بایدها و نبایدهای مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست

امروزه با افزایش آگاهی مصرف کنندگان از دلایل ایجاد انواع معایب پوست و نحوه برطرف کردن آنها، دنیای زیبایی شاهد تحول بزرگی است. یک دهه پیش نام روتین زیبایی به گوش کمتر کسی خورده بود و مصرف کنندگان اطلاعات زیادی در مورد ترکیبات مراقبت از پوست نداشتند. اما امروزه به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی، علم مراقبت از پوست هر روز در حال فراگیرتر شدن است و آگاهی و شناخت افراد در مورد انواع ترکیبات مختلف مفید و مضر برای پوست روز به روز افزایش می یابد.

در حال حاضر داشتن یک روتین زیبایی به امری عادی تبدیل شده و خیلی از افرادی که سلامت و زیبایی پوست برایشان مهم است معمولا از یک روتین خاص پیروی می کنند.
یکی از اهداف ما در آرومیس نیز همیشه همین بود و سعی داشتیم تا همه افراد با روتین های زیبایی و انواع ترکیبات مراقبت از پوست آشنا شوند. وقتی بدانید دلیل اصلی معایب پوستتان چیست و چه ترکیباتی می توانند آنها را رفع کنند، دیگر انتخاب محصول مناسب برایتان راحت می شود و می توانید با کمترین هزینه، بیشترین بهره را از این محصولات ببرید.
ما در قسمت روتین ساز سعی کردیم تا بر اساس سن و نوع پوست، روتین زیبایی مخصوص به هر فرد را بسازیم. اما در این مقاله می خواهیم در مورد مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست صحبت کنیم. در روتین زیبایی، می توان صبح و غروب از انواع ترکیبات مراقبت از پوست استفاده کرد. اما بهتر است بدانید که برخی از این ترکیبات در کنار هم و با مصرف همزمان می توانند عملکرد بهتری داشته باشند. از طرف دیگر، مصرف همزمان برخی دیگر از آنها نیز نتیجه عکس داشته و می تواند برای پوست مضر باشد.

از آنجایی که دنیای مواد مراقبت از پوست وسعت زیادی دارد، ما در اینجا سعی کردیم تا باید ها و نبایدهای مصرف همزمان معروفترین ترکیبات مراقبت از پوست را توضیح دهیم. با ما همراه باشید!

نیاسینامید

نیاسینامید یک آنتی اکسیدان شناخته شده و همه کاره است و می تواند در کنار محافظت از پوست در برابر آلودگیهای محیطی، باعث تنظیم ترشح چربی پوست، روشن سازی لکه های تیره، تقویت کارکرد لایه محافظتی پوست و کمک به کاهش جوش و آکنه شود. بیشتر بخوانید.

با اینکه نیاسینامید بافتی پایدار دارد و می توان از آن در کنار هر ترکیب مراقبت از پوستی استفاده کرد، ما در اینجا به چند ترکیب که باعث افزایش اثرگذاری و کارایی نیاسینامید می شوند، اشاره می کنیم.

از چه ترکیباتی می توان همزمان با نیاسینامید استفاده کرد؟

1-استفاده همزمان رتینول و نیاسینامید

رتینول جزوی از خانواده رتینوئیدها بوده و از آن در درصدهای مختلف در انواع محصولات مراقبت از پوست مثل سرمها یا کرمهای دور چشم استفاده می شود. در کنار فوایدی که برای پوست دارند، مصرف نادرست رتینوئیدها می تواند عوارضی مانند قرمزی، خشکی، پوسته پوسته شدن، سوزش و یا خارش شدید پوست را به همراه داشته باشد. همچنین، مصرف بیش از اندازه رتینوئیدهای قویتر می تواند باعث آسیب رساندن به لایه محافظتی پوست شده که در نهایت منجر به خشکی بیش از حد آن خواهد شد.

از طرف دیگر، به خاطر داشتن قدرت آرامش بخش و تسکین دهنده و همچنین کمک به تقویت کارکرد لایه محافظتی، و همچنین کمک به نگهداری رطوبت در داخل پوست، نیاسینامید می تواند خیلی از اثرات منفی رتینوئیدها را کاهش دهد. به علاوه، هر دوی این ترکیبات قدرت روشن سازی، جوانسازی و ضد جوش و آکنه دارند و می توانند از این لحاظ مکمل یکدیگر باشند.

به همین خاطر استفاده همزمان از نیاسینامید و رتینوئیدهایی مثل رتینول، یکی از بهترین ترکیبها در دنیای مراقبت از پوست محسوب می شود.

نحوه استفاده همزمان رتینول و نیاسینامید

برای استفاده همزمان از این دو ترکیب، بهتر است اول از نیاسینامید و بعد از چند دقیقه، روی آن از رتینول استفاده کنید. این را هم اضافه کنیم که درصدهای بالاتر نیاسینامید می تواند برای برخی پوستها حساسیت زا باشد. رتینول نیز ترکیبی حساسیت زا محسوب می شود. پس استفاده همزمان این دو ترکیب برای افرادی پیشنهاد می شود که قبلا از آنها استفاده کرده اند و پوستشان به هر دو عادت دارد.

نکته مهم: چون هر دوی این ترکیبات حساسیت پوست را به نور آفتاب افزایش می دهند، پس در دوره ای که از آنها استفاده می کنید، روزها حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

2-مصرف همزمان نیاسینامید و آلفا آربوتین

هم نیاسینامید و هم آلفا آربوتین قدرت روشن سازی خوبی دارند و می توانند به خوبی باعث کاهش لکه های تیره و یکدست سازی رنگ پوست شوند و اینکار را به روش خاص خوشان انجام می دهند. آلفا آربوتین می تواند با کاهش کارکرد تیروسینازها (آنزیم هایی که باعث تولید رنگدانه در پوست شوند) جلوی ایجاد لکه های تیره پوست را بگیرد. بیشتر بخوانید.

از طرف دیگر، نیاسینامید می تواند با مختل کردن انتقال سلولهای تولید رنگدانه (یا ملانوسیت ها) باعث روشن سازی و کاهش لکه های تیره پوست شود.

ترکیب نیاسینامید و آلفا آربوتین می تواند فرایند روشن سازی پوست را تقویت کرده و یکی از بهترین ترکیبها برای رفع لکه های تیره محسوب میشود.

نحوه استفاده همزمان نیاسینامید و آلفا آربوتین

چون هر دو ترکیب بر پایه آب هستند، فرق چندانی در اینکه از کدامیک اول استفاده کنید وجود ندارد. می توانید روزی دوبار، اول از آلفا آربوتین و بعد از چند دقیقه از نیاسینامید روی آن استفاده کنید. قبل از استفاده از این دو ترکیب همزمان، مطمئن شوید که پوستتان به هیچ کدام از آنها حساسیت ندارد.

نکته مهم: چون هر دوی این ترکیبات حساسیت پوست را به نور آفتاب افزایش می دهند، پس در دوره ای که از آنها استفاده می کنید، روزها حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست

3-استفاده همزمان نیاسینامید و سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک معروفترین و محبوبترین اسید لایه بردار از گروه لایه بردارهای بتا محسوب می شود. این اسید محلول در چربی بوده و به همین دلیل، به عمق بیشتری از پوست و منافذ نفوذ می کند و می تواند بخوبی آنها را از هر گونه آلودگی، سلولهای مرده و چربی پاکسازی کند. بیشتر بخوانید.

استفاده مداوم از سالیسیلیک اسید در پوستهای چرب می تواند به مرور زمان و در صورت استفاده به اندازه، باعث کاهش چربی پوست، کاهش ظاهر منافذ و همچنین کاهش انواع جوش مانند جوشهای سرسیاه شود. به علاوه، با از بین بردن سلولهای مرده، سالیسیلیک اسید می تواند ظاهر کلی صورت را بهبود بخشیده و پوست را شفاف تر و روشنتر کند. این خواص سالیسیلیک اسید در کنار خواص تنظیم چربی و روشن سازی نیاسینامید می تواند یک ترکیب قوی و موثر را بسازد و اگر پوستی چرب دارید، ترکیب نیاسینامید و سالیسیلیک اسید می تواند برایتان معجزه کند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که سالیسیلیک اسید می تواند باعث خشکی پوست شود و عوارضی مانند قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر، نیاسینامید می تواند با مرطوب نگه داشتن پوست، از صدمه رسیدن به لایه محافظتی آن جلوگیری کند، یا به عبارتی، اثرات حساسیت زایی سالیسیلیک اسید را تا حدی خنثی کند.

نحوه استفاده همزمان نیاسینامید و سالیسیلیک اسید

بسته به سن و نوع پوستتان می توانید روزی یکبار (غروبها) از این دو ترکیب همزمان استفاده کنید. برای اینکار، اول از نیاسینامید و روی آن از سالیسیلیک اسید استفاده کنید. البته قبل از اینکه از این دو ترکیب بصورت همزمان استفاده کنید، مطمئن شوید که پوستتان به آنها عادت داشته و به هیچ کدام واکنش آلرژیک نشان نمی دهد.

نکته مهم: چون هر دوی این ترکیبات حساسیت پوست را به نور آفتاب افزایش می دهند، پس در دوره ای که از آنها استفاده می کنید، روزها حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

4-استفاده همزمان نیاسینامید و سرامید

سرامیدها نقش کاملا مهمی در تقویت کارایی لایه محافظتی و مرطوب سازی پوست دارند. این ترکیبات بطور طبیعی در بدن ساخته می شوند و کمبود آنها می تواند عوارض زیادی برای سلامتی پوست داشته باشد. بیشتر بخوانید.

لایه محافظتی پوست که در بیرونی ترین سطح آن است، مانند دریچه ای به دنیای بیرون بوده که جلوی ورود انواع آلودگی و ترکیبات مضر به داخل پوست را گرفته و همزمان از خروج رطوبت از آن جلوگیری می کند. در واقع، سرامیدها، اسیدهای چرب و کلسترول، اجزای مهم تشکیل دهنده سطح پوست و لایه محافظتی آن بوده و کاهش آنها باعث می شود تا این لایه نتواند به درستی کارش را انجام دهد.

معمولا افرادی که پوستی خشک و حساس دارند، لایه محافظتی ضعیفتری داشته و به همین خاطر پیشنهاد می شود که این افراد دائما از سرامیدها و اسیدهای چرب در روتین پوستیشان استفاده کنند.

اگر پوستتان براحتی به ترکیبات مراقبت از پوست حساسیت نشان می دهد و یا خشک است، استفاده از یک کرم حاوی سرامید در کنار سرم نیاسینامید می تواند به طور قابل توجهی، سلامت پوستتان را تقویت کند.

همانطور که گفتیم، نیاسینامید نیز قدرت خوبی در افزایش کارایی لایه محافظتی و کمک به نگهداری رطوبت پوست دارد. ترکیب نیاسینامید و سرامیدها می تواند گزینه ای مناسب برای همه انواع پوست، مخصوصا پوستهای خشک و حساس محسوب شود.

نکته مهم: اگر پوستتان خشک یا حساس است، حتما قبل از استفاده از درصدهای بالاتر نیاسینامید (بالاتر از 5 درصد)، مقداری از آن را روی بازویتان زده و 24 تا 48 ساعت صبر کنید. اگر واکنش آلرژیکی ندیدید، می توانید از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده همزمان نیاسینامید و سرامید

روزی دوبار می توانید اول از سرم نیاسینامید و روی آن از کرم سرامیدتان استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که سرامیدها فقط در بلند مدت می توانند بیشترین اثر را داشته باشند پس باید همیشه از آنها استفاده کنید.

5-استفاده همزمان نیاسینامید و هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید معروفترین ترکیب آبرسان است و جزوی از مجموعه ترکیبات مفیدی به نام فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی محسوب می شود. هیالورنیک اسید با جذب رطوبت از محیط اطراف و رساندن این رطوبت به پوست، نقش کاملا مهمی در آبرسانی و تقویت کارکرد لایه محافظتی پوست بازی می کند. این قابلیت آبرسانی هیالورنیک اسید می تواند کمک خوبی برای نیاسینامید در حفظ رطوبت پوست و افزایش عملکرد لایه محافظتی باشد. از طرف دیگر، هیالورونیک اسید می تواند به جذب بهتر نیاسینامید در پوست کمک کند.

 استفاده از هیالورونیک اسید در کنار نیاسینامید گزینه ای کاملا مفید برای افرادی است که پوستی خشک و حساس دارند.

نحوه استفاده همزمان نیاسینامید و هیالورنیک اسید

می توانید روزی دوبار (صبح و غروب) اول از سرم نیاسینامید و روی آن از سرم هیالورنیک اسید استفاده کنید. البته اگر پوستی خیلی خشک یا حساس دارید، پیشنهاد می شود که اول از سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید و چند دقیقه بعد، روی آن از سرم نیاسینامید. با اینکار، احتمال ایجاد حساسیت پوستی تا حدی کمتر خواهد شد.

از چه ترکیباتی نمی توان همزمان با نیاسینامید استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم، نیاسینامید بافتی پایدار دارد و می توان از آن در کنار هر ترکیبی استفاده کرد. اما چند استثنا نیز وجود دارد. استفاده از نیاسینامید در کنار برخی ترکیبات می تواند باعث کاهش اثرگذاری آنها شود.

1-تداخل نیاسینامید و گلیکولیک اسید

معمولا مصرف همزمان نیاسینامید و گلیکولیک اسید پیشنهاد نمی شود. نیاسینامید PH بالایی دارد در حالیکه PH گلیکولیک اسید پایین است. وقتی این دو ترکیب به سرعت با هم مخلوط شوند، نیاسینامید، PH گلیکولیک اسید را افزایش داده و باعث کاهش اثرگذاری و جذب گلیکولیک اسید در پوست می شود. اگر این دو ترکیب در روتین زیباییتان هستند و باید بطور همزمان از آنها استفاده کنید، اول از گلیکولیک اسید استفاده کنید، 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب پوست شود و سپس می توانید از نیاسینامید استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است از آنها در نوبتهای خلاف هم استفاده شود، برای مثال از یکی صبح و از دیگری غروب.

2-تداخل ویتامین سی و نیاسینامید

ممکن است در برخی منابع خوانده باشید که ترکیب نیاسینامید و ویتامین سی باعث صدمه رساندن به پوست می شود. در واقع این گفته اشتباه است! طبق گفته خیلی از منابع، ترکیب نیاسینامید و ویتامین سی هیچ ایرادی ندارد! برخی دیگر نیز معتقدند در صورت ترکیب آنها، نیاسینامید باعث کاهش اثرگذاری و تغییر بافت و رنگ ویتامین سی می شود. در هر صورت، طبق گفته کارشناسان، مصرف همزمان نیاسینامید و ویتامین سی ضرر ندارد که هیچ، فواید زیادی نیز برای پوست دارند. هر دوی این ترکیبات اثرگذاری مخصوص به خود را داشته و در صورت ترکیب آنها با هم، اثر روشن سازی و جوانسازی بیشتری روی پوست خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم در مورد ترکیب ویتامین سی و نیاسینامید به دستورالعمل سازنده محصولتان دقت کنید.

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست

رتینول (یا در مجموع، رتینوئیدها)

ویتامین آ موضعی یا رتینوئیدها، ترکیباتی عالی و موثر برای رفع انواع جوش و آکنه، جوانسازی و کاهش موثر خطوط و تیرگیهای پوست محسوب می شوند. بیشتر بخوانید. رتینول نیز معروفترین و پرمصرفترین ترکیب از این خانواده است و از آن در خیلی از سرمها و کرمهای جوانساز پوست استفاده می شود. 

از چه ترکیباتی می توان همزمان با رتینول استفاده کرد؟

1-استفاده همزمان رتینول و هیالورونیک اسید

یکی از بهترین ترکیبات برای استفاده همزمان با رتینولها یا رتینوئیدهای موضعی، هیالورونیک اسید است. این ترکیب یکی از بهترین آبرسانها بوده و می تواند تا حد خوبی اثرات خشک کنندگی و حساسیت زایی رتینوئیدها را کاهش دهد.

نحوه استفاده همزمان رتینول و هیالورنیک اسید

در نوبت شب، اول از سرم رتینول استفاده کنید و روی آن از سرم هیالورونیک اسید. البته اگر پوستی حساس یا خشک دارید، همیشه اول از سرم هیالورونیک اسید و روی آن از سرم یا کرم حاوی رتینول استفاده کنید.

2-استفاده همزمان رتینول و سرامید و پپتید

همانطور که اشاره شد، استفاده از رتینول یا رتینوئیدهای قویتری مثل ترتینوئین می تواند باعث تضعیف کارکرد لایه محافظت از پوست و خشکی و حساسیت زایی شود. برای کمک به رفع چنین عوارضی، استفاده از سرامیدها و پپتیدها می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. سرامیدها و پپتیدها با تقویت عملکرد لایه محافظتی، باعث نگهداری بیشتر رطوبت در پوست شده و اثرات خشک کنندگی و حساسیت زایی رتینوئیدها را تا حدی کاهش دهند.

نحوه استفاده همزمان رتینول و سرامید و پپتید

اول از سرم رتینول استفاده کنید و روی آن از کرم حاوی سرامید یا پپتید. اگر از کرم دور چشم حاوی رتینول استفاده می کنید، می توانید آنرا با کمی کرم حاوی سرامید و یا پپتید مخلوط کرده و روی پوستتان اعمال کنید.

3-استفاده همزمان رتینول و نیاسینامید

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، استفاده همزمان رتینول و نیاسینامید یکی از بهترین ترکیب ها در روتین زیبایی محسوب می شود.

نکته مهم: چون مصرف رتینوئیدها به طور قابل توجهی حساسیت پوست به نور آفتاب را افزایش می دهند، پس در دوره ای که از آنها استفاده می کنید، روزها حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

از چه ترکیباتی نمی توان همزمان با رتینول استفاده کرد؟

تداخل رتینول و ویتامین سی

استفاده همزمان این دو ترکیب نیز پیشنهاد نمی شود زیرا می تواند در خیلی از پوستها باعث افزایش حساسیت زایی و خشکی پوست شود. به همین خاطر بهتر است آنها را در نوبتهای خلاف هم استفاده کنید. برای مثال از ویتامین سی صبحها و از رتینول غروبها استفاده کنید. اگر هم محدودیت دارید و حتما باید از این ترکیبات بصورت همزمان استفاده کنید، اول از ویتامین سی، و بعد از گذشت نیم ساعت تا چهل دقیقه، از رتینول استفاده کنید.

تداخل رتینول و اسیدهای لایه بردار

لایه بردارهای آلفا و بتا مانند سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید، قدرت حساسیت زایی و خشک کنندگی بالایی دارند. استفاده همزمان از این ترکیبات در کنار رتینول یا رتینوئیدها می تواند باعث آسیب رساندن به پوست شود. اگر رتینوئیدها و لایه بردارها در روتینتان هستند، بهتر است از آنها در نوبتهای خلاف هم استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست

ویتامین سی

ویتامین سی یکی از محبوبترین و بهترین آنتی اکسیدانها بوده که قدرت روشن سازی و کلاژن سازی خوبی دارد و می تواند باعث تصحیح و یکدست سازی رنگ پوست، روشن کردن لکه های تیره و جوانسازی کلی صورت شود. اسکوربیک اسید که خالص ترین نوع ویتامین سی محسوب می شود، در کنار داشتن تمام این فواید می تواند در برخی از پوستها باعث حساسیت زایی و خشکی آنها شود. بیشتر بخوانید.

از چه ترکیباتی می توان همزمان با ویتامین سی استفاده کرد؟

1-استفاده همزمان ویتامین سی و ویتامین E و فرولیک اسید

ویتامین سی خالص بافتی ناپایدار دارد و بعد از مدت کوتاهی روی پوست اکسید می شود. به همین دلیل است که برخی از سرمهای ویتامین سی باعث زرد شدن پوست می شوند. برای جلوگیری از اکسید شدن ویتامین سی و کمک به جذب بهتر آن، پیشنهاد می شود از ویتامین ای و همچنین فرولیک اسید در کنار آن استفاده شود. هم ویتامین ای و هم فرولیک اسید، آنتی اکسیدانهای شناخته شده ای هستند که می توانند اثرگذاری ویتامین سی را افزایش داده و در عین حال باعث جذب بهتر آن شوند.

نحوه مصرف همزمان ویتامین سی، ویتامین ای  فرولیک اسید

روزی یک تا دوبار می توانید اول از ویتامین سی و روی آن از ویتامین ای و فرولیک اسید استفاده کنید. مرحله آخر نیز استفاده از یک آبرسان است.

2-استفاده همزمان ویتامین سی و هیالورونیک اسید

همانطور که گفتیم، ویتامین سی خالص در برخی پوستها می تواند باعث خشک و حساسیت زایی شود. برای خنثی سازی اثرات خشک کنندگی ویتامین سی، استفاده از هیالورونیک اسید در کنار آن پیشنهاد می شود. البته آبرسانهای دیگری مانند ژل آلوئه ورا نیز گزینه مناسبی برای اینکار محسوب می شوند.

نحوه استفاده همزمان ویتامین سی و هیالورونیک اسید

روزی یک تا دوبار، می توانید بعد از استفاده از سرم ویتامین سی از سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید. اگر پوستی حساس دارید، پیشنهاد می شود که اول از سرم هیالورونیک اسید استفاده کرده و روی آن از سرم یا کرم ویتامین سی استفاده کنید.

3-استفاده همزمان ویتامین سی و ضد آفتاب

از آنجایی که ویتامین سی یک آنتی اکسیدان شناخته شده است، می تواند تا حد خوبی از پوست در برابر رادیکالهای آزاد مخرب و همچنین نور آفتاب محافظت کند. وظیفه اصلی ضد آفتابها نیز محافظت کامل از پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید است. اگر قبل از ضد آفتاب از یک سرم یا کرم ویتامین سی استفاده کنید، میزان محافظت از پوستتان به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

بر خلاف ترکیباتی مانند رتینوئیدها و لایه بردارهای شیمیایی، ویتامین سی حساسیت پوست به نور آفتاب را افزایش نمی دهد اما می تواند باعث افزایش محافظت کرم ضد آفتاب از پوست شود.

نحوه استفاده همزمان ویتامین سی و ضد آفتاب

روزها اول از سرم ویتامین سی، روی آن از سرم آبرسان و در نهایت از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

از چه ترکیباتی نمی توان همزمان با ویتامین سی استفاده کرد؟

تداخل ویتامین سی با رتینول و لایه بردارها

همانطور که گفتیم، ویتامین سی خالص می تواند تا حدی باعث خشکی و حساسیت زایی پوست شود. به همین دلیل، استفاده از ترکیباتی که ماهیت خشک کننده و حساسیت زا دارند همزمان با ویتامین سی توصیه نمی شود. از جمله این ترکیبات می توان از رتینوئیدها و اسیدهای لایه بردار آلفا و بتا (مانند سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید)  نام برد.

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست

لایه بردارهای شیمیایی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، لایه بردارهای شیمیای به دو دسته آلفا و بتا تقسیم می شوند. لایه بردارهای آلفا کار لایه برداری را بطور سطحی انجام می دهند در حالیکه لایه بردارهای بتا می توانند لایه برداری را عمقی تر انجام دهند. استفاده مداوم از این ترکیبات می تواند باعث رفع سلولهای مرده، آلودگیها و چربی های اضافه روی سطح و داخل منافذ پوست شود که در نتیجه، ظاهر پوست روشنتر شده و اندازه ظاهری منافذ کاهش می یابد. همچنین، لایه بردارهای شیمیایی گزینه مناسبی برای جلوگیری از ایجاد و همچنین رفع انواع جوش و آکنه و جای آنها بوده و به مرور زمان می توانند باعث کاهش خطوط، تیرگیها و کمک به جوانسازی و تولید کلاژن پوست شوند.

از چه ترکیباتی می توان همزمان با لایه بردارهای شیمیایی استفاده کرد؟

1-استفاده همزمان لایه بردارهای شیمیایی و نیاسینامید

از آنجایی که نیاسینامید ماهیتی تسکین دهنده دارد و می تواند به پوست در نگهداری رطوبت کمک کند، استفاده از آن همزمان با لایه بردارهای شیمیایی باعث می شود تا عوارضی مانند خشکی و حساسیت زایی این ترکیبات تا حدی خنثی شود.

نحوه استفاده همزمان لایه بردارهای شیمیایی و نیاسینامید

شبی یکبار، اول از نیاسینامید و روی آن از سرم لایه بردار استفاده کنید. استفاده از یک آبرسان و مرطوب کننده به عنوان مرحله آخر نیز همیشه پیشنهاد می شود.

2-استفاده همزمان لایه بردارهای شیمیایی و هیالورونیک اسید

به واسطه قدرت آبرسانی فوق العاده اش، هیالورونیک اسید نیز می تواند تا حد خوبی باعث خنثی سازی اثرات خشک کنندگی و حساسیت زایی لایه بردارهای شیمیایی شود.

نحوه استفاده همزمان لایه بردارهای شیمیایی و هیالورونیک اسید

می توانید اول از سرم لایه بردار و روی آن از سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید. البته اگر پوستی خشک و حساس دارید، پیشنهاد می کنیم اول از یک سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید و بعد از چند دقیقه، سرم لایه بردارتان را اعمال کنید. مرحله آخر، استفاده از یک مرطوب کننده برای کمک به نگهداری رطوبت در داخل پوست است.

نکته مهم: چون مصرف لایه بردارهای شیمیایی به طور قابل توجهی حساسیت پوست به نور آفتاب را افزایش می دهند، پس در دوره ای که از آنها استفاده می کنید، روزها حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

از چه ترکیباتی نمی توان همزمان با لایه بردارهای شیمیایی استفاده کرد؟

به خاطر قدرت خشک کنندگی و حساسیت زایی لایه بردارهای شیمیایی، استفاده از ترکیباتی که ماهیتی حساسیت زا دارند، همزمان با آنها پیشنهاد نمی شود. از جمله این ترکیبات می توان از ویتامین سی خالص و رتینوئیدها نام برد. همچنین، اسیدهای لایه بردار می توانند باعث تغییر بافت پپتیدها و اسیدهای چرب شوند و مصرف همزمان آنها نیز پیشنهاد نمی شود.

مطالب مرتبط:

آشنایی با معروفترین روشهای غیر تهاجمی برای جوانسازی و رفع معایب پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک

نحوه انتخاب بهترین مرطوب کننده برای انواع پوست

معرفی بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای کاهش منافذ پوست

باکوچیول: ترکیبی جدید برای رفع چین و چروک صورت و دور چشم

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای رفع لکه و تیرگی های پوست

رتینوئیدها: موثرترین ترکیبات برای کاهش واقعی چین و چروک پوست

 

 

25 thoughts on “بایدها و نبایدهای مصرف همزمان ترکیبات مراقبت از پوست

  1. سحر says:

    سلام، وقت بخیر، امکانش هست سرم ضد چروک فیس دوکس رو با کرم ضد لک فیس دوکس باهم استفاده کنم؟ تداخل ندارند؟

  2. Zahra says:

    سلام.من الفا اربوتین اوردینری و کرم ضد لک فیس دوکس گرفتم،دو بار تو روز استفاده میکنم صبح الفا میزنم و ده دقیقه بعدش کرم رو میزنم و شب هم به همین رویه.
    تداخل ندارن باهم؟ و اینجوری استفاده کردنشون اکیه؟

  3. M E says:

    سلام وقت بخیر ؛ لطفاً با این محصولات یک روتین خوب بهم معرفی کنین ، ممنون!
    ژل شستشوی سالسیلیک اسید نیتروژنا
    سرم طلای VIP 24K دکتر راشل
    کرم شیرگاو ایمجیز
    ژل برایت بوست نیتروژنا

  4. M E says:

    سلام وقت بخیر؛
    بعد از استفاده از ژل شستشوی سالسیلیک اسید نیتروژنا ، میتوان از کرم برایت بوست نیتروژنا که حاوی AHA و PHA هست استفاده کرد ؟

  5. مینا says:

    1: Hyaluronic Acid 2% + B5,
    2: Azelaic Acid Suspension 10% ,
    3: Alpha Arbutin 2% + HA,
    4: HA Spheres 2%Vitamin C Suspension 23% + HA Spheres 2%,
    5: Niacinamide 10% + Zinc 1%
    سلام وقتتون بخیر
    میشه لطف کنین با این محصولات یه روتین پوستی برام بگید ممنون میشم

  6. Mm says:

    سلام شب بخیر . جسارتا برای استفاده همزمان نیاسینامید و لایه بردار ها از جمله سالسیلیک اسید و لاکتیک اسید .. اولویت با کدام هست استفاده بشه ؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. بهتره پوستهای چرب از سالیسیلیک اسید و پوستهای خشک از لاکتیک اسید استفاده کنند.

    • الهام says:

      سلام وقت بخیر، کرم ویتامین سی، سرم نیاسینامید، اسپری سالسلیک اسید رو چطوری به روتین روزانه اضافه کنم؟کدوم رو شب بزنم و کدوم روز؟

  7. مرضیه بهرامی says:

    سلام وقت بخیر
    بعد از استفاده از سالیسیلیک اسید نیازی به شستشو نیست؟
    یعنی بزاریم شب روی پوست بمونه؟

    • آرومیس says:

      سلام وقت بخیر. سرم سالیسیلیک اسید باید چند ساعت روی پوست بمونه. اگه شب استفاده کردید، صبح صورتتونو بشورین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *