان تبخیر شود. به همین خاطر هم خیلی از این افراد هر چقدر هم از آبرسان ها استفاده کنند، تاثیر قابل توجهی در ظاهر پوستشان نمی بینند. از طرف دیگر، همانطور که گفتیم ترکیبات آبرسان معروفی مانند هیالورونیک اسید معمولا آب را از محیط اطراف و همچنین از لایه های پایین تر پوست جذب کرده و به سطح خارجی آن می رسانند. اگر در شهری خشک زندگی می کنید، هیالورونیک اسیدها نمی توانند آب کافی از محیط یا هوای اطرافتان جذب کنند و به ناچار، این آب را از لایه های زیرین پوستتان جذب می کنند. اما در بیشتر مواقع، این آب براحتی از روی پوست تبخیر می شود و تحت این شرایط، متوجه می شوید که هم لایه خارجی و هم لایه های زیرین پوستتان خشک شده اند و پوستتان تیره تر شده است!

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی باید از مرطوب کننده ها استفاده کنید. مرطوب کننده ها حاوی ترکیباتی هستند که می توانند با ایجاد لایه ای محافظ روی پوست، از خروج رطوبت از آن جلوگیری کنند. اگر می خواهید پوستتان به طور موثری پرتر و شفاف تر شود، باید همزمان از محصولات آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

بسیاری از مرطوب کننده هایی که در بازار هستند، هم حاوی ترکیبات آبرسان و هم مرطوب کننده اند و باعث می شوند تا پوستتان بطرز موثری آبرسانی شود. اما با ورود محصولاتی که حاوی یک ترکیبند، که از میان آنها می توان به محصولات کمپانی دی اوردینری یا اینکی لیست اشاره کرد، اگر به نکاتی که در بالا اشاره شد دقت نکنید، کار آبرسانی به درستی انجام نشده و نمی توانید نتیجه خوبی از این محصولات بگیرید. به همین خاطر هم ما در این سایت و در قسمت نقد محصولات همیشه پیشنهاد می کنیم که بعد از استفاده از این محصولات آبرسان، روی آنها از یک مرطوب کننده نیز استفاده کنید (مخصوصا پوستهای خشک).

اگر پوستی خیلی چرب دارید و از محصولی آبرسان و مرطوب کننده استفاده می کنید، دقت کنید که ترکیباتی که در پایین اشاره می کنیم در محصولتان نباشند زیرا می توانند باعث گرفتگی منافذتان شوند.

البته منظورمان این نیست که همه این ترکیبات صد درصد می توانند منافذتان را ببندند. معمولا این تاثیر به نوع و ساختار پوستتان بستگی دارد و اثرات آنها برای هر فردی متفاوت است ولی این ترکیبات معمولا می توانند باعث گرفتگی منافذ پوست شوند.

برخی از ترکیبات مرطوب کننده که ممکن است باعث گرفتگی منافذ در پوستهای چرب شوند:

لانولین (Lanolin)

سدیم لورت سولفات (Sodium Laureth Sulfate)

روغن پالم

روغن نارگیل

عصاره جلبک

روغن آووکادو

روغن آرگان

روغن بادام

معرفی بهترین ترکیبات برای آبرسانی و مرطوب سازی پوست

آیا پوستهای چرب هم نیاز به آبرسان و مرطوب کننده دارند؟

بله. در واقع، اکثر کسانی که پوستی چرب دارند، سعی می کنند تا جایی که می توانند از دست این چربیها خلاص شوند. این افراد با لایه برداری، استفاده از انواع ماسک های رفع چربی و یا مصرف دارو سعی در از بین بردن چربیهای پوستشان دارند و در اغلب موارد در این کار زیاده روی می کنند. وقتی بیش از حد چربی پوستتان را از بین ببرید، پوست برای جبران آن در بلند مدت چربی بیشتری تولید می کند.

اما اگر چربی زدایی پوستتان را به اندازه انجام دهید و در کنارش از محصولات مرطوب کننده مناسب استفاده کنید، چربی پوستتان بعد از مدتی کاهش یافته یا به عبارتی دیگر، تنظیم می شود.

از طرف دیگر، پوستهای چرب هم نیاز به استفاده از آبرسان دارند تا پرتر و شفاف تر به نظر برسند. استفاده بیش از اندازه و بلند مدت از محصولات لایه بردار و چربی زدا باعث صدمه دیدن لایه محافظتی و در نتیجه خروج آب از پوست می شود. با خروج این آب از پوست و خشک شدن آن، پوستمان به طور خودکار چربی بیشتری تولید می کند تا جلوی خشکی بیش از حد خود را بگیرد.

پس پوستهای چرب هم در کنار سایر انواع پوست، همیشه باید از آبرسان و مرطوب کننده مناسب استفاده کنند.

تا اینجا به طور خلاصه در مورد نقش آبرسانها و مرطوب کننده ها توضیح دادیم. حالا در این قسمت به معرفی ترکیبات مفید برای آبرسانی و مرطوب سازی پوست می پردازیم.

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای آبرسانی و مرطوب سازی صورت و بدن:

هیالورونیک اسید (آبرسان):

آیا تا بحال دقت کرده اید که چطور پوست نوزادان انقدر نرم و درخشان است؟ همه نوزادان درصد بالایی از هیالورونیک اسید در پوستشان دارند که باعث می شود پوستی شاداب و نرم داشته باشند. هر سالی که از عمر نوزاد می گذرد، درصد هیالورونیک اسید در پوستش نیز به تدریج کاهش می یابد و تقریبا در 40 سالگی، این درصد به پایین ترین حد خود می رسد.

وقتی در مورد پوستهای خشک صحبت می کنیم، هیالورونیک اسید همیشه اولین گزینه ای است که به ذهنمان می رسد. این ترکیب همیشه بهترین گزینه برای آبرسانی به پوستهای خشک و همچنین تمام پوستها محسوب می شود.

هیالورونیک اسید یک هومکتانت است به این معنی که این ماده می تواند از هوا و یا لایه های زیرین پوست، رطوبت را جذب کرده و به سطح خارجی پوست برساند. در واقع، مولکولهای هیالورونیک اسید می توانند تا 1000 برابر وزنشان، آب را از محیط اطراف جذب کرده و به سطح پوست منتقل کنند.

 با اینکار پوست به خوبی آبرسانی شده و ظاهری پرتر و درخشان تر به خود می گیرد. در بیشتر مواقع پیشنهاد می شود هنگامی که می خواهید از هیالورونیک اسید استفاده کنید، آنرا روی پوستتان وقتی که هنوز مرطوب است اعمال کنید. با اینکار به مولکولهای هیالورونیک اسید اجازه می دهید تا آب بیشتری جذب کنند.

اگر پوستی خشک دارید، بعد از آن نیز همیشه از یک کرم مرطوب کننده با کیفیت استفاده کنید  تا بتواند جلوی خروج رطوبت از پوستتان را بگیرد. در صورت استفاده نکردن از یک مرطوب کننده روی آن، در برخی مواقع (که در اول مقاله توضیح دادیم) هیالورونیک اسید می تواند منجر به خشکی پوستتان شود.

برای استفاده از یک سرم حاوی هیالورونیک اسید، دو بار در روز و بعد از پاکسازی و وقتی که هنوز پوستتان مرطوب است، دو تا سه قطره از آن را روی پوستتان مالیده و روی آن نیز از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

پلی گلوتامیک اسید (آبرسان):

همانطور که در مقاله مربوط به پلی گلوتامیک اسید توضیح دادیم، این ماده یک آبرسان فوق العاده قوی است و مولکولهای آن می توانند تا 4000 برابر وزنشان، آب را از محیط اطراف جذب و به سطح خارجی پوست منتقل کنند. پلی گلوتامیک اسید کار آبرسانی را سطحی تر از هیالورونیک اسید انجام می دهد و بیشتر باعث پرتر شدن خارجی ترین لایه پوست می شود پس برای گرفتن بهترین نتیجه، باید از آن در کنار هیالورونیک اسید استفاده شود. ترکیب این دو می تواند به خوبی باعث آبرسانی موثر و پرتر سازی پوست شود.

گلیسیرین (آبرسان):

این ترکیب نیز نوعی هومکتانت است که می تواند با جذب رطوبت از محیط اطراف، آنرا به لایه خارجی پوست هدایت کند. همچنین، گلیسیرین تا حدی می تواند باعث شود تا این رطوبت از پوست خارج نشود. با اینکه کارایی گلیسیرین و هیالورونیک اسید مشابه است ولی در واقع قدرت اثر بخشی هیالورونیک اسید بسیار بیشتر از گلیسیرین است. از دیگر خواص گلیسیرین می توان به خاصیت ضد میکروب آن و همچنین توانایی آن در افزایش روند بهبود زخمهای سطحی پوست اشاره نمود. خوشبختانه از گلیسیرین به طور وسیعی در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود و تقریبا همه آنها حاوی مقادیری گلیسیرین هستند پس شما نیاز به یک محصول جدا برای دریافت گلیسیرین نخواهید داشت.

سرامید (مرطوب کننده):

سرامیدها بخش مهمی از لایه بیرونی پوست محسوب می شوند. این ماده در بین سلولهای پوست وجود دارد و یکی از وظایفش کمک به بستن این لایه برای جلوگیری از خروج رطوبت از آن است. میزان سرامید در بدن نیز با افزایش سن کاهش می یابد که می تواند به خشکی پوست منجر شود. بهتر است برای دریافت سرامید مورد نیاز پوستتان، از مقدار مناسبی سبزیجات، چربیهای طبیعی و همچنین آب در برنامه غذاییتان استفاده کنید. محصولات مراقبت از پوست زیادی نیز در بازارند که طبق تبلیغاتشان می توانند به احیای سرامید پوست کمک کنند و تا حد خوبی باعث پرتر شدن و شادابی آن شوند. برای اطلاعات بیشتر لطفا این مقاله را مطالعه کنید.

معرفی بهترین ترکیبات برای آبرسانی و مرطوب سازی پوست

اسکوالان (مرطوب کننده):

اسکوالان (Squalane) نوع تغییر یافته اسکوالین که نوعی لیپید یا چربی است که در بدن انسان و یا گیاهانی مانند زیتون، سبوس و نیشکر یافت می شود. این لیپید نقش یک آبرسان طبیعی را در بدن ایفا می کند ولی از سنین 20 تا 30، مقدار آن در بدن کاهش می یابد و همین اثر نیز باعث خشکی پوستتان از سن 30 به بالا می شود. بخاطر اینکه اسکوالین در معرض هوا بافتش تغییر می کند، با تزریق هیدروژن، آنرا به حالت جامد و پایدار تبدیل می کنند که اسکوالان نام دارد.
اسکوالان جدای از قدرت مرطوب سازی خوبش، قابلیت بالایی برای از بین بردن رادیکالهای آزادی دارد که باعث تخریب پوست می شوند. همچنین این ماده یک آنتی اکسیدان خوب نیز محسوب می شود و می تواند با اثرات پیری پوست مبارزه کند. 

به علاوه، اسکوالان می تواند باعث کم تر شدن حساسیت پوست و قرمزی آن، و همچنین کمتر شدن جوشهای صورت و اگزما شود.
با اینکه اسکوالان از جنس چربی پوست یا سبیوم است ولی بر خلاف آن بسیار سبک روی پوست می نشیند، باعث نرمی آن می شود و بسیار راحت جذب آن می شود.
در واقع باید اسکوالان را یک ترکیب مرطوب کننده نامید زیرا کارایی آن مشابه چربی پوست است و می تواند بدون بستن منافذ باعث نگهداری رطوبت آن شود.

کره شی (مرطوب کننده):

این کره قدرت مرطوب کنندگی بسیار بالایی دارد و سرشار از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان و ویتامین E است. اسیدهای چرب موجود در کره شی با مرطوب کردن پوست، لایه ای محافظ روی سطح آن ایجاد می کنند که باعث می شود رطوبت پوست به خوبی و در طول روز حفظ شود. مزیت دیگر کره شی، قدرت روشن سازی آن است که می تواند به کمتر شدن قرمزی و کمرنگ شدن لکه های پوست کمک کند. خوشبختانه این ماده با وجود قدرت چرب کنندگی و مرطوب سازی بالایی که دارد، باعث نخواهد شد که منافذ پوست بسته شوند و شما احساس سنگینی روی پوستتان نخواهید داشت.

حتما نیازی نیست که برای دریافت مقادیر مورد نیاز این ماده برای پوستتان فقط به محصولات مراقبت از پوست اکتفا کنید. کره شی در حالت طبیعی و خام نیز می تواند همانقدر مفید باشد و باعث تقویت آبرسانی و نرم کردن پوستتان شود.

ویتامین E (مرطوب کننده):

این ماده در مقادیری زیاد در روغن بادام، تخمه آفتابگردان و آووکادو موجود است و با خوردن آنها، مقدار کافی این ویتامین وارد بدن شده که می تواند با محافظت از پوست در برابر رادیکالهای آزادی که در محیط اطرافمان هستند، باعث شود تا رطوبت آن به خوبی حفظ شود. همچنین باید گفت که ویتامین E خواص ضد تورم نیز دارد و می تواند به جوانسازی پوست کمک خوبی کند. خیلی از کارشناسان معتقدند استفاده مداوم از یک کرم ویتامین E باعث خواهد شد تا پوست مرطوبتر و پرتر شده و ظاهر چین و چروکهای آن نیز کاهش یابد.

لاکتیک اسید:

لاکتیک اسیدها جزو اسیدهای لایه بردار محسوب می شوند که می توانند با لایه برداری و پاکسازی پوست، ظاهری یکدست تر و زیباتر به آن دهند. ممکن است تعجب کنید که چرا یک ترکیب لایه بردار در لیست ترکیبات مفید برای آبرسانی پوست حاضر است؟! باید بگوییم که جدا از خاصیت لایه برداری اش، لاکتیک اسید یک هومکتانت محسوب می شود و تا حدی نیز می تواند باعث نگهداری رطوبت داخل پوست شود. از طرف دیگر، لاکتیک اسید جزو لایه بردارهای ملایم محسوب می شود که مقادیر کم آن خطری برای پوستهای خشک و حساس نخواهد داشت.
این ماده با لایه برداری ملایم پوست باعث می شود تا سلولهای مرده روی آن از بین بروند. وقتی لایه بیرونی آن تمیز باشد، ترکیبات آبرسان می توانند آبی که جذب کردند را تا عمق بیشتری در پوست برسانند. در واقع در بین اسیدهای لایه بردار، لاکتیک اسید قدرت ملایم تری دارد و می تواند به آبرسانی ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید و گلیسیرین کمک کند.

نکات کاربردی:

  • اگر پوستی خشک و در عین حال حساس دارید، یکی از بهترین گزینه ها برای شما، عسل است. عسل توانایی بالایی در آبرسانی و همچنین مرطوب نگه داشتن پوست دارد و گزینه ای عالی برای پوستهای خشک محسوب می شود. برای استفاده، هر شب مقداری عسل را روی صورتتان بمالید و بعد از بیست دقیقه تا نیم ساعت با آب ولرم بشویید.

  • بهتر است بجای استفاده از لوسیون ها، از روغن های گیاهی و یا کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. این محصولات اثر بخشی بیشتر و در عین حال، قدرت حساسیت زایی کمتری نسبت به لوسیون ها دارند. البته اگر پوستی حساس دارید بهتر است از روغنهایی مانند روغن مرکبات (لیمو، پرتغال و..) و همچنین روغن اسطوخودوس پرهیز کنید. از میان بهترین روغنها برای پوستهای خشک و حساس می توان از روغن تخم آفتابگردان، روغن زیتون، روغن مارولا، روغن آووکادو، روغن جوجوبا و روغن آرگان نام برد.

  • اگر پوستی خشک یا خیلی خشک دارید، بلافاصله بعد از حمام کردن یا شستن صورتتان و وقتی که تا حدی پوستتان را خشک کردید، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. همانطور که گفتیم مرطوب کننده ها می توانند به خوبی جلوی خروج رطوبتی که وارد پوستتان شده را بگیرند.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *