تونر صورت چیست و آیا تونرها می توانند منافذ باز صورتتان را ببندند؟

آیا استفاده از تونر صورت ضروری است؟ حتما شما بارها شنیده اید که بهتر است بعد از پاکسازی صورت از تونر و سپس روی آن از مرطوب کننده استفاده کنید. حالا سوال این است: اگر از تونر استفاده نکنم برای صورتم ضرر دارد و چیز مهمی را از دست می دهم؟ یا اگر از تونر استفاده کنم چقدر می تواند برای پوستم مفید باشد؟ آیا تونرها می توانند منافذ باز صورتم را ببندند؟

ما در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

تونر صورت چیست؟

به زبان ساده، تونر یک لوسیون مایع سبک است که با استفاده از یک پد پنبه ای روی صورت اعمال می شود. تونرها فرمولاسیون متفاوتی دارند اما می توان آنها را در دو گروه جا داد: تونرهای مرطوب کننده و تونرهای کوچک کننده منافذ.

می توان تونرها را از طریق مقدار الکلی که در آنها موجود هست نیز دسته بندی کرد:

تونرهای شاداب کننده پوست: اینها ملایم ترین نوع تونرها هستند که حاوی الکل نبوده و برای انواع پوست و همچنین پوستهای حساس مناسبند.

تونیک ها: این نوع تونرها حاوی مقدار کمی الکل هستند که برای پوستهای نرمال تا چرب مناسبند.

تونرهای کوچک کننده منافذ: اینها قوی ترین نوع تونرها هستند که حاوی ترکیبات ضدعفونی کننده و مقادیر زیادی الکل بوده و برای تمام پوستها مضرند!

تونرها دقیقا چیکار می کنند؟

هواداران استفاده از تونرها می گویند که آنها همه کار می کنند از جمله:

-پاکسازی پوست از آلودگی و چربی

-تنظیم PH پوست بعد از پاکسازی

-کوچک کردن منافذ صورت و جلوگیری از جمع شدن آلودگی و چربی درون آنها

-تنظیم ترشح چربی پوست و جلوگیری از براق شدن پوست

به نظر عالی می آید نه؟! حالا نوبت آن است که این ادعاها را بررسی کنیم:

آیا تونرها برای پاکسازی صورت ضروری اند؟

اگر محصول شستشوی صورتتان بعد از استفاده ردی از خود روی پوستتان باقی بگذارد، شما معمولا به یک محصول دیگر برای پاک کردن آن نیاز ندارید. چیزی که نیاز دارید عوض کردن آن محصول شستشوی صورت است چون کارش را به خوبی انجام نمی دهد.

اگر هم می خواهید آرایشتان را پاک کنید، از یک پاک کننده صورت روغنی استفاده کنید که براحتی می توانند تمام چربی ها و آلودگیهای پوستتان را پاکسازی کنند و همچنین باعث مرطوب شدن صورتتان نیز بشوند.

اگر هم این پاک کننده های روغنی اثری از خودشان روی پوستتان باقی گذاشتند، می توانید با استفاده از یک پاک کننده کف کننده با PH پایین، این اثر را از بین برده و یا پاک کننده روغنی خود را عوض کنید زیرا کارش را به خوبی انجام نداده است. حتما نیازی به استفاده از یک تونر ندارید.

نتیجه: این که تونرها برای پاکسازی پوست مورد نیازند درست نیست. پاکسازی پوست وظیفه پاک کننده هاست نه تونرها!

آیا استفاده از تونرها برای تنظیم توازن PH پوست ضروری است؟

شستشوی پوست فقط آلودگیها و آرایش را تمیز نمی کند. با شستن صورتتان، PH آن نیز تغییر خواهد کرد. بخاطر همین است که بعد از پاکسازی صورت، پوستتان سفت و کشیده می شود. پس استفاده از یک تونر برای تنظیم PH ایده خوبی به نظر می رسد نه؟

ولی آیا می دانستید که پوست، خودش می تواند توازن PH خود را بعد از 15 تا 30 دقیقه تنظیم کند؟ پس در این صورت استفاده از محصولی مانند تونر ضوروری محسوب نمی شود.

از طرف دیگر باید بدانید که با استفاده از یک پاک کننده با PH پایین، توازن PH پوستتان به هم نمی ریزد و در این صورت شما دیگر نیازی نیست که نگران چیزی باشید.

نتیجه: پوست ما به خوبی می تواند توازن PH خودش را تنظیم کند و نیازی به تونر یا هر محصول دیگری برای این کار ندارد.

تونر صورت چیست و آیا تونرها می توانند منافذ باز صورتتان را ببندند؟

آیا تونرها می توانند منافذ پوست را کوچک کنند؟

همانطور که در مقاله قبلی توضیح دادیم، در بیشتر مواقع، اندازه منافذ پوست به ژنتیک افراد بستگی دارد و در واقع کوچک یا بزرگ کردن اندازه منافذ امکان پذیر نیست. در واقع تونرها می توانند بطور موقت روی منافذ تاثیر بگذارند و آن هم بخاطر وجود الکل در ترکیباتشان است. الکل باعث می شود تا سطح منافذ پوستتان متورم شود و در نتیجه این منافذ کوچکتر به نظر برسند که این اصلا چیز خوبی نیست و برای تمام پوستها مضر است.

همچنین باید بدانید که نه تونرها و نه هیچ محصول دیگری نمی توانند باعث بسته شدن منافذ پوستتان شوند. البته اینکه بخواهید منافذ پوستتان ببندید نیز چیز خوبی نیست زیرا منافذ مانند راههای ریزی برای تنفس و مرطوب ماندن پوستند و با بستن آنها پوستتان کاملا خشک خواهد شد.

نتیجه: تونرها با تحریک پوست موجب تورم و کوچک تر به نظر رسیدن منافذ، آن هم بطور موقتی می شوند. آیا واقعا حاضرید این کار را انجام دهید؟

بیشتر بخوانید: آیا واقعا کوچک کردن منافذ صورت ممکن است؟

آیا تونرها برای کنترل ترشح چربی پوست ضروری اند؟

برخی تونرها می توانند این کار را انجام دهند. ولی آیا واقعا این چیز خوبیست؟ اگر این کار را با استفاده از سالیسیلیک اسید موجود در خود انجام دهند بله. سالیسیلیک اسید ترکیبی لایه بردار است که می تواند به داخل منافذ نفوذ کرده و تمام آلودگی و چربیهای داخل آنها را تمیز کند و با این کار می تواند فرایند تولید چربی پوست که توسط این آلودگیها مختل شده بود را به روال عادی بازگردانده و به عبارتی تنظیم کند.

بیشتر تونرها از روشی دیگر برای تمیزی منافذ و از بین بردن چربی پوست استفاده می کنند و آن الکل است. درست است که الکل می تواند چربی های صورت را پاک کند ولی در بلند مدت می تواند باعث خشکی پوستتان شود. وقتی سطح پوست خشک شود، غدد ترشح چربی بیشتر کار می کنند و چربی بیشتری تولید می کنند. پس می توانید حدس بزنید که استفاده از الکل ضرر بیشتری برای پوستتان دارد تا منفعت.

 البته ناگفته نماند که نباید فکر کنید محصولی وجود دارد که بتواند ترشح چربی پوستتان را کمتر و یا بیشتر کند. زیرا در این صورت این محصولات باید در فعالیت غدد ترشح چربی زیر پوست اختلال ایجاد کنند (و این، یک محصول درمانی محسوب می شود نه محصول زیبایی) که این اصلا چیز خوبی نیست.

نتیجه: درست است که برخی تونرها به واسطه اسید سالیسیلیک موجود در ترکیباتشان، می توانند چربی پوست را تا حدی کنترل کنند. ولی بیشتر آنها از الکل برای این کار استفاده می کنند که می تواند به پوستتان آسیبی جدی برساند.

نکته: اگر تابحال از سرمها و یا مرطوب کننده های حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کرده اید، دیگر نیازی نیست  از یک تونر که محتوی این ترکیبات است استفاده کنید. مصرف تنها یک محصول که حاوی اسید سالیسیلیک است در برنامه روزانه شما کفایت می کند.

حالا که کارایی های تونرها را بررسی کردیم ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تکلیف تونرهای مرطوب کننده و جوانساز چیست؟ آیا مصرف آنها ضروری است؟

اگر تا اینجای این مقاله را مطالعه نمودید حتما متوجه شده اید که مصرف تونرها اصلا ضروری نیست. البته تونرهای جدیدی هستند که تازه وارد دنیای زیبایی شده اند و حاوی هیالورونیک اسید برای آبرسانی پوست و آنتی اکسیدان برای جوانسازی پوستند.

اگر این ترکیبات در برنامه روزانه شما وجود ندارند، استفاده از این نوع تونرها پیشنهاد می شود. اگر هم از سرم و یا مرطوب کننده ای که استفاده می کنید حاوی هیالورونیک اسید و آنتی اکسیدان هستند، مصرف این تونرها چیز اضافه ای است.

سخن آخر: اگر تا الان از مرطوب کننده ها و سرمهای حاوی ترکیبات مفید برای پوست مانند اسید سالیسیلیک، هیالورونیک اسید و آنتی اکسیدان استفاده می کرده اید، نیازی نیست که تونرها را به برنامه خودتان اضافه کنید. اگر هم این ترکیبات مفید در برنامه زیبایی روزانه تان موجود نیستند، بهتر است که از یک سرم یا مرطوب کننده با کیفیت که حاوی این ترکیباتند استفاده کنید تا یک تونر. البته در نهایت انتخاب محصولی که استفاده می کنید کاملا با خودتان است. اگر واقعا فکر می کنید که مصرف تونرها ضروری است لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید!

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جای جوش و آکنه

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش جوش و آکنه

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

 

6 thoughts on “تونر صورت چیست و آیا تونرها می توانند منافذ باز صورتتان را ببندند؟

  1. ایدا says:

    ایتفاده از تونرهای آبرسان به نظر من ضروریه رطوبت زیر سرم روهم با این تونرها میشه داشت و فیس میست نمیخواد

      • ناشناس says:

        سلام نه تونر صورت اصلا خوب نیست من استفاده کردم صورتم لک اوفتاد تازه شب استفاده می کردم ضد آفتاب هم استفاده می کردم بازم صورتم لک افتاد دو سه هفته بیشتر هم استفاده نکردم حالا صورتم لک اوفتاده نمی دونم چی کار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *