ترکیبات مفید برای رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران

پوست، بزرگترین عضو بدن محسوب می شود و نقش کاملا مهمی در زیبایی  و سلامت آن دارد. همانقدر که داشتن پوستی شفاف و بی نقص باعث زیبایی و افزایش اعتماد به نفس میشود، ایجاد معایبی مانند تیرگی و لکه های روی آن می تواند برای خیلی از افراد آزار دهنده باشد.

ما تابحال در این سایت در مورد رفع این معایب از روی پوست صورت توضیح دادیم و محصولات زیادی نیز برای این هدف معرفی شدند. اما در این مقاله می خواهیم کمی در مورد عوامل ایجاد این تیرگی ها و همچنین بهترین ترکیبات برای رفع آنها در سایر نقاط بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و ناحیه بیکینی صحبت کنیم.

آیا محصولاتی که تیرگیهای صورت را کاهش می دهند برای این مناطق نیز مناسبند یا حتما باید از محصولاتی مخصوص استفاده کرد؟ چه عواملی باعث ایجاد تیرگی در این مناطق می شوند؟ ترکیبات طبیعی چه نقشی در کاهش این عوارض خواهند داشت؟

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که رنگ پوست برخی نواحی بدن مانند زیر بغل یا کشاله ران، تا حدی تیره تر از سایر قسمتها مانند صورت است و با استفاده از ترکیبات یا داروهای مختلف نباید انتظار داشته باشید که رنگ این قسمتها دقیقا همانند رنگ صورتتان شود! در صورت ایجاد تیرگی در این نقاط، می توان آنها را تا حدی روشنتر کرد ولی نباید انتظار روشن سازی صد درصد از ترکیبات و داروهای استفاده شده داشته باشید.

روشن سازی تیرگیهای زیر بغل:

با اینکه در حالت طبیعی، رنگ پوست زیر بغل، کمی تیره تر از رنگ سایر نقاط پوستتان است، اما به خاطر عواملی که در پایین توضیح می دهیم، برخی از افراد متوجه تیرگی بیش از حد پوست زیر بغلشان می شوند که این عارضه ممکن است باعث نگرانی آنها شود. اول از همه باید بدانید که تیرگی زیر بغل امری طبیعی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. براحتی و با استفاده از محصولات مناسب می توان کاری کرد تا روند این تغییر رنگ کندتر شده و در نهایت می توانید به خوبی آنرا اصلاح کنید.

این را هم بگوییم که عوامل ایجاد چنین تیرگی هایی در افراد مختلف فرق می کنند و همه نباید از یک روتین ثابت برای رفع آنها استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از ترکیباتی که به آنها اشاره می کنیم، حتما با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید، مخصوصا اگر در دوره ای هستید که از یک داروی خاص استفاده می کنید. به علاوه، تیرگی زیر بغل عارضه ای است که معمولا به مرور زمان ایجاد می شود پس اگر دیدید زیر بغلتان به سرعت شروع به تیره شدن کرد، یا به هر دلیلی به این تیرگیها شک کردید، قبل از هر کاری حتما باید با یک پزشک مشورت کنید.

عوامل ایجاد تیرگی زیر بغل:

رنگ پوستتان ارتباط مستقیمی با ملانوسیت های روی آن دارد. ملانوسیت ها (Melanocytes) سلولهای تولید رنگدانه هستند که در تمام سطح پوست وجود دارند. بد نیست بدانید که درجه رنگ یا تیرگی های ایجاد شده بر روی پوست، ارتباط مستقیمی به میزان کارکرد این سلولها دارد و نه تعداد آنها. همچنین، کارکرد این سلولها در افرادی که پوستی تیره تر دارند بیشتر است.

عوامل مختلفی می توانند بر روی کارکرد ملانوسیتها تاثیر گذار باشند و باعث تیرگی نقاط مختلف پوست مانند زیر بغل شوند که از جمله آنها می توان از نور آفتاب، ژنتیک، سن، تیغ زدن، ساییدگی، چاقی، تعریق بیش از حد، ملاسما، تغییر هورمونی بدن، دیابت و همچنین استفاده از داروهای خاص را نام برد.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند منجر به تیره شدن یا هایپرپیگمنتیشن (تغییر رنگ موضعی پوست در اثر کارکرد بیش از حد سلولهای تولید رنگدانه) نواحی مختلف بدن از جمله زیر بغل، کشاله ران، پشت گردن، آرنج ها، صورت، زانوها و کف پا شود، آکانتوزیس نیگریکانس (Acanthosis Nigricans) یا AN نام دارد.

در واقع، این اختلال بیشتر برای قسمتهایی از پوست که مدام در حالت باز و بسته شدن هستند روی میدهد و می تواند باعث تیرگی، ضخیم شدن پوست و در برخی نواحی مانند زیر بغل، باعث ایجاد بوی بد شود.

جدا از عواملی مانند تیرگی های ناشی از ژنتیک و یا عوامل دیگری که ناشی از بیماریهای پوستی یا دیابت هستند و درمان آنها به نظر پزشک بستگی خواهد داشت، تیرگی هایی که دلیل ایجاد آنها هایپرپیگمنتشن (Hyperpigmentation) و یا ساییدگی مداوم نواحی تیره شده هستند را می توان با استفاده از ترکیبات مراقبت از پوست و همچنین روشهای کم تهاجمی که در قسمت بعد توضیح می دهیم، به خوبی کاهش داد.

ترکیبات مفید برای رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران

ترکیبات مفید برای کاهش تیرگی زیر بغل:

قبل از معرفی ترکیباتی که می توانند در کاهش تیرگیهای زیر بغل مفید باشند، باید یادآوری کنیم که هر پوستی خصوصیات مخصوص به خود را دارد و این ترکیبات ممکن است نتیجه یکسانی برای همه نداشته باشند. همچنین، پوست زیر بغل نازک و حساس است و سریعتر از پوست نواحی دیگر بدن مانند پشت یا بازوها تحریک می شود. وقتی از این ترکیبات استفاده می کنید، بدنبال محصولی بگردید که از درصدهای پایین تر استفاده می کنند چون همیشه درصدهای بالاتر به معنی تاثیر بهتر نخواهد بود. اینکه از یک محصول مناسب که حاوی درصد پایین تری از این ترکیبات باشد، بطور مداوم استفاده کنید، تاثیر خیلی بهتر و امن تری در برابر محصولات قویتر خواهد داشت.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که آیا می توان از سرمهای صورت که حاوی این ترکیباتند بر روی پوست زیر بغل استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت بله می توانید از این سرمها استفاده کنید. اما همانطور که گفتیم، چون پوست زیر بغل حساس بوده و دائما در حال باز و بسته شدن است که این باز و بسته شدن باعث میشود تا جذب محصولات روی آن بیشتر شود، سعی کنید از سرمهای با درصد پایین تر و یک تا دوبار در هفته از آنها استفاده کنید. عجله نکنید و تا یک تا دو ماه با این روتین جلو بروید و در صورت ندیدن هیچ واکنش آلرژیکی مانند سوزش، قرمزی یا تورم، می توانید دفعات استفاده را (در صورت نیاز) به یک روز در میان یا هر روز افزایش دهید.

همچنین، با رعایت نکات احتیاطی زیر می توانید به خوبی جلوی ایجاد این تیرگیها را بگیرید و یا تا حدی آنها را کمتر کنید:

1-قبل از اقدام برای درمان، اگر دیدید پوست زیر بغلتان هنوز قرمز و متورم است، صبر کنید تا این عوارض بهبود یابند و بعد از ترکیباتی که گفتیم استفاده کنید.

2-همانطور که گفتیم، ساییدگی یکی از دلایل ایجاد تیرگی های زیر بغل و کشاله ران محسوب می شود. سعی کنید تا حد ممکن از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز کنید.

3-در برخی مواقع، تیغ زدن می تواند باعث تیره شدن پوست زیر بغل شود. اگر به این کار عادت دارید، سعی کنید قبل از تیغ زدن، زیر بغلتان را با استفاده از یک کرم، مرطوب کنید و بعد از 20 ثانیه شیو کنید. لیزر کردن موهای زائد گزینه بهتری نسبت به تیغ زدن محسوب می شود.

4-برخی از اسپری ها و مام های زیر بغل به واسطه ترکیبات حساسیت زایی که دارند (مانند سدیم بیکربنات) می توانند باعث ایجاد واکنش آلرژیک و در نهایت تیره شدن پوست زیر بغل شوند. سعی کنید از اسپری هایی که روی آنها هایپو آلرژنیک (Hypoallergenic) نوشته شده استفاده کنید.

 حالا میرسیم به معرفی ترکیبات مفید برای کاهش تیرگی زیر بغل:

1-ترکیبات روشن کننده پوست:

همانطور که گفتیم، یکی از عمده ترین عوامل ایجاد تیرگی های پوست، کارکرد بیش از حد سلولهای تولید رنگدانه است. ترکیبات روشن کننده معروفی مانند هیدروکینون، نیاسینامید، آزلائیک اسید و ترانگزامیک اسید می توانند گزینه مناسبی برای تنظیم کارکرد این سلولها بوده و جلوی تولید رنگدانه های اضافی را بگیرند. البته همانطور که گفتیم، بهتر است از درصدهای پایین تر شروع کنید و از آنها بطور مداوم استفاده کنید.

نکته مهم: با اینکه هیدروکینون معروفترین گزینه برای روشن سازی پوست محسوب می شود، استفاده مداوم از آن عوارض تقریبا بالایی به همراه خواهد داشت. به خاطر حساسیت بالای پوست زیر بغل، پیشنهاد می کنیم از این ترکیب استفاده نکنید مگر با نظر پزشک متخصص.

درصد های پایین تر ترکیباتی مانند ترانگزامیک اسید، نیاسینامید یا آزلائیک اسید هم تقریبا همان کار را انجام می دهند ولی با عوارض جانبی خیلی پایین تر.

2.ترکیبات لایه بردار:

یکی از بهترین گزینه ها برای روشن سازی تیرگی زیر بغل، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است. به گفته خیلی از منابع، لایه بردارهایی مانند گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید و یا سالیسیلیک اسید می توانند با لایه برداری و از بین بردن سلولهای مرده باعث روشن سازی این قسمت از بدن شوند. باید گفت که لایه برداری یکی از بهترین راهها برای کاهش تیرگی زیر بغل محسوب می شود اما اینکه از کدام لایه بردار و با چه درصدی استفاده کنیم خیلی مهم است.

لایه بردارهای بتا مانند سالیسیلیک اسید قدرت نفوذ بالایی دارند و می توانند منطقه زیر بغل را بخوبی لایه برداری کرده و در کنار شفاف سازی آن باعث شوند تا باکتری هایی که مسئول ایجاد بوی بد آن هستند نیز از بین بروند. بنزوئیل پروکسید هم توانایی مشابهی دارد و استفاده مداوم از درصدهای پایین تر آن می تواند باعث روشن سازی و رفع بوی بد زیر بغل شود.

اما همانطور که گفتیم، بخاطر قدرت بالایشان، باید از آنها به اندازه استفاده کنید (هفته ای یک تا دوبار). با استفاده بیش از حد از این لایه بردارها همیشه احتمال ایجاد حساسیت پوست مانند قرمزی، تورم و سوزش زیر بغلتان نیز وجود دارد.

از طرف دیگر، لایه برداهای آلفا مانند گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید قدرت نفوذ پایین تری در پوست دارند و استفاده از درصدهای پایین تر آنها، می تواند گزینه مناسبی برای لایه برداری و روشن سازی زیر بغل باشد. همچنین، احتمال حساسیت زایی این ترکیبات کمتر از لایه بردارهای بتا بوده و می توان از درصدهای پایین تر، دو تا سه بار در هفته استفاده کرد.

گروه دیگر از لایه بردارها، پلی هیدروکسی اسیدها (PHA) و تری کلرو استیک اسیدها (Trichloroacetic acid: این ترکیب از مشتقات اسید استیک یا سرکه بوده و اثر لایه برداری کاملا سطحی دارد. اما درصدهای بالای آن نیز به همان اندازه اثر خورندگی داشته و می توانند باعث سوزاندن سطح پوست شوند) هستند که آنها هم مانند لایه بردارهای آلفا، کار لایه برداری را از روی سطح پوست انجام میدهند.

این ترکیبات، مخصوصا پلی هیدروکسی اسیدها گزینه مناسبی برای لایه برداری پوست زیر بغل هستند و اگر پوستی حساس دارید، پلی هیدروکسی اسیدها می توانند گزینه مناسبی برایتان باشند.

3.رتینوئیدها

گروه دیگر از ترکیبات مفید برای روشن سازی پوست، رتینوئیدها یا محصولات موضعی ویتامین آ هستند. این ترکیبات نیز یکی از شناخته شده ترین گزینه ها برای روشن سازی پوست محسوب شده و می توانند با افزایش کلاژن سازی و همزمان با رفع سلولهای مرده، باعث ایجاد لایه ای جدید روی پوست شوند. همانطور که قبلا نیز توضیح دادیم، رتینوئیدها در کنار فواید منحصر به فردشان، عوارض جانبی مانند قرمزی، تورم و سوزش برای پوست داشته و باید از آنها با احتیاط استفاده کرد. پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از این ترکیبات در منطقه زیر بغل، با یک پزشک نیز مشورت کنید.

ترکیبات طبیعی برای کاهش تیرگی زیر بغل:

ترکیبات و محصولات طبیعی نیز می توانند تا حدی در کاهش تیرگی زیر بغل مفید باشند. البته باید توجه کنید که اثرگذاری این ترکیبات اصلا در حد ترکیبات مصنوعی که در قسمت بالا توضیح دادیم نیست زیرا این ترکیبات قدرت نفوذ چندانی در پوست ندارند و به همین دلیل هم باید از آنها به مدت طولانی تری استفاده کنید.

سیب زمینی: هر روز یا یک روز در میان، یک سیب زمینی را رنده کرده و آب آنرا بر روی زیر بغلتان بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب بشورید.

روغن نارگیل: هفته ای دو تا سه بار، چند قطره از روغن نارگیل تازه را روی منطقه مورد نظر به خوبی بمالید و بعد از 15 دقیق با آب ولرم و صابون بشورید.

روغن درخت چای: هفته ای سه بار، دو تا سه قطره از روغن تی تری یا درخت چای را در یک اسپری ریخته و آن را با آب پر کنید و بر روی منطقه مورد نظر اسپری کنید و بگذارید تا خشک شود.

نکته: ممکن است بارها در سایتهای مختلف یا شبکه های اجتماعی دیده باشید که استفاده از لیمو، سرکه سیب و یا جوش شیرین می تواند برای رفع تیرگیهای زیر بغل مفید باشد. باید بدانید که PH پوست ما در حالت طبیعی بین 4.5 تا 5 است و PH لیمو و سرکه سیب حدود 3. این اختلاف می تواند باعث حساسیت زایی آنها بر روی پوست شود و احتمال سوزش، پوسته شدن و قرمزی آن را افزایش دهد. البته چنین عوارضی ممکن است برای همه پیش نیاید ولی اگر پوستی حساس دارید، به احتمال زیاد شاهد چنین عوارضی خواهید بود.

از طرف دیگر، PH جوش شیرین حدود 9 است و می تواند توازن سلولهای پوست را به هم بریزد و چربی های مفید آنرا از بین ببرد که این اثر در نهایت منجر به خشکی، تورم و حساسیت زایی آن خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم برای رفع تیرگیهای زیر بغل و کشاله ران از لیمو، سرکه سیب یا جوش شیرین استفاده نکنید.

روشهای غیر تهاجمی یا کم تهاجمی برای رفع تیرگیهای زیر بغل:

اگر ترکیباتی که در قسمت بالا اشاره شد باعث حساسیت زایی پوستتان می شوند و یا بدنبال راهی سریعتر برای روشن سازی تیرگیهای زیر بغلتان هستید می توانید از میکرونیدلینگ و لیزرهای کم توان استفاده کنید. البته انتخاب روش مناسب به نظر پزشکتان بستگی خواهد داشت.

ترکیبات مفید برای رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران

رفع تیرگی کشاله ران و ناحیه بیکینی:

قبل از اینکه به توضیح ترکیبات و روشهای مفید برای رفع تیرگیهای این مناطق بپردازیم، اول باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. ممکن است در برخی موارد، دلایل ایجاد تیرگیها در قسمت کشاله ران و ناحیه بیکینی یکسان باشند ولی اصلا نباید فکر کنید که می توان از ترکیبات یکسانی برای رفع این تیرگیها استفاده کرد. روشن سازی کشاله ران یک مطلب است و روشن سازی ناحیه بیکینی و اطراف واژن مطلب دیگر!

با استفاده از ترکیبات و روشهایی که در پایین توضیح می دهیم می توان تا حد خوبی تیرگیهای کشاله ران را کمتر کرد ولی این قضیه در مورد ناحیه بیکینی فرق می کند. تابحال هیچ مرجع معتبری اعلام نکرده که روشن سازی ناحیه بیکینی و اطراف واژن بی خطر است و به همین خاطر، ما هم پیشنهاد می کنیم بدنبال روشن سازی این مناطق نباشید. البته روشهای زیادی در اینترنت مطرح می شوند مبنی بر این که می توان براحتی ناحیه بیکینی را روشنتر کرد، مانند بلیچ واژن. اما باید بدانید که این نوع تبلیغات معمولا برای سود بیشتر مطرح شده و در خیلی از موارد، ضرر این نوع روشها خیلی بیشتر از منفعتشان خواهد بود.

در اکثر مواقع، افزایش سن، تغییر هورمونها، تیغ زدن، افزایش وزن، ساییدگی (در اثر پوشیدن لباسهای تنگ و یا ورزش)،  تعریق زیاد و استفاده از لباسهای زیر که حاوی مواد حساسیت زا هستند باعث ایجاد تیرگی ناحیه بیکینی شده که می توان جلوی برخی از این عوامل را با رعایت نکاتی ابتدایی گرفت. اما وقتی دیدید که این مناطق از پوستتان تغییر رنگ دادند، بهتر است بجای سعی در روشن کردن آن، این تغییرات را بپذیرید. همچنین، بخاطر حساسیت بالای پوست در این مناطق همیشه سعی کنید قبل از استفاده از هر گونه محصول، از یک پزشک در این زمینه کمک بگیرید.

دلایل تیره شدن کشاله ران:

همانطور که گفتیم، در حالت عادی دلایل تیره شدن کشاله ران و ناحیه بیکینی تقریبا یکسانند. در خیلی از موارد، تیرگیهای کشاله ران می توانند به ناحیه واژن رسیده و باعث تیره شدن آن مناطق نیز بشوند. عوامل عمده تیره شدن کشاله ران عبارتند از:

1-ساییدگی: استفاده از لباسهای تنگ، راه رفتن و دویدن زیاد یکی از مهمترین عوامل ایجاد تیرگی در منطقه کشاله ران و همچنین ناحیه بیکینی محسوب می شود. این عوامل به مرور زمان می توانند باعث نازک شدن پوست، قرمزی و خارش شده که در نهایت باعث خواهند شد تا سلولهای تولید رنگدانه پوست، ملانین بیشتری تولید کرده و باعث تیره شده این مناطق شوند.

2-تغییر هورمونهای بدن نیز عامل دیگری برای ایجاد این تیرگیها محسوب می شود. افزایش سن، حاملگی و شیردهی متداول ترین فاکتورها برای ایجاد این اختلال محسوب می شوند.

3-استفاده از داروهای خاص مانند داروهای هورمونی یا شیمی درمانی، از دیگر عوامل اثرگذار در ایجاد تیرگیهای این مناطق به حساب می آیند.

4-تابش مداوم نور آفتاب

5-اختلال کارکرد در سلولهای تولید رنگدانه (آکانتوزیس نیگریکانس)

6-بیماریهایی مانند دیابت

7-خشکی بیش از حد پوست

8-تیغ زدن و استفاده از محصولات موبر

ترکیبات مفید برای کاهش تیرگیهای کشاله ران:

ترکیبات و داروهایی هستند که با استفاده از آنها می توان تا حدی تیرگیهای کشاله ران را کاهش داد اما همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، بهتر است قبل از هر کاری با یک پزشک نیز در مورد آنها مشورت کنید و از محصولاتی استفاده کنید که از درصدهای پایین تر این ترکیبات استفاده می کنند.

1-ترکیبات روشن کننده:

نیاسینامید بهترین ترکیب برای روشن سازی پوست کشاله ران محسوب شده و درصدهای زیر 10 درصد آن می تواند گزینه مناسبی برای اینکار باشد. این ترکیب با کاهش فعالیت سلولهای تولید رنگدانه می تواند به مرور زمان باعث روشنتر شدن این تیرگیها شود.

البته ترکیبات روشن کننده دیگری مانند آربوتین، کوجیک اسید و عصاره لیکوریس نیز می توانند مانند نیاسینامید، این تیرگیها را کاهش دهند اما این ترکیبات، حتی در درصدهای پایین تر هم ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی در این مناطق شده و باعث بدتر شدن این تیرگیها شوند. البته همانطور که گفتیم، هر پوستی خصوصیات مخصوص به خود را داشته و ممکن است همه پوستها به این ترکیبات واکنش آلرژیک نشان ندهند.

هیدروکینون: این ترکیب قدرت روشن سازی بالایی دارد و می تواند گزینه مناسبی برای رفع تیرگیهای پوست محسوب شود ولی به همان اندازه نیز عوارض جانبی داشته و مصرف آن باید حتما تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

2-رتینوئیدها:

محصولات موضعی ویتامین آ نیز گزینه بسیار خوبی برای کاهش تیرگیهای پوست محسوب می شوند. این ترکیبات با افزایش کلاژن سازی و ایجاد لایه ای از سلولهای جدید روی پوست باعث خواهند شد تا لایه های تیره روی آن از بین رفته که در نهایت باعث روشن سازی و شفاف سازی پوست می شود. اما این ترکیبات نیز عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند و مصرف آنها نیز باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

3- لایه برداری:

لایه برداری و استفاده از لایه بردارهای شیمیایی می تواند تا حدی تیرگیهای کشاله ران و یا منطقه بیکینی را کاهش دهد. اما بخاطر حساسیت بالای پوست در این مناطق، بهتر است از لایه بردارها با درصدهای پایین تر استفاده کنید و یک تا دوبار در هفته. همچنین همانطور که گفتیم، در منطقه بیکینی از لایه برداری استفاده نکنید مگر با نظارت یک پزشک متخصص.

ترکیباتی مانند لاکتیک اسید و یا پلی هیدروکسی اسیدها، بهترین گزینه برای لایه برداری پوست کشاله ران محسوب می شوند.

ترکیبات طبیعی برای کاهش تیرگیهای کشاله ران:

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، استفاده مداوم از ترکیبات طبیعی ممکن است راهی مناسب برای کاهش تیرگیهای این مناطق باشد اما نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشید! این ترکیبات بیشتر برای آبرسانی و رفع تورم مناطق اشاره شده کاربرد داشته و می توانید در صورت مشاهده خشکی یا تورم پوست، از ترکیباتی مثل آب سیب زمینی، ماست، روغن نارگیل، آلوئه ورا و یا خیار در این مناطق استفاده کنید.

روشهای غیر تهاجمی یا کم تهاجمی برای روشن سازی کشاله ران:

استفاده از لیزرهای کم توان، میکرودرم ابریژن و رادیوفرکانسی، روشهایی موثر برای رفع تیرگیهای این مناطق محسوب می شوند.

ترکیبات مفید برای رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران

نکات احتیاطی:

1-ممکن است تبلیغات زیادی دیده باشید در مورد تزریقهایی که می توانند باعث روشن سازی پوست شوند. پیشنهاد می کنیم سراغ این نوع محصولات نروید!

2-اگر فعالیت زیادی دارید یا همیشه ورزش می کنید، از لباسهای گشادتر و نخی استفاده کنید تا باعث ساییدگی کشاله ران یا ناحیه بیکینی نشوند.

3-همیشه این مناطق را تمیز نگه دارید. جمع شدن سلولهای مرده و تعریق می تواند به مرور زمان باعث ایجاد تیرگی و همچنین جوش و آکنه شود.

4-بجای تیغ زدن و یا استفاده از محصولات موبر، از لیزر برای رفع موهای زاید استفاده کنید.

5-اگر این مناطق به مدت طولانی در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، حتما از یک ضد آفتاب روی آنها استفاده کنید.

6-هنگام انتخاب محصول مورد نظرتان، سعی کنید از آنهایی استفاه کنید که ماهیتی حساسیت زا ندارند و از ترکیبات حساسیت زا و الکل در ترکیباتشان استفاده نشده است.

سوالات متداول:

آیا می توان از سرمهای صورت در مناطقی مانند زیر بغل یا کشاله ران استفاده کرد؟

بله. با اینکه محصولات مختص روشن سازی این مناطق در بازار وجود دارند اما می توانید از محصولات مخصوص صورت، در این مناطق نیز استفاده کنید. همچنین، برای رفع تیرگیهای سایر نقاط بدن مانند گردن، زانوها، آرنج ها و … نیز می توانید از این ترکیبات و محصولات استفاده کنید.

روشن سازی نقاط تیره در این مناطق چقدر طول می کشد؟

معمولا روشن سازی نقاط مختلف بدن به زمان زیادی نیاز دارد پس نباید عجله داشته باشید! معمولا کاهش موثر این تیرگیها بین 8 ماه تا یک سال طول خواهد کشید.

آیا می توان از اسکرابها و لایه بردارهای فیزیکی نیز در این مناطق استفاده کرد؟

به هیچ وجه! این محصولات می توانند با لایه برداری خشن و بیش از حد، باعث ایجاد تورم و قرمزی پوست شوند که در بلند مدت منجر به افزایش تیرگی این مناطق خواهد شد.

آیا می توان از شوینده های صورت برای رفع این تیرگیها استفاده کرد؟

بله. همانطور که گفتیم، استفاده از سرمها و کرمهایی که حاوی ترکیبات لایه بردارند یکی از گزینه های مناسب برای رفع این تیرگیها محسوب می شود. اما این ترکیبات ممکن است در برخی مواقع باعث حساسیت زایی پوست زیر بغل یا کشاله ران شوند. همچنین، چون این محصولات باید چند ساعت روی پوست بمانند، احتمال حساسیت زایی نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت.

شوینده های صورت که حاوی ترکیبات لایه برداری مانند سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید هستند، یکی از بهترین گزینه ها برای لایه برداری پوست حساس این مناطق محسوب می شوند. از آنجایی که باید بعد از چند دقیقه آنها را از روی پوست شست، عوارض جانبی آنها نیز کمتر خواهد بود. البته چون این محصولات زمان کمتری روی پوست می مانند، مدت زمان اثرگذاری آنها نیز به همان اندازه بیشتر خواهد شد و باید مدت بیشتری از این محصولات استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش منافذ پوست

باکوچیول: ترکیبی جدید برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

 

2 thoughts on “آشنایی با ترکیبات مراقبت از پوست مفید برای کاهش تیرگیهای زیر بغل و کشاله ران

  1. فاطمه says:

    ممنون بابت آگاهی بخشیتون.
    برای پوست باسن و کمر که دچار جوش و سیاهی نسبت به بخش های دیگه بدن هستن چه کار کنیم؟بهترین کرم لایه بردار براش چی هست؟
    من امونیوم لاکتات ۱۲٪ مدیلن استفاده کردم تاثیری نداشت

    • آرومیس says:

      سلام ممنون از لطفتون. استفاده از لایه بردارهایی مثل سرم لایه بردار بالانس، سام بای می یا سرم پیلینگ اوردینری در این مناطق میتونه بهتون کمک کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *