بهترین ترکیبات برای رفع چین و چروک

ترند و نحوه استفاده از محصولات مراقبت از پوست در حال تغییر است و بر خلاف سالهای قبل، بیشتر مصرف کنندگان به دنبال یک محصول برای رفع تمام معایب پوستشان نمی گردند. امروزه و با بالاتر رفتن سطح دانش افراد از دلایل ایجاد این معایب و همچنین روشهای مختلف رفع آنها از یک طرف، و ورود کمپانی های تازه تاسیسی مانند دی اوردینری و بعد از آن اینکی لیست از طرف دیگر، صنعت زیبایی در حال ورود به مرحله ای بالاتر و پیچیده تر، و البته جذابتر است. دی اوردینری در بیشتر محصولاتش از یک ترکیب اصلی استفاده کرده و سایر ترکیبات برای افزایش اثرگذاری و ماندگاری ترکیب اصلی به این محصولات اضافه می شوند.

تا به امروز اگر به عنوان مثال بدنبال سرمی برای رفع چین و چروکهای صورتتان بودید، می توانستید وارد فروشگاهی شوید و از فروشنده بخواهید که یک سرم خوب برای چین و چروکهای پوستتان پیشنهاد بدهد. یا از طریق سایتهای فروشنده این محصولات و توضیحات درج شده در آنها، بدنبال سرمی رفتید که فکر می کردید برایتان بهتر بود.

اما در حال حاضر، بیشتر مصرف کنندگان روش خرید خود را عوض کرده اند. آنها دقیقا مشکل پوست خود و همچنین ترکیباتی که در رفع این معایب موثرند را می شناسند. برای مثال، اگر فردی بدنبال محصولی برای رفع چین و چروک صورتش باشد، از فروشنده در مورد سرمهای رتینول می پرسد.

ولی با اینکه این محصولات توانایی بهتری برای اثر گذاری دقیقتر، نسبت به محصولات نسل قبل از خود دارند، استفاده نادرست و یا ترکیب اشتباه آنها می تواند باعث کاهش اثرگذاری این ترکیبات و یا ایجاد حساسیت پوستی شود.

اگر می خواهید از این محصولات استفاده کنید بهتر است در مورد ترکیبات مختلف مراقبت از پوست و وظیفه هر کدام در رفع انواع معایب پوستی بیشتر بدانید. ما در چند مقاله به تشریح تاثیر این ترکیبات در رفع انواع معایب پوستی پرداخته و در اینجا به بررسی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم می پردازیم.

قبل از معرفی این ترکیبات بهتر است به چند نکته اشاره کنیم:

در محصولات مراقبت از پوست، از درصد کمتر و ضعیفتری از این ترکیبات، نسبت به داروهای مشابه استفاده می شود. به همین دلیل هم تاثیر این محصولات کمتر از دارو بوده و به زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز خواهند داشت.

نکته دیگر اینکه، بر خلاف داروها، هیچ مرجع معتبری تاثیر و کارکرد محصولات مراقبت از پوست را اندازه نمی گیرد پس نمی توان به طور قطع اعلام کرد که محصولی بهتر یا بدتر از محصول دیگر است. البته با دقت در ترکیبات موجود در یک محصول و همچنین داشتن اطلاعات کافی از کارایی این ترکیبات برای پوست می توان تا حد قابل قبولی متوجه کارکرد آن محصول شد.

آخرین نکته اینکه، همانطور که بارها در این سایت توضیح دادیم، نور آفتاب یکی از عوامل مهم ایجاد تیرگی و چین و چروک روی پوست است. پس بهتر است همیشه (چه روزهای آفتابی و چه ابری) از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا جلوی این عوارض گرفته شود.

بهترین و موثرترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع چین و چروک:

رتینوئیدها:

محصولات موضعی ویتامین آ یا رتینوئیدها، بهترین و موثرترین ترکیبات برای کاهش چین و چروک و خطوط تیره پوست هستند. از بین معروفترین این ترکیبات می توان به رتینول، گرن اکتیو رتینوئید و رتین آلدهاید اشاره کرد که مصرف بیشتری در محصولات مراقبت از پوست دارند. برای توضیح بیشتر لطفا این مقاله را بخوانید.

رتینوئیدها با تحریک پوست برای ساخت سلولهای جدیدتر، و در نتیجه، با افزایش ساخت کلاژن و الاستین در لایه های میانی پوست، باعث خواهند شد تا پوست پرتر و سفت تر شده و ظاهر چین و چروکها، خطوط تیره و همچنین تیرگیها و لکه های آن تا حد خوبی کاهش یابد. قویترین و موثرترین نوع محصولات موضعی ویتامین آ، رتینوئیک اسید یا ترتینوئین نام دارد که بخاطر قدرت بالایش بیشتر در داروهای رفع چین و چروک استفاده می شود و برای خرید آن در بیشتر کشورها نیاز به داشتن نسخه پزشک است.

اما رتینولها که نوع ضعیفتری محسوب می شوند نیاز به داشتن نسخه برای خرید ندارند و محصولات مراقبت از پوست زیادی در بازارند که از رتینول در ترکیباتشان استفاده می کنند.

نکته مهم در مورد رتینوئیدها اینکه این ترکیبات قدرت حساسیت زایی بالایی دارند و می توانند باعث خشکی، قرمزی، خارش و یا پوسته پوسته شدن صورت شوند. به همین خاطر هم باید آنها را کم کم وارد روتینتان کنید. در هفته های اول بهتر است که یکبار در هفته از آنها استفاده کنید و به تدریج دفعات استفاده را تا جایی که پوستتان تحمل دارد و به آنها حساسیت نشان نمی دهد افزایش دهید. معمولا از رتینولهای با درصد پایین تر می توان هر روز استفاده کرد. بعد از 4 تا 12 هفته استفاده، رتینولها می توانند چین و چروکهای صورتتان را به خوبی کمتر کنند.

خبر خوب در مورد رتینوئیدها اینکه این ترکیبات می توانند روند پیری پوست که در اثر افزایش سن و یا عوامل خارجی مانند نور آفتاب (که به آن فوتوایجینگ می گویند) ایجاد می شود، کند کرده و باعث جوانسازی موثر پوستتان شوند.

رتینول چند درصد برای صورت مناسب است؟

 اگر اولین بار است که از رتینول استفاده می کنید و یا پوستی حساس دارید، استفاده از درصدهای ۰٫۰۱ تا ۰٫۳ می تواند برایتان مناسب باشد. اگر هم قبلا چند بار از رتینول استفاده کردید می توانید رتینول های ۰٫۵ درصد تا ۲ درصد را امتحان کنید. همچنین بهتر است به برچسب محصولی که از آن استفاده می کنید دقت کنید و آنرا طبق گفته کمپانی سازنده استفاده کنید.

آیا می توان از رتینول برای کاهش چین و چروک دور چشم استفاده کرد؟

بله. درصدهای پایین تری مانند 0.01 درصد می تواند مقدار مناسبی برای شروع استفاده از رتینول دور چشم باشد. از هر محصولی که حاوی رتینول با درصد پایین تر باشد می توانید دور چشمتان استفاده کنید و حتما این محصول نباید کرم دور چشم باشد.

البته اخیرا کرمهای دور چشم خوبی که حاوی رتینول هستند به بازار عرضه شدند و می توانید از آنها نیز استفاده کنید. ما قبلا در این سایت تعدادی از آنها را معرفی کردیم.

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش موثر چین و چروک صورت

ویتامین سی:

بعد از رتینوئیدها، محصولات حاوی ویتامین سی بهترین گزینه برای کاهش چین و چروک پوست محسوب می شوند. موثرترین نوع ویتامین سی، اسکوربیک اسید نام دارد. مولکولهای ویتامین سی ماهیت ناپایداری دارند و در تماس با هوا و نور آفتاب از درجه اثرگذاریشان به مقدار زیادی کاسته خواهد شد. به همین خاطر هم محققان در آزمایشگاه، نوع پایدارتر و موثرتر ویتامین سی به نام اسکوربیک اسید را ساختند که توانایی خوبی برای نفوذ به لایه های پایین تر پوست خواهد داشت.

اگر ویتامین سی بتواند به لایه های پایین تر پوست نفوذ کند، قادر خواهد بود تا حدی باعث افزایش ساخت کلاژن پوست شود. همچنین، به واسطه قدرت آنتی اکسیدان بالایش، ویتامین سی می تواند با محافظت از سلولهای پوست، مانع از تخریب آنها در اثر عوامل خارجی مانند نور آفتاب شود.

بهتر است بدانید که بعد از افزایش سن، نور آفتاب دومین عامل موثر بر پیری پوست است. بر خلاف رتینوئیدها که می توانند از پیری پوست در اثر افزایش سن و همچنین تابش نور آفتاب بکاهند، ویتامین سی بیشتر بر روی کمتر کردن اثرات نور خورشید روی تخریب سلولهای پوست متمرکز بوده و می تواند به خوبی باعث کاهش فوتوایجینگ یا پیری پوست در اثر تابش مداوم نور آفتاب شود.

در کنار اینها، ویتامین سی می تواند با رادیکالهای آزادی که روی پوست وجود دارند و می توانند به بافت سلولهای پوست آسیب برسانند مبارزه کند و با اینکار جلوی تیرگی و ایجاد چین و چروکهای جدید روی آن را بگیرد.

به همین خاطر هم پیشنهاد می شود که از محصول حاوی ویتامین سی، روزها استفاده شود. این ترکیبات می توانند مکمل خوبی برای ضد آفتابتان باشند و به محافظت از پوست در برابر نور آفتاب کمک شایانی کنند.

نکته مهم اینکه ویتامین سی موضعی می تواند برای برخی از پوستها حساسیت زا باشد. به همین خاطر، مشابه رتینولها، باید این ترکیبات را هم کم کم وارد روتینتان کنید.

با چند هفته استفاده از آنها، متوجه روشنتر شدن تیرگیها و همچنین کاهش چین و چروک پوستتان خواهید بود. همچنین اگر پوستی کدر دارید که اصلا شاداب نیست، محصولات موضعی ویتامین سی، یکی از ترکیبات معجزه آسا برای شادابی پوستتان خواهند بود. این را هم اضافه کنیم که مکمل های خوراکی ویتامین سی نیز می توانند به همان اندازه محصولات موضعی و حتی بیشتر از آنها باعث جوانسازی پوست شوند.

ویتامین سی چند درصد برای صورت مناسب است؟

معمولا ویتامین سی 10 تا 20 درصد می تواند مقدار مناسبی برای اثرگذاری روی پوست صورت و گردن باشد. این را هم بدانید که درصدهای بالا همیشه به معنی اثرگذاری بیشتر نیستند و فقط باعث خواهند شد تا احتمال ایجاد حساسیت پوستی افزایش یابد.

آیا می توان از ویتامین سی برای رفع چین و چروک دور چشم استفاده کرد؟

بله. سرمهای ویتامین سی و همچنین کرمهای دور چشم حاوی ویتامین سی می توانند به خوبی باعث کمتر شدن تیرگی و چین و چروک دور چشم که در اثر تابش مداوم نور خورشید و یا فعالیت رادیکالهای آزاد مخرب روی پوست بوجود آمده اند، بشوند. البته چون پوست دور چشم حساس تر است، پیشنهاد می شود از درصدهای زیر 10 برای اینکار استفاده کنید. همچنین، در هفته های اول، یک تا دوبار از سرم ویتامین سی استفاده کنید و به تدریج و تا جایی که پوست دور چشمتان به آن حساسیت نشان نداد، می توانید دفعات استفاده را افزایش داده و برای مثال روزی یکبار از آن استفاده کنید. البته تعداد دفعات به نوع پوست، برچسب محصول و همچنین نظر پزشکتان بستگی خواهد داشت.

بهترین ترکیبات برای رفع چین و چروک

باکوچیول:

همانطور که در مقاله مربوط به باکوچیول توضیح دادیم، این ترکیب به تازگی در صنعت زیبایی ترند شده و بر اساس تحقیقاتی که تا به امروز روی آن انجام شد، باکوچیول می تواند همانند رتینول موجب کاهش موثر چین و چروکهای پوست شود و بهتر از رتینول، باعث ایجاد هیچ گونه حساسیت پوستی نشود! به همین خاطر هم از باکوچیول می توان روی تمام صورت، دور چشم و دور لبها استفاده کرد بدون اینکه نگران واکنش آلرژیک این مناطق بود.

آنتی اکسیدان ها:

مانند ویتامین سی، سایر ترکیبات آنتی اکسیدان مانند روغن هسته انگور، ویتامین E، ویتامین K، روغن درخت چای و نیاسینامید می توانند با محافظت از پوست در برابر رادیکالهای آزاد مخرب و همچنین نور آفتاب باعث شوند که روند پیر شدن پوست در اثر این عوامل کندتر شود. با اینکار روند بازسازی سلولهای پوست تقویت شده و سرعت ایجاد چین و چروکها روی پوست کندتر و یا موقتا قطع خواهد شد.

هیالورونیک اسید:

هیالورونیک اسید مانند یک آهنربا عمل می کند و تا 1000 برابر وزنش می تواند رطوبت جذب کرده و به پوست منتقل کند. این رطوبت می تواند از هوا جذب شود و یا از لایه های زیرین پوست. به همین خاطر است که توصیه می شود اگر پوستی خشک دارید یا در شهری با آب و هوای خیلی خشک زندگی می کنید بهتر است قبل از اعمال هیالورونیک اسید پوستتان کمی مرطوب باشد.

این ترکیب به طور مستقیم نمی تواند تاثیری روی چین و چروک داشته باشد. هیالورونیک اسید با آبرسانی به پوست باعث می شود که صورتتان پرتر شده و در نتیجه ظاهر چین و چروکهای آن تا حدی کمتر شود. البته این اثر موقتی است و به محض استفاده نکردن از آن، چین و چروکهای صورتتان دوباره باز می گردند. از هیالورونیک اسید نیز می توان روی تمام نقاط صورت از جمله دور چشم و دور لبها نیز استفاده کرد.

هیدروکسی اسیدها:

ترکیبات لایه بردار هیدورکسی اسید می توانند با لایه برداری سلولهای مرده، باعث تسریع روند بازسازی و تولید سلولهای جدید روی پوست شوند که باعث می شود پوست تا حدی روشنتر و شفاف تر شود و ظاهر چین و چروکها و تیرگیهای آن نیز تا حدی کمتر شود. از میان این هیدروکسی اسیدها می توان به گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید اشاره کرد. همچنین نوع جدیدتر هیدروکسی اسیدها که برای پوستهای حساس نیز مناسبند، پلی هیدروکسی اسیدها، می توانند گزینه خوبی برای اینکار باشند.

آیا می توان از هیدروکسی اسیدها دور چشم استفاده کرد؟

خیر. بهتر است از این ترکیبات دور چشمتان استفاده نکنید. البته، همانطور که اشاره شد، اخیرا نوع ملایم تری که تازه وارد دنیای زیبایی شده و پلی هیدروکسی اسید نام دارد می تواند برای پوست حساس دور چشم مناسب باشد. 

پپتیدها:

پپتیدها نوعی آمینو اسید هستند که می توانند باعث بازسازی لایه محافظت از پوست و همچنین سلولهای آسیب دیده آن شوند. با اینکار ظاهر پوست زیباتر شده و قدرت ذخیره سازی رطوبت در آن افزایش می یابد. پپتیدها انواع مختلفی دارند و بسته به قدرت نفوذ آنها در لایه های پایین تر، این ترکیبات می توانند تا حدی باعث افزایش کلاژن پوست و در نتیجه پرتر شدن و کاهش چین و چروک آن شوند.

البته همه انواع پپتید نمی توانند به طور موثری به لایه های زیرین پوست نفوذ کنند و تاثیر قطعی آنها در کاهش چین و چروک پوست هنوز به خوبی ثابت نشده است. اما استفاده از آنها در بلند مدت می تواند تا حدی باعث صافتر شدن و پرتر شدن پوست شود. از میان پپتیدهای معروف که می توانند روی کاهش چین و چروک پوست تاثیر داشته باشند می توان از پپتید مس، آرژیرلین و ماتریکسیل نام برد.

آیا می توان از پپتیدها دور چشم هم استفاده کرد؟

بله. پپتیدها ترکیباتی کاملا امن محسوب می شوند و هیچ عوارضی برای پوست صورت یا دور چشم نخواهند داشت.

بهترین ترکیبات برای رفع چین و چروک

حالا که بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم را معرفی کردیم، بهتر است کمی در مورد روشها و ترکیبات طبیعی که می توانند در کاهش چین و چروک پوست موثر باشند نیز توضیح دهیم.

استفاده از این ترکیبات هم می تواند تاثیر خوبی روی کاهش چین و چروک پوستتان داشته باشد ولی باید به چند نکته در مورد آنها توجه کنید.

یکی از عمده ترین تفاوتهای ترکیبات طبیعی و ترکیبات دیگری که در آزمایشگاه تولید می شوند، میزان نفوذ و همچنین درجه پایداری مولکولهای آنهاست.

قبلا هم بارها توضیح دادیم که چیزی به عنوان طبیعی در صنعت مراقبت از پوست وجود ندارد. تمام این ترکیبات در آزمایشگاه تولید میشوند و ساختار آنها نیز طی پروسه های دقیق، تغییر می کند. البته باید گفت که این کار تا حد زیادی به نفع پوست است.

ترکیبات طبیعی مانند ویتامین آ و یا ویتامین سی، ماهیت کاملا ناپایداری دارند و نمی توان از حالت طبیعی آنها در محصولات زیبایی استفاده کرد زیرا بعد از چند روز تغییر ماهیت داده و از خواص آنها به طور قابل توجهی کاسته خواهد شد.

به همین خاطر نیز ساختار این ترکیبات در آزمایشگاه طوری دستکاری می شود تا بتوانند برای مدتهای طولانی تر پایدار بمانند.

از طرف دیگر خیلی از ترکیبات طبیعی مولکولهای درشتی دارند و نخواهند توانست به طور موثری وارد پوست شوند. اما نوع آزمایشگاهی آنها مولکولهای ریزتری دارند که راحتتر می توانند به لایه های زیرین پوست نفوذ کنند.

پس نباید انتظار اثرگذاری یکسانی از ترکیبات طبیعی و ترکیبات آزمایشگاهی که در محصولات زیبایی استفاده می شوند داشته باشید زیرا ترکیبات طبیعی قدرت اثرگذاری کمتری داشته و به زمان خیلی بیشتری برای تاثیر روی پوست نیاز خواهند داشت. همچنین، تازه بودن این ترکیبات و اینکه چقدر در معرض هوا و نور آفتاب قرار گرفته اند نیز عامل مهمی در قدرت اثرگذاری آنها خواهد بود.

اگر می خواهید از ترکیبات طبیعی روی پوستتان استفاده کنید باید آنها از نوع تازه تر و بکر باشند. اینکه مثلا روغن هسته انگوری که چند ماه است در قفسه یک مغازه مانده بخرید و انتظار معجزه از آن داشته باشید کمی غیر واقعی است!

کدام ترکیبات طبیعی می توانند به کاهش چین و چروک پوست کمک کنند؟

روغنها: استفاده بلند مدت از روغنهای طبیعی می تواند تا حدی باعث کاهش چین و چروکهای پوست و همچنین تقویت کارکرد آن شود. از جمله این روغنها می توان از روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن جوجوبا، روغن لاوندر، روغن رزماری، روغن گل رز و روغن هسته انار نام برد.

موز: بخاطر وجود انواع ویتامین و روغنهای طبیعی در آن، موز میوه ای کاملا مفید برای کاهش چین و چروک پوست محسوب می شود. برای استفاده می توانید روزی یکبار، نصف یک موز را پوره کرده و روی پوستتان بمالید و بعد از 20 دقیقه، صورتتان را آبکشی کنید.

آلوئه ورا: استفاده روزانه از مکمل های آلوئه ورا و همچنین اعمال برگ آلوئه ورا روی پوست، به مدت چند ماه می تواند تا حدی باعث پرتر شدن و کاهش چین و چروک پوست شود.

اینها نمونه ای از ترکیبات طبیعی هستند که می توانند چین و چروکهای پوستتان را تا حدی کمتر کنند. البته تعداد این ترکیبات زیاد است و نمی توان همه آنها را نام برد. با استفاده بلند مدت از این ترکیبات می توانید از فواید آنها روی پوستتان بهره ببرید.

سخن آخر: با اینکه استفاده از محصولات مراقبت از پوست می تواند تا حد خوبی باعث کاهش چین و چروکهایتان شود ولی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

می توان براحتی از ایجاد چین و چروکهایی که عامل آنها افزایش سن نیست جلوگیری کرد. استفاده روزانه از ضد آفتاب، استفاده نکردن از سیگار و الکل، کم کردن مصرف شکر و همچنین کاهش استرس می توانند راههای موثری برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و خطوط تیره روی پوست باشند.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی نسل جدید لایه بردارهای شیمیایی که برای پوستهای حساس مناسبند

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش منافذ پوست

باکوچیول: ترکیبی جدید برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *